رویکردی الهیاتی-اجتماعی به موضوع «لیله القدر»
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۴۷۹۶۰
به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر یادداشتی از حجت الاسلام حبیب الله بابابی است که در ادامه میخوانید؛
واژگان و مفاهیم مرتبط با مقولۀ «نظم» در قرآن متعدد هستند که از آن جمله میتوان به واژگان ذیل اشاره کرد: «ساعه» «عدل»، «اختلاف»، «تفریق»، و «قدر». اینکه کدامیک از این مفاهیمِ قرآنی میتواند نقطه عزیمت مناسبی در تحلیل نظم از منظر قرآن باشد، بستگی به غایت و هدف از برقراری نظم در جامعه دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
واژه قدر در قرآن، هم به معنای اندازه گیری حجمی به کار رفته است مانند آیه «و فجرنا الارض عیونا فالتقی الماء علی امر قد قدر (قمر/۱۲)، و هم به معنای اندازهگیری طولی استفاده شده، مانند «وجعلنا بی نهم و بین القری التی بارکنا فیها قری ظاهره و قدرنا فیها السیر سیروا فیها لیالی و ایاما آمنین (سبا/۱۸)؛ گاهی نیز به معنای اندازه گیری زمانی به کار رفته، مانند (یدبر الامر من السماء الی الارض صم یعرج الیه فی یوم کان مقداره الف سنه مما تعدون (سجده ۵))؛ گاه هم به معنای اندازهگیری (و حد و حدود) انسان (من نطفه خلقه فقدره (عبس/۱۹)، یا (الذی خلق فسوی و الذی قدر فهدی (اعلی ۲-۳)، اندازهگیری و تحدید جهان (و الشمس تجری لمستقر لها ذلک تقدیر العزیز العلیم و القمر قدرناه منازل حتی عاد کالعرجون القدیم (یس ۳۸-۳۹)، اندازهگیری روزی (و جعل فیها رواسی من فوقها و بارک فیها و قدر فیها اقواتها فی اربعه ایام سواء للسائلین (فصلت/۱۰)، اندازهگیری هلاکت (الا امراته قدرناها من الغابرین، نمل ۵۷)، منزلت داشتن و منزلت دادن (و ما قدروا الله حق قدره، ۶۵/ زمر)، و به معنای قدرت و سلطه داشتن (فظن ان لن نقدر علیه ۸۷/ انبیا) مورد استعمال قرار گرفته است. همین معنا در روایات متعدد نیز مورد استفاده واقع شده است. این سخن که «رحم الله امرء عرف قدره و لم یتعد طوره»، «رحم الله امرء عرف قدر نفسه فوقف عنده» یا اینکه «هلک امرؤ لم یعرف قدره»، «العالم من عرف قدره و کفی بالمرء جهلا الا یعرف قدره»، و همینطور احادیث دیگری که در مورد «اندازۀ نفس» به کار رفته است، مانند «رحم الله امرء عرف قدر نفسه»، هر یک میتواند نقطه عزیمتی برای شکلگیری نظم اجتماعی در جامعه باشد.
آنچه از مجموعه آیات روایات در مورد قدر و اندازه میآید که هر چیزی در خلقت قدر و اندازهای دارد، و هر فردی و هر جامعهای در مسیر زندگی خود باید بر اندازهها و حد و حدود خود مراقبت کرده و در قملروِ اندازههایش حرکت کرده و از آن تعدی نکند. اکنون پرسش این است که آیا نظم اجتماعی باید بر ترتیبها (و صفها) باید بنا گردد، یا نظم اجتماعی باید بر اندازهها و حدود هر فرد و هر جامعه ساخته میشود؟ آیا نظم اسلامی از ترتیب بیرون میآید و یا نظم اسلامی ازاندازهها بوجود میآید؟ در هر ترتیبی ضرورتاً قدر واندازه وجود ندارد، لیکن در هر قدر و اندازهای، ترتیبی وجود خواهد داشت، چرا که «ترتیب» حاصل «اندازه» است و اگر بر اندازهها مراقبت شود، «ترتیب» در جامعه بوجود میآید، ولی ضرورتاً «اندازه» از «ترتیب» بیرون نمیآید. اساساً، گاهی ترتیبها برآمده از نظام عادلانه نیست، بلکه برخاسته از یک نظام ظالمانه است.
از سوی دیگر، در «قدر» و «اندازه» نوعی از جامعیت وجود دارد که در «ترتیب» وجود ندارد. قدر نه فقط به نظم زمانی توجه میکند و حد و حدود زمان و شرایط زمانی را پاس میدارد، بلکه نظم مکانی را نیز مورد توجه قرار داده و حدود مکانی و جغرافیایی را نیز در نظر میگیرد. همینطور «قدر» نه تنها به نظم انسانی که ارادی است توجه میکند، به نظم تکوینی و الهی و اندازههای هستی نیز میپردازد. به بیان دیگر در قدر، نه فقط قدر زمانی و مکانی لحاظ میشود، بلکه قدرهای وجودی نیز ملحوظ واقع میشود، در حالی که در ترتیب، صرفاً تقدم و تأخر زمانی و مکانی در نظر گرفته شده و در آن (ترتیب) تأکید و تکیه بر تکوین و هستی نیست. در این نگاه، هر «قدر» و «اندازۀ» انسانی، متناسب با قدر و اندازه در هستی تنظیم میگردد.
