Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-04@03:35:21 GMT

جزییات عرضه سهام دولت از طریق ETF

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۵۳۰۸۵

جزییات عرضه سهام دولت از طریق ETF

عرضه شرکت‌های دولتی از طریق صندوق واسطه‌گری مالی یکم (ETF)، نوعی عمومی‌سازی مالکیت شرکت‌هاست و سرمایه‌ها به عامه مردم تعلق می ‌گیرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، پذیره‌نویسی نخستین صندوق قابل معامله در بورس موسوم به ETF دولتی با هدف مردمی کردن اقتصاد، تعمیق بازار سرمایه، جمع آوری نقدینگی خرد و ایجاد امکان دسترسی آحاد مردم کشور به بازار سرمایه و انتفاع عامه مردم از رشد این بازار از ۱۴ اردیبهشت ماه آغاز شده و بر این اساس باقیمانده سهام وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات و بیمه‌های البرز و اتکایی امین تا ساعت ۲۴، ۳۱ اردیبهشت عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارزش تقریبی سهام قابل معامله ۸۰۰/۲۳ میلیارد تومان است که عرضه آن به مردم با تخفیف ۲۰ درصدی است.

سقف سرمایه‌گذاری برای ایرانیان داخل و خارج کشور دارای کد ملی، دو میلیون تومان و تنها برای افراد حقیقی است. همچنین منعی برای پذیره‌‏نویسی در سایر صندوق‌ها وجود ندارد؛ اما تخفیف در نظر گرفته ‏شده فقط برای یک صندوق اعمال می‌‏شود. پذیره‌نویسی واحدهای این صندوق از طریق کارگزاری‌های بورس، سامانه‌های آنلاین معاملاتی و درگاه‌های غیرحضوری و حضوری (شعب) بانک‌های منتخب انجام‬ می‌شود‬. درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌های منتخب به ‌منظور پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری «واسطه‌گری مالی یکم» شامل بانک ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه، ملت، تجارت، صادرات، قرض‌الحسنه مهر ایران، پارسیان، پاسارگاد و اقتصاد نوین است.

نماد صندوق "دارا یکم" است که افراد دارای کد بورسی می‌‏توانند در روزهای کاری از ساعت ۱۴ تا ۱۶ اقدام به خرید کنند. حداقل مبلغ پذیره‌نویسی برای هر یک از اشخاص حقیقی ایرانی دارای کد ملی ۱۰ هزار تومان و حداکثر مبلغ پذیره‏‌نویسی معادل ۲ میلیون تومان است. مبنای محاسبه برای انجام معاملات دو ماه، بعد از تاریخ پایان پذیره‏ نویسی (۳۱/۲/۱۳۹۹) خواهد بود و پس از این مدت امکان معامله کل یونیت‏‌ها مهیا می‏‌شود. در تاریخ ۳۱ اردیبهشت فرآیند پذیره‌نویسی به اتمام می‏‌رسد و یک هفته پس از این تاریخ، مشخص می‌شود چه تعداد یونیت به هر فرد اختصاص می‏‌یابد. در صورت مشارکت کامل یا کمتر، حداکثر ۲۰۰ یونیت به هر کد ملی اختصاص می‏‌یابد و در صورت مشارکت بیشتر، کمتر از ۲۰۰ یونیت (از طریق تسهیم بالنسبه) اختصاص می‏‌یابد. عودت وجوه به هر دلیل از جمله اضافه پرداختی و مازاد ناشی از تسهیم بالنسبه توسط صندوق صرفاً به شماره شبای پرداخت‏‌کننده صورت می‏‌پذیرد. وجوه واریزی مشتریان بابت پذیره‏‌نویسی، غیرقابل برداشت است.

هدف از تشکیل این صندوق مشارکت همه مردم در این طرح و بهره‌مندی همه ایرانیان از سود بازار سرمایه است. طبیعتاً تغییرات ارزش سهام موجود در این صندوق منجر به افزایش یا کاهش ارزش واحدهای صندوق می‌شود. ضمن این‌که تلاش می‏‌شود از طریق سرمایه‌گذاری مبالغ نزد صندوق برای بازار گردانی، حداکثر سود ممکن حاصل شود. بدین ترتیب، سود تضمینی برای واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق وجود نداشته و صرفاً سود احتمالی از طریق افزایش قیمت سهام موجود در صندوق، واریز سود سالانه ناشی از عملکرد سهام شرکت‌های موجود در صندوق و سود حاصل از سرمایه‏‌گذاری منابع صندوق به‌ صورت سپرده ‏گذاری و خرید اوراق قابل حصول است.

در خصوص تأثیر افت احتمالی شاخص بورس بر این سهام‌ها نیز ذکر این نکته ضروری است که که حتی در این صورت نیز با توجه به اینکه مردم سهام را با تخفیف ۳۰ درصدی نسبت به قیمت‌های مورخ ۱۳/‏۰۲/‏۱۳۹۹‬ خریداری می‌کنند، متضرر نخواهند شد. ضمن این‌که حدود ۱.۰۰۰ میلیارد تومان برای انجام بازار گردانی نزد صندوق "واسطه‏ گری مالی یکم" نگهداری می‌شود.

هر چند برای خرید واحدهای این صندوق هیچ‌گونه نیازی به کد بورسی وجود ندارد اما با توجه به مذاکرات و رایزنی‌های انجام‌شده، در نظر است تا فرآیند احراز هویت قبل از پایان اردیبهشت‌ماه از طریق سجام به‌ صورت الکترونیک و غیرحضوری انجام شود. سازمان بورس نیز با تعامل با شبکه بانکی در حال فراهم کردن بسترهای لازم برای انجام این کار از طریق شعب تمامی بانک‌ها است. ضمن این‌که در حال حاضر این امر از طریق برخی از شعب بانک‌های صادرات ایران، شهر و آینده قابل انجام است.

همچنین برای اشخاصی که نسبت به پذیره‌نویسی اقدام کرده‌اند، ضرورت ندارد حتماً ظرف ۲ ماه فرآیند احراز هویت را تکمیل کنند. این امر فقط در مورد آن دسته از متقاضیان صدق می‏‌کند که قصد دارند پس از خاتمه دو ماه، واحدهای خود را به فروش برسانند. درصورتی‏ که متقاضیان قصد فروش واحدهای خود را نداشته باشند، فعلاً نیازی به اخذ تاییدیه سجام ندارند. به عبارتی اخذ تاییدیه سجام فقط برای معاملات بعدی مورد نیاز است.

داشتن حساب برای همه متقاضیان در این مرحله الزامی نیست، اما متقاضیان برای امکان معامله این واحدها در آینده باید حتماً حساب بانکی داشته باشند تا بتوانند کد بورسی اخذ کنند.

کد خبر 423843

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران مدیریت شهری بازار بورس شاخص بورس معاملات بورس شاخص کل بورس سازمان بورس اوراق بهادار شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سرمایه گذاری پذیره نویسی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۳۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم

محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با صندوق پوشش ریسک گفت: تمام کار‌های آن انجام شده و منتظر مجوز نهایی سازمان بورس هستیم تا به امید خدا مراسم رونمایی از صندوق پوشش ریسک را داشته باشیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان برای رونمایی از این صندوق زمان دقیقی را اعلام کرد؟ گفت: تعیین کننده این موضوع سازمان بورس است.

گودرزی در رابطه با اهمیت صندوق پوشش ریسک هم اظهار کرد: مهم‌ترین فاکتور صندوق پوشش را باید این گونه مطرح کرد که کسانی که علاقمند هستند در بازار‌های نوین معامله کنند ولی دانش کافی ندارند و همچنین حاضر هستند سطح ریسک بالایی را تحمل کنند، می‌توانند با سرمایه گذاری در این نوع صندوق‌ها در بازار‌های مشتقه بدون این که بخواهند دانش خیلی تخصصی داشته باشند فعال شوند.

او افزود: صندوق‌های پوشش ریسک کمک می‌کنند به شکل غیر مستقیم مردم از بازار‌های مشتقه استفاده کنند و از دانش و تجربه متخصصان بازار سرمایه برای کسب بازده متناسب با ریسک خود بهره ببرند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • شارژ۱۹میلیارددلاری صندوق توسعه
  • جاماندگان سهام عدالت بخوانند
  • آینده سرخابی‌ها با تعیین نحوه مدیریت ترسیم می‌شود
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • صندوق سرمایه گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • متقاضیان خودروهای خارجی بخوانند/ زمان دقیق عرضه خودروهای برقی اعلام شد + جزییات
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی