Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@23:24:27 GMT

فرهنگ وقف ساخت مسکن ویژه معلولین در جامعه رواج یابد

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۵۱۸۶۵

فرهنگ وقف ساخت مسکن ویژه معلولین در جامعه رواج یابد

ایسنا/قزوین استاندار قزوین گفت: اوقاف یک ظرفیت دینی است که باید تقویت شود، باید مسائلی مانند وقف ساخت خانه ویژه معلولین به مردم آموزش داده شود و اوقاف این فرهنگ را در جامعه رواج دهد.

هدایت‌الله جمالی‌پور، استاندار قزوین در اولین جلسه شورای مشارکت‌های مردمی که امروز ۲۵ اردیبهشت در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: بزرگ‌ترین افتخار ما شیعیان این است که امام اول ما حامی نیازمندان بود و اموال و وجودش را وقف نیازمندان کرده بود بنابراین سعادت بزرگی نصیب خیرین شده است که در این مسیر قدم برمی‌دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: گاهی فردی اگرچه تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد قرار دارد اما همچنان نیازمند حمایت است، برخی از مددجویان بهزیستی دارای معلولیت هستند و این امر توجه و حمایت بیشتری را می‌طلبد، ما نیز خود را موظف می‌دانیم در کنار خیرین قرار بگیریم و آن‌ها را حمایت کنیم.

به گزارش ایسنا، استاندار قزوین اظهار کرد: ما باید بستر قانونی برای خیرین ایجاد کنیم در واقع خروجی این جلسات باید بسترسازی قانون برای مشارکت بیشتر خیرین و مردم باشد، همچنین مشوق‌هایی برای حضور بیشتر مردم در صحنه ایجاد کنیم.

 وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بسیاری در کشور ما وجود دارد اما در حال حاضر این ظرفیت‌ها در اختیار ۱۰ درصد جامعه است، اگر این ده درصد ظرفیت‌های خود را در جامعه بروز دهند کارهای خوبی اتفاق می‌افتد.

جمالی‌پور بیان کرد: ما باید از این افراد خواهش کنیم که در این حوزه در کنار دولت قرار بگیرد چرا که دولت به تنهایی نمی‌تواند همه امور را انجام می‌دهد به ویژه در شرایط امروز که در وضعیت خاصی به سر می‌بریم.

وی تأکید کرد: باید برخی از کارها را به مردم بسپاریم و برخی از کارها توسط مردم انجام و مشارکت اجتماعی ایجاد شود، معتقد هستیم که تشکل‌های غیردولتی دغدغه‌مند باید حمایت و قدرتمند شوند.

استاندار قزوین اظهار کرد: تشکل‌هایی باید بیایند که مسئولیت‌پذیر باشند و دغدغه داشته باشند، در برخی موارد شاهد بودیم که تشکل خاصی از شناسنامه معلولین سوء استفاده کرده بود بنابراین برای صدور مجوز تشکل‌ها باید حساسیت خاصی به خرج دهیم.

 وی تصریح کرد: در صدور مجوز باید صلاحیت‌های فرد را بسنجیم، در هر حال افرادی که به صحنه می‌آیند انسان‌های شریف و ارزشمندی هستند، ما نیز از خیرین واقعی حمایت می‌کنیم و از ظرفیت‌های قانونی برای ایجاد بستر مناسب برای فعالیت آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

جمالی‌پور تأکید کرد: از مدیران دستگاه‌های اجرایی می‌خواهیم که از خیرین حمایت کنند اگر فردی برای سرمایه‌گذاری در بخش خاص مراجعه کرد، مدیران او را ترغیب کنند که بخشی از سرمایه خود را صرف امور خیریه کرده و از فرصت‌های طلایی کسب درآمد کند، در این صورت دنیا و آخرت خود را حفظ می‌کند.

 وی خاطر نشان کرد: از اوقاف نیز می‌خواهیم در این حوزه ورود پیدا کند، چراکه منابع خوبی در اختیار اوقاف است بنابراین باید با انگیزه بیشتری در حوزه معلولین وارد شود، اوقاف ظرفیت دینی است که باید تقویت شود، باید مسائلی مانند وقف ساخت خانه ویژه معلولین به مردم آموزش داده شود.

استاندار یادآور شد: اوقاف باید فرهنگ وقف ساخت خانه ویژه معلولین را رواج دهد و همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند تا بخشی از مشکلات حل شود، چرا که این قشر مستعد آسیب‌های اجتماعی هستند.

وی عنوان کرد: ما می‌خواهیم در استان قزوین کاری بدیع در حوزه معلولین به ویژه در حوزه ساخت مسکن ویژه معلولین انجام دهیم و این امر مشارکت همه جانبه دستگاه‌های اجرایی استان را می‌طلبد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی وقف معلولان استاندار قزوین ویژه معلولین وقف ساخت ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۱۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مد خوب، مد بد!

«این‌ها الان مد شده» جمله‌ای آشنا که ممکن است در طول روز بارها به گوشتان به عناوین مختلف رسیده باشد. اما آیا هر مدی قابل قبول است؟ تا چه جایی می‌توان از آن پیروی کرد؟

به گزارش ایسنا، شاید کلمه حجاب و پوشش برای افراد در سنین بالاتر معنا و مفهوم بیشتری داشته باشد. کسانی که نوع لباس پوشیدن در خانه یا بیرون از آن، برایشان نوعی احترام به خانواده و جامعه بود. می‌توان گفت پوشیدن لباس‌های نامتعارف باب نبود. اگر کسی بر خلاف عرف آن دوره عمل می‌کرد به شدت مورد شماتت دوستان و اطرافیان خود قرار می‌گرفت. اما در دوره جدید عکس این قضیه در جریان است. به طوری که پوشیدن لباس‌های پاره، کهنه، تنگ و کوتاه که هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی ندارد، بسیار در بین جوانان باب شده است.
به راستی دلیل این که عده‌ای از افراد به بدون هیچ آگاهی، فقط به دلیل مد شدن این نوع پوشش را انتخاب می‌کنند چیست؟ لباس‌هایی که در بسیاری از مواقع نه تنها زیبایی ندارند، بلکه ممکن است در نگاه اول مضحک و خنده‌دار هم باشند.

مفهوم پوشش و لباس

لباس از گذشته، تاکنون گویای مفاهیم زیادی بوده است و سهمی بزرگ در فرهنگ ملت‌ها دارد. نشان‌دهنده باورهای، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی مردمان یک جامعه است. اما در نگاه کلی لباس پاسخگوی نیازهایی مانند حفاظت از سرما و گرما، حفظ عفت و شرم است و در نهایت به انسان آراستگی، زیبایی می‌بخشد.

پوشش در گذشته

 پیکره‌ها، نقاشی‌ها، و نوشته‌های باقیمانده از دوران باستان نشان می‌دهد که پوشش تمام بدن در دوره‌های مختلف تاریخی برای زنان و مردان ایرانی دارای اهمیت بوده است و ایرانیان به هیچ وجه در برهنگی به سر نمی‌برده‌اند.

استرابون تاریخ‌نگار و جغرافیدان معروف یونانی که کتاب جغرافیای او منبع گران‌بها از دنیای قدیم از جمله فلات ایران، فرهنگ و تمدن مردمانی که در نواحی مختلف ایران ساکن بوده‌اند را در خود جای داده است، می‌نویسد: "ایرانیان اگر بخشی از بدنشان برهنه باشد آن را بی شرمی می‌دانند و همیشه بلند لباس می‌پوشند.

 ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن می‌نویسد: "در زمان داریوش، زنان طبقات بالای اجتماع جز در تخت روان و روپوش‌دار از خانه بیرون نمی‌آمدند. در نقش‌هایی که از ایران باستان بر جای مانده است هیچ صورت زن دیده نمی‌شود
در موزه لوور پاریس مُهر سنگی استوانه‌ای مربوط به دوران هخامنشیان است که تعدادی با لباس و تاج و چادر زنان هخامنشی بر مسند شاهانه‌ای تکیه زده است و ندیمه‌هایش در مقابلش ایستاده‌اند و سرپوش به سر دارند.  موارد نمونه‌هایی از وجود فرهنگ پوشش و یکی از نشانه‌های ملیت ایرانی است.

پوشش فرهنگ‌های مختلف ایرانی

با این که استفاده از لباس‌های سنتی و قدیمی دیگر نسبت به گذشته در بین اقوام ایرانی رایج نیست، اما هستند مردمانی که در استان‌های مختلف هنوز از این سنت دیرین در نوع پوشش استفاده می‌کنند. پوشش اقوام مختلف در ایران برای بسیاری از گردشگران چه ایرانی یا خارجی بسیار جذاب و دیدنی است. شاید برای شما پیش آمده باشد که در سفر به نقطه‌ای از کشور افرادی را با لباسی خاص و سنتی مخصوص همان منطقه ببینید. لباس‌هایی که در عین زیبایی، پوشیدگی را نیز به همراه دارد. به طوری که اکثر افراد را به گرفتن عکس‌های یادگاری از این نوع پوشش ترغیب می‌کند. بر اساس شرایط جغرافیایی، آب و هوایی و همچنین فرهنگ‌های مختلف اقوام ساکن، نوع پوشش و لباس در بین قومیت‌های مختلف بسیار متنوع است.

مدگرایی

مدگرایی به این معنی است که فرد سبک زندگی، پوشش و رفتار خود را بر اساس آخرین الگوها تنظیم و به محض ورود الگوی جدید در جامعه، از آن پیروی می‌کند. این حس تنوع‌طلبی توأم با گرایش به خودنمایی در محیط اجتماعی، تغییرات چشمگیری در نوع پوشش، رفتار و آرایش افراد به همراه داشته است. مدگرایی منحصر به سن خاصی نیست، اما در بین جوانان جذابیت بیشتری دارد. عواملی چون تنوع‌طلبی و نوگرایی، همانندسازی، رقابت، چشم و هم‌چشمی با دیگران، مدگرایی و التزام ناشی از دوستی، جلب توجه دیگران و تشخّص‌طلبی می‌تواند از عوامل گرایش جوانان به سوی این شیوه زندگی باشد.‌

مد پیامد دوره معاصر و مختص به جامعه و فرهنگی خاص نیست، اما در عصر حاضر با گسترش روز افزون شبکه‌های ارتباطی و ماهواره‌ای، سبک زندگی  افراد جامعه مخصوصا نوع پوشش آن‌ها را  بسیار تحت تأثیر قرار داده است. این رسانه‌ها با کمک تبلیغات و مدهای جدید، نیازها و الگوهای جدیدی برای افراد ایجاد می‌کنند که بعضی از این الگوها با فرهنگ و ارزش‌های جامعه ما هیچ سنخیتی ندارد و باعث مشکلات اجتماعی و خانوادگی می‌شود.

اکثر افرادی که در پی مد روز هستند، به قول خودشان می‌خواهند باکلاس باشند. به عقیده آن‌ها نحوه پوشش عامل مهمی برای شناخت طبقه اجتماعی، میزان رفاه، سلیقه و فرهنگ افراد است.
 پیروی از مد همیشه بد نیست و می‌تواند جوانان را از لحاظ روحی ارضا کند و حتی در پیشرفت جامعه نیز مفید باشد. جامعه‌شناسان مد را یک پدیده اجتماعی می‌دانند که افراد را با یکدیکر همرنگ می‌کند. این به شرطی است که از افراد یا مدهایی که با جامعه هیچ سنخیتی ندارند پیروی نکنند. اما با این حال امروزه جوانان زیادی  را می‌بینیم که درگیر آن شده‌اند و مد به یکی از معضلات فرهنگی و اجتماعی جامعه تبدیل شده است. تقلید نسنجیده‌ای که وقت و هزینه زیادی برای آن‌ها دارد. چراکه اکثرا وقتی از آن ها دلیل انتخابشان پرسیده می‌شود تنها کلمه‌ای که می‌شنویم این است که مد شده است.



سخن آخر

 با پیشرفت روزافزون، شبکه‌های ارتباطی و ماهواره‌ای در نیازهای اساسی مردم به خصوص جوانان تغییرات بزرگی را به وجود آورده‌اند، رسانه‌هایی که با تبلیغات، الگوهای جدیدی را وارد زندگی جوانان کرده‌اند. الگوهایی که در اکثر موارد سنخیتی با فرهنگ و ارزش‌های جامعه ایرانی ندارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ببینید | دفاع بذرپاش از وعده ساخت ۴ میلیون مسکن رئیسی!
  • آمادگی گروه معماری دانشگاه آزاد برای طراحی ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن
  • آمادگی گروه معماری دانشگاه آزاد برای طراحی ساخت ۵۰ هزار مسکن کارکنان و اساتید
  • عدالت آموزشی در همه نقاط استان زنجان گسترش یابد
  • شرایط جوی ناپایدار در استان اردبیل تداوم می‌یابد
  • تخریب ۵۳ بنای غیرمجاز در استان قزوین
  • مد خوب، مد بد!
  • آغاز ساخت المان مزار شهید مدافع وطن احسان بابایی
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • حمایت‌ های بانک رفاه کارگران از ساخت مسکن کارگری شتاب می‌ گیرد