Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@20:21:25 GMT

اولین سالنامه باستان شناسی مهاباد منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۴۸۴۰

اولین سالنامه باستان شناسی مهاباد منتشر شد

جوانبخت رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: نخستین شماره‌ی سالنامه تصویری باستانشناسی مهاباد با معرفی غار و منطقه شیوه توی مهاباد به کوشش مهرداد رامیدی نیا باستانشناس و کوردشناس کوردستانی منتشر شده است.

او با اشاره به اینکه غار و منطقه شیوه توی مهاباد با قدمت حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار سال به عنوان کهن ترین مکان استقرار انسان در ایران شناخته شده است، افزود:کهن ترین ابزارآلات سنگی فرهنگ آشولی که از سنگ آذرین و توسط انسان راست‌قامت ساخته شده در این منطقه کشف شده است و این ابزار متعلق به دوره‌ی پارینه سنگی قدیم بوده و انسان‌هایی که در شیوه توی مهاباد این ابزارآلات را ساخته اند ریشه در شرق آفریقا دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوانبخت اضافه کرد: این سالنامه همراه با تصاویری از غار شیوه تو و ابزارآلات سنگی یافته شده در این منطقه که اینک در موزه ملی ایران (تهران) نگهداری می‌شود توسط این باستان شناس کورد طراحی و با حمایت مالی شوان حسینی از دوستداران میراث فرهنگی منتشر شده است.

انتهای پیام/ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فرهنگ و ارشاد اسلامی اخبار فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۴۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی ۶ جوجه جغد انبار در منطقه مارون کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد از تیمار و نگهداری شش جوجه جغد انبار خبر داد و گفت: این پرنده‌ها در دامن طبیعت مارون رهاسازی شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، اسلام جاودان‌خرد، امروز _دوشنبه، هفدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حدود یک ماه قبل بود گزارشی از یک طبیعت دوست مبنی بر اینکه شش جوجه تازه متولد شده جغد انبار در نزدیکی گاوداری در حاشیه منطقه حفاظت شده خائیز وجود دارند که به دلایل نامعلومی پدر و مادرشان دیگر به سراغ لانه نمی‌آید.

وی افزود: محیط‌بانان با گمان به اینکه ممکن است پدر و مادر این جوجه‌ها به دلیل تغذیه از کبوترهای محلی شکار شده باشند به محل مراجعه کنند، مجبور می‌شوند شش قطعه جوجه تازه متولد شده را جهت ادامه نگهداری با خود به پاسگاه محیط‌بانی بیاورند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه به‌دلیل شرایط خاص جوجه‌ها، نگهداری و تیمارداری از جوجه‌ای که تازه متولد می‌شود یک کار بسیار سخت، علمی و حساس بود، گفت: باید این جوجه‌ها در شرایطی بزرگ شوند که کمترین تماس و دید را به انسان داشته باشند تا در مواقع رهاسازی با مشکل عادی‌سازی ارتباط با انسان مواجهه نشویم.

وی تصریح کرد: بر همین اساس با اطلاعاتی که از رضا نیک‌فلک و گروه وی داشتیم جوجه‌ها را برای ادامه تیمارداری و نگهداری تحویل تیم وی دادیم.

جاودان‌خرد خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اقدامات مناسب تیمارداری تیم رضا نیک فلک هر شش جوجه پس از حدود یک ماه نگهداری در شرایط دور از انسان بزرگ شدند و دیروز شانزدهم اردیبهشت در مجاور پاسگاه محیط‌بانی سد مارون رهاسازی و به دامان طبیعت بازگشتند.

وی ضمن تشکر از زحمات یک ماهه تیم تخصصی رضا نیک فلک، گفت: شماره تلفن ۱۵۴۰ آماده دریافت گزارش‌های محیط زیستی است و مردم می‌توانند به‌صورت رایگان با این سامانه تماس و اتفاقات زیست محیطی را گزارش دهند.

به گزارش ایمنا، جغد انبار در نقاط مختلف جهان دیده می‌شود، آنها به خاطر ظاهر متمایز و رفتارشان در هنگام شکار معروف هستند، این پرنده گستردگی زیادی دارد و یکی از نژادهای اصلی جغد به حساب می‌آید، این پرنده به‌دلیل صورتی قلبی شکل بسیار زیبا در تمام مناطق جهان به جز قطب و بیابان‌ها زندگی می‌کند.

کد خبر 751025

دیگر خبرها

  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • رهاسازی ۶ جوجه جغد انبار در منطقه مارون کهگیلویه و بویراحمد
  • سالنامه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی منتشر شد
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • چین برای اولین بار توافقنامه ادعایی 2016 دریای چین جنوبی با فیلیپین را منتشر کرد
  • نخستین تصاویر تبادل آتش در زاهدان
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش رستم
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش ستم
  • آیا طب سنتی ریشه در غریزه انسان و دیگر انسان‌تباران دارد؟
  • اولین پوست الکترونیکی قابل کشش در جهان