Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@15:38:30 GMT

عکس‌های کرونا در تاریخ ایران ماندگار می‌شوند

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۵۶۹۲۶

عکس‌های کرونا در تاریخ ایران ماندگار می‌شوند

با شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور، فصل جدیدی برای هنرمندان عکاس رقم خورد؛ چالشی دوسویه که علامت سوالی بزرگ را هم مقابلشان قرار می‌داد؛ از یک طرف نیاز بود که تصاویری از وضعیت پیش آمده به ثبت برسد و از طرفی روند ثبت این عکس‌ها تهدیدی جدی برای جانشان به شمار می‌رفت. ثبت تصاویر از حال و هوای قرنطینه و یا شهر بیمار، سوژه‌های نابی را پیش رویشان می‌گذاشت؛ تصاویر دلخراش از بحرانی که شاید هر یک قرن یک بار اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا خبرنگار بخش تجسمی ایسنا در گفت‌وگویی با وحید سالمی ـ عکاس خبری ـ نحوه کار عکاسان در وضعیت جدید را جویا شده است.

کلیه تصاویری که از وحید سالمی در این مصاحبه استفاده شده، با اجازه خود اوست.

او به ایسنا می‌گوید: من از فضای بیمارستانی و فضایی که خیلی نزدیک به بیماران کرونایی بود، عکسی نگرفتم ولی همکارانم از بیماران، فضای بیمارستانی، افرادی که فوت کردند، تشییع، تدفین و تغسیل آنها تصاویری را به ثبت رسانده‌اند. این تصاویر عکس‌های خیلی خوبی بودند و برخی از آنها حتما در تاریخ عکاسی کشور باقی خواهند ماند.

«در شرایط قرنطینه، تعطیلی کسب و کارها و خلوتی خیابان‌ها سوژه‌های جالبی برای عکاسی بودند. آیا تصاویری از آنها به ثبت رسانده‌اید؟» پاسخ می‌دهد: بله؛ از خیابان‌های خلوت، تعطیلی و بازگشایی دوباره کسب و کارها، تعطیلی بازارهای اصلی در شب عید و وضعیتی که برای آنها غیر معمول بود و تغییرات زندگی روزمره، عکس‌های متعددی گرفتم.

نمونه‌ای از عکس‌های سالمی در دوران کرونا

او همچنین عنوان می‌کند که به عنوان یک عکاس خبری با سوژه‌های عکاسی خود گپ و گفتی داشته است که وضعیت پیش آمده برای مردم غیرطبیعی بوده و باعث سردرگمی‌شان شده بود.

این عکاس همچنین درباره تأثیر شیوع کرونا در روند کاری خود می‌گوید: تنها تأثیر مستقیم این شرایط، از نظر حفاظت و رعایت شرایط بهداشتی بود و تأثیر دیگری نداشته است؛ فقط باید مراقب می‌بودیم که در زمان حضور در بین مردم، موارد بهداشتی را رعایت کنیم تا مبتلا نشویم.

نمونه‌ای از عکس‌های سالمی در دوران کرونا

آخرین تجربه ایران از چنین بحرانی به سال ۱۳۲۱ باز می‌گردد

او وضعیت کنونی را با شیوع بیماری تیفوس در ایران در سال ۱۳۲۱ با ورود نیروهای متفقین (لهستانی) به ایران مقایسه می‌کند و می‌گوید: زمانی که ایران در بحبوحه جنگ جهانی دوم توسط نیروهای متفقین اشغال شد، بیماری تیفوس شیوع پیدا کرد و افراد زیادی از بین رفتند. شیوع تیفوس در ایران آخرین تجربه چنین اپیدمی در کشور بود. عکس‌هایی از آن زمان باقی مانده است که به احتمال زیاد توسط عکاسان خارجی به ثبت رسیده است؛ چون در ایران دسترسی مردم به دوربین خیلی نبوده است و افراد محدودی امکان ثبت عکس از آن وضعیت را داشته‌اند.

نمونه‌ای از تصاویر شیوع تیفوس در ایران

سالمی در پاسخ به اینکه عکاسی خبری در نشان دادن این وقایع به آیندگان تا چه حد تأثیرگذار خواهد بود؟ اظهار می‌کند: عکاسی خبری تأثیراتی که در چند دهه گذشته داشته است، اکنون ندارد؛ زیرا امروزه مردم به راحتی به رسانه‌های اجتماعی دسترسی دارند و روزانه عکس و فیلم‌های مختلفی از اتفاقات گوناگون می‌بینند. چند دهه گذشته به مراتب بارها مرگ و میرهای گسترده بیشتر به علت قحطی و کمتر بیماری، داشته‌ایم. در آن زمان مردم خیلی به دوربین دسترسی نداشتند و نقش عکاسان پررنگ‌تر بود.

او ادامه داد: اکنون نمی‌توان گفت که عکاسان نقش خیلی پررنگی در ثبت وقایع دارند، البته عکس‌هایی گرفته‌اند که در تاریخ خواهد ماند و استفاده خواهد شد به خصوص آنهایی که در عمق زندگی مردم نفوذ می‌کنند. عکاسانی که خیلی عمیق‌تر برخورد می‌کنند ممکن است حالا تأثیر خیلی بیشتری روی مردم بگذارند. البته کلیه این عکس‌ها در تاریخ باقی خواهد ماند چه سطحی و چه عمقی.

«آیا این اتفاق تأثیری در دنیای عکاسی خبر خواهد داشت؟» می‌گوید: هر بحران خیلی بزرگی که به وجود می‌آید، تعدادی عکاس جدید جذب می‌کند؛ چون این اتفاقات جذابیت‌هایی دارد که باعث جذب عکاسان جدید می‌شود. همانگونه که انقلاب‌ها و جنگ‌ها نیز عکاسان جدیدی را جذب می‌کردند. یکی دیگر از تأثیرات آن روی مارکتینگ و کسب و کار رسانه‌ها خواهد بود که باید دید چه پیش می‌آید؟ البته این امر به اقتصاد دنیا و تأثیر آنها روی اقتصاد رسانه‌ها مربوط است.

نمونه‌ای از عکس‌های سالمی در دوران کرونا

نمونه‌ای از عکس‌های سالمی در دوران کرونا

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عکاسی خبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۶۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟

به گزارش هلث دی نیوز، محققان گزارش می دهند که به نظر می رسد افزایش سطح دی اکسید کربن در جو و فضاهای داخلی عامل اصلی افزایش طول عمر انواع کووید موجود در قطرات ریز معلق در هوا باشد.

«آلن هادرل»، محقق ارشد و دانشیار ارشد علوم آئروسل در دانشگاه بریستول بریتانیا، گفت: «ما می‌دانستیم که کروناویروس مانند دیگر ویروس‌ها از طریق هوایی که تنفس می‌کنیم پخش می‌شود. اما این مطالعه نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ در درک ما از اینکه دقیقاً چگونه و چرا این اتفاق می‌افتد، و مهم‌تر از همه، چه کاری می‌توان برای متوقف کردن آن انجام داد، است.»

در مطالعات آزمایشگاهی، محققان دریافتند که افزایش غلظت دی اکسید کربن در هوا می تواند مدت زمان عفونی ماندن ویروس های موجود در هوا را افزایش دهد.

به گفته محققان، هوای معمولی در فضای باز دارای ۴۰۰ ppm دی اکسیدکربن است.

بر اساس نتایج منتشر شده، افزایش غلظت CO۲ به تنها ۸۰۰ ppm، بقای ویروس های معلق در هوا را افزایش می دهد.

محققان دریافتند وقتی هوای داخل خانه به غلظت CO۲ ۳۰۰۰ ppm می رسد- مشابه غلظت یک اتاق شلوغ- حدود ۱۰ برابر بیشتر ویروس بعد از ۴۰ دقیقه مسری تر باقی بماند.

هادرل گفت: «ویروس ها به دلیل اسیدیته کمتر قطرات بازدمی، عفونی شدن خود را از دست می دهند. اما CO۲ هنگام تعامل با قطرات مانند یک اسید عمل می کند و به ویروس ها اجازه می دهد در هوای بیشتری زندگی کنند.»

هادرل گفت: «این نشان می‌دهد که باز کردن یک پنجره ممکن است قوی‌تر از آن چیزی باشد که در ابتدا تصور می‌شد، به ویژه در اتاق‌های شلوغ و با تهویه ضعیف، زیرا هوای تازه غلظت کمتری از CO۲ دارد و باعث می‌شود ویروس خیلی سریع‌تر غیرفعال شود.»

هادرل افزود: «نتایج همچنین نشان می دهد که چگونه اهداف تغییر آب و هوا که به دنبال محدود کردن سطح CO۲ در جو زمین هستند می تواند به کاهش انتشار ویروس های موجود در هوا کمک کند.»

محققان خاطرنشان کردند که علوم هواشناسی اخیر پیش بینی کرده است که غلظت CO۲ در جو تا پایان قرن به بیش از ۷۰۰ ppm برسد.

هادرل در پایان می‌گوید: «داده‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که افزایش سطح CO۲ در جو ممکن است با افزایش قابلیت انتقال سایر ویروس‌های تنفسی از طریق افزایش مدت زمانی که آن ها در هوا عفونی می‌مانند، همزمان باشد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • یادی از یک صدای ماندگار
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • یادی از معلم های ماندگار سیما
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت