Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@19:50:25 GMT

بانوان در ایستگاه یازدهم پارلمان

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۴۶۷۶۹

بانوان در ایستگاه یازدهم پارلمان

انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی در حالی برگزار شد که با توجه به افزایش میزان اقبال زنان به مشارکت سیاسی و تلاش آنها برای کسب کرسی‌های بهارستان، انتظار می‌رفت تعداد بانوان بهارستان نشین نسبت به دوره دهم مجلس شورای اسلامی افزایش یاب اما روند افزایش بانوان پارلمان در ایستگاه یازدهم متوقف شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مردم در انتخابات مجلس یازدهم مانند دوره انتخابات دوره دهم مجلس، از بین ۷۳۶ نامزد زن تنها ۱۷ نفر را به مجلس شورای اسلامی فرستادند تا دوشادوش مردان در تصمیم گیری های کشور سهیم باشند که البته به دلیل فوت فاطمه رهبر، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم بر اثر ابتلاء به بیماری کرونا تعداد آنها به ۱۶ نفر رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که بانوان مجلس دهم از طیف‌های مختلف سیاسی انتخاب شده بودند، اکثر بانوان راه یافته به مجلس یازدهم به تبع دیگر منتخبان انتخابات، از طیف اصولگرا هستند و تنها ۴ نفر از آنها سابقه حضور در مجلس را داشته اند. زهره الهیان از ائتلاف اصولگرایان در تهران، همچنین هاجر چنارانی از حوزه انتخابیه نیشابور و فیروزه، عفت شریعتی کوهبانی از حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان و سمیه محمودی از حوزه انتخابیه شهرضا و دهاقان ۴ زنی هستند که پیش‌تر در بهارستان حضور داشته‌اند.

۱- زهره الهیانبا ۵۲ سال سن توانست از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر وارد مجلس شورای اسلامی شود. وی دارای مدرک دکترای تخصصی بیماری‌های داخلی از دانشگاه علوم پزشک تهران است که از سوابق وی می‌توان به گذراندن دوره‌های «حضور مؤثر زنان در مجامع بین‌المللی» و «آشنایی با سازمان ملل و سازمان‌های تابعه - دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه»، «دوره مدیریت تبلیغ در خارج از کشور»، «دوره آموزشی حقوق بین‌الملل در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری» و «مطالعه دروس عرفان و فلسفه (حکمت متعالیه) به‌صورت غیر رسمی در حضور اساتید حوزه» اشاره کرد. الهیان همچنین «عضو شورای مرکزی جمعیت ره پویان انقلاب اسلامی» ، «عضویت در هیئت رئیسه کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم»، «رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد (NGO) هشتم»، «رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی» را در کارنامه خود دارد. الهیان در دوران نمایندگی خود از مخالفان ورود زنان به ورزشگاه بود و این موضوع را «بحث حاشیه‌ای» می‌دانست و معتقد بود ورود زنان به ورزشگاه، یک آسیب جدی برای این قشر پررنگ اجتماعی محسوب می‌شود.

۲- سمیه رفیعی با ۳۲ سال سن از زنان جوان مجلس یازدهم است که با قرار گرفتن در لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب توانست به عنوان نفر بیست و دوم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به بهارستان راه پیدا کند. در سوابق وی «مشاور امور زنان و جوانان رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست» و «معاون حوزه ریاست این سازمان»، «مشاور امور زیربنایی معاونت پیگیری‌های ویژه دفتر رئیس‌جمهور»، «مدیر کل همایش‌ها و نشست‌ها و مجامع بین‌المللی مرکز ملی جهانی شدن (ریاست‌جمهوری)»، «مدیر دپارتمان محیط‌زیست مرکز پژوهشی آرا»، «دبیر نشست و مسئول برگزاری اولین نشست فعالان محیط‌زیست با ریاست قوه قضائیه» به چشم می‌خورد.

