Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دولت‌آباد راه‌اندازی قرارگاه فرهنگی جهش تولید در دانشگاه را لازم دانسته و می‌گوید: «اکنون شرایط با گذشته فرق کرده و صنعت کشور به مشاوره فرهنگی و صنعتی از سوی دانشگاه نیاز دارد.»

گروه استان‌های خبرگزاری آنا، حسین عقابی؛ جهش تولید به‌عنوان شعار سال 99 موضوعی ویژه و اساسی بوده که وقتی از آن صحبت می‌شود به این معنی است که باید جدا از قدم‌هایی که در سال‌های گذشته در حوزه تولید برداشته‌ایم، قدم بلندتر و محکم‌تر دیگری برداشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از نهادهایی که می‌تواند در تحقق جهش تولید گام‌های اساسی بردارد و مؤثر واقع شود، دانشگاه است که باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود و با برنامه‌ریزی مناسب در تحقق این شعار و تداوم آن بکوشد.

خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت با محمد باقری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد گفتگو کرده است که در ادامه خواهیم خواند.

آنا: با توجه به فرمایش رهبری معظم و شعار امسال در مورد جهش تولید، بایدها و نبایدهای تحقق‌بخشی به شعار جهش تولید چیست؟

باقری: جهش تولید چند زیرساخت کلی دارد که باید خیلی به آن توجه کنیم. نخستین زیرساختی که در حوزه جهش تولید باید به آن توجه شود، صنعت است و ارتباط صنعت و دانشگاه باید بسیار مستحکم و جدی باشد. اکنون با توجه به معضلات جدی که صنعت پیدا کرده به حوزه مشاوره فنی دانشگاه نیاز دارد و ما هم به‌عنوان قشر دانشگاهی باید این نیاز را تأمین کنیم.

قطعاً با همکاری مستمر استادان دانشگاه‌ و با فراهم کردن بستر ارتباط با صنعت می‌توانیم یکی از قدم‌های اساسی در جهش تولید را برداریم. این موضوع باید از حدّ حرف درآمده و عملیاتی شود. دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد در راستای این موضوع سال گذشته (رونق تولید) اقدام مقدماتی انجام داده به‌این‌ترتیب که سامانه‌ای طراحی کرده و ارتباطی با همکاران برقرار کردیم با عنوان سامانه شبکه ارتباط صنعت و دانشگاه.

در این راستا با استقبال تعدادی از صنعتگران و دانشگاهیان روبه‌رو شدیم که لینک ارتباط مستقیم این دو نهاد را با سامانه شبکه ارتباط صنعت و دانشگاه فراهم کردیم. طرح پویش و طرح پایش نیز در همین راستاست. حضور دانشجویان در صنعت و کسب تجربه خیلی می‌تواند در جهش تولید کمک کند. ممکن است اثر کوتاه‌مدتی نباشد و اثر درازمدتی را داشته باشد؛ اما قطعاً می‌توانیم امسال که سال جهش تولید بوده از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

نکته بعدی که در جهش تولید باید به آن توجه ویژه کرد، فراهم کردن بستری برای استادان دانشگاه‌ است تا ترغیب شده و در صنعت حضور پیدا کنند. این ظرفیت را قطعاً باید دانشگاه آزاد اسلامی فراهم کند و می‌دانم که دغدغه مدیریت عالی دانشگاه هم بر تحقق همین موضوع بوده و می‌توانیم این فضا را فراهم کنیم. از آن‌طرف صنعت هم باید این فضا را فراهم کرده و این ترغیب انجام شود.

لزوم بسترسازی فرهنگی برای جهش تولید

نکته سوم که نکته بسیار مهمی است، اکنون نیاز به بستر فرهنگی برای جهش تولید داریم. جهش تولید وقتی محقق می‌شود که بستر فرهنگی و اجتماعی آن در جامعه فراهم شود. نقش دانشگاه در این زمینه می‌تواند خیلی پررنگ باشد.

باید مدیریت بسترسازی فرهنگی را در جهش تولید به دست دانشگاهیان بسپاریم و قرارگاه فرهنگی اقتصاد مقاومتی در حوزه جهش تولید ایجاد کنیم تا ساختار آن را دانشگاهیان فراهم کنند.

برای بسترسازی فرهنگی در جهش تولید نیاز به یک قرارگاه داریم. دانشگاه باید در این حوزه، قرارگاه فرهنگی جهش تولید را ایجاد کند. به سهم خود پیشنهاد راه‌اندازی قرارگاه جهش تولید را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد آماده کردیم که امیدواریم این قرارگاه هرچه سریع‌تر شکل بگیرد و بتوانیم از زیرساخت‌های دانشگاه برای حمایت و ترغیب تولید داخل استفاده کنیم.

قطعاً همکاران در مجموعه‌های بسیج دانشجویی و به‌ویژه بسیج اساتید اقدامات خوبی در این راستا انجام می‌دهند؛ اما دانشگاه به‌عنوان رکن اصلی جهش تولید، می‌تواند ورود کند؛ زیرا سه ظرفیت ویژه یعنی استاد، کارمند و دانشجو را دارد و می‌تواند در جهش تولید اقدامات ویژه‌ای را انجام دهد.

