Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-07@20:50:25 GMT

یک کارشناس: بازار مسکن در نیمه اول سال، آرام خواهد بود

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۵۹۳۵۳

یک کارشناس: بازار مسکن در نیمه اول سال، آرام خواهد بود

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه به دلیل هجوم سرمایه‌ها به بازار بورس، قیمت ملک در نیمه اول سال جاری رشد محسوسی نخواهد داشت گفت: قیمت‌های پرت مسکن نمی‌تواند بیان کننده وضعیت واقعی این بازار باشد و معاملات با نرخ‌های منطقی انجام می شود.

مهدی روانشادنیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۹ یکی از کم تحرک ترین بازار ها نسبت به بازارهای ارز، بورس و طلا، بازار مسکن بوده و صرفنظر از قیمتهای کاذبی که بعضاً ارائه می‌شود رشد قابل ملاحظه‌ای را در قیمت مسکن نمی‌بینیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یکی از عوامل بنیادین تغییر نرخ های پیشنهادی در بازار مسکن، کاهش بهره‌های بانکی است که به رشد قیمت های اعلامی از سوی برخی مالکان منجر شده اما معاملات چندانی در قیمت های پرت انجام نمی شود.

قیمت‌های پرت، معلول متغیرهای بیرونی است

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه قیمت‌های پرت، معلول متغیرهای دیگری است که اگر به آنها توجه نکنیم از علت باز می مانیم تصریح کرد: کاهش نرخ سود بانکی، رکود ناشی از ویروس کرونا، افزایش قیمت ارز از جمله عواملی است که بر بازار مسکن تاثیر می‌گذارد. در این بین ممکن است قیمت‌های کذایی از سوی مالکان اعلام شود اما آنچه عملاً توسط فعالان آگاه و مسلط اتفاق می‌افتد خرید و فروش با قیمت‌های منطقی است.

نگران افزایش قیمت در نیمه اول سال نیستیم

روانشادنیا بازار مسکن در نیمه اول سال جاری را دارای آرامش دانست و گفت: صرف نظر از هیجانات کاذبی که بعضا دیده می شود خیلی نگران افزایش قیمت مسکن در نیمه اول سال جاری نیستیم؛ زیرا با توجه به رشد بازار بورس، سرمایه‌ها هم اکنون روانه آن بخش شده و به بازار ملک حمله نکرده است.

وی درباره وضعیت این روزهای بازار مسکن گفت: بعد از برداشته شدن محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا معاملات اندکی افزایش یافته اما قابل مقایسه با اردیبهشت سال گذشته نیست. معتقدم تعداد قراردادهای خرید و فروش در اردیبهشت امسال افت محسوسی نسبت به سالهای قبل وجود داشته است. همین عامل باعث شده تا ظرفیتی برای جهش قیمتی وجود نداشته باشد.

روانشادنیا با بیان اینکه بازار مسکن نسبت به بازارهای ارز، طلا و بورس کندتر است خاطرنشان کرد: ممکن است ارزش یک سهم در بورس به یک باره ۵۰ درصد بالا برود یا کاهش پیدا کند اما هیچگاه در بازار مسکن چنین اتفاقی نخواهد افتاد. بنابراین اگر قیمت پیشنهادی از طرف یک مالک به یک باره ۵۰ درصد افزایش یافت نباید چندان به آن توجه کرد و آن را پر رنگ نشان داد.

تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ به ۱.۲ هزار واحد مسکونی محدود شد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸۷.۸ و ۶۳.۷ درصد کاهش نشان می دهد. به نظر می رسد شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت‌ها در تهران در این ماه تأثیر جدی بر آن داشته است.

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، ۱۵.۳ میلیون تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۵.۷ درصد افزایش نشان می دهد.

لینک کوتاه: asriran.com/0033YD

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: بازار مسکن نیمه اول سال قیمت های پرت بازار مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۹۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳/ نوشداروی دلسردی سهامداران چیست؟

به گزارش خبرآنلاین؛ در پایان معاملات روز سه‌شنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰.۳۴ درصدی، معادل هفت هزار و ۶۴۸ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۲۳۱ هزار واحدی قرار گرفت.

تجارت نیوز در خبری نوشت:کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با افت ۰.۳۷ درصدی (معادل دو هزار و ۷۶۰ واحد) تا پله ۷۴۱ هزار و ۳۴۴ واحدی پایین رفت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم) را در روز سه‌شنبه، دو هزار و ۹۵۷ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات این روز هفته را نیز ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون برگه سهم نشان می‌دهد.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه آنها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه حقیقی در پایان معاملات روز سه شنبه بورس، خبر از خروج ۱۴۷.۷ میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم می‌دهد.

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

بورس تهران با حفظ شرایط رکودی و قامت سرخ خود به استقبال آخرین روز هفته سوم اردیبهشت‌ماه می‌رود. حمایت شاخص کل در محدوده دو میلیون و ۲۳۰ هزار واحد در جریان معاملات روز چهارشنبه محک خواهد خورد. به همین واسطه، احتمال دارد سفارش‌های خرید روی این حمایت، از فشار عرضه‌ها در روز چهارشنبه بکاهند.

اگرچه سرمایه‌گذاران پیش از این چشم‌انتظار بازگشت شاخص و شکسته شدن مقاومت آن بودند و نوسان قیمت‌ها روی تابلو روی حمایت، دلیل کافی برای ورود به سهام به آن‌ها نمی‌دهد.

تداوم رشد قیمت دلار حواله اما از جمله معدود دلخوشی‌های این روزهای سهامداران است. همان‌گونه که در نمودار زیر مشخص است، سیر صعودی دلار نیمایی در روزهای گذشته، از سرگرفته شده است.

در حال حاضر نرخ فروش دلار نیما، با رشد ۱۸۲ تومانی نسبت به روز گذشته در ارتفاع ۴۱ هزار و ۸۱۴ تومانی قرار گرفته است. گرچه رفتار قیمت‌های روی تابلو معاملات در این هفته نشان داده است بازار به این روند توجه زیادی ندارد.

در نهایت می‌توان گفت، بازار و اهالی آن، چشم انتظار به تحول بنیادین رویکرد نهادها در قبال تولید و شرکت‌های تولیدی هستند. برخی از این اتفاقات در اختیار بورسی‌ها نیست و به سیاست‌های دولت و بانک مرکزی وابسته است. تصمیماتی از قبیل اصلاح سیاست‌های ارزی دولت و کاهش گپ میان دلار نیما و دلار آزاد، سیاست اتخاذی بانک مرکزی در قبال نرخ بهره و سیاست‌های پولی در این زمره قرار می‌گیرند.

برخی از تصمیمات نیز مستقیما با نرخ‌گذاری صنایع و شرکت‌ها مرتبط است،. در این بخش نیز بازار نیازمند اصلاح و بهبود تصمیم‌گیری‌هاست. روند معاملات به وضوح نشان می‌دهد، رمقی برای خریداران و فروشندگان باقی نمانده است. در شرایط فعلی بازار نیازمند پمپاژ اخبار مثبت و تحول رویکرد اتخاذ شده در قبال بخش تولید و صنایع است.

از این رو در راستای پیش بینی بورس چهارشنبه، می‌توان انتظار داشت در نبود این اتفاق، روند نوسانی بازار ادامه یابد و ارزش معاملات رشد چندانی را تجربه نکند.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903966

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • افزایش ۱۵۸ درصدی میانگین قیمت یک متر خانه در تهران/ گران‌ترین و ارزان‌ترین خانه‌ها در کدام مناطق پایتخت معامله می‌شود؟
  • گزارش تحولات معاملات بازار مسکن شهر تهران در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳/ نوشداروی دلسردی سهامداران چیست؟
  • جهش قیمت مسکن در تهران/ یک متر خانه ۸۱.۶ میلیون تومان!
  • جهش قیمت مسکن در تهران / یک متر خانه ۸۱۶.۳ میلیون تومان!
  • گزارش جدیداز قیمت مسکن در تهران/مسکن ۰.۲ درصد افزایش یافت
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ با ۶ میلیارد در منطقه ۲۱ ملک بخرید+ جدول
  • ظهور شیوه عجیب در معاملات مسکن در ایران | علت چیست؟
  • هوای صاف و آفتابی در مازندران