Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-08@22:49:39 GMT

اکران آنلاین، راهی که کرونا برای سینما گشود

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۵۸۷۷۰

اکران آنلاین، راهی که کرونا برای سینما گشود

از اوایل اسفندماه سال گذشته با تعطیلی سالن‌های سینما در کشور و اکران ناتمام فیلم‌های روی پرده، چرخه مالی این صنعت-هنر به صفر رسید، بحرانی که طبعاً، مشکلات اقتصادی زیادی را برای اهالی سینما به ویژه سینماداران و تهیه‌کنندگان به‌وجود آورده است. آمارها نشان می‌دهد سال گذشته حدود ۱۰۰ فیلم در کشور ساخته شده که باید طبق روال و به تناوب در سال ۹۹ اکران می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما شروع شیوع ویروس کرونا در نیمه اسفندماه، اکران نوروزی، به عنوان مهمترین زمان اکران سال را به محاق برد و با ادامه‌دار بودن این بحران، اکران فیلم‌ها یکی پس از دیگری به در بسته خورد و گرچه دفتر نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی شرایط و ضوابط ۱۵گانه‌ رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای بازگشایی سینماهای کشور را تهیه کرده و به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کرده است اما همچنان زمان دقیق بازگشایی سینماها و آغاز اکران فیلم ها مشخص نیست. این وضعیت مبهم و انسداد درآمد و گردش مالی، شرایط دشواری را برای سینمای ایران به‌وجود آورده و سبب شده سرمایه تهیه‌کنندگان در معرض نابودی قرار گرفته و زندگی و معیشت جامعه شریف و پرتلاش سینما با بحران جدی مواجه شود. برخی از صاحب‌نظران، راهکارهایی برای خروج از وضعیت فعلی مطرح کرده‌اند که اگر اجرای آن‌ها مورد استقبال قرار گرفته و عملیاتی شود، شاید بتواند تا حدودی از ضرر و زیان تحمیل شده بر این صنعت فرهنگی جلوگیری کند. پیشنهاداتی نظیر خریداری فیلم‌ها توسط دولت، اعطای تسهیلات بلندمدت به تهیه‌کنندگان و سینمادارانِ بخش خصوصی یا ورود همه فیلم‌های در نوبت اکران به شبکه نمایش خانگی. اما واقعیت این است که در شرایط فعلی، سریع‌ترین راهکار برای نجات سرمایه‌های هزینه‌شده در سینمای ایران، اکران آنلاین از طریق سامانه‌های VOD موجود است. این اقدام در حال حاضر در کشورهای پیشرفته و صاحب این صنعت-هنر، که اتفاقاً آن‌ها نیز با بحران کرونا دست به گریبان هستند، به اجرا درآمده و نتیجه‌بخش بوده، در ایران هم پس از شیوع ویروس کرونا چند فیلم اکران آنلاین را تجربه کردند، البته نباید از نظر دور داشت که پخش آنلاین فیلم‌های سینمایی در ایران با سایر کشورها یک تفاوت اساسی دارد و آن هم مسأله قانون کپی‌رایت است. قانون کپی‌رایت موجب می‌شود سرمایه تهیه‌کنندگان در کشورهایی که آن را اجرا می‌کنند، از گزند نابودی در امان باشد، امری که در ایران امکان جلوگیری از آن تقریباً وجود ندارد و به‌محض شروع اکران آنلاین یک فیلم‌ در پلت‌فرم‌های اینترنتی، انتشار نسخه‌های کپی آن در سایت‌های بی‌نام و نشانِ دانلود فیلم و شبکه‌های ماهواره‌ای فله‌ای آغاز می‌شود. مشکل دیگر اکران آنلاین در ایران به زیرساخت ارتباطی و شبکه اینترنت برمی‌گردد. اینترنت در ایران تقریباً با کمبود ظرفیت انتقال داده مواجه است و سرویس شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات با اختلال مکرر در سرعت و کیفیت روبرو است. به هر روی آمارها نشان می‌دهد تعطیلی سالن‌های سینما و بلاتکلیف ماندن وضعیت اکران در کشور، تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال ضرر و زیان را برای سینمای ایران به‌همراه داشته و با توجه به فعالیت حدود ۱۰ هزار نفر در این صنعت-هنر، وضعیت معیشتی سینماگران را تحت تأثیر شدید قرار داده است. البته سازمان سینمایی تلاش کرده با اتخاذ تدابیری نظیر تعویق پرداخت اقساط اعضای خانه سینما به‌مدت سه‌ماه و یا پرداخت وام قرض‌الحسنه به سینماهای بخش خصوصی به ازای هر پرده به مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال و یا عودت هزینه سهم کارفرمای بیمه تأمین اجتماعی کارکنان آموزشگاه‌ها، لابراتوارها و شرکت‌های پخش از طریق اعتبارات حمایتی سازمان سینمایی، بخشی از ضرر و زیان وارده را جبران کند. اما بی‌تردید اقداماتی از این دست هم نمی‌تواند مشکلات اقتصادی ایجاد شده در سینمای ایران را به‌طور کامل حل و فصل کند، بنابراین بهتر است وزارت ارشاد به‌ویژه سازمان سینمایی پیشقدم شده و به‌دنبال حل مشکل با ارائه یک راهکار اساسی باشد؛ راهکاری که در حال حاضر یکی از ارکان مهم آن موضوع اکران آنلاین فیلم‌ها بوده و مکمل آن ایجاد ساز و کار خرید تضمینی امتیاز فیلم‌ها توسط سامانه‌های VOD حتی پیش از شروع تولید فیلم‌هاست. در این شرایط حداقلِ انتظار از رسانه‌ملی نیز ارائه باکس تبلیغات رایگان برای این فیلم‌ها و تشویق مردم برای بهره‌مندی از این کالای فرهنگی است که البته انتظاری بعید است. ۲۵۸۲۵۸ کد خبر 1388437

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: اکران آنلاین ویروس کرونا سینمای ایران سازمان صدا و سیما سازمان سینمایی اکران آنلاین تهیه کنندگان سینمای ایران فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۸۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح تهیه‌کننده «پرویزخان» درباره اعتراض احمدرضا عابدزاده و اکران آنلاین

تهیه‌کننده فیلم «پرویزخان» با بیان اینکه در شرایط فعلی ساخت فیلم ورزشی یک تصمیم پرریسک است، درباره دلایل اکران آنلاین زودهنگام این فیلم و اعتراض‌ برخی فوتبالیست‌ها به آن توضیحاتی را ارائه کرد.

عطا پناهی درباره وضعیت اکران آنلاین فیلم «پرویزخان» که پیش‌تر به عنوان یکی از فیلم‌های نوروزی بر پرده سینماها رفته بود، به ایسنا گفت: اکران فیلم «پرویز خان» در ایام نوروز برای من به عنوان تهیه‌کننده اتفاق خوشحال‌کننده‌ای بود اما متأسفانه میزان فروش این فیلم با آنچه که متصور بودیم فاصله زیادی داشت و به نظرم لازم است کارشناسان اکران به این موضوع ورود کنند. باید بررسی شود که چرا فیلم‌های غیرکمدی شانس چندانی برای فروش ندارند و فیلم سینمای طنز و کمدی است که می‌تواند شانسی برای موفقیت در گیشه داشته باشد. در شرایط حاضر ساخت فیلم غیر کمدی و به خصوص فیلم ورزشی تصمیمی پر ریسک است.

پناهی درباره اکران آنلاین زودهنگام این فیلم سینمایی در «فیلم‌نت« اظهار کرد: فکر می‌کنم ظرفیت فروش این فیلم در شرایط حاضر در سالن‌های سینما به حد نهایی خود رسیده و پس از اینکه تیزرهایی از فیلم نیز در تلویزیون پخش شد و بیننده‌ها با اسم «پرویز خان» آشنایی پیدا کردند، ذهنیت خوبی از فیلم وجود دارد و موقعیت خوبی است که در این شرایط «پرویزخان» نمایش آنلاین خود را آغاز کند. به نظرم با شناختی که از این پلتفرم دارم، فکر می‌کنم «پرویزخان» در اکران آنلاینش که بلافاصله پس از اکران در سینماها صورت گرفته، بیشتر دیده شود و به شخصه به این اتفاق در نمایش آنلاین خوش‌بین هستم. 

او ادامه داد: من فکر می‌کنم در این سال‌ها سلیقه و ذائقه مردم خواسته یا ناخواسته تغییر کرده و از آنجا که تنوع ژانر زیادی در سینمای ما شاهد نیستیم و فیلم‌های ترسناک، اکشن، بیوگرافی، ورزشی و... در این سینما دیده نمی‌شوند مردم به سینمای کمدی گرایش پیدا کرده‌اند و شاهد هستیم که تولیدات کمدی نیز به همین دلیل رو به افزایش است.

این تهیه‌کننده در ادامه در برابر ساخت یک فیلم ورزشی اظهار کرد: ژانر ورزشی یکی از گونه‌هایی است که شاید در چند سال گذشته تعداد تولیدات سینمایی در این گونه بسیار اندک باشد و به همین دلیل تماشاچی با تردید به سراغ این آثار می‌رود. فیلم‌هایی با ژانرهای غیرکمدی در خطر شکست هستند و برای ما که فیلمی ورزشی تولید کرده‌ایم به نظر من این خطر بسیار بیشتر بود. جدا از تغییر ذائقه مردم متأسفانه سانس‌ها و سینماهای خوبی هم در شهرستان‌ها به این فیلم داده نشد و امیدوارم با اکران آنلاین این کمبود جبران شود.

پناهی درباره بازسازی صحنه‌ مسابقه فوتبال ایران و کویت در سال ۱۳۶۵ گفت: از روز اولی که فیلمنامه «پرویزخان» آماده شد می‌دانستیم که یک سوم آخر فیلم که مربوط به مسابقه ایران و کویت می‌شود سخت‌ترین سکانس‌ها را برای ضبط داریم و آقای ثقفی با دقت و وسواس دکوپاژهای این سکانس‌ها را نوشتند و حتی استوری برد هم تهیه شد و ما چند جلسه به همراه آقای سید هادی اسلامی مدیر جلوه‌های ویژه میدانی و آقای وحید ابراهیمی فیلمبرداری اثر چند جلسه در زمین فوتبال قبل از شروع تولید و بازیکن‌ها و بازیگرها صحنه‌هایی که قصد بازسازی آن را داشتیم ضبط کردیم تا با آمادگی کامل به سر صحنه فیلمبرداری برویم و کاملاً مطلع باشیم که باید از چه نوع لنز و چه حرکت دوربینی استفاده کنیم. برای ضبط این صحنه‌ها و بازسازی صحنه‌های حساس و مهم این مسابقه فوتبال هیچ نمونه‌ای نداشتیم و به نظرم ساخت این فیلم با این صحنه‌ها یک حرکت رو به جلو در سینمای ایران بود که خوشبختانه توانستیم سکانس‌های قابل قبولی هم ضبط کنیم و بسیاری از مخاطبان بر دقیق بودن بازسازی‌ها تأکید دارند.

پناهی درباره حواشی ایجاد شده و اعتراض برخی اشخاص که در قصه «پرویزخان» حضور دارند، تصریح کرد: خیلی از فوتبالیست‌هایی که هم دوره آقای دهداری بودند فیلم را دیدند و تعامل خوبی بین ما و این دوستان شکل گرفت و اکثر این افراد فیلم را دوست داشتند. آقای احمدرضا عابدزاده دروازه‌بان سابق تیم ملی کشورمان به روایت این فیلم اعتراض کردند اما ایشان در خارج از کشور هستند و مطمئناً فیلم را آن زمان که اعتراض‌شان را مطرح کردند، ‌ ندیده بودند، امیدوارم بعد از دیدن فیلم نظرشان را بشنویم چرا که فکر می‌کنم نظر ایشان پس از دیدن فیلم تغییر خواهد کرد. آقای وطن‌خواه هم اعتراضی درباره این فیلم مطرح کردند که البته اطلاع دارم آقای ثقفی (کارگردان فیلم) پیش از شروع فیلمبرداری دو ساعت مصاحبه تلفنی با ایشان داشتند و فکر می‌کنم آقای وطن‌خواه هم با توجه به مسائلی که مطرح کردند فیلم را ندیده بودند.

وی در پایان تأکید کرد: جدا از اعتراض‌هایی که آقای عابدزاده و آقای وطن‌خواه درباره «پرویزخان» مطرح کردند دیگر افراد حاضر در قصه این فیلم مثل آقای جواد زرینچه فیلم را دیدند و اتفاقاً «پرویز خان» را دوست داشتند و نظرات مثبتی درباره فیلم مطرح کردند. خانم شیدا دهداری فرزند مرحوم پرویز دهداری که در مراحل ساخت فیلم با ما همراهی بسیار خوبی داشتند نیز نظر مثبتی درباره «پرویز خان» نشان دادند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سهم انجمن سینمای جوانان ایران و سازمان سینمایی از نمایشگاه کتاب
  • فیلم سینمایی «آبی روش» پروانه نمایش گرفت
  • «آبی روشن» پروانه نمایش گرفت
  • حضور پررنگ بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب
  • حضور انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۱۶ اثر جدید در نمایشگاه کتاب
  • «آبی روشن» پروانه نمایش گرفت/ اکران به زودی در سینماها
  • بنیاد سینمایی فارابی، ۱۶ عنوان کتاب جدید را در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می‌کند
  • تصاویر کمتر دیده شده از مصطفی زمانی و خانم بازیگر در یک فیلم سینمایی |‌ زمان اکران اعلام شد
  • واکنش تهیه کننده «پرویزخان» به اعتراض احمدرضا عابدزاده
  • توضیح تهیه‌کننده «پرویزخان» درباره اعتراض احمدرضا عابدزاده و اکران آنلاین