Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@07:29:04 GMT

انتظامی: قدر و قدرت ‎نهادهای‌مدنی را می‌دانیم

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۱۳۳۰

انتظامی: قدر و قدرت ‎نهادهای‌مدنی را می‌دانیم

چند روزی است که اخبار سینمایی تحت‌الشعاع جلسه جنجالی شورای صنفی نمایش قرار گرفته است؛ شورایی که تعیین می‌کند چه فیلمی در چه زمانی اکران شود. اختلاف‌ها، حاشیه‌ها و جار و جنجال‌ها حول محور نمایندگان جدید دو صنف کانون کارگردانان و شورای عالی تهیه‌کنندگان می‌چرخد و معترضان معتقدند نمایندگان صنفی این دو کانون در اولین جلسه شورای صنفی نمایش غایب بوده‌اند

و غیبت نمایندگان صنفی در شورایی که نامش و اعتبارش صنفی است به منزله دولتی کردن این شوراست و شائبه دخالت دولت در یک امر صنفی باعث ایجاد تنشی کم سابقه میان نهاد صنفی سینما یعنی خانه سینما و سازمان سینمایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قصه از کجا شروع شد
 انتخابات شورای صنفی نمایش 22 اردیبهشت‌ماه در محل سازمان سینمایی برگزار شد. طبق روال همیشگی این شورا با حضور نمایندگان انجمن سینماداران، شورایعالی تهیه کنندگان، کانون کارگردانان، پخش‌کنندگان و نماینده سازمان سینمایی برگزار می‌شود و از ابتدای راه‌اندازی نماینده کانون کارگردانان سینمای ایران به‌عنوان بی‌طرف رئیس آن بوده است. طبق خبرها، در جلسه روز دوشنبه محمدرضا صابری، غلامرضا فرجی به‌عنوان دو عضو جدید انجمن سینماداران، مرتضی شایسته به‌عنوان نماینده کانون پخش‌کنندگان به جلسه معرفی شدند و حضور داشتند و آنچه باعث ایجاد اختلافات شده دو نماینده دیگر این شورا یعنی کانون کارگردانان و تهیه‌کنندگان است. محسن امیریوسفی که به‌عنوان نماینده کانون کارگردانان و رئیس این شورا در دو سال اخیر فعالیت کرده می‌گوید برای تودیع و تقدیر زحمات این دو ساله به سازمان سینمایی دعوت شده و به کانون کارگردانان هم اعلام نشده بود که عضو جدید یعنی رضا درمیشیان می‌بایست در جلسه حضور داشته باشد. از سوی دیگر امیریوسفی معتقد است که محمد حسین فرح‌بخش که به‌عنوان نماینده شورایعالی تهیه‌کنندگان از سوی سازمان سینمایی معرفی شده نماینده انتصابی است و مطابق با قواعد انتخابات صنف نیست. بر این اساس رئیس پیشین شورای صنفی نمایش به نحوه برگزاری انتخابات اعتراض دارد و آن را قانونی نمی‌داند. اما سوی دیگر ماجرا یعنی محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و رئیس این جلسه روایت متفاوتی دارد. به‌گفته او طبق نامه کتبی کانون کارگردانان، محسن امیریوسفی به نمایندگی از این کانون در جلسه حضور پیدا کرده و از ابتدای جلسه در بحث‌ها مشارکت داشته است و اگر خود را نماینده کانون نمی‌دانسته حق اظهارنظر نداشته است. ظاهراً امیریوسفی به نحوه انتخاب رئیس این دوره شورا معترض شده است و آن‌طور که طباطبایی‌نژاد می‌گوید مخالفت‌های امیریوسفی پس از انتخاب رئیس شورا آغاز شده است و بعد از اینکه مرتضی شایسته انتخاب شده و او  برای ریاست دوره جدید رأی نیاورده ‌از نامه معرفی رضا درمیشیان به‌عنوان نماینده کانون کارگردانان رونمایی کرده و جلسه را ترک کرده است اما امیریوسفی ادعا می‌کند که طباطبایی‌نژاد از ابتدا در جریان این تغییر قرار داشته است: «قبل از انتخابات فرمایشی با شنیدن نام آقای درمیشیان گفتند ممکن است حضور آقای درمیشیان از سمت سازمان سینمایی تأیید نشود! البته من این تهدید را به شوخی گرفتم.» اظهارات طباطبایی‌نژاد البته با تأیید یکی دیگر از اعضای حاضر در این جلسه یعنی محمدحسین فرح‌بخش هم همراه است: «آقای فرجی به آقای امیریوسفی گفت، چون شما می‌خواهید امسال فیلم بسازید، ممکن است گرفتار شوید ولی ایشان گفت، می‌خواهم فیلم بسازم ولی اینجا را هم می‌توانم اداره کنم.» سراغ گرفتن از دیگر اعضای حاضر در جلسه برای شفاف‌سازی آنچه در اولین جلسه شورای صنفی نمایش گذشته بی‌نتیجه است. مرتضی شایسته نماینده کانون پخش‌کنندگان هم در گفت‌وگویی کوتاه با «ایران »ضمن تأیید صحبت‌های طباطبایی‌نژاد می‌گوید که محسن امیریوسفی به‌عنوان نماینده کانون کارگردانان حضور داشته و در انتهای جلسه با تحویل نامه معرفی رضا درمیشیان به‌عنوان نماینده جدید این کانون گفته از این پس در جلسات حضور نخواهد داشت. او روند برگزاری جلسه را بدون تنش عنوان می‌کند و می‌گوید جلسه نامتعارفی نبوده است.
اصناف از سوی خانه سینما به رسمیت شناخته می‌شود
فارغ از ماجرای کانون کارگردانان، نیمه دیگر این اختلافات معرفی محمدحسین فرح‌بخش به‌عنوان نماینده تهیه‌کنندگان از طرف سازمان سینمایی است. 25 بهمن‌ماه سال گذشته سازمان سینمایی نظامنامه اکران سال 99 را  اعلام کرد و در اولین تبصره مربوط به بخش شورای صنفی نمایش عنوان کرد: «در صورت عدم معرفی یا نبود جامعیت صنفی معاون ارزشیابی نسبت به معرفی کارشناس مربوط تا زمان ایجاد شرایط لازم برای معرفی رسمی توسط صنف اقدام خواهد کرد.»
حال طباطبایی‌نژاد با استناد به این آیین‌نامه می‌گوید تا زمانی که صنف تهیه‌کنندگان یکپارچه نشود، به‌عنوان نماینده سازمان سینمایی این حق را دارد که نماینده تهیه‌کنندگان را اعلام کند. این در حالی است که اهالی سینما بر این باورند که اصناف از سوی خانه سینما به رسمیت شناخته می‌شود و شورای عالی تهیه‌کنندگان رسماً عضو خانه سینماست. آنها معتقدند که صنف باید خودجوش باشد و با فشار دولتی نمی‌توان چهار تشکل تهیه‌کنندگان را به یک صنف واحد تبدیل کرد. اگر چه 4 تشکل صنفی وجود دارد اما این تشکلات به اسم شورای عالی در خانه سینما عضو هستند و معرفی نماینده تهیه‌کنندگان به شورای صنفی هم باید صنفی باشد. آنها همچنین به برگزاری جلسات در سازمان سینمایی هم انتقاد دارند و می‌گویند طبق روال معمول اولین جلسه  شورای صنفی نمایش باید در خانه سینما تشکیل می‌شد چرا که اساساً این اتفاق صنفی است. پس از جلسه پرحاشیه شورای صنفی نمایش خانه سینما هم در اولین واکنش رسمی این رویه را غیرصنفی و نامتعارف اعلام کرد. این نهاد صنفی عصر روز چهارشنبه در نامه‌ای خطاب به حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی با تأکید بر موضع قبلی خود از ایجاد کشمکش بین اهالی سینما ابراز نگرانی کرد.
دولت متوجه اعتبار نهادهای مدنی هست
تنش کم سابقه میان خانه سینما و سازمان سینمایی در حالی شکل گرفته است که بازگشایی خانه سینما به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فرهنگی دولت‌ مطرح بوده و خانه سینما بهترین دوران همکاری‌اش را با وزارت فرهنگ تجربه کرده است. در تمام این مدت سازمان سینمایی رابطه‌ای دوستانه با خانه سینما داشته است از مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها تا پرداخت مرتب بودجه این تشکل صنفی و کمک‌های معیشتی و عیدی سینماگران. با پرهیز از واکنش‌های شتابزده و بررسی منطقی این رویه می‌توان امید داشت که این تنش چندان دامنه‌دار نباشد و مدیریت سینما و خانه سینما در روند تعامل همیشگی به تصمیم درست برسند. حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی در تازه‌ترین واکنش‌اش به این ماجرا همچون همیشه موضع‌اش را در توئیتر اعلام کرده است: «شورای صنفی نمایش قرار نیست در جایی غیر از خانه سینما تشکیل شود. با یک خبر نادرست به‌دنبال ایجاد نگرانی‌ صنفی و دوقطبی‌سازی‌اند. دولت متوجه اعتبار نهادهای مدنی هست. من هم که خاستگاه صنفی دارم، در پاسداری از این سیاست دولت جدی‌ترم چرا که قدر و قدرت ‎نهادهای‌مدنی را می‌دانم.»

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نماینده کانون کارگردانان شورای صنفی نمایش سازمان سینمایی طباطبایی نژاد خانه سینما نهادهای مدنی تهیه کنندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۱۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام حکم دختری که باعث مرگ مادرش شد

دختری که در یک جدال خانوادگی مادرش را به قتل رسانده بود با جلب رضایت اولیای دم به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

به گزارش مشرق، فروردین سال ۹۸ دختر جوانی به نام نرگس در تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مدعی شد که پس از درگیری با مادرش، او به طور ناخواسته فوت کرده است.

پس از آن مأموران به محل حادثه که خانه‌ای در جنوب تهران بود، رفتند و با جسد زن ۶۵ ساله‌ای به نام مریم که آثار خونریزی روی سرش پیدا بود، مواجه شدند.

نرگس در توضیح ماجرا به مأموران گفت: مادرم به لحاظ روانی مشکلات زیادی داشت و مجبور بود هر روز تعداد زیادی قرص مصرف کند به همین خاطر تعادل روانی نداشت و مدام با هم دعوا می‌کردیم. چند ساعت قبل دوباره با هم بحث‌مان شد و کارمان به درگیری کشید و مادرم با سرعت به آشپزخانه رفت و چاقویی برداشت و به سمتم حمله کرد و من هم برای دفاع از خودم او را هل دادم که سرش به دیوار خورد و از حال رفت. بعد برای اینکه خودم را آرام کنم، قلیان درست کردم و به تراس رفتم تا بکشم اما مادرم دوباره به تراس آمد و لگدی به قلیان زد و با چاقو چند ضربه سطحی به پا و شکمم زد. با اینکه مجروح شده بودم اما وقتی دیدم از سرش خون می‌آید دست‌هایش را گرفتم تا آرام بگیرد اما او عصبانی‌تر شد و گفت باید از خانه بروم. من هم با ناراحتی از خانه بیرون رفتم. می‌خواستم قرص‌هایش را بخرم اما بعد از دو ساعت که برگشتم در را باز نکرد. نگران شدم و با آتش‌نشانی تماس گرفتم. وقتی در را باز کردند با جسد مادرم رو به رو شدیم. پس از آن جسد با دستور قضایی به پزشکی قانونی منتقل شد.

در تحقیقات بعدی مشخص شد که مادر و دختر هر دو به مواد مخدر شیشه اعتیاد داشته‌اند.

در این میان پزشکی قانونی در گزارشی اعلام کرد: «علت فوت ضربه مغزی و خونریزی بوده است.»با اعلام این گزارش، پدر و مادر مریم و پسرش (دایی متهم) علیه نرگس شکایتی را ثبت کردند و خواستار قصاص او شدند.

با تکمیل تحقیقات، پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۲ دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در دادگاه چه گذشت

در ابتدای جلسه، اولیای دم درخواست قصاص کردند. سپس متهم به جایگاه رفت و ضمن رد اتهام قتل عمد گفت: ۷ سال قبل پدرم، من و مادرم را تنها گذاشت و رفت و من و مادرم با هم زندگی می‌کردیم تا اینکه چندی قبل با پسر همسایه‌مان دوست شدم و او با فریب، من را مورد آزار و اذیت قرار داد که شکایت کردم و او را به تبعید و شلاق محکوم کردند. یکی از روزهایی که با مادرم برای پیگیری پرونده رفته بودیم، مادرم زمین خورد و سرش با جدول کنار خیابان برخورد کرد و بعد از مدتی فراموشی گرفت و مشکل روانی پیدا کرد تا جایی که دست به خودکشی زد و یک بار هم نزدیک بود خانه را به آتش بکشد. او سر هر موضوعی با من درگیر می‌شد. آنقدر به من فشار روانی وارد شد که به خانه دایی‌ام در شهرستان رفتم. نمی‌خواستم به خانه برگردم اما مادرم بارها با من تماس گرفت و التماسم کرد تا برگردم و من هم دلم سوخت و دوباره به خانه برگشتم، با این حال دوباره درگیری‌های ما شروع شد.

من در این سال‌ها خیلی سختی کشیدم اما من قاتل مادرم نیستم.

در پایان جلسه، قضات برای صدور رأی وارد شور شدند و با توجه به مدرک‌های موجود در پرونده، متهم را به قصاص محکوم کردند. وقتی حکم در شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور مهر تأیید خورد و قطعی شد، دختر جوان در یک قدمی چوبه دار قرار گرفت.

رضایت اولیای دم و محاکمه از جنبه عمومی جرم

در حالی که زمان زیادی تا اجرای حکم نمانده بود او توانست پیش از اجرای حکم رضایت اولیای دم مقتول را جلب کند.

بدین ترتیب وی از جنبه عمومی جرم پای میز محاکمه رفت. در جلسه رسیدگی که در شعبه ۱۲ دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد، متهم به با تکرار اظهاراتش گفت: در مدت ۵ سالی که در زندان بودم یک شب آرام نخوابیدم و عذاب وجدان نابودم کرد. حالا از قضات درخواست می‌کنم در حد امکان در مجازاتم تخفیف قائل شوند تا بتوانم دوباره آزاد شوم.

در پایان جلسه، قضات برای صدور رأی وارد شور شدند و طبق ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی، وی را به ۱۰ سال حبس با احتساب روزهای بازداشتی محکوم کردند.

منبع: روزنامه ایران

دیگر خبرها

  • عکاسان برای مشارکت در پروژه‌های سینمایی مجوز بگیرند
  • اعلام حکم دختری که باعث مرگ مادرش شد
  • پاسخ مرتضی‌علیزاده به منتقد «هفت»: سینما بر همه‌چیز مقدم است
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
  • مقام افغان: یوناما واقعیت‌های افغانستان را به جهان معرفی کند
  • از «بیژن نوباوه وطن» چه می‌دانیم
  • چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم پکن
  • سازمان دفاع مدنی غزه: هنوز بیش از ۱۰۰۰۰ پیکر زیر آوارها مدفونند
  • امنیت و اقتدار کشور محصول قدرت و سلامت نیروهای مسلح
  • گام اول به سمت دولت تنظیم‌گر برداشته شد