Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@18:18:00 GMT

شب بیست و یکم رمضان و گشایش درهای آسمان به روی بندگان

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۵۴۴۸۶

شب بیست و یکم رمضان و گشایش درهای آسمان به روی بندگان

ایسنا/خراسان رضوی رمضان فصل بندگی بنده و خالق است؛ ماهی است که درهای آسمان به روی بندگان گشوده می‌شود و تا آخرین شب این ماه بسته نخواهد شد. در این ماه بندگان خداوند باید بیش از پیش خود را مهیای حضور در برابر خالق کنند.

دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان

«اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الی مَرْضاتِکَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«خدایا قرار بده برایم در آن به سوی خوشنودی‌هایت راهنمایی و قرار مده شیطان را در آن بر من راهی و قرار بده بهشت را برایم منزل وآسایـشگاه ای برآورنده حاجت‌های جویندگان».

«نماز شب» بیست و یکم ماه رمضان

هشت رکعت به هر سوره که میسّر شود، خوانده شود.

اعمال مشترک شب‌های قدر

اوّل، غسل است؛ علاّمه مجلسی فرموده که غسل این شب‌ها را مقارن غروب آفتاب کردن بهتر است که نماز شام را با غسل بکند .

دوّم، دو رکعت نماز است در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیهِ بگوید. در روایت نبوی صَلَّی اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله است که از جای خود برنخیزد تا حقّ تعالی او را و پدر و مادرش را بیامرزد.

سوّم، قرآن مجید را بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید:

اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُک بِکتابِک الْمُنْزَلِ وَما فیهِ وَفیهِ اسْمُک الاْکبَرُ وَاَسْماَّؤُک الْحُسْنی وَما یخافُ وَیرْجی اَنْ تَجْعَلَنی مِنْ عُتَقاَّئِک مِنَ النّارِ.

خدایا از تو خواهم به حق کتاب فرستاده شده‌ات و آنچه در آنست که در آن است نام بزرگت و نام‌های نیکویت و آنچه بدان‌ها ترس و امید شود که قرارم دهی از زمره آزاد شدگانت از دوزخ.

سپس هر حاجت که دارد بخواهد .

چهارم، آن‌که مُصحَف شریف رابگیرد و بر سر بگذارد و بگوید :

اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ وَبِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ وَبِحَقِّ کلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فیهِ وَبِحَقِّک عَلَیهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّک مِنْک.

خدایا به حق این قرآن و به حق آن کس که او را بدان فرستادی و به حق هر مؤمنی که در این قرآن مدحش کرده‌ای و به حقی که تو بر ایشان داری زیرا کسی نیست که حق تو را بهتر از خودت بشناسد.

پس ده مرتبه بگوید بِک یا اَللّهُ، ده مرتبه بِمُحَمَّدٍ،ِ ده مرتبه بعَلی، ده مرتبه بِفاطِمَةَ، ده مرتبه بِالْحَسَن، ده مرتبه بِالْحُسَینِ، ده مرتبه ِبعَلِیّ بْنِ الْحُسَینِ، بده مرتبه ُمَحَمَّدِ بْنِ عَلِی، ده مرتبه بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، ده مرتبه بِمُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ، ده مرتبه بِعَلِیِّ بْنِ مُوسی، ده مرتبه بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِی، ده مرتبه بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، ده مرتبه بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِی و ده مرتبه بِالْحُجَّةِ.

سپس هر حاجت که داری طلب کن .

پنجم، امام حسین(ع) را زیارت کند، در خبر است که چون شب قدر می‌شود منادی از آسمان هفتم ندا می‌کند از بُطنان عرش که حقّ تعالی آمرزیده هر که را که به زیارت قبر حُسین(ع) آمده .

ششم، احیا بدارد این شب‌ها را همانا روایت شده هرکه احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود، هرچند به عدد ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و کیل دریاها باشد .

هفتم، صد رکعت نماز کند که فضیلت بسیار دارد و افضل آنست که در هر رکعت بعد از حمد 10 مرتبه توحید بخواند.

هشتم بخواند:

اَللّهُمَّ اِنّی اَمْسَیتُ لَک عَبْداً داخِراً لا اَمْلِک لِنَفْسی نَفْعاً وَلا ضَرّاً وَلا اَصْرِفُ عَنْها سُوَّءاً اَشْهَدُ بِذلِک عَلی نَفْسی وَاَعْتَرِفُ لَک بِضَعْفِ قُوَّتی وَقِلَّةِ حیلَتی فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاَنْجِزْ لی ما وَعَدْتَنی وَجَمیعَ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فی هذِهِ اللَّیلَةِ وَاَتْمِمْ عَلَیَّ ما اتَیتَنی فَاِنّی عَبْدُک الْمِسْکینُ الْمُسْتَکینُ الضَّعیفُ الْفَقیرُ الْمَهینُ اَللّهُمَّ لا تَجْعَلْنی ناسِیاً لِذِکرِک فیما اَوْلَیتَنی وَلا [غافِلاً] لاِِحْسانِک فیما اَعْطَیتَنی وَلا ایساً مِنْ اِجابَتِک وَاِنْ اَبْطَاَتْ عَنّی فی سَرّاَّءَ اَوْ ضَرّاَّءَ اَوْ شِدَّةٍ اَوْ رَخاَّءٍ اَوْ عافِیةٍ اَوْ بَلاَّءٍ اَوْ بُؤْسٍ اَوْ نَعْماَّءَ اِنَّک سَمیعُ الدُّعاَّءِ.

بار خدایا من شام کردم در حالی که بنده خواری هستم که مالک سود و زیانی برای خویشتن نیستم و نتوانم از خود بدی را بگردانم بدان بر خود گواهی می ‏دهم و به آستان تو به ناتوانی و بیچارگی خود اعتراف می ‏کنم پس بر محمد (ص) و آل محمد (ع) درود فرست و به من ‏و همه مؤمنین و مؤمنات آنچه از آمرزش در این شب وعده فرمودی وفا کن و آنچه بر من مرحمت فرمودی تمام و کمال گردان زیرا که من بنده مسکین و مستمند و ناتوان و درویش و خوار توام بار خدایا مرا از یادت فراموش کار مگردان در آنچه به من عطا کردی و نه از احسانت در آنچه به من دادی و نه نومید از اجابتت و اگر چه کندی باشد بر من در نهان باشم یا در زیان یا سختی یا آسایش یا عافیت یا بلاء یا در تنگی یا در نعمت بدرستی که تو شنوای دعایی.

و این دعا را کفعمی از امام زین العابدین علیه السلام روایت کرده که در این شب‌ها می‌خوانده در حال قیام و قعود و رکوع و سجود و علاّمه مجلسی(ره ) فرموده که بهترین اعمال در این شب‌ها طلب آمرزش و دعا از برای مطالب دنیا و آخرت خود و پدر و مادر و خویشان خود و برادران مؤمن زنده و مرده ایشان است و اَذْکار و صلوات بر محمد و آل محمد(ع) آنچه مقدور شود و در بعضی از روایات وارد شده است که دعاء جوشن کبیر را در این سه شب بخوانند.

اعمال مخصوص شب بیست و یکم

فضیلتش زیادتر از شب نوزدهم است و باید اعمال آن شب را از غسل، احیاء، زیارت، نماز هفت قُل هُوَالله، قرآن بر سر گرفتن، صد رکعت نماز، دعای جوشن کبیر و غیرها در این شب به عمل آورد.

در روایات تاکید شده در غسل و احیاء و جدّ و جهد در عبادت در این شب و شب بیست و سوم، آن‌که شب قدر یکی از این دو شب است و در چند روایت است که از معصوم سؤال کردند که معین فرمایید که شب قدر کدامیک از این دو شب است تعیین نکردند بلکه فرمودند ما اَیسَرَ لَیلَتَینِ فیما تَطْلُبُ یا آنکه فرمودند ما عَلیک اَنْ تَفعَلَ خیرا فی لَیلَتَینِ و نَحْوُ ذلِک وَقالَ شَیخُنَا الصَّدُوق فیما اَمْلی عَلَی الْمَشایخِ فی مَجْلِسٍ واحِدٍ مِنْ مَذْهَبِ الاْ مامِیةِ وَ مَنْ اَحْیی هاتَینِ اللَّیلَتَینِ بِمُذاکرَةِ الْعِلْمِ فَهُوَ اَفْضَلُ (احیای هر دو شب، برای آنچه می‌خواهی مشکل نیست).

کفعمی از سید بن باقی نقل کرده که در شب بیست و یکم می خوانی :

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاقْسِمْ لی حِلْماً یسُدُّ عَنّی بابَ الْجَهْلِ وَهُدیً تَمُنُّ بِهِ عَلَیَّ مِنْ کلِّ ضَلالَةٍ وَغِنیً تَسُدُّ بِهِ عَنّی بابَ کلِّ فَقْرٍ وَقُوَّةً تَرُدُّ بِها عَنّی کلَّ ضَعْفٍ وَعِزّاً تُکرِمُنی بِهِ عَنْ کلِّ ذُلٍّ وَرِفْعَةً تَرْفَعُنی بِها عَنْ کلِّ ضَعَةٍ وَاَمْناً تَرُدُّ بِهِ عَنّی کلَّ خَوْفٍ وَعافِیةً تَسْتُرُنی بِها عَنْ کلِّ بَلاَّءٍ وَعِلْماً تَفْتَحُ لی بِهِ کلَّ یقینٍ وَیقیناً تُذْهِبُ بِهِ عَنّی کلَّ شَک وَدُعاَّءً تَبْسُطُ لی بِهِ الاِْجابَةَ فی هذِهِ اللَّیلَةِ وَفی هذِهِ السّاعَةِ السّاعَةِ السّاعَةِ السّاعَةِ یا کریمُ وَخَوْفاً تَنْشُرُ لی بِهِ کلَّ رَحْمَةٍ وَعِصْمَةً تَحُولُ بِها بَینی وَبَینَ الذُّنُوبِ حَتّی اُفْلِحَ بِها عِنْدَ الْمَعْصُومینَ عِنْدَک بِرَحْمَتِک یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.

خدایا درود فرست بر محمدوآل محمد و چنان بردباری‌ای بهره‌ام کن که ببندد بر من دَرِ نادانی را و هدایتی به من ده که بر من منت نهد از رهانیدن از هر گمراهی و بی‌نیازی‌ای به من بده که درهای انواع فقر را به تمامی بر من ببندد و نیرویی به من ده که هرگونه سستی را از من بازگرداند و عزتی که از هر خواری مرا گرامی داری و رفعت مقامی که بدان وسیله مرا از هر پستی بلند کنی و امنیتی که به وسیله آن هر ترسی را از من دور کنی و تندرستی که بدان وسیله مرا از هر بلایی بپوشانی و دانشی که به آن هر یقینی را بر من مفتوح گردانی و یقینی که بدان وسیله هر شک و تردیدی را از من دور سازی و دعائی که اجابتش را بر من بگسترانی در همین امشب و در همین ساعت، ای بزرگوار و ترسی به من بده که هر رحمتی را بدان وسیله بر من بگسترانی و مرا چنان خودنگهدار کن که همان حالت میان من و گناهان حائل شود و بدان وسیله در پیشگاه معصومین درگاهت رستگار باشم ای مهربان‌ترین مهربانان.

اعمال شب‌های دهه آخر ماه رمضان

از جمله این دعاها، دعایی است که در کتاب «کافی» به صورت روایت مستند و در کتاب «مقنعه» و «مصباح» بدون ذکر سند نقل‌شده که در شب اوّل از دهه سوم، یعنی در شب بیست‌ویکم بخوان:

یَا مُولِجَ اللَّیْلِ فِی النَّهارِ، وَمُولِجَ النَّهارِ فِی اللَّیْلِ، وَ مُخْرِجَ الْحَیِّ مِنَ الْمَیِّتِ، وَمُخْرِجَ الْمَیِّتِ مِنَ الْحَیِّ، یَا رازِقَ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ، یَا اللّٰهُ یَا رَحْمانُ، یَا اللّٰهُ یَا رَحِیمُ، یَا اللّٰهُ یَا اللّٰهُ یَا اللّٰهُ لَکَ الْأَسْماءُ الْحُسْنیٰ، وَالْأَمْثالُ الْعُلْیا، وَالْکِبْرِیاءُ وَالْآلاءُ، أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَنْ تَجْعَلَ اسْمِی فِی هٰذِهِ اللَّیْلَةِ فِی السُّعَداءِ، وَرُوحِی مَعَ الشُّهَداءِ، وَ إِحْسانِی فِی عِلِّیِّینَ، وَ إِساءَتِی مَغْفُورَةً، وَأَنْ تَهَبَ لِی یَقِیناً تُباشِرُ بِهِ قَلْبِی، وَإِیماناً یُذْهِبُ الشَّکَّ عَنِّی، وَتُرْضِیَنِی بِما قَسَمْتَ لِی، وَآتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً، وَفِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً، وَقِنا عَذابَ النَّارِ الْحَرِیقِ، وَارْزُقْنِی فِیها ذِکْرَکَ وَشُکْرَکَ وَالرَّغْبَةَ إِلَیْکَ، وَالْإِنابَةَ وَالتَّوْفِیقَ لِما وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمُ السَّلامُ.

ای وارد کننده شب در روز و وارد کننده روز در شب و بیرون آورنده زنده از مرده و بیرون آورنده مرده از زنده، ای روزی‌دهنده بی‌حساب به هرکه خواهی، ای خدا، ای مهربان، ای خدا، ای بخشنده، ای خدا، ای خدا، ای خدا، برای نام‌های نیکوتر و نمونه‌های برتر و بزرگ‌منشی و نعمت‌ها، از تو می‌خواهم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی و قرار دهی نامم را در این شب از گروه سعادتمندان و روحم را با شهیدان و نیکوکاری‌ام را در بلندترین مقام بهشت و بدکاری‌ام را آمرزیده و بر من یقینی ببخشی که دلم همراه آن باشد و ایمانی که دودلی را از من بردارد و خشنودم نمایی به آنچه نصیبم کردی و ما را در دنیا و آخرت پاداش نیکو عنایت کن و از آتش سوزان حفظ فرما و در این شب ذکر و شکر و رغبت به سویت و توبه و توفیق آنچه محمّد و خاندان محمّد را به آن موفق نمودی نصیب من فرما.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری شب قدر ماه رمضان ده مرتبه ب ال ح بدان وسیله بیست و یکم شب بیست الس اع ة ب ها ع ن ال ح س ن ا لل ه م ی ا الل بر محم شب قدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۴۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشایش نمایشگاه مشق همدلی در قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، در نمایشگاه خوشنویسی مشق همدلی ۴۰ اثر خوشنویسی از هنرمندان کشور‌های ایران و افغانستان در معرض دید عموم قرار دارد.

تمامی آثار خوشنویسی گردآوری شده در نمایشگاه مشق همدلی در سبک‌های نستعلیق، نسخ و چلیپا می‌باشد.

نشان دادن اشتراکات فرهنگی، هنری و ادبی میان دولت ملت ایران و افغانستان از اهداف برگزاری این نمایشگاه هست.

نمایشگاه مشق همدلی تا ۲۰ اردیبهشت هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۳ و همچنین از ۱۲۶ تا ۲۰ در نگارستان اشراق واقع در خیابان شهدا آماده بازدید علاقمندان است.

دیگر خبرها

  • پزشکان زیرمیزی بگیر کمتر از ۵ درصد هستند
  • کمتر از ۵ درصد پزشکان زیرمیزی می گیرند/ پزشکانی که میلیاردی جریمه شدند
  • کمتر از ۵ درصد پزشکان زیرمیزی می گیرند/ جریمه ها بازدارنده است
  • کمتر از ۵ درصد پزشکان زیرمیزی می گیرند
  • فال انبیا فردا جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • انتقاد از رفتار بلینگام با کین: حد خودت را بدان جود!‏
  • گشایش نمایشگاه مشق همدلی در قم
  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)
  • طریقه خواندن نماز شب و فضیلت آن
  • تفال به حافظ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ برو به کار خود‌ای واعظ این چه فریادست....