Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@20:23:19 GMT

شب‌ قدر، فرصتی برای تغییر و تحول انسان است

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۵۴۷۳۳

شب‌ قدر، فرصتی برای تغییر و تحول انسان است

استاد حوزه و دانشگاه، تحول اجتماعی را منوط بر تغییر درونی و فردی دانست و گفت: شب‌های قدر بهترین فرصت برای تغییر و تحول روح انسان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام ناصر رفیعی در آیین برگزاری احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان که بدون حضور زائران در رواق دارالحکمه حرم مطهر ثامن الحجج حضرت ابالحسن علی بن موسی الرضا(ع) برگزار و از رسانه ملی پخش شد، با موضوع «تغییر و تحول روحانی در انسان» به ایراد سخنرانی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این مراسم اظهار کرد: عالم بشریت، عالم تغییر و تحویل است، از همین رو برای ایجاد تحول روحانی باید تغییر کنیم طبق آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ لا یغَیرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ؛ خداوند حال قومی را تغییر نمی‌دهد تا آنکه آنان حال خود را تغییر دهند».

حجت‌الاسلام رفیعی ادامه داد: انقلاب اسلامی یک «تغییر اجتماعی» بود که طی آن امام خمینی(ره) در تک تک افراد جامعه «تغییر فردی» ایجاد کرد، بنابراین تحول جامعه منوط بر تغییر فردی است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این روایت از امام سجاد (ع) که فرمودند «ترویج پنج گناه در جامعه، توفیق بهره‌گیری مردم از نعمت‌های مادی و معنوی را سلب می‌کند»، ادامه داد: نخستین گناه «ظلم به مردم و خودمان» است که در همین راستا در دعای کمیل می‌خوانیم «ظَلَمْتُ نَفْسِی» که مصداق بارز ظلم به خود غیبت، تهمت، گرانفروشی و بداخلاقی با همسر و فرزندان است.

حجت الاسلام رفیعی، دومین گناه که موجب جلوگیری از نزول نعمات الهی بر سر مردم می‌شود را «دست کشیدن از انجام کار خیر» دانست و افزود: خداوند نعمت انفاق را با هدف کسب ثواب برای بندگان خود بر زمین نازل کرده است.

وی، سومین گناه که نعمات الهی را از انسان دور می‌کند، «عدم توجه به امر به معروف و نهی از منکر در جامعه» خواند و گفت: کفران نعمت و شِکوه مداوم از دیگر گناهانی محسوب می‌شود، که نعمت‌هایی نظیر سلامت، امنیت و ... را از بندگان سلب می‌سازد.

این کارشناس مذهبی تحول اجتماعی را منوط بر تغییر درونی و  فردی دانست و بیان کرد: تغییر وابسته به شروطی است که از اولین شرط آن «داشتن باور به تغییر و عدم یأس و ناامیدی» است و پس از آن «ارزیابی گذشته» باید صورت بگیرد و سپس «جبران کاستی‌ها و ضعف‌های گذشته» باید انجام شود و در نهایت از «فرصت‌های ویژه‌ای همچون شب‌های قدر بهره‌گیری» شود تا به برکت این شب‌های عزیز قلم عفو بر گناهان کشیده شود.

گفتنی است، حجت الاسلام ناصر رفیعی پس از سخنرانی، مراسم احیاء و قرآن سر گرفتن را اجرا کرد و در ابتدای این مراسم نیز «مهدی سروری» و «حجت الاسلام جعفر اسلامی‌فر» به قرائت دعای پرفیض جوشن کبیر و ذکر مصیبت مولای متقیان حضرت علی(ع) پرداختند.

منبع: مهر

انتهای پام/

منبع: دانا

کلیدواژه: حجت الاسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۴۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات اجرایی پروژه گازرسانی امام زاده ابراهیم(ع) شفت

مهدی نقدی در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۹۰ درصد شهرستان شفت از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند، اظهار کرد: پروژه گاز رسانی شهرک امام زاده ابراهیم (ع) با همت اداره گاز شهرستان نیز در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه با گازرسانی شهرک امام زاده ابراهیم (ع) خوشبختانه تمامی روستاهای این شهرستان از نعمت گاز طبیعی برخودار خواهند بود، افزود: اعتبار هزینه شده این پروژه بیش از ۵۵ میلیارد ریال بوده است.

نقدی با اشاره به اینکه متراژ خط لوله پروژه ۳۶۲۲ متر است که تاکنون این پروژه ۱۷۰۰ متر توسط پیمانکار اداره گاز اجرا شده است، افزود: با اتمام این پروژه ۵۲۰ خانوار از نعمت گاز طبیعی در شهرک امام زاده ابراهیم (ع) برخوردار و بیش از ۲۶۰ علمک گاز نصب خواهد شد.

وی با اتمام این پروژه مهم و بزرگ در امام زاده ابراهیم (ع) بیان کرد: حضور گردشگران و اقتصاد گردشگری برای اهالی این روستا از اهمیت بالای برخوردار خواهد شد و با اتمام این پروژه تمامی روستاهای شهرستان شفت سبز و تا پایان فصل بهار از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.

کد خبر 6093135

دیگر خبرها

  • جهان در موقعیت حساسی قرار دارد/ عملیات وعده صادق در طول تاریخ ایران بی‌نظیر است
  • بیش از ۳ هزار مشترک نهاد‌های حمایتی از نعمت گاز بهره‌مند شدند
  • جایگاه معلم در سند تحول بنیادین کجاست؟
  • معلم خط اول تحول در تعلیم و تربیت و میراث‌دار انبیا در انسان‌سازی
  • امسال همه شهر‌ها و روستا‌های لرستان از نعمت گاز برخوردار می‌شوند
  • واکنش به بازی شهاب حسینی در آخرین سریالش
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه گازرسانی امام زاده ابراهیم(ع) شفت
  • ۴۰ روستای شهرستان اهر از نعمت آب شرب برخوردار شدند
  • پایان همایش «حکمت مطهر» با موضوع استان مطهری و مسائل جوانان
  • توجه به معلم «سرمایه‌گذاری برای کشور» است/ آموزش و پرورش، مسئله اول کشور