Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کلاس‌های درس بعد از حرف و حدیث‌های بسیار در نهایت از امروز دایر شدند هرچند که این دایر شدن با حضور اختیاری دانش آموزان برای رفع اشکال است، اما باز هم نگرانی‌هایی را از سوی والدین در پی دارد آن هم در شرایطی که برخی استان‌های کشور همچنان در وضعیت قرمز کرونا ویروس قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دنبال دایر شدن کلاس‌های درس حضور الزامی مدیران و معلمان هم روی دیگر سکه این ماجراست، معلمانی که تا چند روز پیش از فشار کاری بالا برای تولید محتوای آموزشی و امکانات محدود برای این منظور گلا یه داشتند حالا باید استرس کرونا و آموزش حضوری را هم در کنار اوضاع و احوال قبلی متحمل شوند.

آمادگی کادر مدرسه و آموزش و پرورش برای فراهم کردن تمهیدات بهداشتی مورد نیاز این روز‌ها بعد دیگری از ماجرای بازگشایی مدارس است، چالشی که وجه اشتراک همه افراد مرتبط با مدرسه از دانش آموزان گرفته تا مربیان و معلمان شده است و کلاس‌های درس را در سایه ترس دایر می‌کند.

تعطیلی مدارس در ایام طغیان این پاندمی، راهکار ناگزیر برای تمام جوامع درگیر بود و بازگشایی مدارس در شرایطی که به اذعان مسئولان امر در فاز مدیریت بیماری هستیم، با احتیاط و به تدریج در کشور‌های مختلف در حال اجراست و ایران هم از آن مستثنی نیست، هرچند که واپسین روز‌های سال تحصیلی را تجربه می‌کنیم، اما این تعطیلی حدود ۹۰ روزه و تداوم بیشتر آن می‌تواند بر بازگشایی مدارس در سال تحصیلی بعد هم موثر باشد و تابوی تعطیلی مدارس برقرار بماند.

بیشتر بخوانید: ایجاد فاصله‌گذاری اجتماعی کلاس‌ها در صورت بازگشایی مدارس

بهداشت؛ حلقه مفقوده در بازگشایی مدارس

بعد از تصمیم ستاد ملی کرونا در هفته گذشته بازگشایی مدارس به طور مشروط آن هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میسر شد و نگرانی اصلی از همین جا آغاز می‌شود که آیا این قید در مدارس رعایت خواهد شد یا خیر.

سرانه کم فضای آموزشی در کشور، تراکم دانش آموزی را در کلاس‌های درس به دنبال دارد، بنابراین حضور هرچند اختیاری دانش آموزان در مورد برخی دروس خاص یا مهم تهدیدی جدی به شمار می‌رود، علاوه بر آن کمبود مربی بهداشت در مدارس مزید بر علت شده تا نقش کمرنگ بهداشت مقابله با کرونا جلوه کند؛ همچنین مشکلات ایاب و ذهاب و کمبود احتمالی برخی اقلام بهداشتی به ویژه در مناطق حاشیه شهرها را هم نباید نادیده گرفت.

البته آموزش و پرورشی‌ها در این موارد معتقدند که سرانه ۱۰۰ میلیارد تومانی بهداشتی به مدارس سراسر کشور، آموزش مدیران مدارس و حضور سفیران سلامت برای پیشگیری از شیوع بیماری موثر است و آنطور که محسن حاجی میرزائی وزیر آموزش و پرورش پیشتر گفته بود مدارس باید هر روز  ضدعفونی شوند.

با وجود این چالش‌ها آنچه در شرایط فعلی جای سوال شده عملکرد آموزش و پرورش و به ویژه مدیران مدارس در مدیریت این شرایط است، آن هم در حالی که گویی تا حدی توجه به بیماری تضعیف شده و برخی بازگشایی کار‌ها را ادله‌ای برای کاهش بیماری زایی و خطر کرونا ویروس می‌دانند.

باید دید بازگشایی مدارس هرچند با حضور اختیاری دانش آموزان آیا با تامین امکانات بهداشتی لازم برای دانش آموزان و معلمان توامان هست یا خیر و نقش راهبری مدیر مدرسه به خوبی ایفا می‌شود؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش و پرورش بازگشایی مدارس کرونا ویروس بهداشت محیط بازگشایی مدارس آموزش و پرورش کلاس های درس دانش آموزان کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۱۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری

به گزارش خبرنگار مهر، نادر کریمی بیرانوند پیش از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران با تبریک هفته معلم اظهار کرد: سنندج از امروز تا دهم اردیبهشت ماه شاهد برگزاری نمایشگاه خوداتکایی مدارس شبانه‌روی است که در راستای ترویج روحیه کارآفرینی بین دانش‌آموزان انجام می‌شود.