۳ - زهرا شیخی مبارکه متولد سال ۱۳۵۷ است که با حمایت لیست اصول گریان اصفهان به مجلس شورای اسلامی راه یافت. وی دارای تخصص لنفولوژی و رزیدنت طب سنتی ایرانی در دانشگاه تهران است که از سوابق وی می‌توان به «عضویت در شورای علمی گروه کیفیت زندگی در سرطان» و «عضویت در کمیته تخصصی سلامت شورای فرهنگی-اجتماعی زنان» اشاره کرد.

۴- معصومه پاشایی بهرام با ۳۹ سال سن توانست از حوزه انتخابیه مرند استان آذربایجان شرقی انتخاب شده و به مجلس راه پیدا کند. وی تنها بانوی نماینده مجلس از شمال غرب کشور در ادوار مجلس است. از سوابق و فعالیت‌های پیشین وی اطلاعاتی در دسترس نیست.

۵- الهام آزاد متولد سال ۱۳۶۰ یکی از زنان مجلس یازدهم که توانست از حوزه انتخابیه نائین و خور و بیابانک به مجلس یازدهم راه پیدا کند. وی وکیل پایه یک دادگستری وبده و از سوابق وی می‌توان به «مدیریت حقوقی و امور قراردادهای مؤسسه بازنشستگی هواپیمایی هما» اشاره کرد.

۶- پروین صالحی مبارکه متولد سال ۱۳۴۸ توانست با حمایت اصولگرایان از حوزه انتخابیه مبارکه استان اصفهان به مجلس یازدهم راه یابد. صالحی متخصص زنان و زایمان بوده و از سوابق وی می‌توان به «ریاست بیمارستان محمد رسول‌الله و «معاونت درمان شبکه بهداشت و درمان شهرستان مبارکه» اشاره کرد؛ همچنین از سال ۸۵ تا ۹۶ برای دو دوره متوالی به عنوان عضو شورای شهر مبارکه فعالیت کرده است.

۷- سمیه محمودی متولد ۱۳۶۳ و در دور اول نمایندگی‌اش از طریق لیست اصلاح طلبان در حوزه انتخابیه شهرضا استان اصفهان به مجلس دهم راه پیدا کرد، اما هنگام ورود به مجلس وارد فراکسیون مستقلان ولایی شد. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد جامعه شناسی است که در مورد سوابق پیشین وی اطلاعاتی در دسترس نیست. وی هم اکنون به عنوان نایب رئیس دوم فراکسیون زنان مجلس در حال فعالیت است.

۸- فاطمه مقصودی متولد سال ۱۳۴۶ از حوزه انتخابیه بروجرد استان لرستان به مجلس راه پیدا کرد. وی نخستین زن راه یافته به مجلس شورای اسلامی از این استان است. مقصودی دارای مدرک دکتری زبان و ادبیات فارسی است که در مورد سوابق پیشین وی اطلاعاتی در دسترس نیست.

۹ - شیوا قاسمی‌پور با ۴۰ سال سن توانست به عنوان نخستین زن ادوار مجلس از حوزه انتخابیه استان کردستان به مجلس شورای اسلامی راه یابد. وی دارای مدرک دکتری مدیریت است و از سوابق وی می‌توان به کار در آموزش و پرورش مریوان اشاره کرد.

۱۰- فاطمه محمد بیگی متولد سال ۱۳۶۰ نخستین بانوی طلبه‌ای است که توانست با حمایت اصولگرایان از حوزه انتخابیه قزوین، البرز و آبیک به مجلس یازدهم راه یابد. محمد بیگی دارای مدرک دکتری پزشکی است که از سوابق وی می‌توان به «عضویت در کمیته سلامت شورای فرهنگی اجتماعی زنان کشور»، «عضویت در شورای مرکزی خواهران سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور» و «دبیر اجرایی بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین» اشاره کرد.

