Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با فرا رسیدن شب بیست‌وسوم از ماه مبارک رمضان، اعمال مربوط به این شب بر اساس کتاب مفاتیح‌الجنان منتشر شد. ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دهۀ دوم ماه مبارک رمضان نیز رو به پایان است و در آستانۀ ورود به نخستین شب از شب‌های قدر هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پنجشنبه 25 اردیبهشت مصادف با شب بیست‌ویکم ماه مبارک رمضان و دومین شب قدر؛ شب ارزش‌گذاری انسان‌هاست. هر قدر در این شب به خواسته‌های خدا توجه کنیم و آنها را عرضه بداریم، قدر و ارزش بیشتری پیدا خواهیم کرد. در روایت داریم که خودِ امام زمان(عج) برای تعجیل در ظهورشان دعا می‌کنند، این خواسته ایشان یعنی همان خواسته خدا، پس بدانیم درخواست برپایی امر ظهور ایشان از مهم‌ترین موضوعاتی است که انسان‌ها را در شب قدر ارزشی‌تر می‌کند، اما این بدین معنا نیست که غیر از ظهور امام زمان، چیز دیگری نباید بخواهیم، بلکه باید برای موضوعات دیگر نیز دعا کرد اما درخواست اصلی و تأکید ما دعای برای تعجیل در فرج مولایمان باشد.

در کتاب مفاتیح الجنان درباره اعمال شب بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان آمده است:

این شب از دو شب قدر گذشته افضل است و از احادیث بسیار استفاده می‌شود که شب قدر همین شب است و این شب، شبِ «جهنی» است یعنی شبی است که دعاها در آن اجابت می‌شود و در این شب تمام کارها بر پایه حکمت الهی مقدّر می‌شود و برای این شب غیر از اعمالی که با «دو شب قدر گذشته» مشترک است، چند عمل دیگر است:

اوّل:

خواندن سوره «عنکبوت» و «روم» که امام صادق علیه‌السلام سوگند یاد کرد که خواننده این دو سوره در این شب از اهل بهشت خواهد بود.

دوم:

خواندن سوره «حم دخان».

سوم:

«هزار مرتبه» خواندن سوره  «قدر».

چهارم:

محمّد بن عیسی به سند خود از امامان صالح روایت کرده که فرمودند: در شب بیست‌وسوم از ماه رمضان این دعا را به دفعات بخوان، در حال سجود و قیام و قعود؛ و بر هر حالی که هستی در تمام ماه و در طول حیاتت تا جایی که ممکن باشد و هر زمانی که به یادت آید.
بعد از ستایش پروردگار به بزرگواری و فرستادن صلوات بر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌گویی:

اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ فلان بن فلان الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ فِی هٰذِهِ السَّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلِیلاً وَعَیْناً حَتَّىٰ تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فِیها طَوِیلاً.

و همچنین می‌خوانی:

یَا مُدَبِّرَ الأُمُورِ، یَا باعِثَ مَنْ فِی القُبُورِ، یَا مُجْرِیَ البُحُورِ، یَا مُلَیِّنَ الحَدِیدِ لِداوُدَ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَافْعَلْ بِی كَذا وَكَذا. 

(و به جاى «کذا و کذا» حاجات خود را بخواهد و بگوید)

پنجم:

بخواند: اللَّهُمَّ امْدُدْ لِی فِی عُمُرِی، وَ أَوْسِعْ لِی فِی رِزْقِی، وَ أَصِحَّ لِی جِسْمِی، وَ بَلِّغْنِی أَمَلِی، وَ إِنْ كُنْتُ مِنَ الْأَشْقِیَاءِ، فَامْحُنِی مِنَ الْأَشْقِیَاءِ، وَ اكْتُبْنِی مِنَ السُّعَدَاءِ، فَإِنَّكَ قُلْتَ فِی كِتَابِكَ الْمُنْزَلِ، عَلَى نَبِیِّكَ الْمُرْسَلِ صَلَوَاتُكَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: ﴿یَمْحُو اللَّهُ مَا یَشَاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتَابِ﴾.

خدایا عمرم را طولانی گردان و روزی‌ام را وسعت بخش و بدنم را تندرست بدار و به آرزویم برسان و اگر در زمره بد فرجامان هستم، مرا از آن گروه محو کن و در گروه سعادتمندان ثبت فرما که تو در کتاب فرو فرستاده به پیامبر مرسلت (درود تو بر او و خاندانش) فرمودی: «خدا محو می‌کند آنچه را بخواهد و ثبت می‌نماید آنچه را اراده کند و کتاب جامع نزد اوست».

ششم:

بخواند: اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ فِیمَا تُقَدِّرُ، مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَكِیمِ، فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ، أَنْ تَكْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِكَ الْحَرَامِ، فِی عَامِی هَذَا، الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ، الْمَشْكُورِ سَعْیُهُمْ، الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ، الْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ، وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ، أَنْ تُطِیلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ لِی فِی رِزْقِی.

خدایا؛ قرار بده در آنچه حکم می‌کنی و مقدّر می‌نمایی، از فرمان حتمی، در آنچه از کار حکیمانه جدا می‌سازی در شب قدر، از حکمی که بازگشت نپذیرد و تغییر نیابد، اینکه مرا در این سال از حاجیان خانه محترمت بنویسی، حاجیانی که حجّشان پذیرفته و سعی‌شان قبول افتاده و گناهانشان آمرزیده گشته و بدی‌هایشان محو شده است و قرار ده در آنچه فرمان می‌دهی و مقدّر می‌نمایی که عمرم را طولانی گردانی و در روزی‌ام وسعت بخشی.

هفتم:

دعایى را که در کتاب «اقبال» آمده است بخواند:

یَا باطِناً فِى ظُهُورِهِ، ویَا ظاهِراً فِى بُطُونِهِ، وَ یَا باطِناً لَیْسَ یَخْفَىٰ، وَ یَا ظاهِراً لَیْسَ یُرىٰ، یَا مَوْصُوفاً لَایَبْلُغُ بِكَیْنُونَتِهِ مَوْصُوفٌ وَلَا حَدٌّ مَحْدُودٌ، وَ یَا غائِباً غَیْرَ مَفْقُودٍ، وَیَا شاهِداً غَیْرَ مَشْهُودٍ، یُطْلَبُ فَیُصابُ، وَلَمْ یَخْلُ مِنْهُ السَّماواتُ وَالْأَرْضُ وَمَا بَیْنَهُما طَرْفَةَ عَیْنٍ، لَایُدْرَكُ بِكَیْفٍ، وَلَا یُؤَیَّنُ بِأَیْنٍ وَلَا بِحَیْثٍ، أَنْتَ نُورُ النُّورِ وَرَبُّ الأَرْبابِ، أَحَطْتَ بِجَمِیعِ الأُمورِ، سُبحانَ مَنْ لَیْسَ كَمِثِلهِ شَىْءٌ وَهُوَ السَّمیعُ البَصیرُ! سبحانَ مَنْ هُوَ هكَذَا وَلَا هَكَذا غَیْرُه.

ای پنهان در حال آشکار بودنش و ای آشکار در حال پنهان بودنش و ای پنهانی که مخفی نمی‌شود، ای آشکاری که دیده نمی‌شود، ای به وصف آمده‌ای که هیچ ممکنی به حقیقتش نمی‌رسد و هیچ حدّ بسته‌ای به او احاطه پیدا نمی‌کند و ای غایب گم نشده، ای حاضری که مشهود نیست تا آنکه جستجو شود و او را بیابند، آسمان‌ها و زمین و آنچه بین آن‌هاست، به اندازه چشم برهم‌زدن از او خالی نیست، به کیفیتی معین دانسته نمی‌شود و محدود به مکان و جهت نمی‌گردد، تویی روشنایی نور، پروردگار پرورندگان، به همه امور احاطه کرده‌ای، منزّه است آن‌که چیزی همانندش نیست و او شنوا و بیناست، منزّه است آن‌که دارای این صفات است و برای غیر او چنین صفاتی نیست.

سپس آنچه را می‌خواهی از خدا طلب کن.

هشتم:

غیر از غسل اوّل شب، غسلی هم در آخر شب انجام دهد. بدان که برای غسل و شب زنده‌داری این شب و «زیارت امام حسین» علیه‌السلام و صد رکعت نماز، فضیلت بسیار نقل‌شده است و انجام این اعمال مورد تأکید است.

شیخ طوسی در کتاب «تهذیب» از ابو بصیر از امام صادق(علیه‌السلام) روایت کرده که آن حضرت فرمود: در شبی که امید می‌رود شب قدر باشد، «صد رکعت» نماز بخوان در هر رکعت پس از سوره «حمد» 10 مرتبه «توحید» را قرائت کن؛ گفتم: فدایت شوم، اگر ایستاده قدرت نداشته باشم چه؟ فرمود: نشسته بخوان؛ گفتم اگر نتوانم؛ فرمود: به همان حالی که در بسترت به پشت خوابیده‌ای این نماز را بخوان.

از کتاب «دعائم الاِسلام» روایت شده: که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در دهه آخر ماه رمضان بستر خود را جمع می‌کرد و برای عبادت کمر همّت را محکم می‌بست و در شب بیست‌وسوم اهل خود را بیدار می‌کرد و آن‌هایی را که خواب در ربوده بود، به رویشان آب می‌پاشید و حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) در این شب اجازه نمی‌داد احدی از اهلش بخوابد و خواب آن‌ها را به کمی طعام علاج می‌فرمود و آن‌ها را با خواباندن در روز برای بیداری و احیای شب آماده می‌کرد و می‌فرمود: محروم کسی است که از خیر این شب محروم بماند.