وی همچنین از برگزاری دوره توانمندسازی مدیران مدارس غرب کشور برای مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در استان خبر داد و گفت: از راهکارهای سند تحول بنیادین مهارت‌آموزی دانش‌آموزان است و هر دانش‌آموز باید تا پایان دوره تحصیلی یک مهارت که منجر به اشتغال شود را بیاموزد و این دوره برای مدیران مدارس در راستای تحقق این مهم برگزار می‌شود.

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: ساحت اقتصادی که در شش ساحتی که برای آموزش دانش‌آموزان وجود دارد بدرستی تبیین نشده تا دانش‌آموز بتواند وارد بازار کار شود.

کریمی بیرانوند خاطرنشان کرد: چهارشنبه هفته گذشته در دولت بحث مهارت‌آموزی در مدارس نظری تصویب شد و ردیف اعتباری برای این مهم درنظر گرفته می‌شود.

وی یکی از مشکلات مهارت آموزی در مدارس نظری را نبود ساعت درسی مهارت‌آموزی دانست و گفت: تغییر ساختار آموزشی در حوزه متوسطه در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش است تا بتوان زمانی در برنامه درسی دانش آموزان برای مهارت آموزی در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: برای دانش‌آموز در قالب ۳۰۰ ساعت در طول سه سال تحصیلی متوسطه مهارت‌آموزی گنجانده می‌شود تا منتج به شغل شود.

مدارس شبانه روزی ظرفیتی برای آموزش مهارت آموزی هستند

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: مدارس شبانه‌روزی اوقات فراغت خوبی برای دانش‌آموزان دارد و می‌توان با استفاده از فضای این مدارس سعی می‌شود مهارت به دانش‌آموزان این مدارس آموزش داده شود.

کریمی بیرانوند اذعان کرد: تا زمانیکه ساحت اقتصادی رشد نکند و دانش‌آموز توانمندی ورود به بازار کار را نداشته باشد نمی‌توان به تحقق این ساحت آموزشی دست یافت.

وی با اشاره به مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش اعلام کرد: از مشکلات آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی است، در چند سال اخیر استخدام جدی شد و از کل ظرفیت تربیت معلم استفاده می‌شود و اگر دانشگاه فرهنگیان نتوانست نیرو تربیت کند از طریق آزمون و مصاحبه نیرو جذب می‌شود.

وی عنوان کرد: کردستان سال گذشته ۹ هزار ساعت در حوزه متوسطه نظری به صورت غیرموظف از بازنشستگان و دانشجو معلمان ترم هفت، برای جبران کمبود نیرو استفاده کردیم.

اجرای طرح «شهیدمحمودوند» برای شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر وضعیت پوشش تحصیلی دور دوم متوسطه در کشور و چگونگی شناسایی دانش‌آموزان ترک تحصیل بیان کرد: در پوشش تحصیلی متوسطه دوم، بسیاری از دانش آموزان بدلیل اینکه جذب بازار کار می‌شوند ترک تحصیل می‌کنند اما براساس اجرای طرح «شهید محمودوند» دانش‌آموزانی که در سامانه سیدا ثبت نام نکردند با بررسی کد ملی آنها دانش‌آموزان ثبت نام نشده شناسایی شدند و مسؤولان استان‌ها موظف شدند تا افرادی را برای پیگیری این دانش‌آموزان موظف به کار کنند.

وی اضافه کرد: براساس پیگیری‌های صورت گرفته تعدادی از دانش‌آموزان از طریق تحت پوشش قراردادن در کمیته امداد و بهزیستی به چرخه تحصیل بازگشتند و عده‌ای نیز به دلیل مهاجرت یا فوت ثبت نام نکرده بودند که شناسایی شدند.

کریمی اذعان کرد: سال گذشته ۶۰ هزار نفر دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش و پرورش برگشتند.

وی یکی از مسائل آموزش و پرورش را حضور کمرنگ دانش‌آموزان پایه دوازدهم بعد از تعصیلات نوروز دانست و گفت: این آسیب بزرگی برای دانش‌آموزان است چرا که در این زمان دانش‌آموز با نحوه طراحی سوال آزمون نهایی آشنا می‌شود.

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امتحانات پایه دهم و یازدهم هم از امسال نهایی هستند و آزمون آنها در حوزه‌های اجرا و تصییح آن به صورت الکترونیکی است.

کد خبر 6089831

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • کلاس‌های مدارس ابتدایی استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه دایر است
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • تکلیف کلاسهای درس شلوغ مشخص شد ‌
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری
  • زنگ سلامت در مدارس دامغان به صدا درآمد
  • همزمانی کنکور فرهنگیان با کنکور نوبت اول نقطه قوت است