Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان غربی مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی از اجرای طرح توسعه زنجیره ارزشی گیاهان دارویی در ۱۲ هکتار از اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبرداد.

فرهاد سرخوش در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اجرای طرح افزود: این طرح از سال ۹۶ به صورت پایلوت از محل اعتبارات فرهنگی _ اجتماعی احیای دریاچه ارومیه توسط استانداری در شهرستانهای سلماس، نقده، پایاب حسنلو، مهاباد، اشنویه و تکاب در قالب پایلوت آموزشی_ ترویجی در ۱۲ هکتار با هدف توسعه زنجیره های ارزشی گیاهان کم آب بر چندساله اجرا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی هدف از اجزای این پایلوت آموزشی _ترویجی را شناساندن مزیت های کشت گیاهان دارویی به کشاورزان عنوان کرد و گفت: اجرای طرح مذکور در شهرستانهای حوضه آبریزایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم کشاورزان از زمان کاشت تا مرحله فراوری و بازار را به دنبال داشته به طوری که ۵۲ نفر از پایاب حسنلو متقاضی کشت در زمینهای خود به طور متوسط در زمینهایی به وسعت ۱۰ هکتار شدند که نشان از موفقیت اجرای طرح است.

سرخوش با اشاره به کشت گیاهان دارویی و کم آب بر در این طرح افزود: گیاهانی همچون زعفران، ، گل محمدی، اسطوخودوس، آویشن باغی، رزماری، سیاه دانه و مریم گلی کشت می شود.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان با اشاره به اهمیت توجه به معیشت کشاورزان به واسطه سوداوری محصول کشت شده و عرضه به بازار افزود: هدف از اجرای طرح معرفی گونه هایی است که علاوه بر حفظ خاک و منابع ابی و هدایت به سمت دریاچه ارومیه، معیشت کشاورز نیز دچار مشکل نشود.

وی ادامه داد: همچنین امسال جهاد کشاورزی استان از محل اعتبارات دریاچه ارومیه جهت کشت توسعه گیاهان دارویی با هدف حداکثر ۱۰۰ هکتار متعهد شده است.

سرخوش با اشاره به توانمندسازی و توان افزایی بهره برداران از طریق برگزاری دوره های آموزش ترویجی در شهرستان های حوضه آبریز دریاچه ارومیه اظهار کرد: طی سال گذشته ۲۰۰۰ نفر در دوره های توان افزایی مختص توسعه زنجیره ارزشی گیاهان کم آب بر شرکت کردند.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار این طرح با همکاری تمامی دستگاههای مرتبط در قالب ستاد استانی زنجیره ارزشی گیاهان دارویی در بلندمدت ادامه داد: ستاد احیای دریاچه ارومیه بر این باور است که با ایجاد و توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی و همچنین محصولات کشاورزی کم آب بر می توان کمک شایانی به رونق اقتصاد استان و حوضه آبریز و نیز احیای دریاچه ارومیه انجام داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی درياچه اروميه کشت گیاهان دارویی محصول کم آب بر احیای دریاچه ارومیه گیاهان دارویی توسعه زنجیره حوضه آبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۴۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛استاندار لرستان در بازدید از مجموعه کشت و صنعت فجر صفای خرم آباد گفت:کشت و صنعت فجر صفای خرم آباد ظرفیت سرمایه گذاری کلان در حوزه کاشت و عصاره‌گیری گیاهان دارویی را دارد.
ابوطالب شفقت افزود:مجموعه کشت و صنعت فجر صفای خرم آباد علاوه بر کشت گیاهان دارویی و فعالیت های دامی، گردشگری مدرن را دنبال می کنند که می تواند در سطح ملی و بین المللی پذیرای میهمانان مختلف باشد.
 استاندار لرستان بازدید دانشجویان و دانش آموزان از فجر صفا را اقدام مثبتی برای اشاعه فرهنگ « ما می توانیم » دانست و گفت:سرمایه گذار این مجموعه همه اقدامات را با صبر و حوصله و انجام کارهای پژوهشی پیش برده و همه کارها از جمله واحد هیدروپونیک و درختچه های کشت بافت را ایرانی کرده است.
وی انجام کار پژوهشی و تولید محصولات کاملا ایرانی را از مزیت های این مجموعه برشمرد وافزود:نژاد دامی که وارد مجموعه شده بود، تغییر یافته و ایرانی شده است.
استاندار لرستان با تأکید بر ایجاد زنجیره ی ارزش دام و تولید پوست و پشم در کشت و صنعت خرم آباد گفت: با توجه به سطح اراضی این مجموعه،چنانچه گیاهان دارویی کشت و عصاره گیری شود مردم نیز می توانند در هر جای استان نسبت به کاشت و فروش گیاهان دارویی به کشت و صنعت اقدام کنند که درآمد این امر از تولید برخی محصولات رایج کشاورزی هم بیشتر است.
شفقت افزود:بیش از ۵۰ نقطه ی استانظرفیت کشت و توسعه گیاهان دارویی را دارد که جهاد کشاورزی باید در این  زمینه به صورت جدی اقدام کند.



دیگر خبرها

  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!
  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان