Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی مواجهه صنعت گردشگری با ویروس کرونا پرداخت.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا (۲۱) صنعت گردشگری و کرونا» آورده است؛ با توجه سناریوهای مختلف ارائه شده توسط مراکز علمی و پژوهشی درسطح جهان، درخصوص آینده صنعت گردشگری و کرونا به نظر می‌رسد با ادامه روند موجود مبنی بر توصیه به در خانه ماندن و طرح فاصله گذاری اجتماعی، حداقل تا یک سال آتی، سفرهای بین‌المللی در حوزه گردشگری جهت جلوگیری از شیوع مجدد این بیماری، با تأخیر و ملاحظات خاصی همراه خواهد شد و کشورها به ویژه کشور ما، که غالب ورودی‌های آن از کشورهای همسایه (که دارای امکانات پیشگیری و کنترل کمتری نسبت به کشور ما هستند) این ملاحظات را جدی‌تر دنبال خواهند نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شرایط بهترین سناریو برای حفظ و حمایت از مشاغل مرتبط با گردشگری، حمایت ویژه از توسعه گردشگری داخلی (با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا) خواهد بود چرا که حدود ۸۰ درصد از گردش مالی صنعت گردشگری کشور توسط گردشگران داخلی ایجاد می‌شود و تحریک هدفمند تقاضا می‌تواند زیان ناشی از بحران کرونا را در این صنعت و کسب وکارهای وابسته به آن را به حداقل برساند.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید با توجه به سیاست‌های کنونی دولت در جهت رفع محدودیت‌های تردد بین شهری و استانی، سفر و گردشگری توسط عامه مردم در حال انجام است. به ویژه اینکه کشور در نیمه خردادماه ۱۳۹۹ با تعطیلات عید فطر و نیمه خرداد مواجه می‌باشد و فصل تابستان به عنوان فصل اصلی گردشگری ایرانیان را در پیش رو دارد. لذا از آنجا که کمتر از ۱۰ درصد اقامت مردم در اقامتگاه‌های رسمی (هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمانپذیرها، زائرسراها، مجتمع‌های گردشگری) می‌باشد و بیش از ۶۰ درصد آنها در کمپ‌های موقت (مانند چادر) و اقامتگاه‌های غیررسمی اسکان می‌یابند به نظر می‌رسد که بستن این تأسیسات گردشگری و مراکز رسمی نمی‌تواند کمک چندانی به کنترل این بیماری بنماید. به علاوه، اقامت در سکونت‌گاه‌های غیررسمی با وضعیت بهداشتی نه چندان مناسب می‌تواند سبب شیوع و گسترش این بیماری گردد. از طرف دیگر بسیاری از مراکز و جاذبه‌های گردشگری مانند موزه‌ها و سایت‌های تاریخی و فرهنگی که امکان مدیریت بازدید در آنها فراهم است می‌تواند با رعایت پروتکل‌های مورد تأیید وزارت بهداشت و رعایت نکات طرح فاصله‌گذاری اجتماعی مانند کاهش تراکم حضور مردم در زمان بازدید، اضافه نمودن ساعات بازدید در طول روز، ضدعفوفی نمودن بازدیدکنندگان در ورودی و خروجی موزه‌ها و… مجدداً بازگشایی گردد به نحوی که امکان سفر و گردشگری درون شهری و منطقه‌ای فراهم گردد، تا از حجم سفرهای غیرضرور خارج از شهر و منطقه کاسته شود، بار روانی ماندن در خانه کاسته شود و در نهایت کسب‌وکارهای مرتبط با این صنعت به حیات خود ادامه دهند. لکن، برای این مهم آنچه ضرورت دارد توزیع آسان و ارزان اقلام بهداشتی و پیشگیری به وی‌ژه ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی به صورت گسترده جهت استفاده عامه مردم می‌باشد. موضوعی که با وجود تولید مناسب اقلام مربوط، به جهت ناکارآمدی سیستم توزیع، سبب نارضایتی عمومی و امکان عدم رعایت مراقبت‌های بهداشتی توسط آنها شده است. حال که امور کنترل و مدیریت شیوع بیماری به خود مردم واگذار شده است و عمده اقدامات پشگیرانه دولت، به توصیه رعایت نکات بهداشتی توسط مردم تقلیل یافته و محدودیت‌های تردد درون‌شهری و بین‌شهری برداشته شده است، لازم است ضمن مدیریت توزیع اقلام بهداشتی مورد نیاز، سفر و گردشگری مردم ازسوی دولت به نحوی برنامه‌ریزی شود که ضمن ایجاد آسیب کمتر به کسب‌وکارهای صنعت گردشگری و مدیریت اوقات فراغت مردم، موجب تشدید وضعیت بیماری در کشور نگردد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

کد خبر 423781

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مرکز پژوهش های مجلس ویروس کرونا کرونا ویروس آخرین اخبار ویروس کرونا کرونا کرونا در ایران دوران پسا کرونا گردشگری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مرکز پژوهش های مجلس صنعت گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۹۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران فقیرترین شهر به لحاظ بهداشتی در بین شهرهای کشور است

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا زاکانی شهردار تهران در جریان دویست و سی و یکمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به آغاز به کار هیئت امنای محلات اظهار کرد: در کنار هیئت امنا، معتمدین محلی همکاری لازم را خواهند داشت تا یک ظرفیت جدیدی برای خدمت به مردم شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: مدیریت جدید مبنای خود را مشارکت مردم قرار داده است تا در سطح عمومی و نخبگان این مشارکت ایجاد شود.امروز شاهدیم که جمع هیئت امنا فعالیت خود را آغاز تا بار دیگر مردم‌سالاری دینی شکل بگیرد.

زاکانی در ادامه سخنانش به نامگذاری سال 1403 از سوی رهبر انقلاب اشاره کرده و ادامه داد: توجه شورای ششم و مدیریت برگرفته از آن استفاده از ظرفیت‌های مختلف با مشارکت مردم است و با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری مبنای حرکت ما بر همین مسئله خواهد بود.

وی ادامه داد‌: یکی از موضوعاتی که در این دوره از مدیریت شهری به صورت ویژه به آن توجه شده است استفاده از نظرات مردم در اجرای طرح‌های شهری است که بر همین اساس طرح "من شهردارم" در این دوره شکل گرفت که برای نخستین بار در سال 1401، 2080 طرح به معرض نمایش گذاشته شد که 350 هزار نفر از شهروندان برای انتخاب این طرح‌ها مشارکت کردند که در نهایت 1462 طرح توسط شهروندان در سطح مناطق انتخاب و اعتبار حدود 4 هزار میلیاردی برای این طرح‌ها در نظر گرفته شد.

شهردار تهران افزود: در سال 1402 مشارکت شهروندان از 350 هزار نفر به یک میلیون و 352 هزار نفر رسید و بالغ بر 3 هزار و 300 طرح در معرض انتخاب مردم قرار گرفت و 8 هزار میلیارد تومان نیز برای این طرح‌ها در نظر گرفته شد.

زاکانی تصریح کرد: امروز شاهد طرح جدیدی در سطح شهر تهران هستیم و ان‌شاءالله این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد و همکاری هیئت امنای محلات را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه 347 سرای محله در شهر تهران داریم که این مجموعه‌ها تبدیل به قرارگاه‌های محلی خواهند شد و ذیل هیئت امنای محلات مدیریت محله و 11 خانه جهادی شکل خواهند گرفت، افزود: تهران در بعد بهداشتی فقیرترین شهر در بین شهرهای کشور است، ان‌شاءالله خانه‌های سلامت و تندرستی نیز ذیل هیئت امنای محلات شکل خواهند گرفت و در ادامه نیز ما شاهد تشکیل کانون‌های جهادی سلامت خواهیم بود.

شهردار تهران در پایان با اشاره مجدد به آغاز به کار هیئت امنای محلات تصریح کرد: ان‌شاءالله از این ظرفیت بزرگ استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • انتقاد کم سابقه خبرگزاری دولت از مرکز پژوهش‌های مجلس
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • تهران فقیرترین شهر به لحاظ بهداشتی در بین شهرهای کشور است
  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار
  • رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • در سه سال اخیر سرانه خط فقر سه برابر شده است