روایت شده: که امام صادق علیه‌السلام به بیماری سختی دچار شده بود، وقتی شب بیست‌وسوم ماه رمضان رسید، به خدمتکارانش دستور داد او را به مسجد بردند و تا صبح در مسجد بود.

علاّمه مجلسی فرموده است: هرقدر که خواندن قرآن ممکن باشد، در این شب خوانده شود و دعاهای صحیفه کامله (سجادیه) به ویژه دعای «مکارم الأخلاق» و دعای «توبه» قرائت شود و روزهای این شب‌ها را نیز باید حرمت نهاد و به عبادت و تلاوت قرآن به سر آورد، زیرا در احادیث معتبر آمده که روز قدر در فضیلت همانند شب قدر است.

ماه رمضان؛ برنامه‌ای برای رشد انسان‌هانماهنگ|"سلطان نجف" با نوای حسین طاهرییادداشت|شب قدر؛ توبه یا پرواز؟مواعظ رمضانی رهبر انقلاب|«نگاه به حاجات»+ عکس

انتهای پیام/

R1410/P/S4,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط ماه مبارک رمضان شب‌های قدر

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان شب های قدر ماه مبارک رمضان شب های قدر ماه مبارک رمضان شب بیست وسوم علیه السلام ماه رمضان ف یم ا ت شب قدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۲۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبریک روز جهانی طراح و گرافیک + متن و پوستر World Graphics Day

پیام تبریک روز جهانی گرافیست و طراح با عکس نوشته، اس ام اس، شعر، مسیج، پوستر، متن های زیبا و تبریک رسمی در ۸ اردیبهشت به گرافیست ها و طراحان ارسال می‌شود.

به گزارش ایمنا، گرافیک یا ارتباطات بصری بخشی از هنرهای تجسمی است که کاربردهای متفاوتی دارد. گرافیک یا به عبارت دقیق‌تر طراحی گرافیک به معنای استفاده از تکنیک‌های مختلف برای خلق آثار دو بعدی بر روی سطوح مختلف مانند کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، سنگ، مانیتور کامپیوتر و غیره است.

تاریخ روز جهانی طراح و گرافیک روز جهانی گرافیک یا روز گرافیست در تقویم جهانی برابر با ۲۷ آپریل ۲۰۲۴ و در تقویم شمسی برابر با ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ است. گرافیک چیست؟

گرافیک در واقع نوعی هنر تجسمی است که تاریخچه پیدایش آن به زمان‌های قدیم و دوره غار نشینی بازمی‌گردد. انسان‌های نخستین در آن زمان برای برقراری ارتباط با یکدیگر از روش ترسیم اشکال مختلف بر روی دیوارها استفاده می‌کردند تا بدین طریق بتوانند منظور خود را به یکدیگر منتقل کنند. اما با گذشت زمان، این ترسیم شکل‌های ساده و ابتدایی جای خود را به اثرات هنری فاخر دادند و به تدریج استفاده از ابزارآلات مختلف، رنگ‌ها و اشکال گوناگون موجب پیدایش هنری جدید به نام گرافیک شد که امروزه برخی افراد آن را با نقاشی اشتباه می‌گیرند در حالی که این دو تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند. گرافیک برگرفته از واژه یونانی «graphikos» و به معنای طرح زدن و یا طراحی است که به دو شکل گرافیک سنتی و مدرن وجود دارد. گرافیک سنتی شامل خطاطی، کنده کاری و نقاشی، شیشه‌گری و سایر صنایع دستی است اما گرافیک مدرن به مفاهیم نوین برقراری ارتباط و انتقال پیام تصویری به مخاطب اشاره دارد که شامل طراحی لوگو، پوستر، صفحات وب، نشریه‌ها، مجلات، تیزرهای تبلیغاتی و غیره است. گرافیک مدرن در واقع به معنای خلق یک اثر هنری است که بتواند از طریق تصویر، مفهومی را به مخاطب منتقل کند.

گرافیست یک رشته نیست

یک سبک زندگیست

گرافیک

یعنی احساس

یعنی زندگی

یعنی عشق

روز گرافیست مبارک باد

اسم‌مان گرافیست است…

ما قرار است

برای جهان، ترکیب بندی جدیدی بزنیم…

که از میان اِتودهایمان یکی تأیید شود

و ما جهان را

جور تازه‌ای اجرا کنیم

روز گرافیست مبارک باد

گرافیک یعنی ساختن یک رنگ تازه برای اتمسفری که توش نفس می‌کشی

روز جهانی گرافیک را به همه هنرمندانی که با هنر و تخصص خود دنیا را زیباتر می‌کنند تبریک می‌گوئیم

دنیا آن قدر وسیع است که برای همه مخلوقات جایی باشد، پس به جای آن‌که جای کسی را بگیریم، تلاش کنیم جای واقعی خود را بیابیم.

روز گرافیست بر همه طراحان جهان تبریک و تهنیت باد

گرافیست‌های عزیز؛ زیبا آفرینان خوش ذوق خوش دست و خوش نگار...

روزتون مبارک

هنر نه زبان می‌شناسد نه مکان هنر مادر تمام زبان‌هاست.

روز جهانی گرافیک مبارک باد

گرافیست یعنی کار مجانی به خاطر دل یعنی تعریف … توضیح … توصیف، نقد، حرف…

گرافیک یعنی کاغذ شطرنجی و پوستی، یعنی اتود زدن … براده‌های پاک کن

روز گرافیک بر شما گرافیست کار عزیز مبارک باد

گرافیست یعنی انگیزه مخلوط کردن رنگ‌های روشن با تیره … روپوش بلند رنگی … لباس‌های دوست داشتنی لک دار...

روز جهانی گرافیک مبارک باد

گرافیست محدودیت نمی‌شناسد

جهانی خلق می‌کند به وسعت رؤیای انسان

نادیدنی‌ها را دیدنی و ناممکن را ممکن می‌کند

روز گرافیست مبارک

تو انگار خوب می‌دانستی که وقتش است

وقتِ آنکه بیایی و به دنیای اینجانب رنگِ معاش بپاشی

می‌دانستی که دیگر وقت آن است که ناراحتی‌هایم به سفری به دور و دراز بروند و معنا خوشحالی را بیش‌تر از هرکس دیگری بفهمم

روز جهانی گرافیست خوش یمن

گرافیست یعنی شب زنده داری، گرسنگی، کار و موسیقی تا سپیده صبح...

گرافیست یعنی مغازه‌های لوازم تحریر و لیست وسایل مورد نیاز کارگاه تصویرسازی...

گرافیست یعنی تخته شاسی، مداد، تیغ، کاغذ آچار، گرمای میز نور، خورده‌های نوک تیز کاغذ...

گرافیست یعنی راپید، کاغذ گلاسه، مقوا، گواش و مداد رنگی...

گرافیست یعنی کشیدن و هاشور زدن کوزه‌های قد و نیم قد...

گرافیست یعنی کار گروهی و خش خش مداد…

روز گرافیک بر شما گرافیست کار عزیز مبارک

گرافیست یعنی ده بارم کارِت خراب بشه، باید دوباره انجامش بدی.

روز جهانی گرافیک مبارک باد

گرافیست یعنی کشیدن و هاشور زدن کوزه‌های قد و نیم قد… د. گرافیست یعنی کارگروهی و خش خش مداد.

روز جهانی گرافیک مبارک باد

کمتر از بقیه بخواب، بیشتر از بقیه تلاش کن

کمتر از بقیه تفریح کن، بیشتر از بقیه سختی بکش

حرفاتو تو طرح هات بزن

صدای کسایی شو که صدایی ندارند

رویاهاتو توطرح هات بکش

به محیط اطرافت طوری نگاه کن که بقیه نگاه نمی‌کنند

روز جهانی گرافیست مبارکِ همه رفقای هنرمندم

خوب در نقشت فرو برو و به عنوان یک طراح و هنرمند ماهر زندگی‌ات را طوری بساز که وقتی دیگران به اثرت می‌نگرند به تو غبطه خورند و از تو به عنوان الگوی خود در هنر زندگی یاد نمایند.

روز جهانی گرافیست به همه گرافیست‌های هنرمند تهنیت باد

گرافیست یعنی تخته شاسی، مداد، تیغ، کاغذ آچار، گرمای میز نور، خورده‌های نوک تیز کاغذ

گرافیست یعنی شب تا صبح بیداری، گرسنگی و کار و موسیقی تا سپیده صبح

گرافیست یعنی بوی حلال رنگ‌ها و آب و قلم و تنالیته‌های رنگی و کاغذ و پالت کثیف

روز جهانی گرافیک مبارک باد

کد خبر 746831

دیگر خبرها

  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • تبریک روز جهانی طراح و گرافیک + متن و پوستر World Graphics Day
  • مجموعه بیانات شهید بهشتی دربارۀ نماز منتشر شد
  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • رمضان قدیروف خود را سرحال در باشگاه نشان داد
  • خادمان قرآنی و فعالان طرح «مسطورا» در کرمانشاه تجلیل شدند
  • ۵ بوستان مهم تهران پذیرای ویژه تهرانی‌ها بود
  • ضرغامی: گردشگری در کشور افزایش یافته است
  • سریال ادامه‌دار VAR؛ قسمت بیست‌وسوم