Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@12:41:22 GMT

استقلال-پرسپولیس و ضرورت خصوصی‌سازی

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۱۶۵۱

استقلال-پرسپولیس و ضرورت خصوصی‌سازی

باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، مدت‌‌هاست که در راهروهای پیچیده خصوصی‌سازی گیر کرده‌اند و تا زمانی که تراز مالی 3 سال اخیرشان مثبت نشود، اجازه ورود به بورس را نخواند داشت اما چرا خصوصی‌سازی این باشگاه‌ها برای کشور و اقتصاد امری ضروری تلقی می‌شود؟

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از سال‌ها پیش در میان مردم جا باز کرده‌اند و اکنون میلیون‌ها طرفدار در بین مردم دارند که این مساله، نشان از امکان ایجاد بازارهای مرتبط با آن‌ها در میان مردم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازارهایی که می‌توانند با استفاده از این برندهای پرطرفدار درآمدهای مطلوبی را به دست بیاورند.

برای مثال اگر ده درصد از طرفدار هر کدام از این باشگاه‌ها علاقه‌مند به همکاری باشند، جمعیتی میلیونی برای خرید محصولات و جریانی جدی برای حمایت‌های اقتصادی ایجاد می شود.

این کسب درآمد در وهله اول، زمینه‌ای مناسب برای ایجاد اشتغال است و در کنار مثبت کردن تراز مالی این شرکت‌ها می‌تواند درآمدهایی غیر مستقیم نیز برای دولت داشته باشد چرا که چنین بنگاه‌های پر درآمدی میزان قابل توجهی از مالیات را به سمت خزانه دولت سوق می‌دهند.

این در حالی است که با مدیریت دولتی، کسب درآمد هیچ وقت از اولویت‌های این باشگاه‌ها نبوده است و در مقابل همیشه عاملی برای هزینه‌تراشی‌های کلان برای دولت بوده‌اند. هزینه‌هایی که نه تنها به درآمد تبدیل نمی‌شوند، بلکه بار سیاسی و روانی نیز برای دولت دارند.

یکی از مهم‌ترین فشارهای سیاسی دولتی بودن این باشگاه‌ها همین تعداد زیاد طرفداران است. طرفدارانی که برای بهبود وضعیت تیم خود از دولتی انتظار دارد که در شرایطی بحرانی به سر می‌برد و با توجه به تحریم و کاهش درآمدهای نفتی، در تامین نیازهای اساسی کشور با دشواری مواجه است.

علاوه بر این عدم موفقیت این باشگاه‌ها در زمان مدیریت دولتی، جریان نارضایتی را به سمت دولت هدایت می‌کند. این در شرایطی است که تعداد بالایی از سرمایه‌گذاران هم اکنون مایل به سهامداری در این بنگاه‌ها و مدیریت آن هستند. حال می‌توان دریافت که خصوصی‌سازی این دو باشگاه، قدمی در راستای چابک‌سازی دولت خواهد بود.

در ادامه باید به این نکته اشاره کرد که عدم نگاه درآمدی به این بنگاه‌ها در زمان مدیریت دولتی، به خودی خود، یکی از عوامل افول این باشگاه‌ها بوده است. در حالی که تجربه نشان داده است حضور بخش خصوصی واقعی می‎‌تواند جان تازه‌ای بر کالبد اقتصادی این دو بدمد و چه بسا که در آینده‌ای نزدیک منجر به رونق و کارآمدی این بنگاه‌ها شود.

ضمن این که حضور این باشگاه‌ها در بورس، عاملی برای پایان فسادهای محتمل خواهد بود. مساله‌ای که تاکنون محل اعتراض بسیاری از طرفداران بوده است. رفع احتمال فساد، نگرانی بسیاری از طرفداران را برطرف خواهد کرد و چنین رویدادی به خودی خود عامل پیشرفت آن‌ها خواهد شد.

بر اساس این گزارش، ۲۵ آذرماه سال ۱۳۹۷ بود که مسعود سلطانی فر- وزیر ورزش و جوانان- اعلام کرد پیشنهاد این وزارتخانه مبنی بر واگذاری دو شرکت استقلال و پرسپولیس که به تایید رییس جمهور رسیده بود، بعد از طی کردن مراحل کارشناسی در کمیسیون اقتصادی در هیات دولت به تصویب رسید و با توجه به این مصوبه هیات وزیران، سازمان خصوصی‌سازی وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی همه مراحل ارزیابی، قیمت‌گذاری، تعیین شرایط و نحوه واگذاری به متقاضیان را بر عهده خواهد داشت اما فراهم نبودن شرایط و منفی بودن تراز مالی این دو، تاکنون مانع از خصوصی‌سازی شده است.

در همین راستا روز ۱۳ بهمن ماه سال ۹۸ نیز علیرضا صالح، رییس سازمان خصوصی‌سازی، در نشستی خبری در باره عدم واگذاری این بنگاه‌ها در سال 98، عنوان کرد که در شرایطی می‌خواستیم این باشگاه‌ها را واگذار کنیم که زمین چمن و ورزشگاه نداشتند، دلیل این‌که این دو باشگاه واگذار نشدند نیاز به آماده‌سازی آن‌ها و شفاف‌سازی اطلاعات‌شان بود. در این راستا جلسات زیادی با وزیر ورزش و جوانان داشتیم و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم تا زمانی که ابهام در بدهی و سازوکار این دو باشگاه وجود دارد، نمی‌توان آن‌ها را واگذار کرد.

او با بیان اینکه در نهایت قرار شد دو شرکت فرهنگی- ورزشی استقلال و پرسپولیس در بازار دوم فرابورس عرضه شوند، با اشاره به شرایط شرکت‌ها در فرابورس اظهار کرد که یک شرکت برای عرضه در فرابورس باید اصلاح ساختار مالی شود، این در حالی است که ۲ شرکت استقلال و پرسپولیس زیان انباشته دارند و قرار است از طریق اصلاح ساختار مالی از تجدید دارایی‌ها این زیان برطرف شود.

رییس سازمان خصوصی سازی در بخش دیگری از اظهاراتش از واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ خبر داد و اعلام کرد که بعد از حساب‌رسی داخلی و تشکیل کمیته حساب‌رسی، این دو باشگاه در شش ماهه اول سال 98 پذیرش می‌شوند.

حال اگر بورسی شدن این بنگاه‌ها اجرایی شود، بدون شک تعداد بالایی از طرفداران این باشگاه‌ها، برای حضور در جریان سرمایه‌گذاری صف خواهند کشید و این مساله می‌تواند، پایانی بر ضرردهی این بنگاه‌ها و فشار اقتصادی و سیاسی بر دولت باشد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: واگذاری استقلال و پرسپولیس خصوصی سازی استقلال پرسپولیس استقلال و پرسپولیس دو باشگاه باشگاه ها بنگاه ها خصوصی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۱۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اقناع سازی مخاطبین در خصوص فرزندآوری توسط رسانه‌ها

زهرا شایسته فرد در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: وقتی که یک مسأله‌ای خیلی مهم می‌شود، نقش تعیین کننده‌ای در سطح ملی دارد و متولیان تصمیم می‌گیرند که آن را به صورت یک رویداد و به صورت هماهنگ در سراسر کشور برگزار نمایند، بنابراین لازم است که مخاطبین روی کلمه‌ی رویداد حساس باشند و حواسشان باشد که خود را در انجام یک کار بسیار مهم سهیم بدانند.

وی با اشاره به اینکه رویداد جوانی جمعیت که در سراسر کشور در حال برگزاری است در واقع نه تنها منفعت آن به خود ما برمی گردد بلکه به صورت ادامه دار و سلسله وار برای نسل آینده ما بسیار مهم است افزود: یکی از مسائلی که باعث شده اهمیت این موضوع کمرنگ شود شاید شبهاتی است که در فضای مجازی و در فضای عمومی جامعه رایج شده که ریشه‌های آن را می‌توان در تهاجم فرهنگی در واقع جستجو کرد.

شایسته فرد با بیان اینکه خیلی از افراد اصلاً بدون اینکه بدانند که چرا باید تلاشی در این زمینه شود گارد می‌گیرند، مقاومت می‌کنند و نفی می‌کنند افزود: اینکه ما یک تلاشی داشته باشیم و فردی را به این دنیا بیاوریم واقعاً در علم اخلاق، علم فیزیولوژیک و در تمامی علم‌ها مقدس و قابل تقدیر بوده و هست، حالا که این موضوع را آنقدر روی آن کار کردند که افراد مقاومت داشته باشند و تضعیفش کردند جای بحث دارد.

وی بیان کرد: لازم است افرادی که دست‌اندرکار هستند شبهاتی که در زمینه افزایش جمعیت هست را جمع آوری بکنند، شبهاتی را که افراد در ذهنشان دارند اینکه اصلاً چرا ما باید فرزند آوری داشته باشیم، مسأله اقتصادی وقتی وجود دارد، مشکلات اقتصادی اینقدر بالا است چه لزومی دارد که ما در این زمینه تلاشی داشته باشیم، چه لزومی دارد رفاه طلبی خودمان را کنار بگزاریم بالاخره فرزند آوری زحمت و پی گیری هایی دارد.

شایسته فرد گفت: برخی هم دغدغه شأن، دغدغه‌های تربیتی هست که در این دوره و زمانه اگر بچه‌ای بیاوریم برای چه بخواهم نگرانش باشم، اصلاً بچه‌ای به دنیا نمیاورم و در جامعه‌ای که شاید خیلی چیزها کنترل شده نباشد برای تربیت فرزندم نگران خواهم بود بنابراین از این مسؤلیت کناره‌گیری می‌کنم و راحتی روان بهتری را خواهم داشت، آیا واقعاً همینطور است ما جواب این شبهات را چطور می‌خواهیم به هم میهمانان بدهیم.

شایسته فرد گفت: لازم است که برای این موضوع کمیته‌ای تشکیل شود در خصوص اینکه جواب این شبهات را به صورت تولیدات رسانه‌ای در فضای مجازی و فضای رسانه‌ای عمومی بتوانند توزیع کنند و بتوانیم سهم مهمی در اشاعه‌ی فرهنگ فرزندآوری و رشد جمعیت داشته باشیم.

کد خبر 6090817

دیگر خبرها

  • چراغ سبز تغییر نام باشگاه استقلال تهران
  • ضرورت متناسب سازی دروس دانشگاهی با نیاز صنعت فولاد کشور
  • واکنش فوری به تغییر نام باشگاه استقلال
  • رئیس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد: اگر تغییر نام استقلال به استقلالِ خلیج فارس منع قانونی نداشته باشد، مورد موافقت قرار می‌گیرد / فیلم
  • ضرورت تعامل صنعتگران با رسانه ها برای جهش تولید
  • نحوه واگذاری سهام ترجیحی پرسپولیس مشخص شد
  • اعلام نحوه واگذاری سهام پرسپولیس ترجیحی به پیشکسوتان
  • اعلام نحوه واگذاری سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس
  • اعلام نحوه واگذاری سهام به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس
  • ضرورت اقناع سازی مخاطبین در خصوص فرزندآوری توسط رسانه‌ها