Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان در حال بررسی پروژه‌ای هستند که در آن با استفاده از قدرت سونامی در پارک‌های ساحلی برق تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دی‌ورج، زمانی که موج‌های خروشان سونامی به ساحل می‌رسند هر شی‌ای را در مسیر خود نابود و جابه‌جا می‌کنند. حالا دانشمندان به تازگی به این نتیجه رسیده‌اند که با مهار قدرت سونامی می‌توان میزان قابل توجهی انرژی الکتریکی تولید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهندسان ایمنی برای مقابله با تهدیدات طوفان‌های دریایی و حوادثی مانند سونامی طرح‌های مختلفی را در سواحل اجرا می‌کنند. یکی از این طرح‌ها که هم اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا شده و یا در آینده پیاده‌سازی می‌شود «پارک‌های ساحلی» است.

پارک‌های ساحلی محلی برای تفریح و تولید انرژی

پارک‌ها ساحلی مکان‌هایی هستند که با هدف ایمن سازی سواحل در برابر به امواج دریا و حوادثی مانند سونامی ساخته شده و در عین حال مکان‌هایی بسیار زیبا برای تفریح محسوب می‌شوند. دانشمندان پس از بررسی نوع ساختار و ظرفیت‌های موجود در پارک‌های ساحلی متوجه شدند که می‌توان انرژی الکتریکی را از طریق امواج دریا بدست آورد.

در پارک‌های ساحلی دیوارهای بلندی برای کاستن از شدن امواج دریا در زمان وقوع سونامی ساخته شده است. این دیوارهای قطور و بلند بتنی از استقامت بسیار بالایی در برابر امواج سهمگین برخوردار هستند.

سونامی در واقع هم زلزله دریایی است یعنی هنگامی که زلزله در دریا اتفاق می‌افتند حجم عظیمی از آب با شدت بسیار زیاد به سمت ساحل می‌آید. نیروی آزاد شده بر اثر حرکت لایه‌های زمین میلیون‌ها لیتر آب را جابه‌جا می‌کند. اگر بتوان تنها بخشی از این انرژی فوق‌العاده را ذخیره کرد امکان تولید میزان قابل توجهی نیروی الکتریکی یا همان برق وجود خواهد داشت.

با توجه به امکان تولید انرژی الکتریکی از موج‌های خروشان دیوارهای دریایی(Seawalls) اهمیت بیشتری پیدا کرده و کشورهایی مانند ژاپن، اندونزی و شیلی که در حال توسعه پارک‌های دریایی هستند پروژه‌های خود را با دقت و سرعت بیشتری ادامه می‌دهند.

ایمن‌سازی سواحل با توسعه دیوارهای دریایی

مارگارت ساکاله زمین شناس آلمانی با بهره‌گیری از توانایی‌های رایانه نوع برخورد امواج سونامی با دیوارهای دریایی را مورد بررسی مدل سازی کرده است. او پس از این تحقیق دریافت این دیوارها تا چه میزان می‌تواند در برابر امواج سونامی را مقاومت کرده و از قدرت آن‌ها بکاهد. البته این دانشمند آلمانی اعلام کرده همچنان نوع پوشش گیاهی و پراکندگی ساخت و ساز در مناطق نزدیک به دریا می‌تواند موثرترین عامل برای مقابله با خسارات‌های ناشی از سونامی باشد.

ساکاله به دولت‌مردان در کشورهای مختلف توصیه کرده برای ایمن‌سازی مناطق ساحلی و پایین آوردن احتمال خسارت طوفان‌های دریایی و سونامی طرح پارک‌های ساحلی در همه مناطق نزدیک به دریا را اجرا کنند. در این پارک‌ها علاوه بر دیوار، پوشش گیاهی نیز استحکام زمین در برابر فرسایش و سونامی را افزایش می‌دهد.

میلیاردها دلار هزینه برای افزایش ایمنی مناطق ساحلی

دولت ژاپن پس از سونامی سال 2011 در این کشور بیش از 12 میلیارد دلار برای مقاوم سازی سواحل این کشور و ایجاد پارک‌های ساحلی هزینه کرده است. این هزینه‌ها در سال 2018 نتیجه خود را نشان داد و تا حد زیادی قدرت سونامی آن سال ژاپن را کم کرد. البته پارک‌های ساحلی با تمام زیبایی‌های خود منتقدانی نیز دارند. به عنوان مثال ماهیگیران ژاپنی گفتند: با اینکه کار خلاف قانونی انجام نداده‌ایم ولی دورتادور شهرهای ما دیوارهای بلند کشیده شده و حس می‌کنیم در زندان هستیم.

با پیشرفت علم و فناوری‌های مختلف مردم انتظار دارند مسئولان از روش‌های علمی برای کاهش خسارت‌های مالی و جانی حوادث طبیعی استفاده کنند. شاید هنوز هم ممکن نباشد که از مدت‌ها پیش حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل و طوفان‌های مرگبار را پیش‌بینی کرد ولی می‌توان با فناوری‌های نوین خسارت‌های آن‌ها را به حداقل رساند و حتی از نیروی طبیعت برای تولید انرژی پاک استفاده کرد.

بدون شک هرچه انسان‌ها کمتر از منابع ارزشمند کره زمین مانند جنگل‌ها و سوخت‌های فسیلی برداشت کنند تعادل طبیعی سیاره بیشتر حفظ شده و میزان حوادث طبیعی نیز کاهش می‌یابد. انرژی‌های پاک به سادگی در اختیار انسان‌ها قرار دارند و می‌توان از آن‌ها برای تامین همه نیروی لازم در جریان زندگی بهره‌ برد.

انتهای پیام/4144/

 

منبع: آنا

کلیدواژه: تولید برق سونامی انرژی پاک پارک ساحلی پارک های ساحلی تولید انرژی پارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۱۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پارک فناوری پردیس، حمزه کازرونی مدیرعامل شرکت دانش بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا در خصوص فعالیت‌های این شرکت گفت: حوزه فعالیت این شرکت در تولید کاتالیست ها و مواد نانوساختار است که از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده است. مأموریت شرکت، ورود در فناوری‌های سطح بالا در نانوفناوری است.

وی افزود: عمده محصولات تولیدی و فناوری‌های توسعه یافته در شرکت دانش بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا در اختیار چند شرکت محدود در جهان بوده که توسط متخصصان این شرکت بومی سازی شده است. به عنوان نمونه در حوزه کاتالیست ها، این شرکت بر روی کاتالیست های ریفرمینگ نفتا فعالیت داشته است که در تولید بنزین کاربرد دارد.

کازرونی ادامه داد: از دیگر محصولات جدید این شرکت می‌توان به نانوافزودنی سوخت دیزل اشاره کرد که جزو آخرین فناوری‌های افزودنی سوخت می‌باشد و در اختیار یک شرکت آمریکایی بوده است که در داخل بومی سازی شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در پایان از تولید لیسانس بر اساس فناوری ODH خبر داد که برای اولین بار در جهان توسط این شرکت ایجاد شده است و برنامه ریزی جهت توسعه فناوری آن در مقیاس صنعتی در جریان است.

بر اساس این گزارش، شرکت دانش‌بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا از سال ۱۳۸۹ در پارک فناوری پردیس مستقر است و درزمینه تولید مواد نانو ساختار فعالیت دارد. این شرکت در بیست و یکمین اجلاس سالانه پارک فناوری پردیس توانست به عنوان شرکت برتر در حوزه توسعه فناوری و خلق نوآوری معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.

کد خبر 6091160 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • وزیر صمت: شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • سونامی بین‌المللی علیه مقامات تل‌آویو در راه است
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • جای توربین‌های بادی دیگر در خیابان‌ها است
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • سیاست‌های خلاف تولید، بازنگری شود