Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-07@02:24:16 GMT

کدام متغیرها در پایداری ویروس کرونا موثر هستند؟

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۴۶۴۲۷

ساعت 24-یک ویروس شناس گفت: ویروس کرونا ارتباط مستقیمی با دما ندارد و میزان ماندگاری و پایداری آن بر روی سطوح به مؤلفه‌ها و متغیرهای مختلفی بستگی دارد.

امیر قائمی در خصوص تنوع محیطی و پایداری ویروس‌ها گفت: در خصوص پایدرای ویروس‌ها صرف اینکه بگوییم یک ویروس در زمان مشخصی بر روی سطحی باقی می‌ماند، نمی‌تواند معنای لازم را برای ما داشته باشد، چون مولفه‌های زیادی در پایداری ویروس تاثیرگذار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برای فرد آلوده چند نکته وجود دارد؛ یکی اینکه چه میزان ویروس از این فرد آلوده بر سطح انتقال پیدا می‌کند، این موارد تابعی از فاز عفونتی است که فرد دارد؛ یعنی فرد در چه فازی از عفونت است و چه میزانی از ویروس را می‌تواند از خود انتشار دهد.نکته دوم نحوه انتشار است؛ اینکه فقط دست فرد بیمار با سطح تماس پیدا کرده یا از طریق عطسه و سرفه حجمی از ویروس منتقل شده است.حجم ویروسی که در اثر این روش‌های مختلف می‌تواند به سطوح انتقال پیدا کند تحت شرایط مختلف خیلی متفاوت است.

دبیر انجمن ویروس‌شناسی در ادامه بیان کرد: متغیرهای ثانویه ما نیز این است که سطحی که در مورد آن صحبت می‌کنیم در چه میزان از رطوبت و خشکی قرار دارد و در واقع دمای سطح چه دمایی است. در نهایت نوع بستر و سطحی که درمورد آن صحبت می‌کنیم به چه شکلی است. همه این موارد متغیرهایی است که می‌تواند در میزان پایداری ویروس اثر داشته باشد.

او همچنین در خصوص تاثیر دما بر روی ویروس‌ها اظهار کرد: سرد شدن و کاهش دما ارتباط مستقیمی با میزان نگهداری و حفظ قابلیت انتقال‌پذیری ویروس‌ها دارد؛ حتی ویروس‌هایی داریم که در دماهای منفی می‌توان چندین سال آنها را نگهداری کرد، لذا سرد شدن و دمای پایین یک عامل مثبت برای نگهداری ویروس‌هاست.

اینویروس شناس اظهار کرد: انتظار ما این است که افزایش دما از میزان قابلیت عفونت‌پذیری ویروس‌ها بکاهد کما اینکه در مورد ویروس آنفلوانزا اینگونه است. در ابتدای شیوع ویروس کرونا مطرح شد که به نظر می‌رسد این ویروس ارتباط مستقیمی با دما نداشته باشد، یعنی افزایش دما خیلی نتواند از میزان شدت ویروس بکاهد که دقیقا امروز این مورد را می‌بینیم.

وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، افزود: ضمن اینکه چند وقت پیش نیز در نیمکره جنوبی و در کشورهایی مثل برزیل یا حتی بعضی از ایالت‌های چین که دما بالاتر بود افزایش شیوع را می‌دیدیم. امروز نیز در استان خوزستان شاهدیم که با افزایش دما به سمت افزایش مبتلایان میل پیدا می‌کنیم. البته نسبت به زمستان و فصل‌های سرد کاهش موارد بیماری را شاهد خواهیم بود، ولی اینکه از بین برود چنین چیزی مطرح نیست.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: پایداری ویروس ویروس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۶۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق کدام یک از ایثارگران امسال افزایش داشت؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمود پاکدل معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص افزایش حقوق سه دسته از ایثارگران به تسنیم، گفت: همانطور که در خبرها نیز اعلام شد: دریافت کنندگان حق پرستاری بنیاد شهید در سال ۱۴۰۳، حقوقشان را در فروردین با افزایش ۳۵ درصدی دریفت کردند.

بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

وی گفت: این افزایش شامل همه طیف های مشمول حق پرستاری اعم از والدین شهدا، همسران شهدا، جانبازان و ... بود که به مبلغی بیش از ۷ میلیون تومان رسید و در مجموع ۱۳۸ هزار نفر این حقوق را دریافت کردند.

پاکدل گفت: والدین شهدا نیز در سال جدید حقوقشان از ۷ میلیون تومان به ۱۵ میلیون تومان، افزایش یافت و علاوه بر آن تمام حقوق بگیران بنیاد شهید و امور ایثارگران طبق مصوبه دولت، حقوقشان ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی درخصوص برخی دیگر از خبرها که در خصوص حقوق ایثارگران معسر مطرح می شود را نادرست خواند و گفت: متأسفانه برخی رسانه ها خبرها را درست منعکس نمی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229538 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • ردپای کدام شرکت‌ها در تولید پلاستیک بیشتر است؟
  • علت افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران چیست؟
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • قیمت‌های جهانی مواد غذایی به کدام سو می‌رود؟
  • حقوق کدام یک از ایثارگران امسال افزایش داشت؟
  • نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی
  • حقوق کدام یک از ایثارگران در سال ۱۴۰۳ افزایش داشت؟
  • پایداری هوای گلستان تا فردا/ ورود سامانه بارشی از شامگاه دوشنبه
  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود