Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام جمعه مشهد گفت: مردم، علی (علیه‌السلام) با این عظمت را می‌شناختند اما با عملیات روانی دشمن، او را کنار گذاشتند و مسیر رهبری امت که در تداوم وحی بود، منحرف شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله احمد علم‌الهدی در یازدهمین هفته برگزار نشدن نمازجمعه در کشور، نکاتی را پیرامون مظلومیت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، ریشه شکل‌گیری این مظلومیت و اثرپذیری مردم از جریان‌های مخالف اسلام را در قالب «خطبه مجازی» بیان کردند که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

السلام علیکم و رحمت‌الله

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله، والصلاة والسلام علی رسول‌الله و علی آله آل الله، لاسیما بقیه‌الله و اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و ان محمد عبده و رسوله و عن علی امیرالمؤمنین و اولاده المعصومین و حجج الله.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوصیکم و نفسی عبادالله بتقوالله

همه شما برادران و خواهران و خودم را به تقوای الهی سفارش می‌کنم.

امروز روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان سالروز شهادت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) است، خاطره امروز، خاطره رنج ساز و دردآوری برای عموم دلدادگان به مقام ولایت و عموم عاشقان و دلباختگان امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) است.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم، مجموعه مراسمی که تحت عنوان عزاداری اهل‌البیت (علیه‌السلام) و تجدید خاطره دردآور مظلومیت‌هایی که در زندگی آنان بوده، اجرا می‌شود، تنها یک حرکت عاطفی نیست، این‌طور نیست بر اساس عشق، ارادت و ایمانی که به مولا داشتیم، در روز شهادت آن حضرت با تجدید خاطره مظلومیت آن حضرت از نظر عاطفی متأثر باشیم و تحت تأثیر قرار بگیریم.

تجربه و عبرت از عصر اولیاءالله

وجود این مراسم، یادآوری روزها و توجه پیدا کردن به مظلومیت عزیزی از عزیزان اهل‌البیت (علیهم‌السلام) در هر زمان، در واقع یک حرکت آموزشی و تماشای یک تابلوی رنگین از یک جریان تجربه‌آموز یا عبرت‌آموز برای زندگانی امروز ما هست؛ خداوند متعال در آیه آخر سوره مبارکه یوسف می‌فرماید «لَقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُولِی الْأَلْبَابِ مَا کَانَ حَدِیثًا یُفْتَرَى وَلَکِن تَصْدِیقَ الَّذِی ...» در داستان‌هایی که از انبیا و اولیاء خدا بیان می‌شود، عبرتی برای صاحبان عقل و مغز هست، آنانی که صاحبان اندیشه هستند از این قضایا عبرت یا تجربه می‌آموزند.

عبرت با تجربه فرق می‌کند، معمولاً قضایایی که در زندگی گذشتگان به وجود آمده است و جریان‌هایی که در عصر آنان فعالیت داشته‌اند، جریان‌های مثبت باشد، برای ما تجربه ‌ایجاد می‌کند؛ بسیاری از آموزه‌های دینی، ایمانی و رفتارهای لازم در زندگانی خودمان را از اهل‌بیت (علیه‌السلام) می‌آموزیم و از نظام زندگی و سیره آنان به‌عنوان یک تجربه مثبت درس می‌گیریم اما برخی از این حوادث و جریان‌هایی که در زندگی اهل‌بیت (علیه‌السلام) رخ داده، عبرت‌آموز است، در این جریان‌ها، نقش منفی آن‌قدر پررنگ است که برای ما ایجاد عبرت می‌کند که در زندگی‌مان متوجه باشیم به این مصیبت دچار نشویم.

شهادت امیرالمؤمنین، جریانی عبرت‌آموز در اسلام

مظلومیت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) که با شهادت امروز حضرت ختم شد، جریان عبرت‌آموز در عرصه زندگی برای عموم مؤمنین و شیعیان است، حوادثی که در مظلومیت مولا انجام گرفت، عبرت‌آموز است و اساساً در زندگی امیرالمؤمنین از اول تا آخر در همه نقطه‌های عطف و موقعیت‌های بحرانی، در همه موارد تحول ساز، مظلومیت امیرالمؤمنین محور قضیه بود و آنچه عامل این مظلومیت و محرومیت برای یک شخصیت بزرگ و باعظمتی همچون مولا شده بود، در حقیقت یک نقطه عبرت‌آموز است.

مظلومیت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، صفحه سیاهی در تاریخ است که با نگاه به آن باید توجه کنیم آن سیاهی و ظلمت در زندگی اجتماعی ما پیش نیاید لذا مظلومیت ایشان در همان اول نقش عبرت‌آموزی داشت؛ صاحبان عقل غیر از تجربه‌ای که از نوع برخوردی که با جریان‌های انبیا انجام می‌شد، می‌آموزند، ما نیز در زندگانی امروز خودمان عبرت می‌آموزیم که مثل آن مردم دچار نشویم و عرصه زندگانی اجتماعی ما میدان تاخت‌وتاز برای ظلم به اولیاء خدا قرار نگیرد.

امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) کسی نبود که کسی او را نشناسد، اگر می‌گفتیم امت اسلام نسبت به عظمت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) سابقه و آشنایی نداشتند و همین سبب شد ایشان در جریان مظلومیت واقع شود، شاید خیلی باعث گله نمی‌شد اما مولا کسی بود که در زندگانی امت و برجستگی‌های تحولاتی که برای امت به وجود آمد، صاحب نقش اول بود.

عملیات روانی دشمن برای انحراف رهبری از خط وحی

در روایتی وجود مقدس صدیقه اطهار (سلام‌الله علیها) در خطبه‌شان، مولا (علیه‌السلام) و آن سیمای رایج و معمولی متداول امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) را نشان می‌دهند و تصویرش را بیان می‌کنند، می‌فرمایند «هر وقت دشمنان و مشرکین آتشی برای جنگ می‌افروختند، خداوند آن آتش را خاموش می‌کرد، خداوند متعال هر وقت جریانی پیش می‌آمد که به ضرر اسلام بود را فرومی‌نشاند اما گاهی اوقات یک شاخی از شیطان در برابر اسلام ظهور پیدا می‌کرد و عربده‌کش وحشی و هیولایی از عرب در مقابل پیغمبر قرار می‌گرفت، پیغمبر اکرم برادر خودش را در حلقوم او می‌انداخت و برادر پیغمبر او را رها نمی‌کرد تا مغز او را درهم نمی‌کوبید، این علی بود در تمام عرصه‌های بحرانی که در مسیر عمر اسلام از بعثت پیغمبر تا رحلت ایشان پیش آمد»، مردم، علی (علیه‌السلام) با این عظمت را می‌شناختند اما او را کنار گذاشتند و مسیر رهبری امت که در تداوم وحی بود، منحرف شد.

این کار با یک عملیات روانی صورت گرفت، علی (علیه‌السلام) با این عظمت را از میدان خارج کردند و با وجود امیرالمؤمنین، قدرت را در جریان دیگری قرار دادن، با عملیات روانی صورت گرفت که شاید شعارش امروز بعد از ۱۴۰۰ سال نیز خریدار داشته باشد و آن، این‌که «ما رهبر دیکته شده نمی‌خواهیم»، رهبری می‌خواهیم که خودمان انتخاب کنیم.

چشم‌پوشی از حق از ترس وجهه اجتماعی

این حرف منطق مطلوبی در منطق دموکراتیک است، یک وقت رهبر دیکته شده جریان استکباری و قدرت مابانه است که حرف درستی است که اختیار مردم باید دست خودشان باشد نه جریان دیکتاتوری اما یک وقت رهبر، دیکته شده از سوی خداست، معنای این‌که ما این رهبر را نمی‌خواهیم یعنی خدا و انتخاب خدا را نمی‌خواهیم و قبول نداریم، مطلبی گفتند که اصل محتوایش خلاف حق بود و ظاهری فریبنده بود؛ افراد کنار کشیدند، آنانی هم که می‌دانستند حرف حقی نیست، کنار کشیدند تا برچسب ضد مردمی به آنان زده نشود.

کار را به جایی رساندند که امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) فرمودند «کار به جایی رسید که امر بر من دایر شد با دست بریده حقم را بگیرم و با دست قطع‌شده بخواهم به سراغ احقاق حقم بروم یا صبر کنم بر یک وزش طوفانی تاریکی که همه‌چیز را ناپدید کرده است و آن‌قدر این سنگین و سخت است که افراد از بین می‌روند، جوان را پیر می‌کند و مؤمن سعی می‌کند از این دنیا برود، جان دهد و در بین این جامعه و مردم نباشد، در چنین شرایطی قرار گرفتم و با این کیفیت، دیدم صبر بر من سزاوارتر است و من صبر کردم مثل کسی که استخوان در گلو و خار در چشمش است»، این وضعیتی بود که مولا (علیه‌السلام) در مقابل آن قرار گرفتند.

همه آنچه برای مولا اتفاق افتاد، مظلومیت بود و خاتم همه مظلومیت‌ها، مثل امشبی بدن امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) را فرزندان ایشان مخفیانه از دیگران روی دوش گرفتند و بدن پدر را دفن کردند؛ مظلومیت و غربت غریبانه یک اصل در خاندان امیرالمؤمنین قرار گرفت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آیت الله علم الهدی خطبه مجازی امام جمعه مشهد عملیات روانی علیه السلام عبرت آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۹۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانجانی: توئیت فضائلی درباره تذکر به مسئولان، جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرده/دولت رئیسی مدافع گشت ارشاد است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «اگر می‌گویند رئیسی مخالف گشت ارشاد است، خلاف واقع است.» این نکته‌ای است که جهانبخش خانجانی، سخنگوی وزارت کشور دولت اصلاحات در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین به آن اشاره می‌کند. او همچنین در ادامه به نقش وحیدی در راه‌اندازی مجدد گشت ارشاد اشاره می‌کند.

خانجانی بر این نکته تأکید می‌کند که رفتارهای خشونت‌آمیز ما را به نتیجه مطلوب در حوزه حجاب نمی‌رساند و برای رسیدن به مقصود در این حوزه باید از روش‌های مسالمت‌آمیز استفاده کرد.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با جهانبخش خانجانی، سخنگوی وزارت کشور دولت اصلاحات را می‌خوانید:

*****

*آقای مهدی فضائلی اخیرا در توئیتی از تذکر رهبری به مسئولان در موضوع حجاب روایت کردند و علی رغم حملات تندروها به ایشان، روز گذشته سردار جعفری هم این توئیت را تایید کردند، فکر می کنید این تذکرات در نهایت باعث تغییر رویکردها و رویه های حامیان گشت ارشاد شود؟

بررسی برخی اظهارنظرات طیف‌های وابسته به جریان به ظاهر ارزشی نشان دهنده این نکته است که این افراد از توئیت آقای فضائلی آشفته هستند، کما اینکه پرخاشگرانه می‌گویند چرا چنین توئیتی زده شده است.

مشکل اساسی کشور این است که ما تحلیل مناسبی از جامعه شناسی رفتار مردم نداریم، به نظر من موضوع حجاب در نگاه اول امر شخصی است و مانند نماز خواندن است به این ترتیب که نمی‌توان فردی را مجبور کرد که نماز بخواند، هر چند نماز خواندن برای هر فرد مسلمان از جمله واجبات است اما اینکه به شیوه‌ای عمل شود که خدایی نکرده فضای روانی جامعه را آشوب‌زده و دچار ناامنی کند، نشان‌دهنده این نکته است که ساختار حاکمیت و دولت نگاه عمیقی نسبت به بحران‌ها و جامعه ندارد.

البته این قبیل برخوردها نسبت به حجاب مربوط به امروز نیست چنانچه از بدو انقلاب تا امروز با نگاه ایدئولوژیک به مقوله حجاب و رفتارهای مردم پرداخته شده، لذا هر از چند گاهی گروهی خود را مجاز می‌دانند که رفتارهای خشنی با مردم در مورد پوشش، رفتار، گفتار و حتی مناسبات خصوصی داشته باشند. لذا باید با ارزیابی دقیق، جامع‌الاطراف و درعین حال کارشناسانه و مقایسه با دیگر کشورهای اسلامی در موضوع حجاب بررسی داشته باشیم.

با توجه به گذشته تاریخی مشاهده کنیم که با اجبار و زور نمی توان دین‌داری که حجاب یکی از مقولات آن است، را ترویج کرد .هر جا که رفتار رأفت‌آمیز داشته ایم، توانسته‌ایم علاقه مردم به دین را افزایش دهیم. توجه به این نکته حائز اهمیت است که در رژیم پهلوی آزادی در مورد پوشش وجود داشت اما گفتمان مناسب انقلاب اسلامی و رهبری امام سبب شد که طیف وسیعی از مردم حجاب را انتخاب کنند و به عنوان پوشش ارزشی آن را قلمداد کنند اما شرایط امروز به نحوی شده که رفتارهای غلط و خشونت‌آمیز سبب شده که بسیاری از افراد متدین و حتی معتقد نسبت به این قضیه واکنش منفی نشان دهند و حتی عده‌ای در مواجهه با چنین رفتار خشونت‌آمیزی کنش انفعالی و رفتار معکوسی داشته باشند.

در مجموع اگر ما برای حجاب قانون داریم که باید طبق قانون عمل شود، اگر قانون نداریم بنابراین مجلس قانونی تدوین کند که براساس آن بتوانیم رفتار متعارفی در جامعه شاهد باشیم. نه اینکه با رفتار خشونت آمیز مردم را ازدین منزجر کنیم .

در حال حاضر طیف وسیعی از مردم که اتفاقاً متدین هم هستند و نماز هم می‌خوانند، بنابر هر دلیلی حجاب به این صورت را قبول ندارند و یا انجام نمی‌دهند آیا باید با خشونت و زور و یا با رفتارهای نامناسب آنها را مجبور به رعایت حجاب کنیم؟ کما اینکه در کلیپ‌های منتشر شده از کسانی که مردم را مجبور به رعایت حجاب می‌کنند همه نوع رفتار زشتی در راستای اینکه حجاب رعایت شود، انجام می‌شود، و به نوامیس مردم توهین شده و رفتار نامناسبی می‌شوند و گاها بدن زنان لمس می‌شود، کجای قرآن و دین چنین چیزی را توصیه شده است؟

بنابراین بنده احتمال می‌دهم که رهبری از این رفتارها بیزاری جستند که مشاور بیت رهبری این مطلب را گفتند. در هر صورت بنده بر این باور هستم تا وقتی که قانون با این افراد خودسر برخورد نکند، اینها این شیوه و روش را ادامه خواهند داد.

*ـآقای رئیسی در زمان انتخابات در مورد گشت ارشاد و حجاب...

رئیسی سخن ناروا زیاد گفته و حرف‌هایی گفته که به بسیاری از آنها عمل نکرده، در نتیجه اصلاً نباید امیدی به دولت رئیسی و ساختار تحت پوشش او داشت. طرح نور تحت نظر نیروی انتظامی انجام می‌شود قطعاً این رفتارها با شورای هماهنگی متشکل از نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کشور انجام می‌شود و به نظر می‌رسد همه اینها تحت نظارت وحیدی، وزیر کشور است.

البته بنده پیش از این در توئیتی نوشتم که جناب آقای اشتری، فرمانده سابق فراجا طی گزارش منطقی گشت ارشاد را نادرست می‌دانست و معتقد بود که این رفتار گشت ارشاد می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از رفتارهای خشن باشد لذا این قبیل رفتارها نباید انجام شود اما مشاهده کردیم که وحیدی اصرار داشت که گشت ارشاد ادامه پیدا کند وفاجعه درگذشت مرحوم مهسا امینی اتفاق افتا. برداشت بنده این است که همه رفتارها در حوزه حجاب از جمله گشت ارشاد ذیل اندیشه وحیدی به عنوان وزیر کشور است و اگر دولت مدعی است که مدافع گشت ارشاد و طرح نور نیستیم با آن مخالفت کند درحالیکه خلاف واقع می‌گویند.

*فکر می کنید تذکر رهبری در حوزه حجاب بر روی رفتار مجمومه وزارت کشور تاثیرگذار خواهد بود؟

بعید می دانم اینها توجهی به توصیه های رهبری داشته باشند و با توجیه و سهل انگاری سبب آزار واذیت مردم می شوند.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899179

دیگر خبرها

  • آیت‌الله خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران: حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است/ دشمنان ما در هر نقطه جهان که هستند بدانند رژیم صهیونیستی نابود شدنی است
  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند
  • حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است
  • راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟
  • با زور نمی‌توان دین‌داری و حجاب ترویج کرد | توئیت فضائلی جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرد | رئیسی مدافع گشت ارشاد است
  • خانجانی: توئیت فضائلی درباره تذکر به مسئولان، جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرده/دولت رئیسی مدافع گشت ارشاد است
  • وعده صادق خنجر امت اسلام بود/ هر اقدامی علیه ایران پاسخی شدید در پی دارد
  • عملیات وعده صادق پاسخی عبرت آموز به رژیم صهیونیستی بود
  • در جنگ روانی مُفت و مجانی نبازیم!
  • نسل رویش‌های انقلاب اسرائیل را نابود خواهد کرد