Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  زباله‌های بیمارستانی، اصولا زباله‌های پرخطری محسوب می‌شوند، زیرا با خون، عفونت و انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها آغشته هستند و اگر به درستی مدیریت نشود مانند این است که میکروبی را از یک محیط کوچک جدا کرده و در سطح کل جامعه منتشر سازیم، براساس آمار از هر ۱۱۱۱ نفری که در بیمارستان‌ها و مراکز درمان و آزمایشگاهی پذیرفته می‌شوند احتمالا ۳۷ نفر آلوده به هپاتیت B و ۹ نفر آلوده به هپاتیت C هستند و توجه به بی خطر سازی زباله‌ها و پسماند‌های بیمارستانی خطر انتقال میکروب را کمتر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این روز‌ها با افزایش زباله گرد‌ها و بازیافت زباله، خطر انتقال این میکروب‌ها به منازل و شهروندان بیشتر می‌شود و بهترین راه حل معضل زباله‌های بیمارستانی بی خطر سازی زباله‌ها عفونی با استفاده از فناوری‌های غیر سوز در مبدا تولید است و توجه به بی خطر سازی زباله‌های عفونی از آن جهت حائز اهمیت است که رها سازی و دفن این قبیل زباله ها، تهدید جدی برای سلامت مردم و جامعه محسوب می‌شود و تمام بیمارستان‌ها ملزم هستند خود را به دستگاه‌های خرد کن زباله‌های تیز و برنده و تفکیک زباله‌های عفونی، غیرعفونی، شیمیایی و دارویی و تیز و برنده هستند.

آیا زباله‌های عفونی و خطرناک در بیمارستان‌ها تفکیک می‌شوند و یا یکجا با زباله‌های عادی قرار می‌گیرند تا فرایند حمل آن به خارج از بیمارستان انجام شود؟

در این باره سری به بیمارستان امام خمینی مهاباد زدیم و و با امینی کارشناس این بیمارستان گفت و گویی داشتیم، امینی گفت: به منظور جلوگیری از انتشار عوامل باکتریایی، ویروسی و انگلی و سایر عوامل بیماری زا در محیط زیست، زباله‌های عفونی بیمارستانی قبل از خروج از بیمارستان و دفع نهایی تصفیه و گندزایی می‌شوند و حتی جمع آوری آن‌ها نیز با ماشین‌های زباله بر مخصوص انجام می‌شود.

او تصریح کرد: به همین منظور ۴ نفر پرسنل آموزش دیده تحت عنوان پرسنل مدیریت پسماند به کار گیری شده و کل امورات مربوط به پسماند توسط همین ۴ نفر انجام می‌گیرد که طبیعتا باعث کاهش میزان خطا شده است.

اما براساس نتایج بررسی‌هایی که در سالجاری برای بیمارستان‌ها انجام داده شده است، بیمارستان‌هایی که به طور کامل این تفکیک را انجام می‌دهند ۹۱ درصد کل بیمارستان‌ها را شامل می‌شوند که بیمارستان مهاباد یکی از این بیمارستان هاست که زباله‌های عفونی و تولید بیمارستانی را از هم تفکیک می‌کند.

بی خطرسازی روزانه یک تن زباله عفونی در مهاباد

بهزاد مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: روزانه یک تن زباله عفونی در پارکینگ بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان بی خطرسازی می‌شود.

بهزاد اظهار داشت: در گذشته زباله‌های بیمارستانی در داخل این بیمارستان بی خطرسازی می‌شد، اما این مرکز توانایی بی خطرسازی تمامی زباله‌های عفونی شهرستان را نداشت.

او اضافه کرد: با همکاری بخش غیردولتی، واحد بی خطرسازی زباله‌های عفونی راه اندازی شده و روزانه ۷۰۰ کیلوگرم زباله بیمارستانی و ۳۰۰ کیلوگرم زباله عفونی مراکز درمانی بخش خصوصی در این واحد بی خطرسازی می‌شود.

او گفت: این زباله‌ها پس از بی خطرسازی و آسیاب شدن به سایت زباله شهری مهاباد واقع در سیدآباد منتقل و در این محل همراه با دیگر زباله‌های شهری مدفون می‌شود.

مدیر بهداشت و درمان مهاباد اظهار داشت: زباله‌های عفونی و بیمارستانی از زباله‌های خاص هستند که باید پیش از دفن عملیات بی خطرسازی بر روی آن‌ها انجام شود.

علاوه بر زباله‌های بیمارستانی روزانه بیش از ۱۶۰ تن زباله در شهر ۱۶۴ هزار نفری مهاباد تولید و این مقدار زباله شهری پس از جمع آوری با استفاده از ۲۶ دستگاه خودرو سبک و سنگین به سایت سیدآباد مهاباد منتقل می‌شود.

روستای سید آباد محل سایت دپو زباله‌های شهری مهاباد است

از چند سال گذشته زباله شهری مهاباد در یک منطقه در نزدیک روستایی به نام سیدآباد در پنج کیلومتری شرق مهاباد انباشت و سپس دفع می‌شود.

گیته معاون خدمات شهری شهرداری مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: به محض شیوع بیماری کرونا ویروس به طبع در کشور و بلافاصله در شهر ما طی جلسات متعددی در شهرستان و به دنبال اون در شورای اسلامی شهر مهاباد تشکیل شده و به مجموعه خدمات شهری ما ابلاغ شد که بلافاصله با همکاری آتش نشانی همکاران زحمت کش ما در مجموعه گند زدایی شده است.

گیته اظهار داشت: سایت پسماند سید آباد که به صورت مکرر گند زدایی و ضد عفونی می‌شود و ضد عفونی ماشین آلات حمل زباله هر روز صورت می‌گیرد بعد از اتمام کار به دنبال آن‌ها کارکنان شهرداری در حوزه‌ی اجرائیات نسبت به جمع آوری تمام دست فروشان مواد غذایی و دوره گرد‌ها، اقدام اساسی انجام شده از جمله این‌ها می‌توان به بستن دکه‌های سطح شهر و جمع آوری دوره گرد ها‌ی زباله که در شبانه بایستی به تفکیک زباله اقدام شده و با تمام امکانات و تمام توانی که ما در مجموعه شهرداری داریم تا لحظه‌ی آخر در خدمت شهروندان هستیم و انشاالله هر چه زودتر شاهد ریشه کن کردن و نابودی این ویروس منحوس کرونا باشیم.

او افزود: بر اساس محل تعیین شده دفن زباله‌های روزانه که در سطح شهرستان تولید می‌شود که در محل سایت سید آباد مهاباد منتقل می‌شود و به طور شبانه روزی دفن می‌شود.

روستای سیدآباد با بیش از هزار و ۷۰۰ نفر جمعیت یکی از نزدیک‌ترین روستا‌های این شهرستان به شهر محسوب می‌شود که حدود ۲۱ سال پیش حاشیه شمالی آن به عنوان سایت موقت برای دپو زباله‌های شهری مهاباد انتخاب شد.

مخاطرات بهداشتی مواد زاید بیمارستانی و غیر بیمارستانی

اما اهالی روستای سید آباد جایی که محل دفن زباله‌ها اعم از بیمارستانی و شهری از تشدید بوی بد زباله و امحاء آن به شدت در این محل ناراضی هستند و خواستار اقدام فوری مسئولان شدند.

عدم رعایت صحیح اصول مدیریت مواد زائد بیمارستانی موجب نفوذ شیرابه آن به آب‌های زیر زمینی و پراکندگی انواع بیماری‌های انگلی و عفونی در جامعه و پراکندگی آن در محیط باعث صدمه به موجودات زنده اختلال در پایداری سیستم اکولوژیکی می‌شود.

در این باره گفت و گویی با یکی از ساکنان محل سید آباد داشتیم و او خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  گفت: مریم خانم علاوه بر ناراضی بودن محل دفن زباله‌ها به منطقه سید آباد و به زباله‌های عفونی کرونا ویروس اشاره و اضافه کرد: ما از این موضوع نگران هستیم که همین سایت زباله باعث شیوع کرونا شود و، چون زباله ها‌ی تمام شهر در مناطق نزدیک دفن می‌شوند و در گذشته تنها مشکل زباله و بوی بد آن بود، ولی علاوه بر بوی بد بیماری کرونا را برای ما به ارمغان بیاورد.

دیگر شهروند روستای سید آباد از نارضایتی خود این چنین می‌گوید: نگرانی کنونی مردم روستا تنها زباله نیست بلکه آنان نگران هستند که این زباله‌ها و تردد شبانه‌روزی خودرو‌ها و افراد جوینده پسماند بازیافتی، بیماری کرونا را با خود به روستا منتقل کند.

معاون خدمات شهری شهرداری مهاباد گفت: سه مکان جدید برای سایت زباله شهری مهاباد پیشنهاد شده و برای تایید نهایی به کارگروه پسماند آذربایجان‌غربی معرفی شده، اما برگزاری کارگروه پسماند استان با توجه به شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاده است.

گیته اضافه کرد: این سه مکان توسط کمیته فنی شهرستان بررسی شده و فاقد مشکلات زیست محیطی است و در صورت تایید نهایی یکی از آن‌ها به عنوان سایت جدید زبالی شهری مهاباد انتخاب می‌شود.

افزایش آلودگی زیست محیطی با تولید زباله و دفع غیر اصولی

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: زباله‌های این شهر که به صورت غیراصولی دفع می‌شود باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی از جمله آلودگی خاک و آب و هوای این منطقه شده و از طرفی دیگر ظرفیت سایت زباله سیدآباد نیز تکمیل و حتی به مرحله اشباع رسیده است و باید مکان دیگری برای این منظور تعیین شود.

سخنور با اشاره به ماده ۷ قانون مدیریت پسماند، اظهار کرد: بر اساس این ماده‌ی قانونی مدیریت اجرایی پسماند به صورت تلفیقی انجام می‌شود، به طوری که در این قانون شهرداری موظف به مدیریت پسماند عادی شده و سایر پسماند‌ها نیز به نوع دیگری نیازمند مدیریت شدند.

او افزود: علاوه بر آلودگی هوا و خاک، شیرآبه این زباله‌ها نیز ممکن است باعث آلودگی منابع آبی در این منطقه شود؛ ضمن آنکه فعالیت افرادی که در این منطقه و در میان زباله‌ها به دنبال مواد بازیافتی هستند نیز احتمال سرایت بیماری از طریق آنان به دیگر افراد این روستا را به وجود آورده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد تصریح کرد: آموزش و تشویق خانواده‌ها برای جداسازی زباله‌ها در مبدا، جمع‌آوری اصولی زباله‌های بیمارستانی و مراکز بهداشتی، درمانی و ساماندهی سایت فعلی زباله تا زمان اختصاص مکان جدید می‌تواند از افزایش آلودگی زیست محیطی در این منطقه بکاهد.

او اضافه کرد:  امیدواریم با انجام اقداماتی از این قبیل بتوان گامهایی مؤثر در حل معضلات زیست محیطی شهرستان به خصوص در حوزه پسماند برداشت.

بیمارستان و محل زباله‌های کرونایی محل اصلی آلودگی

در شرایطی که تمامی نیرو‌ها برای محافظت از سلامت جامعه بسیج شدند حالا باید سری هم به کانون اصلی آلودگی بزنیم و آنچه که این روز‌ها بیشتر از هر چیز دیگری مهم و حیاتی است، نحوه دفع ضایعات بخش ایزوله بیمارستان و بیماران کرونایی است.

مهتری مسئول بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: به منظور جلوگیری از انتشار عوامل باکتریایی، ویروسی و انگلی و سایر عوامل بیماری زا در محیط زیست، زباله‌های عفونی بیمارستانی می‌بایست قبل از خروج از بیمارستان و دفع نهایی تصفیه و گندزایی شوند و حتی جمع آوری آن‌ها نیز باید با ماشین‌های زباله بر مخصوص انجام شود تا محیط شهری را آلوده نکند. 

مهتری افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا زباله‌های حاصله از خدماتی که به بیماران ارائه می‌شود و یا همکاران پرستار استفاده می‌کنند به شیوه کاملا بهداشتی و درسریعترین زمان ممکن از بخش‌های جمع آوری شده و به قسمت بی خطر ساز بیمارستان انتقال داده می‌شود و در آنجا اقداماتی برای ضد عفونی کردن و از بین بردن ویروس انجام می‌شود و بعد زباله به طریقه بهداشتی دفن می‌شود.

او اضافه کرد: هر ساعت یک بار قسمت سفتی باکس و زباله‌های عفونی توسط پرسنل آموزش دیده کنترل می‌شود و قسمت سفتی باکس که دو سوم آن به خاطر اشیاء نوک تیز و عفونی که دارند کنترل می‌شوند.

مسئول بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی مهاباد با اعلام اینکه زباله بخش ایزوله کاملا به شیوه‌ی کاملا بهداشتی و خارج از شبکه فرستاده می‌شود، اضافه کرد: بخش ایزوله به علت بیماران مشکوک به کرونا به محض پر شدن دو سوم ظرف زباله‌ها به بخش ایمن سازی انتقال و کاملا ضد عفونی می‌شوند.

مهتری اظهار کرد: در بیمارستان ۲ نوع زباله عفونی و غیر عفونی وجود دارد و زباله‌های عفونی از طریق کیسه‌های پلاستکی زرد رنگ به دستگاه ایمن سازی و زباله‌های غیر عفونی در کیسه‌های سیاه رنگ انداخته می‌شود و از طریق پرسنل شهرداری پس از تفکیک، آنها را برای دفن به بیرون از شهرانتقال می دهند.

او تصریح کرد: در دستگاه ایمن سازی زباله‌های کرونایی بعد از ورود ویروس کرونا و همه گیری آن یک بار در بخش کرونا ضد عفونی و بار دیگر هم در محل ایمن سازی زباله‌های بیمارستانی با دمای ۱۳۵ درجه سانتی گراد ضد عفونی و توسط شهرداری از داخل شهر به خارج از شهر انتقال داده می‌شوند.

حاجی مامندی کارشناس بهداشت محیط و مسئول ایمن سازی بیمارستان امام خمینی شهرستان مهاباد خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: پسماند‌های تولیدی بیمارستان و سطح شهرستان مهاباد شامل پسماند‌های تولیدی بیمارستان، پسماند‌های عفونی، تیز و برنده شیمیایی و شبه خانگی هستند.

حاجی مامندی اظهار کرد: پسماند‌های بیمارستانی تحت کنترل ۴ نفر پرسنل آموزش دیده تحت عنوان پرسنل مدیریت پسماند انجام شده و کل امورات مربوط به پسماند توسط همین ۴ نفر صورت می‌گیرد و طبیعتا باعث ایجاد کاهش خطا گردیده است.

او اضافه کرد: پسماند‌های جمع آوری شده در بخش‌ها از جمله پسماند شبه خانگی به صورت کاملا جداگانه تفکیک می‌شود و توسط پرسنل شهرداری از بیمارستان خارج می‌شود.

کارشناس بهداشت محیط و مسئول ایمن سازی بیمارستان امام خمینی شهرستان مهاباد ادامه داد: پسماند‌های شیمیایی نظر به اینکه هیچ گونه شرکتی جهت تثبیت و بی خطر سازی پسماند‌های تولیدی شیمیایی در کشور و یا در منطقه ما وجود ندارد و به صورت کاملا دپو شده (کپسول شده) در محلی دور از دسترس نگه داری می‌شود و در صورت تصمیم نهایی از طریق وزارت بهداشت جهت مدیریت انجام می‌گیرد.

او تصریح کرد: همچنین پسماند‌های عفونی و تیز و برنده سطح بیمارستان،جداسازی صورت گرفته و پس از تفکیک و توزین،به محل دستگاه بی خطر ساز جهت بی خطر سازی و خنثی سازی پسماند‌ها انتقال داده می شود.

حاجی مامندی یادآور شد: همچنین پسماند‌های تولیدی سطح شهرستان، مطب‌ها و کلینیک‌ها و مراکز خصوصی روزانه به صورت ۲ بار توسط ماشین خاصی که تحت قرار داد نظام پزشکی شهرستان است جمع آوری و جهت بی خطر سازی به محل سایت زباله سید آباد منتقل می‌شود.

کارشناس بهداشت محیط و مسئول ایمن سازی بیمارستان امام خمینی شهرستان مهاباد خاطرنشان کرد: موضوع پسماند‌های بیمارستانی فقط با پول حل نمی‌شود؛ به عنوان مثال با ایجاد نظمی خاص در ساماندهی پسماند از جمله تفکیک، می‌توان حتی برای بیمارستان در آمدزایی نیز کرد به عبارت دیگر اگر بیمارستان هر ماه ۱۱ میلیون تومان بابت پسماند‌ها هزینه می‌کند با اجرای طرح تفکیک پسماند‌ها مس تواند هزینه‌های خود را به دو میلیون تومان کاهش دهد.

کلام پایانی:

اگرچه زباله های عفونی بیمارستانی تنها بخش کوچکی از ضایعات است که از طریق مصرف کالاها و داروهای پزشکی ایجاد می‌شود اما امحاءکردن این ضایعات هزینه‌های سنگینی را برای بیمارستانها و واحدهای تفکیک پسماند شهرداری ها در بخش تفکیک زباله های عفونی و بیمارستانی به دنبال دارد.
بدون تردید حل مشکلات ناشی از زباله‌های بیمارستانی یک مسئله پیچیده و چند بعدی است که در صورت ایجاد نظمی خاص در ساماندهی پسماند از جمله تفکیک از مبداء حتی می‌تواند برای بیمارستان ها در آمدزا باشد.

انتهای پیام / س خ 

گزارش از : سپیده خشمن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی وزارت بهداشت بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران جوان بیمارستان امام خمینی زباله های بیمارستانی پسماند های تولیدی زباله های عفونی شهرستان مهاباد برای بیمارستان سازی زباله گروه استان مدیریت پسماند سازی زباله ها بیماری کرونا بیمارستان ها او اضافه شهری مهاباد زباله عفونی تیز و برنده بی خطر سازی زیست محیطی روستای سید سایت زباله زباله شهری بی خطرسازی زباله ها پسماند ها محیط زیست ایمن سازی سید آباد جمع آوری ضد عفونی سطح شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۴۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد/ حقوق پاکبانان افزایش یافته است

رضا محمدی در حاشیه مراسم تکریم ۸۰۰ نفر از پاکبانان شهر تهران که به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بی‌تردید امروز شهر تهران از پاریس تمیزتر است. در حال حاضر نظرسنجی درخصوص نظافت شهر تهران از مردم انجام نشده است؛ اما سامانه ۱۳۷ که سامانه‌ای نظارتی است نظرات مردم را منعکس می‌کند. از این منظر شاهد کاهش ۶۵ درصدی شکایت‌ها در حوزه پسماند هستیم.

وی افزود: از نگاه میدانی نیز با توجه به بهبود عوامل موثر در نظافت شهر شاهد بهبود وضعیت هستیم. یکی از مشکلات ما در حوزه جمع‌آوری پسماند معدل مدل ماشین‌آلات بود که از ۹۱ تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری به ۱۴۰۰ خواهد رسید. این موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی در کیفیت جمع‌آوری زباله داشته باشد. از سوی دیگر کف حقوق پاکبانان از ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۱۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرد تا به این ترتیب قدر این زحمتکشان بیشتر دیده شود.

محمدی تصریح کرد: بر اساس ابلاغیه وزارت کار سطح حقوق پاکبانان را افزایش دادیم و افزایش بیشتر نیز در دستور کار قرار گرفته است که اثرات آن را می‌توانیم در کف خیابان مشاهده کنیم. وضعیت شهر تهران در حوزه پسماند بهبود یافته، ولی ما همچنان راضی به این مقدار نیستیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر بالاترین امتیاز پیمانکاران در سطح مناطق ۷۵ از ۱۰۰ است که نشان می‌دهد همچنان جای کار وجود دارد البته پیمانکاری هم داریم که ۴۰ امتیاز کسب کرده است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درخصوص وضعیت مخازن در سطح شهر گفت: سال گذشته ۳۳ درصد کل مخازن سطح شهر نوسازی شد. ۱۷ هزار مخزن جدید در سال گذشته در میان مناطق توزیع شد و در موضوع شستشو و نگهداشت مخازن با توجه به تبدیل شدن قرارداد‌ها به قرارداد‌های حجمی، قطعا از این پس وضعیت شستشوی مخازن بهتر خواهد شد.

محمدی در پاسخ به سوالی درخصوص قیمت خرید زباله خشک در اپلیکیشن نوماند، اظهار کرد: قیمت خرید زباله خشک در نوماند توسط پیمانکاران در دل قرارداد‌های بسته شده تعیین شده است پیمانکاران با توجه به هزینه‌های جمع‌آوری و حمل به این قیمت‌ها رسیده‌اند. بی‌تردید این پیمانکاران هزینه‌هایی دارند که افرادی که به صورت غیرمجاز خریداری می‌کنند بالاتر باشد؛ اما غیر از پیمانکار شهرداری هر کسی نسبت به خرید زباله ارزشمند اقدام کند، جرم است.

تنظیم پیش‌نویس قرارداد زباله‌سوز ۶ هزار تنی تهران تا دو هفته آینده 

وی درباره زباله‌سوز ۶ هزار تنی تهران نیز گفت: با توجه به اینکه انعقاد چنین قراردادی در کشور در این سطح برای اولین بار است شرکت‌های مشاور برای انعقاد این قرارداد نیاز به بررسی‌های بیشتر و اخذ مشاوره‌های فنی بیشتر داشتند؛ لذا مقرر شد از مجموعه‌های دانشگاهی و همچنین کارشناسان وزارت کشور استفاده کنیم. در این مسیر یک مشاور بین‌المللی نیز استخدام کردیم تا این قرارداد‌ها تنظیم شود. امیدواریم تا دو هفته آینده پیش‌نویس این قرارداد تنظیم شود.

موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد 

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در خصوص شیرابه و انتشار آن در هنگام حمل پسماند و در مجموعه آرادکوه، اظهار کرد: بیش از هفتاد سال است که در مجموعه آرادکوه زباله دفن می‌شود طبیعتا بوی نامطبوع در آنجا وجود دارد؛ لذا برنامه‌ریزی شده که به عنوان تنها راه حل آلودگی زیست محیطی و گاز متان موجود در آنجا استحصال این گاز انجام شود که منابع و اعتبارات در طرح جامع دیده شده و مقرر بود تا اسفندماه سال گذشته برای جذب سرمایه‌گذار اقدام شود که با یک ماه و نیم تأخیر در اردیبهشت‌ماه فراخوان جذب سرمایه‌گذار انجام خواهد شد. هر چند که این موضوع برای شهرداری تهران پرهزینه است؛ اما آن را به عنوان یک راه حل تمام کننده و حلقه پایانی مدیریت پسماند پذیرفته است. اما موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد و خوشبختانه دریاچه شیرابه‌ای که در گذشته وجود داشته امروز خشک شده و دیگر وجود ندارد.

محمدی درخصوص تعداد کاربران اپلیکیشن نوماند گفت: هدف‌گذاری که دنبال کردیم این بود که روزانه ۱۹۰۰ نفر در این اپلیکیشن ثبت‌نام کنند که در مجموع حدود ۴۲ هزار نفر می‌شد که در حال حاضر ۴۵ درصد از هدف‌گذاری ما محقق شده است و تبلیغات مویرگی برای افزایش تعداد کاربران نیز به صورت جدی دنبال می‌شود.

جاری شدن شیرابه از خودرو‌های حمل پسماند تخلف است 

وی در خصوص شیرابه‌ای که از خودرو‌های حمل پسماند بعضاً جاری می‌شود نیز تصریح کرد: تمام تلاش این است که بویژه در فصول گرم با نوسازی ناوگان که بخشی از آن مربوط به سیم‌تریلر‌ها می‌شود بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم. تعدادی از این خودرو‌ها در سال گذشته نوسازی و اورهال شدند و نظارت بر پیمانکار نیز در این حوزه به صورت جدی افزایش پیدا کرده است. اگر این موضوع در سطح شهر دیده می‌شود تخلف است و قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: مرکز تحقیق و پژوهشی به صورت مشترک با شهاب‌خودرو راه اندازی خواهیم کرد که ماشین‌هایی طراحی کنند که به صورت وکیوم شده به هیچ عنوان شیرابه از آن خارج نشود و به این ترتیب وضعیت بهبود پیدا کند.

محمدی درخصوص بکارگیری اتباع غیرمجاز در حوزه مدیریت پسماند گفت: بکارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد؛ اما از افراد زیر ۱۸ سال و اتباع غیرقانونی پیمانکاران نباید استفاده کنند و در صورت انجام این کار تخلف است و با آن برخورد می‌شود.

منبع: شهر

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • کاهش ۵ تنی پسماند روزانه اسالم با تفکیک از مبدا
  • ماجرای تلخ حبس طاقت‌فرسا زن زباله‌گـرد در میان دیوارهای ساختمان متروک | تصاویر
  • سند جامع مدیریت پسماند ایلام تهیه می‌شود
  • بررسی روند امحا و دفن زباله در ۴ شهر فارس
  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • هر ثانیه ۲۰ کیلو گرم پسماند در مشهد تولید می‌شود
  • به کارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد
  • موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد/ حقوق پاکبانان افزایش یافته است
  • واکنش شهرداری تهران به ارقام خرید پسماند خشک در قالب نوماند
  • شتاب یک پروژه بیمارستانی در دولت سیزدهم