Web Analytics Made Easy - Statcounter

درخواست نمایندگان پارلمان اروپا برای تعلیق تحریم‌ها علیه ایران، افشای دست داشتن یک مقام عربستانی در حملات 11سپتامبر، ارسال 40 کامیون تجهیزات از کردستان عراق به پایگاه‌های آمریکا در سوریه و انهدام یک گروه تروریستی در الرطبه عراق از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، باید به اتهام جدید کاخ سفید به ایران درباره عدم همکاری با آمریکا در مبارزه با تروریسم نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک،  وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که روز گذشته به کنگره این کشور اطلاع داده است که بر اساس تشخیص وزارت امور خارجه آمریکا حسب بند (a) 40A، پنج کشور ایران، کره شمالی،‌ سوریه، کوبا و ونزوئلا در سال 2019 با آنچه «تلاش‌های آمریکا برای مقابله با تروریسم» خوانده شده، همکاری کامل نداشته‌اند.

کنگره آمریکا هرگونه فروش یا ارائه مجوز صادرات اقلام و خدمات دفاعی را به کشورهایی که به «عدم همکاری با تلاش‌های آمریکا برای مقابله با ترویسم» متهم می‌شوند ممنوع اعلام کرده است.

آمریکا در حالی ژست مبارزه با تروریسم گرفته است و کشورهای دیگر را به‌دلیل «عدم همکاری با تلاش‌های آمریکا برای مقابله با تروریسم» به تحریم تسلیحاتی تهدید می‌کند که خود ید طولایی در حمایت از تروریسم دارد و از چند دهه پیش در زمینه تأمین تسلیحات و سازماندهی گروه‌های تروریستی فعال بوده است.

از طرفی دولت و کنگره آمریکا از مدت‌ها قبل با سنگ‌اندازی‌های خود تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله مشترک با تروریسم را با بن‌بست مواجه کرده و همواره کوشیده است تا با وضع کردن استانداردهای دوگانه، از تروریسم به‌نفع خود و متحدانش بهره گیرد.

ژنرال «ویلیام اودوم» مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان در این خصوص می‌گوید: «از هر منظری بنگرید و به هر ترتیبی محاسبه کنید، آمریکا مدت‌هاست که از تروریسم بهره می‌برد. در سال‌های 1978 تا 1979، سنا تلاش می‌کرد قانونی را علیه تروریسم بین‌المللی تصویب کند، در هر نسخه‌ای که از این قانون تهیه شد، نمایندگان سنا اعلام کردند که آمریکا باید استثنا شود.»

درخواست نمایندگان پارلمان اروپا برای تعلیق تحریم‌ها علیه ایران 

 گروهی از نمایندگان پارلمان اروپا در نامه‌ای به «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «شارل میشل»، رئیس شورای اروپا خواستار تعلیق تحریم‌ها علیه ایران و سایر کشورها در بحبوحه شیوع ویروس کرونا شدند. 

اعضای گروه موسوم به «Renew Europe» در پارلمان اروپا ضمن ابزار نگرانی از تأثیر تحریم‌ها بر مبارزه کشورها با «کووید-۱۹» (بیماری کروناویروس ۲۰۱۹) خواستار تعلیق موقت تحریم‌ها علیه کوبا، ایران، لیبی، سوریه، کره شمالی، ونزوئلا و سایر کشورها شدند.

این نامه به ابتکار «خاویر نارت»، عضو گروه «Renew Europe» و عضو کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا تهیه شده و به امضای ۹ عضو دیگر این پارلمان رسیده است. 

در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما از موضع آقای بورل درباره تحریم‌ها در روز سوم آوریل مبنی بر حمایت از درخواست آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد برای برقراری فوری آتش‌بس در جهان حمایت می‌کنیم.»

در این بیانیه آمده است: «جوزپ بورل ادعا کرده که تحریم‌های فعلی سازمان ملل-اتحادیه اروپا معافیت‌های لازم برای ارسال تجهیزات پزشکی و غذایی به کشورهای آسیب‌دیده را فراهم کرده است. با وجود این، گروه‌های امدادی هنوز گزارش می‌دهند برای کمک به مردم آسیب‌دیده طی این بحران سلامت با موانعی مواجه هستند. لازم است اقدامات بیشتری برای برآورده کردن مطالبات و انتظارات سازمان‌های بشردوستانه انجام شوند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما تحریم‌ها را ابزارهای تکمیلی و ضروری برای پیگیری مسائل سیاست خارجی می‌دانیم. با وجود این، معتقدیم که اتحادیه اروپا به منظور جلوگیری از تبعات بیشتر آن در چندین کشور باید به صورت هماهنگ با سازمان ملل متحد و شرکای بین‌المللی‌اش دنبال تعلیق موقت تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده علیه کوبا، ایران، لیبی، سوریه، کره شمالی و ونزوئلا باشد.»

نمایندگان پارلمان اروپا از شورای اروپا خواسته‌اند راه‌حلی برای کاهش موثر تحریم‌ها علیه این کشور برای مدت معین پیدا کند. 

قانونگذاران اروپایی همچنین نوشته‌اند: «ما همچنین از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جوزپ بورل می‌خواهیم درخواست معاف کردن این کشورها از تحریم‌ها فعلی را با همتای آمریکایی خود مطرح کند.»

افشای دست داشتن یک مقام عربستانی در حملات 11سپتامبر

دفتر تحقیقات فدرال آمریکا «اف بی آی» ناخواسته از یکی از بزرگترین رازهای دولت آمریکا در خصوص حملات 11 سپتامبر پرده برداشت و آن افشای هویت یک مسئول سفارت عربستان در واشنگتن است که به تروریست‌های القاعده کمک می‌کرد.

در همین راستا «برت ایگلسون» سخنگوی خانواده‌های قربانیان این حملات تاکید کرد که این افشاگری‌ها نشان‌دهنده میزان پنهان‌کاری دولت «دونالد ترامپ» درباره نقش و مداخلات عربستان در حملات تروریستی 11 سپتامبر است.

این افشاگری از سوی یکی از مسئولان ارشد اف بی آی در پاسخ به شکایت خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر آمده که در آن نظام سعودی را متهم به شرکت در این حملات تروریستی کرده بودند صورت گرفت.

گفته می‌شود که این مقام سعودی با نام «مساعد احمد الجراح»از دو نفر از هواپیماربایانی که حملات 11 سپتامبر را ترتیب دادند، حمایت کرده بود.

سند اف بی ای در این زمینه نشان می‌دهد که عوامل آن در بررسی‌های خود، ارتباط میان هواپیماربایان و سفارت عربستان در واشنگتن را کشف کرده‌اند.

این افشاگری در سایه تلاش‌های غیرعادی مسئولان ارشد دولت ترامپ در ماه‌های اخیر برای جلوگیری از انتشار اسناد داخلی درباره این موضوع صورت گرفته است.

سپتامبر سال گذشته میلادی، وکلای خانواده‌های قربانیان از هویت این مقام سعودی مطلع اما از افشای نام وی منع شدند.

ارسال 40 کامیون تجهیزات از کردستان عراق به پایگاه‌های آمریکا در سوریه

کارونی از کامیون‌هایی با پلاک منطقه کردستان عراق روز چهارشنبه وارد شهر «القامشلی» در استان الحسکه سوریه شدند.

پایگاه خبری روسیا الیوم گزارش داد:« این کاروان روز چهارشنبه با عبور از گذرگاه الولید در مرز کردستان عراق با سوریه وارد خاک این کشور شد».

به گفته منابع آگاه بار کاروان مذکور مصالح ساختمانی، تجهیزات لجستیک و برخی از دیگر ادوات بوده که به دلیل سرپوشیده بودن کامیون‌ها شناسایی بار آنها امکان پذیر نشده است.

روسیا الیوم شمار کامیون‌هایی را که امروز در قالب کاروان مذکور از منطقه کردستان عراق وارد سوریه شد حدود 40 دستگاه خواند و گفت: این کامیون‌ها به شکل دوره‌ای به مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه و غالبا پایگاه‌های آمریکا در الحسکه و شمال و شرق دیر الزور می‌روند.

بر اساس این گزارش کامیون‌های مذکور در قالب کاروان‌های متعدد برای تجهیز پایگاه‌های آمریکا در سوریه وارد این کشور می‌شوند.

مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» -نزدیک به تروریست‌ها روز چهارشنبه گزارش داد که نیروهای آمریکایی همچنان به صورت بی‌وقفه در حال تثبیت مجدد نفوذ خود به صورت کامل در منطقه شرق فرات هستند.

این مرکز خبر داد که به صورت دائمی، تجهیزات نظامی و لجستیکی وارد پایگاههای آمریکا در این منطقه می‌شود و این پایگاهها همچنان در حال تجهیز هستند.

به گزارش این مرکز، عملیات گسترش این پایگاه، از زمانی آغاز شد که طی روزهای اخیر، ده‌ها کامیون حامل تجهیزات نظامی و لجستیکی و اسلحه و مهمات به همراه عناصر تروریست آمریکا و نیروهای حاضر در «ائتلاف بین‌المللی» موسوم به ضد داعش، وارد این منطقه شدند.

بنا بر این گزارش، افزون بر این اقدامات، گشتی‌هایی نیز به صورت روزانه در حال گشت‌زنی در بزرگراه بین‌المللی حلب-حسکه هستند.

انهدام یک گروه تروریستی در الرطبه عراق

شبکه سومریه نیوز عراق به نقل از این منبع امنیتی فاش کرد، نیروهای پلیس الرطبه توانستند گروهک تروریستی را در شهری در مسافت ۳۱۰ کیلومتری غرب رمادی شناسایی و منهدم کنند. این گروهک در اقدامات تروریستی دست داشته که آخرین مورد آن اسباب‌بازی بمب‌گذاری شده بوده است.

به گفته این منبع، دو تروریست عضو آن بازداشت شده و دیگران نیز تحت تعقیب هستند.

وی اضافه کرد، افراد گروهک تروریستی در هدف گرفتن نیروهای امنیتی و شهروندان دست داشته‌اند.

همچنین یک منبع امنیتی دیگر تاکید کرد، سه شهروند در منطقه العباره در شمال شرق بعقوبه در استان دیالی به ضرب گلوله تک تیراندازان داعش زخمی شدند.

بنابر اظهارات این منبع، نیروهای امنیتی، منطقه را تحت محاصره درآورده و زخمی‌ها را به نزدیک‌ترین بیمارستان منتقل کردند.

عصر روز سه‌شنبه نیز در اثر حمله تروریستی به منزلی مسکونی در جنوب فلوجه در استان الانبار سه تن کشته شدند.

همچنین در حمله تروریستی دیگری در مسیر ارتباطی دو شهر الصینیه و حدیثه دو نیروی امنیتی کشته و یک تن دیگر زخمی شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا رضا رحمانی شب قدر حسین مدرس خیابانی گسل های تهران دعای روز بیستم رمضان تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا کروناویروس ویروس کرونا رضا رحمانی شب قدر حسین مدرس خیابانی گسل های تهران دعای روز بیستم رمضان پایگاه های آمریکا در سوریه تعلیق تحریم ها علیه ایران نمایندگان پارلمان اروپا اتحادیه اروپا عدم همکاری روز چهارشنبه کردستان عراق برای مقابله بین المللی کامیون ها حملات 11

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۵۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

کنعانی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

کنعانی افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

وی ادامه داد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228562 برچسب‌ها تحریم ایران

دیگر خبرها

  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • درخواست نمایندگان پارلمان اروپا برای تقویت دفاع ضد جاسوسی
  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند