Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- بازار آریا-توسعه پایدار، فراتر از توسعه اقتصادی و صرفاً متمرکز بر پیشرفت اقتصادی است. در توسعه پایدار، جنبه های مختلف زندگی انسان از جمله حوزه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مورد توجه قرار می گرد تا توسعه به شکل متوازن تحقق پیدا کند و چالش ها و آسیب های اجتماعی کمتری بروز پیدا کند.
در همین زمینه و راهکارهای حفاظت از نیروی انسانی به عنوان با ارزش ترین منبع توسعه هر کشور و پیشگیری برای کاهش اعتیاد، «بازار آریا» با دکتر سعید صفاتیان کارشناس و درمانگر اعتیاد که مدتی نیز مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده است، گفت و گو کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


*****

*درباره تعداد معتادان موجود در کشور آماری اعلام شده و رقم دو میلیون و 808 هزار نفر مطرح شدهاست. در چارچوب توسعه پایدار که توسعه همزمان در حوزه های مختلف از جمله اجتماعی و اقتصادی است، چگونه می توان با این معضل برخورد کرد؟

-ما برای حل این معضل می توانیم راهکارهایی همچون کشت جایگزین تریاک در افغانستان و معیشت جایگزین برای کاهش عرضه مواد مخدر را اجرایی کنیم. شاید نزدیک 20 سال است که در ایران، بحث کشت جایگزین در افغانستان مطرح است اما نکته اصلی این است که ببینیم کشور افغانستان چقدر می خواهد به عنوان دولت مرکزی، در این حوزه ورود پیدا کند.
دولت مرکزی فعلی افغانستان، قدرتمند نیست و بر کُل کشور تسلط ندارد. در اکثر استان ها یا ولایت های افغانستان که مواد مخدر در آنها کشت می شود دولت، قدرت ندارد و قدرت در دست طالبان و گروه های دیگر است.
از یک طرف، بیش از 42 کشور دنیا در افغانستان حضور دارند. آمریکایی ها در مدت حضورشان بالغ بر 8 میلیارد دلار، برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان هزینه کرده اند. البته الان خودشان اذعان می کنند که مبارزه ای که در این زمینه داشته اند، تاثیر نداشته است.
چرا که طالبان در افغانستان به عنوان یک قدرت است و مواد مخدر را تولید می کند و خودش هم توزیع می کند.
همچنین نیاز کشورها و مردم در کشورهای دیگر نیز مطرح است. مصرف مواد مخدر در ایران و هر جای دیگر دنیا، باعث می شود تولید مواد مخدر روز به روز افزایش پیدا کند.

*یک کشت جایگزین، زعفران است ولی برخی از هموطنان ما فکر می کنند اگر در افغانستان کشت زعفران توسعه پیدا کند؟، ما برای خودمان رقیب ساخته ایم.

-ما از سال های 1383 و 1384 بحث تروریسم و مواد مخدر را مطرح می کردیم و این ارتباط در افغانستان وجود دارد. در 250 هزار هکتار زمین در افغانستان، کشت خشخاش انجام می شود و همان طور که اشاره کردید یک کشت جایگزین خشخاش، زعفران است.
این کار به صورت پایلوت یا آزمایشی قابل اجرا هست اما در حد ملی و کلان، قابل اجرا نیست. به دلیل این که کشاورزان افغانستان هم، تمایل به کشت جایگزین ندارند. من شخصاً به افغانستان رفته ام و متوجه شدم کشاورزان آنجا میل به این کار ندارندد.
کشاورز آنجا می گفت قاچاقچی، در سال قبل، پول امسال را می دهد و اگر من در این وسط ضرر و زیان متحمل شوم تا حدود زیادی پول را می دهد ولی امنیت من را هم ایجاد می کند.

*چه مشکلات دیگری برای کاهش و حذف کشت خشخاش وجود دارد؟

-یک نکته مهم، وضعیت اقتصادی بسیار خراب قاچاقچیان در افغانستان است. در نتیجه باید کارخانه هایی در محدوده مرزهای ایران و پاکستان تاسیس شوند. چون این مناطق، مراکز تولید مواد مخدر هستند ولی دولت افغانستان در این زمینه اقدامی انجام نمی دهد.
بر این اساس کشت جایگزین، تاکنون عملیاتی نشده و به نظر من، تا این زیرساخت ها ایجاد نشود، کشت جایگزین عملیاتی نخواهد شد. یک اجماع بین المللی هم باید در این زمینه به وجود بیاید چرا که یک کشور نمی تواند به تنهایی موضوع کشت جایگزین را در افغانستان عملی کند.
در مورد تعداد 2 میلیون و 800 هزار معتاد کشور خودمان می توان گفت که از این رقم، چیزی حدود 60 تا 70 درصدشان مصرف کننده مواد مخدر هستند یعنی نزدیک به 2 میلیون نفر، مخدر استفاده کرده و 800 هزار نفر باقی مانده،مصرف کننده «گل»، «شیشه» و مواد مخدر دیگر هستند.این مواد مخدر با کشت مواد مخدر در افغانستان ارتباط دارد.

*اگر دولت ایران اقدام کند و تولید مواد مخدر را در افغانستان کاهش بدهد، چه اتفاقی برای معتادان ما در داخل کشور می افتد؟

-فرض کنید تولید مواد مخدر در افغانستان لغو شود و مواد مخدر وارد ایران نشود، آن 2 میلیون نفر لزوماً برای ترک اعتیاد، به مراکز درمان مراجعه نمی کنند.
این افراد معتاد، به دنبال ماده جایگزین می گردند. به نظر من، در این حالت خیلی از این افراد معتاد سراغ «شیشه» خواهند رفت. وقتی به این دلیل، مصرف شیشه افزایش کند، ما از یک وضعیت بد، دچار یک وضعیت بدتر خواهیم شد. چون عوارض شیشه نسبت به مواد مخدر، خیلی بدتر است.


*سوال این است که اگر کشت خشخاش در افغانستان به سرعت لغو شود، آیا حتماً به نفع ایران است؟

-من فکر می کنم در دراز مدت، به نفع ما نیست. چون ما هم در ایران، زیرساخت های لازم را برای اجرای برنامه های پیشگیری به شکل قدرتمند نداریم تا این 2 میلیون معتاد را کنترل کنیم.
در زمینه مواد مخدر، ایران بیش ترین مشکل را دارد. چون بیش ترین مصرف کننده «مواد مخدر» را در دنیا داریم.
در حال حاضر، ماندگاری افراد معتاد در درمان، کمتر از 15 درصد است. ما اگر این 2 میلیون نفر را هم درمان کنیم، در یک سال فقط 15 درصدشان یعنی 300 هزار نفر می توانند پاک بمانند.
با فرض این که مواد مخدر تولید نشود آن یک میلیون و 700 هزار نفر دیگر که درمان شده اند، به سمت مصرف مواد روانگردان می روند و آنها وضعیت را برای جامعه ما بدتر خواهند کرد.

*آیا برای مقابله با کشت چنین محصولی و تولید مواد مخدر، الزاماً باید با کشورهای دیگر همکاری کنیم یا یان که خودمان می توانیم این وضع را مدیریت کنیم؟

-یک کشور به تنهایی نمی تواند این کارها را انجام بدهد. سازمان ملل که متولی این موضوع بوده، ضعیف عمل کرده است. در هر سال یک اجلاس بین المللی در سازمان ملل برگزار می شود ولی کشورها فقط دستاوردهای خودشان را بیان کرده و به به و چه چه می کنند.
بالاخره وقتی که حتی یک کیلو مواد مخدر در افغانستان تولید می شود، در همه جای دیگر از جمله آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی و استرالیا نیز تاثیرگذار دارد و بدون تاثیر نیست. آن مافیایی که پشت این قضیه است، اجازه نمی دهد نهادهایی مثل سازمان ملل به بحث های کلان ورود کنند.
فرض کنید یک کارشناس در سوئیس نمی تواند از راه دور برای افغانستان و ایران تصمیم بگیرد. چنین فردی اصلاً نمی داند چه وضعیتی در اینجا وجود دارد. در چارچوب سازمان ملل، کارشناسان کشورهای مختلف باید با هم جلسه بگذارند و برای 150 میلیون مصرف کننده مواد مخدر در دنیا، تصمیم بگیرند که فرضاً کدام دارو باید جایگزین شود.
وقتی چنین اقداماتی در حد کلان یعنی در سازمان ملل هم انجام نمی شود، سران کشورها فقط برای شرکت در اجلاس بین المللی به سازمان ملل می روند.

*در همه این سال ها، سیاست های کاهش مصرف مواد مخدر چگونه بوده است؟

-در کشور ما باید نگاه به مبارزه با مواد مخدر، عوض شود چرا که نگاه موجود به جای این که به طور کامل، نگاه پیشگیرانه و کاهش تقاضایی باشد، نگاه مقابله ای است. البته من نمی گویم نباید مقابله انجام شود ولی در داخل کشور، هیچوقت کاهش مصرف مواد مخدر را نداشته ایم و در کمتر از 10 دقیقه، می توان مواد مخدر را به دست آورد.
از طرفی، تصمیم گیری ها نباید پشت درهای بسته سازمان های دولتی باشد. ما مشکلات مربوط به بحث های مدیریتی، ساختاری و بودجه ای را داریم و این که چقدر می خواهیم از سازمان های مردم نهاد، بخش خصوصی و از مردم استفاده کنیم.
ما اگر توسعه پایدار را در نظر داریم رویکرد مقابله ای در مبارزه با مواد مخدر، باید جای خود را به رویکرد پیشگیرانه بدهد و رویکرد پیشگیرانه، می تواند خیلی موفقیت آمیز باشد.
در عین حال که بحث من، فقط بحث پیشگیری نیست و کاهش تقاضا باید اتفاق بیفتد. یعنی هم پیشگیری و هم درمان، مهم هستند.
در اینجا برنامه های درمان و برنامه های کاهش تقاضا برای مواد مخدر باید جدی گرفته شود. برنامه های کاهش آسیب که15 سال پیش در ایران شروع شده بود اعتبار بین المللی کسب کرد ولی الان یک دهم آن اعتبار بین المللی 15 سال پیش را ندارد. بر این اساس، من اعتقاد دارم که این برنامه ها باید به طور جدی اجرا شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: گفت و گو اعتیاد مواد مخدر در افغانستان تولید مواد مخدر توسعه پایدار مواد مخدر کشت جایگزین مواد مخدر بین المللی سازمان ملل مصرف کننده برنامه ها مصرف مواد هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۰۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی به نقل از ستاد نظارت گمرکات خراسان رضوی، کارشناسان گمرک دوغارون موفق شدند با استفاده از دستگاه ایکس ری کامیونی، حین کنترل کامیون‌های ورودی به کشور، این مواد را کشف کنند.   مواد کشف شده از نوع هرویین فشرده و شیشه، به طرز ماهرانه‌ای داخل کابین راننده جاسازی شده بود.

دیگر خبرها

  • دستگیری دو باند توزيع مواد مخدر در کرمانشاه
  • جوی پایدار برای آسمان استان قزوین
  • آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان
  • ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • جمع آوری ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • جمع آوری۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد
  • کشف حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد
  • جمع‌آوری و دستگیری ۵۲۸ معتاد و سوداگر مرگ طی ۲ روز در گیلان