۱۱- عفت شریعتی کوه بنانی متولد سال ۱۳۳۱ حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان استان کرمان به مجلس راه پیدا کند. وی پیش‌تر نماینده حوزه انتخابیه مشهد و کلات در دوره‌های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی نیز بوده است. از سوابق شریعتی می‌توان به «مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور استاندار خراسان در امور بانوان»، «نویسندگی برنامه‌های صدا و سیما در دوران جنگ تحمیلی»، «نماینده وزیر علوم تحقیقات و فناوری در دانشگاه فردوسی مشهد»، «مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مدیرکل امور بانوان مجمع جهانی تقریب»، «نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در شرق کشور»، «قائم مقام جامعه زینب کل کشور» و «دبیر جامعه زینب مشهد» اشاره کرد.

۱۲- هاجر چنارانی متولد ۱۳۵۷ نماینده منتخب و مستقل حوزه انتخابیه نیشابور استان مشهد است. چنارانی دارای مدرک کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی است و از جمله سوابق وی می‌توان به «کارشناس ستاد سفرهای ریاست جمهوری»، «مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»، «کارشناس امور ایثارگران»، «کارشناس امور دانشجویی در دانشگاه سوره» و «کارشناس ستاد شاهد و امور ایثارگران دانشگاه الزهرا (س)» اشاره کرد.

۱۳- زهره سادات‌ لاجوردی با ۶۵ سال سن «عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی» است و توانست با قرار گرفتن در لیست ائتلاف اصولگرایان از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به مجلس یازدهم راه یابد. وی در دولت احمدی نژاد معاون مرکز امور زنان و همچنین سخنگوی حزب زنان جمهوری اسلام بود. لاجوردی در سال ۹۶ نامزد انتخابات شورای اسلامی شهر تهران بوده و تنها دختر اسدالله لاجوردی، دادستان سابق انقلاب تهران است که در سال ۷۷ ترور شد.

۱۴- سارا فلاحی متولد سال ۱۳۵۷ منتخب مردم ایلام در مجلس یازدهم است،. وی دارای مدرک دکتری علوم سیاسی است و از سوابق وی می‌توان به «عضویت در انجمن علمی علوم سیاسی ایران» و «حضور در هیئت رئیسه انجمن هیئت‌های ورزشی استان ایلام» اشاره کرد.

۱۵- فاطمه قاسم پور متولد ۱۳۵۹ با حمایت اصولگرایان توانست از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به مجلس یازدهم راه یابد. وی دارای مدرک دکتری فلسفه تطبیقی از دانشگاه علامه طباطبایی است که از سوابق وی می‌توان به «سردبیری مجله حورا»، «مدیریت واحد تهران مرکز تحقیقات زن و خانواده»، «مدیرمسئولی پایگاه خبری تحلیلی مهرخانه» اشاره کرد.

۱۶- فاطمه رحمانی متولد سال ۱۳۵۰ توانست با حمایت اصولگرایان از حوزه انتخابیه مشهد و کلات به مجلس شورای اسلامی راه یابد. از سوابق وی می‌توان به «مشاور استاندار خراسان رضوی»، «مدیر کل امور بانوان و خانواده خراسان رضوی»، «معاون آموزشی دانشگاه امام حسین»، «مشاور شهردار مشهد در امور بانوان»، «مدیر بسیج خواهران خراسان»، «دبیر کارگروه بانوان و جوانان استانداری خراسان رضوی» و «رئیس هیئت تیراندازی بانوان خراسان» اشاره کرد.

کد خبر 423680

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس شورای اسلامی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اصولگرایان از حوزه انتخابیه مجلس یازدهم راه یابد حوزه انتخابیه تهران مجلس شورای اسلامی شمیرانات و اسلامشهر حمایت اصولگرایان دارای مدرک دکتری دارای مدرک راه پیدا امور بانوان متولد سال سال سن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۶۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسامی نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران اعلام شد

معاون استاندار تهران با اشاره به آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی از سیزدهم اردیبهشت، اسامی نامزدهای راه یافته به این مرحله از حوزه انتخابیه تهران را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی فرمانداری تهران، احمد قیومی امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ اسامی ۳۲ نامزد دور دوم انتخابات نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را در این حوزه انتخابیه اعلام کرد.

وی با اشاره بر اهمیت رعایت قانون از سوی داوطلبین و بهره گیری از چارچوب آن افزود: تبلیغات انتخابات از ۱۳ اردیبهشت ماه آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای ادامه خواهد داشت، لذا ۳۲ نامزد انتخابات با رعایت قانون شور و شعف انتخاباتی را به شکل مطلوبی در حوزه انتخابیه تهران به نمایش بگذارند.

فرماندار مرکز حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس اسامی و مشخصات ۳۲ نامزد دور دوم انتخابات نماینده مجلس شورای اسلامی را به شرح زیر اعلام کرد:

سعید آجورلو فرزند محمد کد نامزد ۲۱

ریحانه خالقی فرزند محمدعلی کد نامزد ۲۳

صالح اسکندری فرزند عباس کد نامزد ۲۴

عطا بهرامی فرزند علی اکبر کد نامزد ۲۵

علی اصغر پورمحمدی فرزند عباس کد نامزد ۲۶

علی تهرانی مقدم فرزند محمد کد نامزد ۴۳

ابوالقاسم جراره فرزند یوسف کد نامزد ۲۷

محمدحسین حسین زاده بحرینی فرزند محمدعلی کد نامزد ۲۸

حسن خجسته باقرزاده فرزند حاج اسمعیل کد نامزد ۲۹

مجتبی رحمان دوست فرزند مرتضی کد نامزد ۳۱

غلامحسین رضوانی فرزند عبدالرضا کد نامزد ۳۲

سمیه رفیعی فرزند عزت اله کد نامزد ۳۴

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی فرزند رضا کد نامزد ۳۵

مجتبی زارعی فرزند حسین کد نامزد ۳۶

محمد سراج فرزند احمدعلی کد نامزد ۳۷

علیرضا سلیمی فرزند علی اصغر کد نامزد ۳۸

مهدی شریفیان فرزند هرمز کد نامزد ۳۹

حسین صمصامی مزرعه آخوند فرزند حبیب اهل کد نامزد ۴۱

زهره طبیب زاده نوری فرزند محمود کد نامزد ۴۲

ابوالفضل ظهره وند فرزند عباس کد نامزد ۴۵

ابراهیم عزیزی فرزند قنبر کد نامزد ۴۶

مهدی عسگری فرزند محمدرضا کد نامزد ۴۷

پیمان فلسفی فرزند مرتضی کد نامزد ۴۸

فاطمه قاسم پور فرزند عبدالعلی کد نامزد ۴۹

زینب قیصری فرزند مطلب کد نامزد ۵۱

سمیه گل پور چمرکوهی فرزند سلمان کد نامزد ۵۲

زهره سادات لاجوردی فرزند سیداسداله کد نامزد ۵۳

سیدمرتضی محمودی فرزند سیدداود کد نامزد ۵۴

سیدنظام الدین موسوی فرزند سیدجواد کد نامزد ۵۶

احمد نادری فرزند حسین کد نامزد ۵۷

حسین نجابت فرزند حیدرعلی کد نامزد ۵۸

بیژن نوباوه وطن فرزند علی اکبر کد نامزد ۵۹

کد خبر 749658

دیگر خبرها

  • ۱۰۶۴ شعبه اخذ رای در حوزه انتخابیه مشهد و کلات خواهیم داشت
  • تشریح جزئیات مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد و کلات
  • ۱۰۶۴ شعبه اخذ رای در کل حوزه انتخابیه مشهد و کلات خواهیم داشت
  • آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس از امشب
  • اسامی نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران اعلام شد
  • اعلام اسامی و مشخصات نامزدهای دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس
  • با کاندیداهای راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس دو حوزه انتخابیه فارس آشنا شوید
  • اعلام اسامی نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران
  • انتخابات دور دوم در کرمانشاه به‌صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • آمادگی ۲۸۷ شعبه اخذ رأی در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان جنوبی