Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:37:57 GMT

مرگ و زندگی در ستیغ کوهستان کرمان

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۲۰۸۲

مرگ و زندگی در ستیغ کوهستان کرمان

همزمان با آغاز فصل بهار سیر مشتاقان کوهنوردی چندین برابر می شود، چه افرادی که این ورزش مرفه را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند و چه افرادی مبتدی که به کوهنوردی علاقه دارند ، گرچه مسیرهای کوهستان پردیسان قائم کرمان معمولاً توسط عوامل اجرایی شهرداری و کوهنوردان مشخص شده و اکثر افراد به خصوص کسانی که آشنایی کمتری با کوهنوردی دارند همان مسیرها را انتخاب می‌کنند اما گاه نیز تعدادی از این راه‌ها منحرف می‌شوند و یا ترجیح می‌دهند راه جدیدی را کشف کنند که این تصمیم آنان در پاره‌ای اوقات به گرفتار شدن در کوه، یا سقوط و فوت آنان منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه حادثه‌ساز شدن افراد علاقمند به کوهنوردی به خصوص در روزهای پایانی هفته، جمعه ای که گذشت نیز ۲ نفر از شهروندان که برای کوهنوردی به کوه‌های پردیسان قائم راهی شدند، به‌علت ناآگاهی و گم کردن راه و انتخاب مسیر دشوار و خطرناک در نقطه‌ای گرفتار شدند و با تماس با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی و ۱۱۲ ندای امداد هلال‌احمر، خوشبختانه در نهایت طی یک عملیات مشترک توسط تیم‌های امداد نجات سازمان آتش‌نشانی و جمعیت هلال احمر نجات یافتند.

طی سال‌های گذشته بارها شاهد گرفتار شدن، سقوط، مصدوم و فوت بسیاری از شهروندان و هموطنان در این ناحیه از شهر بودیم که نیاز به اطلاع‌رسانی بیشتر در اینگونه صعودها و تخصیص تجهیزات و امکانات لازم برای این منطقه به گردشگران و مردم شهر کرمان وجود دارد.

عملیات مشترک آتش‌نشانی و هلال احمر برای نجات جان کوهنوردان کرمانی

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در این خصوص با اشاره به نجات ۲ شهروند کرمانی توسط نجاتگران آتش نشانی و هلال احمر گفت: ۲ نفر از شهروندان که به قصد کوه‌نوردی به کوه‌های مسجد صاحب‌الزمان(عج) عزیمت کرده بودند به علت خارج شدن از مسیر اصلی و عدم آشنایی به کوه‌نوردی و طبیعت منطقه قادر به ادامه مسیر نبودند.

محمدرسول جهانشاهی افزود: این افراد که ۲ نفر مرد ۲۷ و ۳۵ ساله بودند، پس از اینکه متوجه می‌شوند قادر به ادامه مسیر نیستند، در اقدامی صحیح با شماره‌ی ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی تماس گرفته و از آتش‌نشانان درخواست کمک کردند.

وی افزود: گروه‌های امداد و نجات کوهستان سازمان آتش‌نشانی و جمعیت هلال احمر در کمال دقت و تخصص اقدام به نجات این ۲ نفر کرده و در کمال سلامت آن‌ها را به پایین کوه منتقل می‌کند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کرمان از شهروندان خواست در کوه‌پیمایی خود از مسیر اصلی خارج نشوند و حتما با همراهی یک فرد آشنا به کوه‌نوردی بروند و در صورت گمراه شدن از مسیر با شماره تلفن‌های امدادی تماس گرفته و از ادامه دادن مسیر خودداری کنند.

توصیه‌های هلال‌احمر به کوهنوردان کرمانی

سرپرست جمعیت هلال احمر شهرستان کرمان به مردم و به خصوص افرادی که با جغرافیای منطقه آشنایی ندارند توصیه کرد نکات ایمنی این ورزش را در صعودهای خود رعایت کنند که شاهد کمترین حادثه و تلفات در منطقه جنگل پردیسان قائم باشیم.

هادی سلطانی افزود: علاقمندان به کوهنوردی و کسانی که به صورت حرفه‌ای این ورزش را دنبال نمی‌کنند پیش از صعود به کوه، ابتدا مسیر و زمان حرکت خود را به جمعیت هلال احمر اطلاع دهند و یا با فردی آشنا به منطقه به کوهنوردی بروند که مسیر خود را گم نکنند.

وی ادامه داد: همچنین این افراد که امکانات و تجهیزات کافی به همراه ندارند نباید به مناطق خطرناک و با شیب تند نزدیک شوند لذا همراه داشتن تجهیزات لازم هنگام کوهنوردی از ضروریات این ورزش است.

سرپرست جمعیت هلال احمر شهرستان کرمان بیان داشت: سامانه ۱۱۲ ندای امداد به صورت ۲۴ ساعته آماده دریافت حوادث احتمالی هست که مردم در مواقع گرفتاری می‌توانند با این شماره تماس بگیرند.

وی از چهار ساعت عملیات دشوار و نفس‌گیر برای نجات ۲فرد گرفتارشده در دیواره کوه مسجد صاحب الزمان کرمان خبر داد و افزود: طی تماس مردمی با سامانه ۱۱۲ ندای امداد مبنی بر گرفتار شدن ۲ نفر در دیواره صعب العبور کوه های مسجد صاحب الزمان در ساعت هشت و ۴۰ دقیقه روز جاری بلافاصله تیم چهار نفره کوهستان کرمان به منطقه اعزام شدند.

سلطانی اظهار داشت: امدادگران با یک عملیات تخصصی و طاقت فرسا پس از حدود چهار ساعت فرد گرفتار شده رو به محل امن منتقل کردند.

پارک جنگلی و کوه‌های پردیسان قائم واقع در شرق شهر کرمان قرار دارد و روزانه پذیرای گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور و این استان است که ورزش کوهنوردی را به‌خصوص در این منطقه انتخاب می‌کنند.

برچسب‌ها آتش‌نشانی کرمان شهرداری کرمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش نشانی کرمان شهرداری کرمان آتش نشانی کرمان شهرداری کرمان سازمان آتش نشانی جمعیت هلال احمر پردیسان قائم گرفتار شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۲۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات جوان ٣٣ ساله پس از سقوط از کوه توسط آتش‌نشانان

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان از نجات جوان ٣٣ ساله که در ارتفاعات کوه‌های صاحب‌الزمان(عج) دچار حادثه شده بود، خبر داد.

ابراهیم بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کرمان، اظهار کرد: امروز پانزدهم اردیبهشت و در پی اعلام گزارش حادثه سقوط فردی از ارتفاعات صاحب‌الزمان (عج) به ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، بلافاصله گروه امداد کوهستان به محل اعزام شد.

وی با اشاره به همکاری نیروهای جمعیت هلال‌احمر و اورژانس در این عملیات، فزود: تیم تخصصی امداد و نجات سازمان آتش‌نشانی از ارتفاع، در کمترین زمان به محل سقوط فرد حادثه‌دیده که لبه یک پرتگاه به ارتفاع ٣٠ متر بود رسید و پس از تثبیت، فرد حادثه‌دیده را به‌صورت تخصصی به پایین کوه و محل استقرار آمبولانس منتقل کرد و به عوامل اورژانس تحویل داد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان خطاب به شهروندان توصیه کرد: هنگام رفتن به کوه، تجهیزات و کفش مناسب به‌همراه داشته باشید و با برنامه قبلی و با رعایت نکات ایمنی در کوه، به پیمایش و حرکت اقدام کنید و با برنامه‌ریزی دقیق در زمان‌بندی، از هرگونه اقدامی که احتمال بروز حادثه و ریسک دارد، پرهیز کنید.

کد خبر 750523

دیگر خبرها

  • ثبت زندگی سلاطین کوهستان در ارتفاعات برفی سوادکوه + فیلم
  • امداد رسانی و نجات جوان کرمانی پس از سقوط در ارتفاعات
  • امداد رسانی پس از سقوط در ارتفاعات کرمان
  • جوان ۳۳ ساله از سقوط در کوه‌های کرمان جان سالم به در برد
  • نجات جوان ٣٣ ساله پس از سقوط از کوه توسط آتش‌نشانان
  • نجات جوان کوهنورد با کمک آتش نشانی وامداد کوهستان
  • مفقود شدن دو کوهنورد در ارتفاعات قله نظرگاه داورزن
  • ۴ کوهنورد گمشده درارتفاعات بام ایران، تلفنی نجات یافتند
  • نجات ۴ کوهنورد گمشده در قله دماوند
  • نجات جان ۴ کوهنورد مفقودی در ارتفاعات قله دماوند