Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-30@19:22:24 GMT

سالروز اجرای عملیات «شیخ فضل‌الله نوری»

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۴۷۸۰۷

سالروز اجرای عملیات «شیخ فضل‌الله نوری»

این عملیات که با شیوه غیرکلاسیک (عملیاتی که بر اساس فنون شناخته شده نظامی انجام نمی‌شوند) به مرحله اجرا درآمد و منجر به دو کیلومتر پیشروی و تسخیر تپه‌های «مدن» در محور شهید«مؤذنی» در شمال آبادان شد. دشمن توسط گروهان‌های کماندویی خود از این تپه‌ها نه تنها برای دیده بانی استفاده می‌کرد بلکه توانسته بود راه تدارکاتی نیروهای ایرانی را به صورت شبانه روزی قطع و ناامن کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبل از اینکه عملیات به طور رسمی شروع شود نیروهای جهادسازندگی با انجام یک سری فعالیت‌های مهندسی زمینه را برای انجام عملیات نهایی آمده کردند.

از جمله اقدامات نیروهای جهاد سازندگی می‌توان به احداث سه کیلومتر خاکریزی برای محاسبه تپه‌های مدن، ساخت یک دهنه پل شبکه‌ای بر روی رودخانه بهمن شیر تدارکات موردنیاز واحدهای عمل کننده، ۵۰۰ متر جاده در سمت شمال آبادان، دو کیلومتر جاده در شرق بهمن شیر که با امکانات و تجهیزات ناچیزی آماده شد اشاره کرد.

سرانجام پس از تکمیل فعالیت‌های فوق‌الذکر عملیات ساعت ۹ شب روز بیست و پنجم سال ۱۳۶۰به فرماندهی شهید «رضا موذنی» آغاز شد. در این عملیات نیروهای سپاه و ارتش به طور هماهنگ و در کنار یکدیگر عمل کردند و قرار بر این بود که به محض تصرف نخستین تپه فریاد « الله اکبر » به عنوان رمز پیروزی بلند شود تا نیروهای سنگرساز بی‌سنگر جهادسازندگی وارد صحنه کارزار شوند.

حدود نیم ساعت پس از آغاز عملیات صدای نخستین تکبیر به عنوان فتح نخستین تپه بلند شد و این سبب شد تا جهادگران عملیات خود را آغاز کنند. آنها توانستند تا ساعت چهار و نیم صبح زیر رگبار و آتش دشمن چهار کیلومتر خاکریز با ارتفاع سه متر ایجاد کنند و به خاکریزهای نیروهای خودی ارتباط دهند. ساعت پنج صبح دشمن با چندین دستگاه تانک و نفربر ضدحمله خود را آغاز و به سرعت به طرف تپه‌ها حرکت کرد. اما در روبه روی خود دیوار خاکی جدیدی مشاهده کرد و مجبور به توقف شد. رزمندگان که با سلاح آر. پی. جی به دست در پشت خاکریز کمین کرده و آماده مقابله با ضدحمله دشمن بودند از فاصله ۱۰ متری تعدادی از تانک‌های دشمن را منهدم و بقیه نیروهای مهاجم را هم مجبور به فرار کردند.

به این ترتیب دشمن به علت از دست دادن تپه‌های دیده‌بانی مدن علیرغم میل خود به جاده ماهشهر- آبادان عقب‌نشینی کرد.

جهادسازندگی علاوه بر شرکت مستقیم در عملیات چه از نظر رزمی چه مهندسی تدارکات عملیات مانند مهمات رسانی و آبرسانی را نیز برعهده داشتند. پس از عملیات بلافاصله سنگرسازان بی‌سنگر توانستند خاکریز جدیدی را که ساخته بودند با سه راه مختلف خاکی به جاده شنی متصل کنند و با ساخت دو خاکریز دیگر در پشت خاکریز اصلی میزان حجم آتش دشمن را بر روی رزمندگان کم کنند.

از دستاوردهای این عملیات می‌توان به ۱۰۰ نفر کشته، ۷۰ نفر اسیر، ۱۵ دستگاه تانک و نفربر منهدم یا به غنیمت گرفته شده از دشمن اشاره کرد.

۲۴۱۲۴۱

کد خبر 1388057

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: دفاع مقدس جنگ تحمیلی شهیدان دفاع مقدس و انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۷۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ آیت الله نوری همدانی به سوالی درباره طرح عفاف و حجاب پلیس (طرح نور)

به گزارش همشهری آنلاین، آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در دیدار جمعی از بانوان قرآن پژوه به نقش زن در طول تاریخ در عرصه‌های مختلف علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی اشاره کرد و گفت: امروز جایگاه بانوان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و نباید به بهانه‌های مختلف جایگاه آنها را متزلزل کرد.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به آیات قرآن پیرامون حجاب گفت: آنچه مسلم است وجوب حجاب است و باید در جامعه اسلامی به آن عمل شود و از بی‌حجابی به عنوان یک منکر جلوگیری شود.

آیت الله نوری همدانی بیان کرد: همانطور که از خطاب قرآن هم استفاده می‌شود از امر به پیامبر (صلی الله علیه و آله) که به زنان خود ابلاغ کن؛ مسئولان هم باید از خود کارگزاران و کارمندان خود شروع کنند، قبلا هم گفتم آیا صدا و سیما برای حجاب فرهنگ سازی کرده یا خلاف آن عمل نموده است؟ امروز وضعیت حجاب در ادارات دولتی چگونه است؟ آیا نهادهای فرهنگی به وظیفه خود عمل کرده و موضوع حجاب را فرهنگسازی نموده و توانسته اند به این همه هجمه در فضای مجازی در این باره پاسخ دهند؟ باید اینها را درست کرد، مردم ببیند که ما از خودمان شروع کردیم بهتر می‌پذیرند.

مرجع تقلید شیعیان در پاسخ به سوالی، طرح فراجا را با در نظر گرفتن رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر لازم وضروری دانسته و تاکید کرد: فراجا برنامه‌ای را در این زمینه آغاز کرده بنام طرح نور که امری مبارک و مورد حمایت است.

آیت الله نوری همدانی افزود: اگر جایی هم یک مامور ناخواسته اشتباه کرد نباید اصل این طرح زیر سؤال برود و پلیس که وقف ایجاد امنیت در کشور است و هنوز در حال شهید دادن است را تضعیف کنیم؛ و از جلوگیری منکر بزرگ بی حجابی دست برداشت.

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: مکرر درباره اقتصاد و معیشت مردم داد زدیم و نگران زندگی مردم هستیم، برای برطرف شدن ربای خانمان سوز در بانک‌ها فریاد زدیم، درباره جلوگیری از فساد تذکر دادیم و ادامه می‌دهیم و به همان ترتیب درباره حجاب به شدت حساس هستیم و تذکر درباره بی حجابی طبق قانون و شرع وظیفه است.

آیت الله نوری همدانی افزود: عده‌ای از فضلای محترم در حرم تجمع داشتند و بعضی‌ها هم به دفتر ما مراجعه کردند و از باب وظیفه شرعی نامه‌ای دادند و نگران موضوع حجاب بودند، ولی بعضی‌ها زیر سؤال می‌بردند که چرا درباره مسائل دیگر حوزه حساس نیست و گاهی هم می‌گویند تا وضعیت اقتصادی حل نشود، تا اختلاس حل نشود، تا فلان موضوع حل نشود به حجاب پرداخته نشود.

مرجع تقلید شیعیان گفت: از قرار اطلاع مجلس مشغول بررسی لایحه عفاف و حجاب است که باید با متخصصین امر و دلسوزان مشورت و مطابق با قانون و شرع مقدس اسلام باشد.

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: من به بعضی‌ها که درباره جلوگیری از این منکر بی حجابی حرف دارند عرض می‌کنم وصیت نامه شهدا را بخوانید چقدر این عزیزان درباره حجاب سفارش می‌کنند اینان جان دادند، تا ارزش‌ها از بین نرود و بدانیم کوتاهی در این موضوع گناه است.

کد خبر 848148 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها خبر ویژه زنان - حجاب فراجا

دیگر خبرها

  • دیدار جمعی از معلمان با رهبر انقلاب در روز چهارشنبه
  • انتشار تصاویری از عملیات منفجر کردن یک تونل توسط نیروهای القسام
  • امیرسرتیپ بختیاری: مرتضی رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست
  • ۲۳ کیلومتر شبکه فیبر نوری منازل در پلدختر اجرا شد
  • محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • امیر سرتیپ بختیاری: محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • دشوارترین عملیات نظامی در دوران جنگ با عراق /کدام فرمانده سپاه به در روز اول به شهادت رسید؟
  • دهم اردیبهشت، سالروز آغاز عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس
  • پاسخ آیت الله نوری همدانی به سوالی درباره طرح عفاف و حجاب پلیس (طرح نور)
  • همدلی نیروهای مسلح مثال‌زدنی است