Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@17:15:03 GMT

۳ سناریو برای شیوع کرونا: تا دو سال طول می‌کشد

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۵۳۴۶۰

۳ سناریو برای شیوع کرونا: تا دو سال طول می‌کشد

پیش بینی میزان شیوع ویروس جدید کرونا طی ماه‌های آینده چه در سطح کشورهای مختلف و چه در سطح جهان به این دلیل که عوامل مختلفی بر آن تاثیرگذار هستند دشوار است.

متخصصان بیماری‌های واگیردار تاکید می‌کنند که امکان اینکه با اطمینان روند همه گیری بیماری «کووید ۱۹» را در ماه‌های آینده پیش بینی کنند وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال دانشمندان آمریکایی در مرکز تحقیق و خط مشی بیماری‌های عفونی در دانشگاه مینه سوتا (CIDRAP) سه سناریو را برای همه گیری «کووید ۱۹» طی ماه‌های آینده مطرح کرده اند.

تحقیق دانشمندان دانشگاه مینه سوتا یکی از معتبرترین پژوهش‌هایی است که اخیرا در مورد سیر شیوع ویروس جدید کرونا منتشر شده است. پژوهشگران در این تحقیق از داده‌های شیوع بیماری‌های همه گیر در سطح جهان در گذشته استفاده کرده‌اند.

به این ترتیب در این پژوهش تلاش شده است تا با استفاده از تجربه‌های گذشته شرایط شیوع ویروس جدید کرونا طی ماه‌های آینده پیش بینی شود. یکی از داده‌های مورد استفاده در این تحقیق سیر همه گیری انواع آنفلوانزا طی دهه‌های اخیر بوده است. دانشمندان پیش بینی کرده‌‌اند که دوره همه گیری «کووید ۱۹» در هر صورت بین «۱۸ تا ۲۴ ماه» طول خواهد کشید. این مدت زمانی است که به گفته آنها ایجاد «ایمنی گروهی» در میان انسان‌ها طول خواهد کشید.

از سوی دیگر محققان دانشگاه مینه سوتا تاکید کرده‌‌اند که تاکنون بخش کوچکی از جوامع مختلف به ویروس جدید کرونا مبتلا شده‌اند. این در حالی است که درصد ابتلا از نظر جغرافیایی نیز متغیر است. امری که باعث خواهد شد دوره همه گیری ویروس جدید کرونا تا دو سال ادامه پیدا کند.

پژوهشگران آمریکایی همچنین بر این باور هستند که تا زمانی که بدن بین «۶۰ تا ۷۰ درصد» جمعیت در برابر نوع جدید ویروس کرونا مقاوم نشده است نمی‌توان از «پایان» همه گیری در سطح جهان سخن گفت. آنها در تحقیق خود شباهت‌ها و تفاوت‌های همه گیری کنونی در سطح جهان را با شیوع بیماری‌های همه گیر در گذشته بررسی کرده‌اند. به گفته آنها یکی از تفاوت‌های مهم همه گیری بیماری «کووید ۱۹» شیوع «آسان‌تر» آن به دلیل وجود بیمارانی است که علائم ابتلا به بیماری را ندارند اما ناقل ویروس کرونا هستند.

محققان با در نظر گرفتن همه این عوامل سه سناریو احتمالی را برای شیوع ویروس جدید کرونا طی ماه‌های آینده مطرح کرده‌اند. به نظر می‌رسد که مدیریت بحران در سومین سناریو برای مسئولان حوزه بهداشت و سلامت آسان‌تر خواهد بود. این در حالی است که دومین سناریو می‌تواند «کابوس» مقامات بهداشتی و کادر درمانی در کشورهای مختلف محسوب شود.

سناریوی اول؛ موج‌های متناوب در راه است

در این سناریو جهان پس از موج اول شیوع ویروس جدید کرونا که از اواخر زمستان و اوایل بهار در نیم کره شمالی آغاز شده است تا دو سال مرتبا شاهد موج‌های ضعیف‌تری از شیوع بیماری «کووید ۱۹» خواهد بود. با این حال دولت‌ها در برابر این موج‌های ضعیف‌تر شیوع ویروس کرونا نیز مجبور به اعمال محدودیت‌هایی از جمله اجرای قرنطینه خواهند شد.

به گفته متخصصان بیماری‌های واگیردار شدت موج‌های شیوع ویروس جدید کرونا در این سناریو از سال ۲۰۲۱ میلادی کاهش پیدا خواهد کرد.

با این حال آنها تاکید کرده‌‌اند که شدت موج‌های پیش روی شیوع نوع جدید ویروس کرونا به محل شیوع و تدابیری که برای مقابله با آن اتخاذ می‌شود بستگی خواهد داشت. به گفته آنها ممکن است که مقامات کشورها در این سناریو مجبور شوند به دفعات محدودیت‌هایی را برای مقابله با شیوع بیماری «کووید ۱۹» به اجرا بگذارند. از جمله این محدودیت‌ها اجرای چند باره قرنطینه خواهد بود.

سناریوی دوم؛ موج اصلی در راه است

دانشمندان دانشگاه مینه سوتا در دومین سناریوی احتمالی پیش بینی کرده‌‌اند که دو موج شدید شیوع ویروس جدید کرونا همچنان در راه است. به گفته آنها این احتمال وجود دارد که موج اصلی شیوع این ویروس هنگام پائیز یا ابتدای زمستان سال جاری در نیم کره شمالی به وقوع بپیوندد. پس از پایان این موج اصلی که احتمالا دولت‌ها را مجبور به اعمال محدودیت‌های گسترده خواهد کرد موج دیگری از شیوع بیماری «کووید ۱۹» نیز در سال ۲۰۲۱ روی خواهد داد.

در این سناریو پیش بینی شده است که جهان تا دو سال آینده علاوه بر این دو موج شدید شیوع ویروس جدید کرونا شاهد چند موج ضعیف‌تر شیوع این ویروس نیز خواهد بود.

سناریوی دوم مشابه همه گیری آنفلوانزای اسپانیایی در سطح جهان طی ماه‌های آخر جنگ جهانی اول و ماه‌های پس از پایان آن جنگ است. شیوع آنفلوانزای اسپانیایی در ماه مارس سال ۱۹۱۸ میلادی آغاز شد و تابستان آن سال نیز ادامه یافت. با این حال موج اصلی شیوع آنفلوانزای اسپانیایی در پائیز آن سال روی داد. سومین موج شیوع این بیماری نیز از ابتدای سال ۱۹۱۹ آغاز شد و تا بهار ادامه داشت. همه گیری آنفلوانزای اسپانیایی در نهایت در تابستان آن سال به پایان رسید.

سناریوی سوم؛ موج‌های ضعیف تا دو سال ادامه می‌یابد

در سومین سناریوی مطرح شده از سوی متخصصان بیماری‌های واگیردار در دانشگاه مینه سوتا پیش بینی شده است که موج شدید شیوع ویروس جدید کرونا دیگر به وقوع نخواهد پیوست اما پایان همه گیری بیماری «کووید ۱۹» طولانی خواهد بود. بر این اساس دانشمندان احتمال داده‌‌اند که جهان بین ۱۸ تا ۲۴ ماه شاهد موج‌های ضعیف شیوع نوع جدید ویروس کرونا (ضعیف‌تر از آنچه در سناریوی اول پیش بینی شده است) خواهد بود.

به گفته پژوهشگران در این حالت بیمارستان‌ها و کادر درمانی دیگر با هجوم بیماران مبتلا به «کووید ۱۹» روبرو نخواهند شد. مقامات کشورها نیز دیگر مجبور به اعمال محدودیت‌های شدید مانند تعطیلی فعالیت‌ها، ممنوعیت تجمع یا قرنطینه نخواهند بود. با این حال پایان همه گیری زمان بر خواهد بود و به محیط جغرافیایی بستگی خواهد داشت.

هر سه سناریوی مطرح شده حکایت از این دارد که بشر تا ماه‌ها همچنان درگیر شیوع ویروس جدید خواهد بود. میزان شیوع ویروس و تاثیر آن بر زندگی انسان‌ها با این حال در این سه سناریو متفاوت است.

محققان دانشگاه مینه سوتا به مقامات کشورهای مختلف توصیه کرده‌‌اند که در هر صورت افکار عمومی را برای شیوع مجدد و حتی گسترده‌تر بیماری همه گیر «کووید ۱۹» آماده کنند. به گفته آنها مقامات بهداشتی همه کشورها باید برای دومین سناریو که بدترین حالت ممکن خواهد بود آمادگی داشته باشند. آنها تاکید می‌کنند که دولت‌ها در طرح‌های خود برای ماه‌های آینده نباید به تولید واکسن یا کشف درمان برای «کووید ۱۹» امید ببندند تا در صورت تحقق سناریوی دوم غافلگیر نشوند.

دانشمندان دانشگاه مینه سوتا همچنین به دولت‌ها توصیه کرده‌‌اند که طرح‌هایی را برای فاصله گذاری گسترده اجتماعی و اجرای اضطراری قرنطینه سراسری تهیه کنند. / یورونیوز

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید  

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: آنفلوانزای اسپانیایی شیوع ویروس جدید کرونا دانشگاه مینه سوتا طی ماه های آینده گفته آنها ویروس کرونا شیوع بیماری سطح جهان محدودیت ها سه سناریو تا دو سال کووید ۱۹ همه گیری پیش بینی موج اصلی ضعیف تر دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۳۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از فیلمسازی بدون دیالوگ تا خندیدن به قضاوت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، هفتمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز-پخش رویش، یکشنبه‌ ۹ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد.

در این جلسه ۴ فیلم کوتاه «شیوع» به کارگردانی میثم مرادی، «زخم» به کارگردانی سحر نورمنّور، «گرازها» به کارگردانی غلامرضا جعفری و «قضاوت» به کارگردانی آریا گازُر به نمایش درآمدند و سپس محمد علیزاده‌فرد کارگردان سینمای کوتاه به‌عنوان کارشناس و محمد صابری به‌عنوان مجری‌کارشناس برنامه به نقد این آثار پرداختند.

«شیوع»؛ فیلمی بین تجربی و داستانی

در بخش ابتدایی این نشست، فیلم «شیوع» به کارگردانی میثم مرادی با حضور این کارگردان جوان مورد بررسی قرار گرفت و محمد علیزاده درباره ویژگی «بدون دیالوگ بودن» این فیلم، توضیح داد: خیلی وقت‌ها ساخت فیلم بدون دیالوگ می‌تواند باعث ابهام شود چون شما با طیف مختلفی از مخاطبان روبه‌رو هستید. البته در فیلم‌کوتاه ما با مخاطبان خاص مواجه هستیم؛ افرادی که به شکل خاص سینما را دنبال می‌کنند. در فیلم‌هایی که به سمت این نوع روایت‌ها می‌روند کار سخت می‌شود.

وی ادامه داد: فیلم‌کوتاه «حیوان» ساخته برادران ارک هم تقریبا هیچ دیالوگی ندارد. امسال در جشنواره فیلم کوتاه تهران «ضلعی برای خروج» را هم داشتیم که آن هم دیالوگ نداشت، یک وقت‌هایی روایت این اقتضا را ایجاد می‌کند که فیلم شما دیالوگ نداشته باشد اما یک وقت‌هایی اصرار داریم که فیلم هیچ دیالوگی نداشته باشد. در حالت دوم وقتی فیلم را می‌بینید با خود می‌گویید باید اینجا دیالوگی را می‌شنیدیم.

مرادی هم گفت: زمانی که ایده این فیلم به ذهنم آمد، اینچنین نبود که اصرار داشته باشم تا حتماً دیالوگی در آن نباشد بلکه به این فکر می‌کردم که فیلم چه چیزی می‌طلبد. خودم البته این تجربه را دوست داشتم. من خودم را کامل در فرآیند ساخت فیلم‌کوتاه «شیوع» به‌عنوان اولین فیلمم، رها کردم و به این فکر نمی‌کردم که اگر این کار را کنم کسی خوشش می‌آید یا نه.

این کارگردان ادامه داد: «شیوع» چیزی بین فیلم داستانی و تجربی است. برای تک‌تک اتفاقات داخل فیلم دلیل دارم، البته می‌دانم فیلمی موفق است که نیاز به توضیح نداشته باشد، در عین حال به نظرم فیلمی موفق است که بر سرش بحث شود. از این رو معتقدم فیلمی که همه از آن تعریف کنند موفق نیست.

علیزاده‌فرد توضیح داد: این فیلم نه به آن معنا تجربی است، نه داستانی. چون در فیلم تجربی قرار است یک تجربه جدید در روایت یا تکنیک ببینیم اما من در این فیلم تجربه جدیدی در تکنیک و روایت ندیدم و به تصور من «شیوع» یک فیلم داستانی است که اتفاقاً عناصر داستانی در آن نحیف‌تر به کار رفته است. البته این هم یک مدل از فیلمسازی است. من خودم فیلمسازم و می‌دانم که فیلمسازی چقدر سخت است.

فیلمی که هم می‌خنداند و هم حرف دارد

در ادامه نوبت به فیلم‌کوتاه «قضاوت» به کارگردانی آریا گازر رسید که در ابتدا به صورت مختصر به معرفی خود پرداخت و این فیلم را اولین تجربه کارگردانی‌اش معرفی کرد. سپس علیزاده‌فرد گفت: من «قضاوت» را دو سال پیش در جشنواره فیلم کوتاه تهران دیدم که یادم است بسیار مورد استقبال واقع شد. چون «قضاوت» فیلمی بود که موقعیت‌های کمیک آن به‌خوبی درآمده بود.

گازر درباره شکل‌گیری ایده فیلم «قضاوت» توضیح داد: دغدغه «قضاوت» از دوران تحصیل من در هنرستان می‌آید، در آن زمان همیشه وقتی کلاس داشتیم به دفتر مدیر احضار می‌شدیم که او هم مدام حرف می‌زد و ما کلاس را از دست می‌دادیم. همان موقع فیلم‌هایی را می‌دیدیم که یکی بیشتر از دیگری استانداردهای فیلمسازی را نداشتند! زمانی بیشتر متعجب می‌شدم که می‌دیدم اغلب به این فیلم‌ها خوب پرداخته می‌شد و از جشنواره سالانه هنرستان چند جایزه می‌گرفتند.

وی افزود: به این روند فکر می‌کردم که چگونه می‌توان این موقعیت را به نمایش دربیاورم. وقتی فیلم در پردیس ملت اکران شد عده‌ای در مواجهه با سکانس اول می‌گفتند این دیگر چه فیلمی است! اما از جایی به بعد مخاطب به‌یک‌باره غافل‌گیر می‌شد. البته من خیلی از جشنواره‌ها را به واسطه همین امر از دست دادم چون خیلی از جشنواره‌ها حوصله ندارند تا انتها فیلم را ببینند و وقتی ابتدای فیلم را می‌بینند، گمان می‌کنند یک فیلم کلاسی و آماتور است و آن را پس می‌زنند. ریسک دومی که انجام دادم نام این فیلم است که دم‌دستی است و خودم فکر می‌کنم بدترین اسم را انتخاب کرده‌ایم!

در ادامه علیزاده‌فرد درباره ویژگی‌های «قضاوت» گفت: مدل و خلاقیت گاهی در چینش حوادث و گاهی در اجرای فیلم رخ می‌دهد، خلاقیت در اجرای برخی اتفاقات در «قضاوت» ما را یاد کارهای سروش صحت می‌اندازد. با آنکه در روایت «قضاوت» داریم مدل فیلم در فیلم را می‌بینیم که یک مدل تکراری است، ولی این فیلم در چیدمان حوادث متفاوت است و خلاقیت دارد. خیلی‌ها معتقدند در فیلم‌های کمدی آن چیزی که سبب خنده می‌شود شگفت‌زدگی مخاطب است که این اتفاق چندبار در «قضاوت» رخ می‌دهد.

این کارگردان توضیح داد: پس از پایان برخی از فیلم‌های کمدی، شما وقتی با خودت تنها می‌شوی متوجه می‌شوی فیلم گرچه لحظات مفرحی برای تو داشته اما پیامی نداشته است اما ما با «قضاوت» می‌خندیم، شگفت‌زده می‌شویم و در انتها برای ما حرفی برای گفتن دارد. وقتی «قضاوت» را دیدم بیش از اینکه در قصه آن رابطه یک مدیر مدرسه با دانش‌آموز را ببینم رابطه یک مدیر فرهنگی با یک فیلمساز را دیدم.

چالش‌های روایت یک «زخم»

در ادامه پاتوق فیلم‌کوتاه نوبت به «زخم» به کارگردانی سحر نورمنور رسید که کارگردانش در نشست غایب بود. علیزاده‌فرد درباره «زخم» گفت: در این پکیج از فیلم‌ها، من حس متفاوت‌تری نسبت به «زخم» داشتم، این فیلم را قبلاً هم دیده بودم و باید بگویم پرداختن به برخی از موضوعات در فرهنگ و جامعه ما کار ساده‌ای نیست و «زخم» و «دابر» فیلم‌هایی هستند که موضوعات سختی دارند.

وی ادامه داد: «زخم» علاوه بر اینکه به مسأله بلوغ یک دختربچه می‌پردازد، موضوع احساس‌برانگیز نبود مادر را هم به تصویر می‌کشد که این امر می‌تواند همدلی مخاطب را به دنبال داشته باشد. ضمن اینکه کارگردانی و نویسندگی آن، کار ساده‌ای نبوده و حتی تدوین آن هم به‌اندازه است. همه این موارد کمک می‌کند تا دنیای فیلم برای ما باورپذیر باشد.

این کارگردان سینمای کوتاه، در ادامه در پاسخ به اظهارنظر یکی از مخاطبان مبنی‌بر اینکه «زخم» تنها در پی این بوده است که اشک مخاطب را دربیاورد، گفت: اینکه بگوییم فیلم می‌خواسته اشک مخاطب را دربیاورد و آن را محل اشکال بدانیم درست نیست، چون ما فیلم می‌سازیم که موضوعی را برای مخاطب باورپذیر کنیم. اگر منطق اتفاقات درون قاب درست نباشد، می‌شود پذیرفت که فیلم به دنبال ترحم مخاطب بوده است. اما در این فیلم این‌چنین نیست، «زخم» به لحاظ منطق روایی به دنبال این نبوده که گریه مخاطب را دربیاورد.

استفاده هنرمندانه «گرازها» از عناصر داخل قاب

فیلم «گرازها» به کارگردانی غلامرضا جعفری هم آخرین فیلم‌کوتاهی بود که در پاتوق هفتم مورد بررسی قرار گرفت اما کارگردانش در نشست حضور نداشت.

علیزاده‌فرد درباره این فیلم گفت: از یک جهت موقعیت «گراز» جذاب است اما یک بدی هم دارد و آن، این است که موضوع بکری ندارد. چون در فیلم کوتاه مهم این است که سوژه‌های بکری داشته باشید. در «گراز» از عناصر داخل قاب به شکل هنرمندانه‌ای بهره گرفته شده اما تکراری بودن سوژه و پایان‌بندی بد به آن ضربه زده است.

وی بیان کرد: پایان باز در فیلم‌سازی به این معنا این نیست که به همه موضوعات پاسخی داده نشود، بلکه به این معناست که تنها یکی دو سوال باقی بماند اما پایان این فیلم اصلا رها است.

کد خبر 6092034

دیگر خبرها

  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • از فیلمسازی بدون دیالوگ تا خندیدن به قضاوت
  • فرانسه: بدترین سناریو در لبنان یعنی جنگ را رد می‌کنیم
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت