Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم مومن و روزه دار آستارا، در دومین شب از لیالی پرفضیلت قدر عاشقانه نوای الغوث الغوث سردادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، شب قدر، شب نزول قرآن و با فضیلت‌ترین شب سال و شب رحمت الهی و آمرزش گناهان است، شبی که همه مقدرات سالانه انسان با ملاحظه اراده و اختیار و قابلیت‏ های او رقم می خورد و شبی برتر از هزار ماه عبادت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شب های قدر فرصتی گرانبها برای شست‌و شوی آینه دل و زدودن آن از بدی ها و تیرگی هاست و بهترین فرصت برای تمرین خودسازی و آراسته کردن جان و روح با نیکی ها و فضایل خوب اخلاقی است.

 

در این شب های پرفضیلت دلباختگان آکنده از معنویت و عشق، با تمام وجود دست های ملتمس خود را به سوی آسمان بالا می برند، تا شاید رحمت بیکران الهی شامل حالشان شود.

شب‌های قدر فرصتی است برای نزدیکتر شدن به خدایی که هر زمانی را برای بخشیدن بندگانش بهانه قرار می‌دهد و چه بسا شب‌های قدر را نمی‌توان با هیچ شبی مقایسه کرد؛ شبی که آیه‌های مبارک قرآن از آسمان نازل شد و خداوند مهر و محبتش را در این شب بر زمین و زمان تمام کرد.

 

یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ رمضان، شب قدر است و مؤمنان و روزه ‌داران در این سه شب به دعا و راز و نیاز با خداوند پرداخته و شب زنده‌داری می‌کنند و شب قدر همان شبی است که فرشتگان خداوند از عرش به زمین می‌آیند.

 

در شب بیست و یکم ماه رمضان و در دومین شب از لیالی پرفضیلت قدر، روزه داران و عاشقان و پیروان حضرت علی (ع) با رعایت پروتکل های بهداشتی در راستای مقابله با کرونا ویروس در امامزادگان ابراهیم و قاسم(ع)، مصلی نماز جمعه، مسجد جامع لوندویل و مساجد روستاهای ویرمونی و چلوند شهرستان آستارا حضور یافته و با بر سر گذاشتن قرآن و احیای شب قدر، با حضرت احدیت عاشقانه نجوا کرده و نوای «الغوث، الغوث خلصنا من النار یا رب» سر دادند.

 

آستارایی های مومن و روزه دار در این شب پرفضیلت، جلوه‌هایی از راز و نیاز با معبود خویش را به ‌نمایش گذاشتند و  با زمزمه «بک یا الله» طلب استغفار و بخشش کردند و سرنوشت یک ‌ساله خود را در دومین شب‌ از شب‌های قدر به بهترین شکل ممکن طلب کردند.

همچنین مردم مومن و روزه دار آستارا در سوگ شهادت امام علی(ع) و به یاد بی کسی های امام حسن و امام حسین (ع) و دل رنج دیده زینب (س) اشک ماتم ریختند و بر سر و سینه زدند.

 

ترتیل خوانی قرآن کریم، قرائت دعای جوشن کبیر و برگزاری مراسم های سخنرانی شب قدر از دیگر برنامه های دومین شب از لیالی قدر در شهرستان مرزی بندر آستارا بود.

 

اقامه نماز، دعا و مناجات نیز از دیگر برنامه های شرکت کنندگان در این آیین های معنوی بود.

 

پایان پیام/163

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهادت مولای متقیان شب قدر بندر آستارا شب های قدر دومین شب شب قدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۶۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوای خوشِ هزار دف؛ از کردستان تا سراسر ایران

درمورد موسیقی نواحی ایران هرقدر صحبت شود باز کم است. چون کم‌کاری‌ها در این زمینه به حدی است که خیلی می‌توان در این باره صحبت کرد. اما یکی از اتفاقات خوبی که در هفته‌های گذشته رخ داد این بود که در شهر سنندج استان کردستان جشنواره دف نوازان با عنوان «هزار دف» در روستای پالنگان کردستان برگزار شد که از تمام ایران در این جشنواره حضور داشتند و نکته قابل توجه این است که کردستان به ویژه شهر سنندج؛ خطه‌ی دف‌نوازی ایران است تا جایی که اقلیمی به شمار می‌آید که این ساز در هر خانه‌ای دیده می‌شود و این موضوع نیز، در سراسر ایران گسترش پیدا کرده است و حضور دف در دیگر اقوام کشور هم، وجود دارد.

در پایتخت هم، افراد زیادی به آموزش و یادگیری دف می‌پردازند و اهمیت این ساز به حدی است که از آن در مراسم‌های مختلف رسانه ای، محفلی، خانوادگی و رسمی استفاده می‌شود. از اینرو، گفته می‌شود که اجرا‌های خوب دف‌نوازی در جشنواره دف‌نوازان «هزار دف» انجام شده و در موسیقی نواحی ایران، اقدام ارزنده‌ای بوده است.

محمّد طریقت، نوازنده دف و سنتور در برنامه «هفت اقلیم» رادیو فرهنگ درمورد جشنواره دف‌نوازی «هزار دف» در پالنگان کردستان اظهار کرد: بنده به عنوان نوازنده دف در این جشنواره دعوت شدم و در جریان آن، به صورت فراخوان از نوازنده‌های دف سراسر ایران دعوت شده بود تا در این جشنواره حضور داشته باشند و  اگرچه کم و کاستی‌هایی وجود داشت و بخشی از آن‌ها طبیعی است و در فضای مجازی به این موضوع اشاره شده بود ولی باید توجه کرد که دومین بار بود که به همت دوستداران فرهنگ و هنر کشور، این جشنواره دف‌نوازی برگزار شد و این جشنواره، اجتماعی از حضور پُرشور مردم هنر‌ دوست سراسر ایران بود که از هر گروه سنی با همدلی و اتحاد خود سعی کردند پاسداشت فرهنگ، هنر و تاریخ ارزشمند به جای مانده از نیاکانمان را داشته باشند.

این نوازنده گفت: در مجموع، این‌طور می‌توانم از این جشنواره دف‌نوازی «هزار دف» پالنگان صحبت کنم و خیلی نمی‌توان حواشی آن را نقد کرد چراکه برای دومین بار این جشنواره برگزار شد و اوایل هر کاری، یک سری نواقص و کاستی‌هایی وجود دارد و این مشکلات و کاستی‌ها قابل اغماض هستند.

محمّد طریقت درمورد این که آیا جشنواره «هزار دف» رقابتی، تکنوازی و یا گروه‌نوازی بوده است؟ افزود: جشنواره دف‌نوازی به صورت گروه‌نوازی بود؛ به طوری‌که دف‌نوازان تحت کنترل و رهبری یک سری از سرپرستان دف‌نوازی بودند. 

خبرنگار: فاطیما میرزایی

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمی

دیگر خبرها

  • فعالیت بیش از ۱۵۰ گروه جهادی در آستارا
  • کشف بیش از یک میلیارد ریال پارچه قاچاق در مرز آستارا
  • نوای خوشِ هزار دف؛ از کردستان تا سراسر ایران
  • «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد
  • عاشقانه «نیلگون» با مثلث فروتن، حجار و درخشانی می‌آید
  • نوای زیبای تلبیه در حسینیه امام خمینی(ره)
  • فیلم/ نوای زیبای تلبیه در حسینیه امام خمینی(ره)
  • در سرزمین ما شاعران پس از مرگ زنده می‌شوند / یک شاعر شهرستانی همه‌کاره هیچ‌کاره است
  • در سرزمین ما شاعران بعد از مرگ زنده می‌شوند / یک شاعر شهرستانی همه کاره هیچ کاره است
  • نوای «حیدر حیدر» کودک خردسال در حرم علی بن ابی‌طالب