Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- براساس یافته‌های یک تحقیق جدید، بانک‌های مرکزی ۴۶ کشور جهان در حال بررسی ایجاد رمز ارز ملی خود با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) بوده و به فناوری بلاک‌چِین اعتماد ندارند.

 

به گزارش  کوین‌دِسک، نشریه سنترال بنکینگ مستقر در لندن که به طور تخصصی از سوی نهادهایی از جمله بانک تسویه حساب‌های بین المللی (BIS) و بانک مرکزی اروپا حمایت می‌شود، در نخستین تحقیق خود در خصوص رمز ارز ملی که هفته گذشته منتشر شد، دریافته که ۶۵ درصد شرکت کنندگان در این مطالعه به طور فعال در خصوص ارزهای دیجیتال تحقیق کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این تحقیق که در ماه فوریه صورت گرفت، مشخص شد که تنها یک بانک مرکزی از فناوری بلاک‌چین به عنوان زیربنای رمزارز خود استفاده خواهد کرد. این تحقیق از این بانک تحت عنوان «یک بانک مرکزی کوچک آفریقایی» یاد کرده و یادآور شده که این بانک اعلام کرده در صورتی که ثابت شود بلاک چین بهترین پلتفرم موجود است، تنها از این پلتفرم استفاده خواهد کرد.

در این تحقیق از هیچکدام از ۴۶ بانک مرکزی مورد مطالعه نام برده نشده است. سنترال بنکینگ در تحقیق خود در خصوص علل و عواملی که بانک‌های مرکزی را نسبت به بلاک چین بدگمان کرده، اشاره و کند و کاو بیشتری نکرده است.

یک بانک آفریقای شمالی اعلام کرده که در رابطه با امنیت و موضوعات مرتبط با مقیاس‌پذیری فناوری بلاک چین نگرانی‌هایی دارد. در حالی که بیشتر بانک‌های مرکزی استفاده از بلاک چین را منتفی دانسته‌اند، ۷۱ درصد از شرکت کنندگان در تحقیق اعلام کردند که در حال بررسی ایجاد رمزارز ملی خود برمبنای فناوری DLT هستند.

در این تحقیق مشخص شده که اکثر بانک‌های مرکزی که روی رمزارز ملی تحقیق می‌کنند، به طور عملی برای صدور آن برنامه‌ای ندارند. این تحقیق همچنین به اسناد مرتبط با تحقیقات بانک مرکزی انگلیس در مورد رمز ارز اشاره کرد؛ تحقیقاتی که نشان می‌دهد در حالی که استفاده از شبکه های توزیع شده (DLT) مزایای آشکاری دارد اما در عین حال نیازمند دگرگونی ساختاری وسیعی در نظام پولی موجود است؛ دگرگونی و تغییری که شاید برخی از موسسات مالی برای پذیرش آن آمادگی لازم را نداشته باشند.

این گزارش موضوعات غافلگیرکننده چندانی در خصوص تمایل بانک‌های مرکزی برای ایجاد و عرضه رمز ارز انحصاری خود ارائه نمی‌دهد اما از آغاز احتمالی تحولات خبر می‌دهد. در قلمرو رمزارز، تمرکززدایی به عنوان مفهومی به اصطلاح صفر و یکی در نظر گرفته می‌شد؛ یعنی یک رمزارز یا تمرکززدا است یا خیر؛ اما این انتخابی نیست که بسیاری از موسسات مالی تازه وارد در این فضا قصد مواجه شدن با آن را دارند؛ بلکه برای آنها مفهوم تمرکز زدایی یعنی یافتن تعادل درست مابین «یک سیستم‌عامل غیرمتمرکز و انعطاف پذیرتر» و در عین حال حفظ حریم شخصی کاربران.

 

ایبِنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بانک های مرکزی بانک مرکزی بلاک چین رمز ارز ارز ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۴۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۵۰۰ یورو به زائران حج تمتع ۱۴۰۳

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، بانک مرکزی اعلام کرد: با توجه به شروع سفرهای زائران ‎حج سال ۱۴۰۳ و ضرورت تامین ‎ارز مورد نیاز زائران گرامی، تأمین و پرداخت ارز (به‌صورت اسکناس) به مبلغ ۵۰۰ (پانصد) یورو یا معادل آن در سال جاری با نرخ فروش اسکناس ‎مرکز مبادله ارز و طلای ایران، به زائران حج تمتع معرفی شده از سوی سازمان حج و زیارت انجام خواهد شد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، پرداخت ارز به زائران یاد شده در محل شعب بانک‌های منتخب بوده و تأمین ارز به میزان فوق محدودیتی بابت تأمین ارز مسافرتی در همان سال برای زائران مذکور ایجاد نمی‌کند.

فهرست شعب منتخب بانک‌های عامل و مدارک لازم در اطلاعیه‌های آتی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز
  • بانک مرکزی: تورم ۲۷ درصد کاهش یافت!
  • ایجاد حساب واحد خزانه باعث افزایش شفافیت مالی می‌شود
  • بانک مرکزی رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم را تکذیب کرد
  • اتریوم و کاردانو چه تفاوتی دارند؟
  • در سال جهش تولید، ارز چند نرخی را حذف کنید
  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی
  • قیمت جهانی طلا به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید
  • اختصاص ۵۰۰ یورو به زائران حج تمتع ۱۴۰۳
  • بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد