Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار خراسان جنوبی ضمن تشکر از مدیران حوزه استانی و شهرستانی که این سفر را همراهی کردند، بررسی خواسته‌های مردم و تعیین جدول زمان‌بندی برای رفع کامل آنها را به معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری محول کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی، محمدصادق معتمدیان استاندارخراسان جنوبی شامگاه پنجشنبه در جمع مردم نای بند از توابع شهرستان طبس گفت: امیدواریم با انجام برنامه‌هایی مثل تامین گاز، آب و برق پایدار، بهسازی محور و ورودی‌های روستا، شاهد تحول در چهره روستا باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی که در جمع مردم نای بند از مشکلات آنان مطلع شده بود، در حسینیه روستا به تشریح برنامه‌های استان درخصوص رفع مسایل موجود پرداخت و سپس موارد عنوان شده را از نزدیک بازدید و بررسی کرد. 

استاندار خراسان جنوبی ضمن تشکر از مدیران حوزه استانی و شهرستانی که این سفر را همراهی کردند، بررسی خواسته‌های مردم و تعیین جدول زمان‌بندی برای رفع کامل آنها را به معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری محول کرد.

وی درخصوص دو محور منتهی به نای بند گفت: برای بهسازی محور ۳۰ کیلومتری که نای بند را به دیهوک متصل می‌کند، با تخصیص اعتبارات ملی و تقویت پیمانکار به سرعت اجرای پروژه کمک خواهیم کرد.

معتمدیان با اشاره به اینکه بهسازی محورهای مواصلاتی از اولویت‌های استان است تصریح کرد: درخصوص بهسازی مسیر ۲۸ کیلومتری نای بند - راور هم مطالعات کار، اجرای پروسه مناقصه و واگذاری پروژه به پیمانکار طی یک برنامه زمان‌بندی مشخص انجام خواهد گرفت.

به گفته وی کاهش آمار تصادفات، بالابردن ضریب ایمنی مسیر و تسهیل شرایط تردد از مهمترین پیامدهای این اقدام است.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه نیاز است این منطقه به شبکه برق سراسری متصل شود تا مردم دیگر دغدغه قطعی برق در زمان پیک مصرف را نداشته باشند گفت: تلاش استان بر این است تا طی یک بازه زمانی دو ساله این مشکل را برطرف کند.

وی متذکر شد: حجم کار و هزینه لازم برای تامین برق پایدار روستای نای بند به اندازه برق‌رسانی ۲۰ روستا است.

وی به اقدام جهادی شرکت گاز برای اتصال روستاهای استان به شبکه سراسری گاز در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: با اقدامات سال گذشته، در حال حاضر ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان گازدار شده‌اند.

معتمدیان بیان کرد: گازرسانی به ۴۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار و زیر ۲۰ خانواری که در مسیر خطوط گاز قرار دارند، از برنامه‌های سال جاری شرکت گاز است.

وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای اتصال شهر دیهوک به شبکه سراسری گاز یادآور شد: این پروژه سال گذشته به پیمانکار واگذار شد و براساس برنامه تعیین شده، دیهوک تا پایان فروردین سال آینده به شبکه سراسری گاز متصل می‌شود.

معتمدیان افزود: به شرکت گاز ابلاغ می‌کنیم تا اجرای شبکه روستا را امسال در دستور کار قرار دهد و بعد از اتمام پروژه دیهوک، تمامی تجهیزات و امکانات موجود را به اینجا منتقل کند.

وی گفت: تمام سعی خود را می‌کنیم تا پایان خرداد سال آینده، نای بند را به شبکه گاز وصل کنیم.

به گفته وی اجرای شبکه فاضلاب روستا، کف سازی، محوطه سازی و زیباسازی روستا هم از برنامه‌هایی است که اجرایی خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی از تامین اینترنت پرسرعت روستا تا ۶ ماه آینده نیز خبر داد.

وی با اشاره به اقلیم، بافت قدیمی، نخلستان‌ها و شرایط خاص نای بند، این روستا را به لحاظ گردشگری منحصر به فرد خواند و گفت: از حوزه میراث فرهنگی می‌خواهیم به طور ویژه به این منطقه ورود کند و طرح‌های خاصی را شناسایی کند که زمینه ایجاد شغل و درآمد پایدار را برای مردم فراهم می‌کند. 

استاندار خراسان جنوبی که روز پنجشنبه به همراه معاونان خود و جمعی از مدیران استانی به شهرستان طبس رفت، با مردم روستاهای نای بند و زردگاه بخش دیهوک از توابع این شهرستان دیدار و در مراسم عزاداری شهادت حضرت علی (ع) و شب قدر در روستای فهالنج شرکت کرد.

معتمدیان در ادامه این سفر از روستاهای زردگاه و دیگ رستم هم بازدید کرد و بررسی مسایل و مشکلات این دو منطقه را از معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیران حاضر خواستار شد.

مراسم دومین شب از لیالی قدر و عزاداری شهادت حضرت علی (ع) در امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) شهرستان طبس با حضور استاندار خراسان جنوبی، معاونان استاندار، قشرهای مختلف مردم، منتخب مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان برگزار شد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: روستا طبس نای بند استاندار خراسان جنوبی نای بند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۰۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک

اَنجدان از روستاهای قدیم اراک، مرکز تجدید حیات فرهنگی و تبلیغی و جایگاه امامان اسماعیلی نزاری پس از سقوط الموت بوده‌ است و امروزه از مقاصد و جاذبه‌های گردشگری استان مرکزی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، در قسمت مرکزی اراک در دهستان مشک‌آباد روستای دیدنی به اسم انجدان وجود دارد. این روستا در منطقه‌ای کوهستانی است و دو کوه برف شاه و کوه چشمه در پیرامون آن قرار گرفته‌اند و غارهای زیادی نیز در مجاورت این روستا قرار دارد.

آب و هوای خوب و مطبوع و وجود چشمه‌سارها، این روستا را به مکانی دلپذیر برای تفریح و استراحت تبدیل کرده است، به نحوی که بسیاری از شهرهای اطراف آخر هفته را در این روستای خوش آب و هوا می‌گذرانند.

فاصله انجدان تا شرق اراک ۳۷ کیلومتر است و ۲۰۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این روستا بعد از قرن ۹ قمری خاستگاه نویسنده‌ها و ادیبان زیادی بوده است که تعدادی از آن‌ها از جمله شاه طاهر دکنی، میرزا ابوتراب بیک فرقتی و ملأ داعی انجدانی هستند.

روستای انجدان جمعیت زیادی ندارد، اما با وجود این جمعیت کم در سراسر روستا حسینیه‌ها و مساجد زیادی دیده می‌شود که نشان می‌دهد فرهنگ و مذهب اهمیت زیادی دارد. تعدادی از این مساجد همچون مسجد جامع که قدمت آن به قرن‌های آغازین اسلام بازمی‌گردد و از آثار تاریخی این روستا به شمار می‌رود.

از دیگر آثار تاریخی روستای انجدان بقعه‌های زیبای آن است که از میراث ارزشمند به جای مانده دوره صفوی محسوب می‌شود.

واژه «انجدان» معرب واژه «انگدان» است و قدمت این روستا به بیش از هزار سال پیش بازمی‌گردد. در متون تاریخی از آن به عنوان «انکوره» و «انغوزه» نیز نام برده شده است.

نام این روستا برگرفته از نام گیاه انگدان است که صمغ آن در این روستا تولید می‌شود و برای صادرات به کشورهای دیگر نیز استفاده می‌شود. نام انجدان در منابع قدیمی به‌صورت‌های انکوان و انکدان نیز آمده است.

چنانکه از منابع برمی‌آید، استفاده از واژه انجدان پس از اقامت امامان اسماعیلی در این محل رواج یافته است، از پیشینه کهن انجدان تا سده هشت قمری، ۱۴ میلادی آگاهی دقیقی به جز سنگ قبرهای یافت شده و اطلاعات محلی در دست نیست.

ناحیه‌ای که امروزه انجدان در آن قرار دارد، در سده‌های نخستین اسلامی (احتمالاً) جزو کوره دوراخور قم بوده است، اما در هیچیک از منابعی که از دوراخور نام برده‌اند، به انجدان یا نامی مشابه آن اشاره نشده است‌.

این روستا ۱۰ سال است که به روستای برگزیده هدف گردشگری استان مرکزی تبدیل شده و در طول این مدت بسیاری از بناهای تاریخی آن مرمت و بازسازی شده است، از زمانی که روستای انجدان به روستای هدف گردشگری تبدیل شده قیمت زمین‌های آن افزایش پیدا کرده است و عده‌ای از جوانان نیز به این روستا مهاجرت کرده‌اند.

بیشتر اهالی روستا کشاورز و دامپرور هستند و محصولاتی از جمله گردو، بادام و انگور به عمل می‌آوردند. صنایع دستی پر رونق این روستا گلیم‌بافی، قالی‌بافی و منبت‌کاری است که حتی می‌توانید آن‌ها را به عنوان سوغات از اهالی روستا خریداری کنید.

یکی از آئین‌های سنتی این روستا چغچغه‌زنی است که در ایام محرم رواج دارد و حتی در فهرست میراث معنوی کشور نیز ثبت شده است. ایام محرم در این روستا بسیار پر شور برگزار می‌شود و بسیاری از شهرهای اطراف برای شرکت در مراسم ویژه خود را به این روستا می‌رسانند.

غارهای بزرگ و کوچک زیادی در روستای انجدان وجود دارد که علاقه‌مندان به غارنوردی از آن‌ها دیدن کنند. غار گیوه‌کش، غار کبوتر، غار آسیلی و غار طاق رجه از غارهای معروف این روستا است.

چشمه‌های زیادی در اطراف و داخل این روستا وجود دارد که طراوت و شادابی خاصی را به باغ‌ها و کوچه‌های روستا داده است. در بسیاری از کوه باغ‌ها مسیری از جریان آب وجود دارد که جذابیت باغ‌های اطراف را دوچندان کرده است.

این روستا موزه مردم‌شناسی نیز دارد و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید و تماشای اشیای تاریخی و فرهنگی که با سبک زندگی و فرهنگ مردم مرتبط است، به این موزه بروند. بر اساس نقل قول‌های گوناگون روستا در حمله مغول‌ها به ایران به شدت آسیب دید و مردم برای فرار از گزند مغول‌ها در زیر روستا نقب حفر کردند و در زیر زمین مشغول به کار شدند.

قدمت این روستا را بیش از هزار سال تخمین زده‌اند. سنگ قبری نیز در یکی از قبرستان‌های این روستا به دست آمده که متعلق به نوه سلمان فارسی است. در این سنگ اشاره به انجدان اصفهان شده است.

شهر اراک قدمتی ۲۰۰ ساله دارد و در گذشته زیر نظر اصفهان اداره می‌شده است و در منطقه روستای دیگری به این نام وجود ندارد. این احتمال است که سلمان فارسی زاده این روستا بوده و از اهالی این روستا محسوب می‌شده است؛ این سنگ قبر هم‌اکنون در موزه حمام چهار فصل اراک نگهداری می‌شود.

با در نظر گرفتن این واقعیت، احتمالاً قدمت این روستا به قبل از اسلام باز می‌گردد.

کد خبر 747295

دیگر خبرها

  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • خسارت سیل به زیرساخت‌های خراسان جنوبی تشریح شد
  • دوگانه‌سوز کردن یک‌سوم خبازی‌های سمنان / لزوم حفاظت از زیرساخت‌های حساس
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر
  • امینکو تامین کننده کلیه تجهیزات تاسیساتی
  • از اشتغالزایی تا صادرات در روستای چهلخانه
  • تاکید بر انجام اقدامات جهش زا توسط اعضای شوراها
  • افتتاح ۱۷۶ طرح عمرانی با کمک شوراهای اسلامی در استان
  • اعضای شورای شهر و روستا در تحقق شعار امسال همت مضاعف داشته باشند