Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا سلمانی عبیات پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به اینکه اقدامات هوشمندانه پیامبر (ص) در مقابله با نیرنگ‌های کفار قریش موجب شد تا حتی نقض پیمان‌های آنان اسباب شکستشان را فراهم کند، گفت: نقض صلح حدیبیه از سوی قریشیان نقطه آغاز شکست سنگین و از هم پاشیدن قوای خیالی آنان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او اظهار داشت: کفار قریش، برخى از مفاد صلح‌نامه را زیر پا نهادند یکى از آن موارد، حمله آنان به قبیله «خزاعه» بود. این قبیله با پیامبر هم‌پیمان بود ولى طبق مفاد صلح‌نامه قریش نمى‌بایست با هم‌پیمانان پیامبر وارد جنگ شوند، و بر ضد ایشان به دشمنانشان کمک و یارى دهند. با حمله قریش به قبیله «خزاعه» بر پیامبر روا بود که با قریشیان به جنگ به پردازد.

سلمانی عبیات بیان کرد: آن‌حضرت نیز یارانش را گردآورده به همراه عده‌اى از قبایل مسلمانان که در اطراف مدینه سکونت داشتند با سپاهی شامل ۱۰ هزار نفر بود، به سمت مکّه حرکت کرد، افزود: پیامبر اکرم (ص) پیش از حرکت به سوى مکّه، افرادى را به عنوان دیده‌بان و نگهبان بر مسیر راه گماشت تا مواظب باشند «جاسوسان» خبر خروج او را به مکّیان نبرند و کار به جنگ نیانجامد، زیرا آن حضرت قصد درگیرى و خون‌ریزى نداشت.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به اینکه استراتژی پیامبر (ص) در این حرکت بر لزوم پنهان ماندن اسرار حرکت تاکید داشت، افزود: مشرکان قریش زمانی از حضور سپاه اسلام آگاه شدند که آن‌ها به نزدیکی مکه مکرمه رسیده بودند و امکان رویارویی برای آنان وجود نداشت.

ابوسفیان مسلمان شد

این نویسنده تاریخی ادامه داد: چون پیامبر (ص) با سپاهش به «حى ظهران»، در نزدیکى مکّه، رسید به افرادش فرمود تا آتش فراوانى بیفروزند آنان نیز چنین کردند و این امر هراسى بزرگ در دل کفار انداخت. ضمن اینکه ابوسفیان که راه مکّه را زیر نظر گرفته بود، با دیدن آن همه آتش، وحشت‌زده به نزد عبّاس، عموى پیامبر، رفت و عبّاس، ابوسفیان را به نزد پیامبر (ص) برد و سرانجام ابوسفیان اسلام آورد.

سلمانی عبیات اذعان داشت: با مسلمان شدن ابوسفیان و برخى از جنگ آوران قریش و رؤساى مکّه توان خود را براى مقابله از دست داد، بدین‌ترتیب، دیگر نیروى بازدارنده‌اى وجود نداشت تا از ورود پیامبر به مکّه جلوگیرى کند.

او با تاکید بر اینکه پیامبر در این حمله نظامى، تاکتیکى بى‌مانند انتخاب کرد و همین تاکتیک عاملى بود تا از افزایش شمار کشته‌ها جلوگیرى نماید، تصریح کرد: تاکتیک پیامبر آن بود که پیش از ورود به شهرمکّه اعلام کرد هرکس سلاح خود را بر زمین بگذارد یا به خانه ابوسفیان پناهنده شود، و یا به خانه خودش برود، یا در کنار کعبه جاى گیرد، و یا در زیر پرچم ابو رویحه درآید در امان است. آنگاه به سپاهیانش فرمود تا شهر را محاصره کنند و از هر طرف وارد شهر شوند و جز با کسانى که با آن‌ها به مقابله مى‌پردازند، جنگ و ستیز نکنند.

او بیان داشت: سپس پیامبر، بدون آنکه با حرکت مخالفى رودررو شود، به مکّه قدم نهاد. تنها برخوردى که روى داد، برخوردى بود که میان خالد بن ولید که از پایین مکّه وارد آن شهر شده بود، با عده‌اى از کفار به وقوع پیوست.

عبیات با بیان اینکه حضور لشگر بزرگ اسلام موجب هراس در دل قریشیان و ساکنین مکه شد، اظهار کرد: پیامبر (ص) ضمن خطبه‌اى که در خانه کعبه ایراد کرد، فرمان عفوعمومى نسبت به کلیه مشرکان را صادر فرمود و این موضوع نشان دهنده میزان رافت اسلام و نشان دهنده روحیه روف پیامبر ص است.

او افزود: با فتح مکّه، مسلمانان پایه‌هاى حاکمیت مطلق خود را بر جزیرة العرب، که مردم آن مکّه را پایگاه دین و دنیاى خود به حساب مى‌آوردند، استحکام بخشیدند.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تاریخ اسلام فتح مکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۵۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیام طوفان‌الاقصی از غزه آغاز شده اما تداوم آن به صورت جهانی است

حجت الاسلام سیفعلی محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، با اشاره به حمایت‌های جهانی به ویژه دانشجویان از مردم مظلوم غزه اظهار داشت: هم‌اکنون حرکت‌های جهانی که در مجموعه‌های علمی و فرهنگی دنیا به ویژه در سطح آموزش‌ عالی آغاز شده، بیانگر این است که خوشبختانه دنیا به سمت آگاهی و بصیرت حرکت می‌کند.

وی تصریح کرد: زمانی که مجموعه‌های علمی و فرهنگی متوجه تشخیص حق و باطل می‌شوند، این موضوع برگرفته از فطرت بشری بوده است و خدا فطرت را در نهاد انسان‌ها قرار داده که همواره طرفدار حق و مخالف باطل باشند.

امام جمعه چالدران گفت: خوشبختانه این مسئله از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) تاکنون روز به روز این حقیقت و واقعیت را در سطح دنیا نشان می‌دهد و در حال حاضر تنها بحث مردم غزه نیست بحث تقابل حق و باطل است و در این مسئله حد و مرزی وجود ندارد.

وی بیان کرد: تمامی آگاهی جامعه براساس فطرت پاکی است که خداوند در وجود آنها قرار داده است و طرفداری از حق را برای خود وظیفه می‌دانند و حتی حرکتی که هم اکنون در خود کشورهای اروپایی و آمریکایی و در کل دنیا به صورت مردمی ایجاد و در مجموعه‌های دانشگاهی آغاز شده، امری فطری و بیانگر این است که هر اندازه استعمارگران، ظالمان و فتنه‌گران بخواهند سیاهی ایجاد کنند در مقابل فطرت پاک الهی نمی‌توانند مسئله‌ای به نفع خود به وجود آورند.

حجت الاسلام محمدزاده اظهار داشت: بی‌تردید حق همیشه پیروز است و در ظاهر امر قیام طوفان‌الاقصی از غزه آغاز شده اما تداوم آن به صورت جهانی است؛ بنابراین تمامی بشریت به ویژه ارگان‌های فرهنگی و آنهایی که دستی در مسائل اطلاع‌رسانی، فرهنگی و خبری دارند باید این حقیقت و واقعیت را به صورت واقع‌بینانه بنگرند و نگویند که این رویداد به صورت «اتفاقی» رخ داده چون بحث حق و باطل است.

وی تصریح کرد: باطل در مقابل حق از بین می‌رود و وعده الهی همین است و در این راستا در دنیا عقلانیت و بصیرت و  آگاهی به آن سطح می‌رسد که زمینه برای تشکیل حاکمیت جهانی اسلام با ظهور امام زمان(عج) فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خداوند از معلمان و دانشمندان به عنوان لوح محفوظ نام می‌برد
  • اگر جامعه فرهنگی آگاه باشد آن جامعه به پیروزی می‌رسد
  • (ویدیو) بخشنامه مدیرکل حقوقی گمرک باطل شد
  • حزب‌الله اینگونه فعالیت ارتش اسرائیلی را لحظه به لحظه رصد می‌کند! + فیلم
  • فعال اصولگرا: نماز خواندن پشت صدیقی باطل است!
  • امام صادق(ع) و عبور از دوگانه‌های باطل
  • قیام طوفان‌الاقصی از غزه آغاز شده اما تداوم آن به صورت جهانی است
  • درویش: سپاهان از کجا قدرت می‌گیرد که اینگونه توهین می‌کند؟
  • کارگران با روحیه ملی در راه دفاع از ارزش‌های اسلام حرکت می کنند
  • شباهتهای جنگ غزه و ائتلاف کفار و مشرکین مکه و یهود مدینه در جنگ احزاب