همچنین قدر و اندازه بر خلاف مفهوم ترتیب، اندازهها در رزق و روزی را نیز شامل میشود. از سوی دیگر، اندازه و قدر، مقولات سلبی مانند نقمت، ضلالت، و شرّ را نیز معلوم کرده و حد و حدود آن را روشن مینماید. در چنین نظمی که برآمده از تحدید داشتههاست، جلوی طغیان انسانی در تجاوز از حدود و اندازهها گرفته میشود. از سوی دیگر، هر میزان هر فردی بر حد و اندازه خود آگاه میشود و بر ظرفیتها و داشتههای نفس خود معرفت پیدا میکند (معرفت النفس اجتماعی)، بالطبع در رشد خود و پرورش ابعاد شخصیتی خود آگاهتر و مؤثرتر عمل میکند. در حفظ اندازهها، نه فقط همه چیز به موقع رخ میدهد، بلکه هر چیز در محل خود واقع میشود. با تحفظ بر اندازهها، مناسبات انسانی نظم و نسقی پیدا میکند و مهمتر اینکه، هر فردی در حد و اندازۀ خود، میتواند حدود و اندازههای دیگران را توسعه ببخشد.
نکته حیاتی و حائز اهمیت اینکه، نگاه «قدرمحور» صرفاً بر حدود و مرزهای فردی و اجتماعی تأکید نمیکند. چنین نیست که هر فردی در خود فرو رود و دامن خود را برچیند تا نظمی بوجود آید. اساساً در آگاهی به اندازههای خود و توسعۀ حدودِ (شاید بینهایت) خود، هر فردِ محدود مسیر رشد و توسعه خود را بهتر میشناسد، در ایجاد ارتباط و مرابطه (یا ایها الذین آمنوا اصبروا، و صابروا و رابطوا و اتقوا الله) با دیگران نیز مؤثرتر میتواند عمل کند. به دیگر بیان، تحفظ بر اندازهها، صرفاً ایجاد محدودیت نیست، بلکه علاوه بر جنبههای سلبیِ حدود و اندازههای خود، شناخت اندازهها، تربیت و توسعۀ اندازهها نیز هست. در چنین رویکرد سلبی، با تحفظ (یا تقوی) بر مرزها و خطها (قدر به مثابه حدّ)، امکان تضاد و تصادم از بین میرود؛ و در رویکرد ایجابی با تأکید بر داشتهها (قدر به مثابه ظرفیت) امکان وحدت و اتصال و انسجام فراهم میشود. به بیان دیگر، نظم به مثابه قدر، صرفاً در حل اختلافات و کنترل خشونت نیست، بلکه در یکی شدن، بزرگ شدن، و توسعه یافتگی انسانی نیز هست. قدر صرفاً حدّ ایجاد نمیکند، بلکه گنجایش درست میکند. در توسعه گنجایشها و اندازهها، توجه به اندازههای دیگران، تعارف اندازهها (لتعارفوا)، و استفاده از اندازهها برای توسعه اندازه خود (تعاون در اندازهها) اهمیت مییابد. قدرها در کنار یکدیگر ظرفیتهای بیشتری ایجاد میکنند و هر میزان ظرفیتها فزونی میگیرد، هماهنگیها و هم افزاییها بیشتر شده و نظم قویتر و متقنتری بوجود میآید. بدینسان در ایجاد نظم اجتماعی از یک سو، تقوی لازم است تا از حد و اندازهها تجاوزی صورت نگیرد، و از سوی دیگر، تعارف و تعاون در اندازهها لازم است تا قدرها و حدها از محدودیت درآید و هر کسی در مسیر خود، نامحدود شود.
آنگاه در رویکردی الهیاتی اجتماعی به موضوع «لیله القدر» میتوان در پی کارکردهای دیگری هم بود و از شبهای قدر نه تنها قدر معنوی را جستجو کرده و از نفحات قدریه برای تعالی و سلوک روحی بهره برد، بلکه میتوان از این شبها در راستای تقدیر اجتماعی و آنگاه پیریزی نظمی متفاوت اندیشه کرده و از آن بهرهای و حظّی در راستای صورتبندی نظمی خودآگاه و خودخواسته در جامعه داشت.
کد خبر 4924408منبع: مهر
کلیدواژه: شب قدر شب های قدر ماه رمضان ۹۹ ویروس کرونا ماه مبارك رمضان دعا و نیایش قرآن کنفرانس بین المللی رادیو گفتگو معرفی کتاب شبکه چهار سیما شهید مطهری امام حسن مجتبی ع دعای روزهای ماه رمضان شب قدر قدر و اندازه بر اندازه ها نظم اجتماعی اندازه ها سوی دیگر حد و حدود ظرفیت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۷۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خوشمزههای مضر را با نوشابه نخورید!
ایسنا/همدان یک کارشناس تغذیه و رژیمدرمانی از شادی و نشاط ایجاد شده بعد از خوردن فستفودها و در نهایت عوارض بیشمار استفاده از این خوشمزههای مضر سخن گفت.
آرزو کاوهئی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه فستفودها گروهی از غذاها هستند که مشخصات خاصی دارند که متأسفانه اکثراً دارای ویژگیهایی به ضرر انسان است، اظهار کرد: معمولاً به علت قند و چربی بسیار زیاد، فستفودها کالری زیادی دارند و این امر سبب چاقی و اضافهوزن خواهد شد.
وی با اشاره بیماری فشارخون که به علت زیاد بودن سدیم و نمک بالای فستفودها در فرد ایجاد میشود، مطرح کرد: متأسفانه فستفودها فیبر بسیار کمی دارند در حالیکه فیبر برای دستگاه مفید بوده و از چاقی و اضافهوزن پیشگیری میکند.
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه فستفودها به نسبت غذاهای سنتی و خانگی حجم بیشتری دارند و این امر سبب میشود انرژی بیشتری به نسبت نیاز شخص دریافت شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه معمولاً فستفودها به علت کالری زیادی که دارند و در کنار نوشابه و سس مورد استفاده قرار میگیرند، سبب چاقی و اضافهوزن میشوند.
وی تصریح کرد: چهار ماده غذایی نمک، شکر، کافئین و چربی که در فستفودها مورد استفاده قرار میگیرد، باعث ترشح دوپامین شده و همین امر سبب خوشحالی و رضایت در فرد میشود؛ در واقع شخص بعد از خوردن فستفود لذت و رضایتی کسب میکند که این امر سبب افزایش تمایل استفاده از این نوع موادغذایی میشود.
کاوهئی با بیان اینکه استفاده بیش از اندازه از فستفودها سبب بیماریهای گوارشی میشود، مطرح کرد: نوشابهای که در کنار فستفود استفاده میشود به علت داشتن گاز، موجب تشدید بیماری گوارشی میشود.
وی با اشاره به اینکه مصرف بیش از اندازه از فستفود موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری دیابت و کبد چرب به علت نبود فیبر و سبوس و زیاد بودن قند و کالری میشود، مشکلات قلبی- عروقی را از دیگر مضرات استفاده بیش از اندازه از فستفودها دانست و یادآور شد: به مرور کمبود مواد مغذی در بدن به علت افزایش بیش از اندازه فستفودها ایجاد میشود.
این کارشناس تغذیه و رژیمدرمانی بیان کرد: مصرف بیش از اندازه فستفودها سبب میشود تا ذائقه افراد به شوری عادت کند و در دیگر وعدههای غذایی خود نیز نمک بیشتری مصرف کنند و همین زیادهروی در مصرف نمک، فشارخون افراد را افزایش میدهد و در نتیجه زمینه ابتلا به امراض قلبی- عروقی را فراهم میآورد.
وی با بیان اینکه در غذاهای آماده و فستفودها اغلب کلسیم و املاح معدنی اندکی وجود دارد که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش میدهد، اظهار کرد: کمبود املاح در کودکان، رشد آنها را مختل میکند، از طرفی نوشابهای مصرفی در کنار فستفود، سبب کمبود کلسیم میشود.
کاوهئی با اشاره به اینکه به علت آنکه اغلب از مواد نگهدارنده در مواد اصلی فستفودها استفاده میشود، ویتامین C نمیتواند جذب بدن شود، گفت: برای جلوگیری از رشد کپک در سوسیس، کالباس و سایر مواد غذایی موجود در فستفودها، از مواد نگهدارنده و مواد افزودنی استفاده میشود که این امر موجب ایجاد حساسیت و ابتلا به انواع سرطانها خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا فستفودی که در منزل تهیه و طبخ میشود نیز به اندازه فستفودهای رستورانی مضر است؟ خاطرنشان کرد: این امر بستگی به نوع مواد مصرفی در تهیه فستفود خانگی دارد؛ به عنوان مثال اگر از مواد گیاهی، نان سبوسدار، گوشت سفید، گوشت کبابی و سیبزمینی تنوری استفاده شود، مضرات کمتری خواهد داشت.
این کارشناس تغذیه و رژیمدرمانی در پایان توصیه کرد: افراد بهتر است در کنار فستفودها از آبمیوه طبیعی، سالاد کاهو و کلم، سبزیجات و ... استفاده کنند.
انتهای پیام