آنا؛ با توجه به توصیه رهبر معظم انقلاب به مسئولان و فعالان جوان در عرصه‌های علم و فناوری و کار آزمایشگاهی در راستای جهش تولید، ظرفیت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی واحد متبوع خود را در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

باقری: با توجه به اینکه سه شهرک صنعتی در کنار شهرستان دولت‌آباد واقع‌شده و ظرفیت ویژه‌ای برای دانشگاه و متقابلاً برای صنعت فراهم شده به همین دلیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد می‌تواند با در اختیار قراردادن ظرفیت‌های آزمایشگاهی خود ارتباط خیلی خوبی با صنعت داشته باشد.

بخش زیادی از امکانات این واحد دانشگاهی به‌ویژه در رشته‌های عمران، معماری، برق، کامپیوتر، نرم‌افزار، حسابداری، رشته‌های تحصیلات تکمیلی مانند مدیریت اجرایی و رشته فناوری اطلاعات که تعاملات خیلی خوبی در حوزه فناوری اطلاعات روی صنعت انجام می‌دهند با همه ظرفیت‌ها و امکاناتی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد وجود دارد به شهرک‌های صنعتی اعلام آمادگی کرده‌ایم که می‌توانیم همکاری مناسبی با آنها داشته باشیم.

تعاملاتی را با انجمن صنفی کارفرمایان شهرک‌های صنعتی آجر انجام داده‌ایم تا بتوانیم در حوزه آجر که یکی از قطب‌های کشوری آن در دولت‌آباد است، کار کنیم. آزمایشگاه‌های این واحد دانشگاهی مانند آزمایشگاه‌های عمران در اختیار بخش صنعت است و اعلام آمادگی کرده‌ایم.

در حوزه رشته‌ها و آزمایشگاه‌های دیگر در بخش آزمایشگاه بتن، این واحد دانشگاهی می‌تواند خدمات ویژه‌ای را به شهرستان دولت‌آباد و به‌ویژه شهرک صنعتی برای جهش تولید داشته باشد. به‌‌دنبال این هستیم با توجه به تکمیل‌شدن این آزمایشگاه، علامت استاندارد بگیریم تا خدمات کاملی ارائه کنیم.

با توجه به تنوع رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی دولت‌آباد و تنوع رشته‌هایی که در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان فعال است و تعاملات موجود، می‌توانیم همه نوع خدمات را به سه شهرک صنعتی شهرستان دولت‌آباد ارائه بدهیم. این شهرک‌ها می‌توانند از امکانات دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان به‌صورت متمرکز و از امکانات دانشگاه آزاد اسلامی دولت‌آباد به‌عنوان پیشانی استفاده کنند؛ چراکه دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت ویژه ارتباط با صنعت را دارد و می‌توان گفت که این منحصربه‌فرد است و هیچ دانشگاهی این شرایط را ندارد.

آنا: در سال رونق تولید(98)، واحد متبوع شما چقدر و چگونه در تحقق این شعار مؤثر بوده است؟

باقری: سال گذشته سامانه‌ای در حوزه رونق تولید راه‌اندازی کردیم. دانشگاه آزاد اسلامی دولت‌آباد مرکز رشد نداشت؛ اما سال 98 با همکاری مسئولان شهرستان و دانشگاه آزاد اسلامی توانستیم نخستین مرکز رشد را راه‌اندازی کنیم. این مرکز رشد با 6 تا هفت هسته فناور کار خود را آغاز کرد و اکنون تعداد آنها دو برابر شده است. حوزه صنعت از راه‌اندازی این مرکز رشد بسیار استقبال کردند.

سال گذشته در حوزه صنعت، بسیاری از شهرک‌های صنعتی مانند مجموعه شرکت‌های برق استان اصفهان به دانشگاه مراجعه کردند و تعاملات خیلی خوبی داشتیم. قراردادهایی در حوزه برق و IT با سه شرکت دانش‌بنیان برای ارائه خدمات در حوزه صنعت برای رونق تولید بستیم که این اقدامات ادامه‌دار هم خواهد شد.

طرح‌های خوبی نیز در حوزه خدمات شهرداری و خدمات IT منجر به عقد قرارداد شد. سه طرح برون‌دانشگاهی با نرخ خیلی خوب و با نگاه رونق تولید منعقد کردیم تا ثابت کنیم دانشگاه باید بتواند در حوزه اجرای دستورات رهبر فرزانه انقلاب قدم بردارد. این قدم‌ها را هرچند کوچک توانسته‌ایم برداریم و قطعاً ادامه‌دار خواهد بود.

آنا: و حرف آخر...

باقری: یکی از دغدغه‌های جدی در بخش تولید این است که دانشگاه آزاد اسلامی قرارگاه فرهنگی جهش تولید را راه بیندازد. هر استان و شهرستانی با محور دانشگاه قطعاً می‌تواند کمک کند. اکنون شرایط با گذشته فرق کرده و صنعت به مشاوره فرهنگی و صنعتی نیاز دارد.

دانشگاهیان باید برابر جنگ نرم و جنگ اقتصادی که دشمن با همه توان، نیرو و امکانات خود بر ما تحمیل کرده مقابله کنند. در حوزه جنگ اقتصادی و جنگ نرم دشمنان، هیچ ارگان و نهادی مانند دانشگاه این قابلیت را ندارد که بتواند با استفاده از ظرفیت‌های خود مقابل آنها بایستد.

انتهای پیام/4121/4062/

منبع: آنا

کلیدواژه: محمد باقری قرارگاه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی دولت آباد جهش تولید قرارگاه جهش تولید دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت آباد دانشگاه آزاد اسلامی دولت آباد جهش تولید جهش تولید دولت آباد رونق تولید راه اندازی ظرفیت ها مرکز رشد رشته ها شهرک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۱۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشکده هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد تبریز راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آرش رنجبران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی و واحد تبریز در مراسم روز معلم که با حضور مالک رحمتی استاندار آذربایجان‌شرقی برگزار شد، گفت: دانشگاه آزاد تبریز نخستین واحد دانشگاه آزاد است که سال ۱۳۶۱ تأسیس شد و درخت تنومند دانشگاه آزاد اسلامی، مولود انقلاب است که ریشه خود را از شهر اولین‌ها تبریز پرافتخارگرفته است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی با ۳۳ واحد و مرکز بیش از یک‌هزار و 450 هیئت علمی و بیش از ۶۳ هزار نفر دانشجو دارد و یک‌هزار و ۹۰۰ کارمند یکی از بزرگ‌ترین مرکز علمی و پژوهشی استان است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی و واحد تبریز گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و علوم پزشکی مستقل با حدود ۶۰۰ هیئت علمی ۳۰ هزار دانشجو و حدود یک‌هزار کارمند به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشرو و تأثیرگذار در حوزه علم و فناوری محسوب می‌شود.

رنجبران تبیین کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بدون بهره‌گیری از بودجه دولتی و بدون اینکه بار هزینه‌ای برای اداره کشور داشته باشد با افتخار بخش بزرگی از آموزش پژوهش و فرهنگ را بر عهده دارد و در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از سهم آموزش عالی در استان به این دانشگاه اختصاص دارد.

وی افزود: بر این باوریم که بزرگ‌ترین ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک شبکه توانمند علمی و فناورانه بستر‌های نوین توسعه نوآوری، ظرفیت حل مسئله است، ظرفیتی که بایستی در جهت حل مسائل و مشکلات کشور به کار گرفته شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی و واحد تبریز متذکر شد: امروز سامانه پایش آزاد با تعریف نظام موضوعات کشور در حوزه‌های مختلف و استخراج مسائل این حوزه‌ها و پایان‌نامه‌ها و تحقیقات تحصیلات تکمیلی را به صورت نظاممند بدین مسیر سوق دهد و حدود ۳۰ درصد پایان‌نامه‌های ما به سمت حل مسائل کشور هدایت می‌شود و این افتخار بزرگی است که دانشگاه آزاد اسلامی با جدیت دنبال می‌کند و این آمار هر روز رو به افزایش است.

رنجبران تأکید کرد: در راستای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تحقق ظرفیت حل مسئله و نگاه ماموریت گرایانه دانشگاه، این مرکز آموزشی اقدام به ایجاد دانشکده‌های موضوعی کرده است. در حوزه‌های مختلف دانشکده مهندسی ساخت و فناوری‌های صنعتی اسفندماه ۱۴۰۲ در واحد تبریز به‌عنوان اولین دانشکده مهندسی ساخت و فناوری‌های صنعتی کشور راه‌اندازی شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی همچنین از اخذ مجوز دانشکده‌های هنر و رسانه، فرهنگ و تمدن و تعلیم و تربیت اسلامی خبر داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استادان مفاهیم روز جهان را به دانشجویان آموزش دهند
  • دانشکده هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد تبریز راه‌اندازی می‌شود
  • تجلیل از استادان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در سال ۱۴۰۳
  • تعداد شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اصفهان به ۳۰۰ شرکت می‌رسد/ ۲۰ مجله فناوری با درجه ممتاز داریم
  • دکتر طهرانچی روز معلم را تبریک گفت
  • حرمت‌گزاری به مقام والای استاد، باید بیش و پیش از هر آیینی مدنظر باشد
  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به تربیت مبتنی بر روایت تاریخ توجه می‌کند
  • ۵ اصفهانی در بین پراستنادترین استادان دانشگاه آزاد اسلامی
  • برگزاری رویداد صدرا با حضور ۲۵ شرکت در دانشگاه آزاد همدان
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد شهرکرد در حمایت از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین