Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به کج فهمی هایی که از مفاهیم دینی در میان امت اسلام وجود دارد گفت: شهید مطهری ۲۰ سال به دنبال این سوال بود که چرا مسلمانان صدر اسلام از پیشرفت، علم و ثروت برخوردار بودند ولی امروزه دچار عقب ماندگی و انحطاط هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز، « حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع» در سخنرانی حسینیه مجازی که شامگاه 26 اردیبهشت با محوریت حکمت چهار نهج البلاغه شریف برگزار شد، گفت: ورع از عوامل یاری امام است که رابطه مستقیم با حیاء دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیرنهضت جهانی نهج البلاغه خوانی با اشاره به نکات کلیدی که پیرامون صبر در نهج البلاغه است افزود: حضرت علی(ع) در نهج البلاغه فرموده اند: « صبر شجاعت است»؛ نکته ای که در این مطلب است رابطه میان صبر با شجاعت است، چرا که شجاعت یک خصلت و ملکه ای است در وجود انسان که در مقابل ترس و جور شناخته می شود.

وی افزود: انسانی که در مقابل یک تهدید می ایستد شجاع است، انسانی که حاضر است جان خود را در کف دست بگیرد و مقابل دشمن بایستد خیلی شجاع است ولی شجاع تر کسی است که به جهاد نفس خودش قیام می کند؛ مثلا کسی که به او مسئولیتی داده می شود و می داند نمی تواند با شجاعت بگوید من بلد نیستم این به معنای شجاعت است که نفس خودش را زیر پا بگذارد، اینکه به عوارض آن فکر نکند که افراد خواهند گفت که او توان این کار را نداشت.

وی با بیان اینکه بزرگترین جهاد، جهاد نفس است مطرح کرد: صبر کجا شکل می گیرد آنجا که نفس می خواهد گردنکشی کند؛ طاعت الهی است نمی خواهد زیر بار برود، یا مصیبتی پیش آمده می خواهد به در و دیوار بزند؛ آنجا که نفس بخواهد چشموشی کند، مهار کردن آن برای اینکه نتواند آسیب بزند، خیلی شجاعت می خواهد؛ حضرت علی(ع) این صبر را شجاعت می نامند.

دبیرنهضت جهانی نهج البلاغه خوانی با اشاره به ادامه حکمت چهارم نهج البلاغه مطرح کرد: امیرالمومنین(ع) در ادامه حکمت چهارم به سراغ زهد می روند، می فرمایند زهد ثروت است؛ مال نیست ولی ثروت است؛ انسان ها برای اینکه زندگی خوبی داشته باشند و گدای دیگران نباشند، ۲ راه دارند، یکی اینکه تا می توانند مال و منال دنیا را جمع آوری کنند و دیگری اینکه تعلق و نیاز خودشان را کمتر کنند.

این استاد نهج البلاغه خوانی توضیح داد: انسانی که از درون خواسته های دنیوی را کم کرد و به نحوی خودش و زندگی اش را مدیریت کرد که این نیازها در آن شکل نگیرد، این انسان خیلی ثروتمند است.

وی با اشاره به خطبه هشتاد و یک نهج البلاغه مطرح کرد: در این خطبه می خوانیم: « ای مردم زهد یعنی کوتاه کردن آرزو و شکرگذاری در برابر نعمت ها و پرهیز از محرمات»؛ این سخنی فوق العاده دقیق است.

بعضی از ارزش ها و مفاهیم دینی خودش باعث عقب ماندگی است

دبیرنهضت جهانی نهج البلاغه خوانی افزود: شهید مطهری کتابی دارند با عنوان « انسان و سرنوشت» خارج از موضوع کتاب، مقدمه ای دارند که این مقدمه قابل توجه است؛ عنوان مقدمه این است « علل انحطاط مسلمین». شهید مطهری می فرمایند اگر کسی از من بپرسد که تمام این سال ها تلاش و مطالعه به دنبال چه هستی؟! به او پاسخ می دهم که 20 سال است که دنبال یک سوال هستم؛ اینکه چطور شد مسلمانان اولیه که به برکت قرآن به بهترین دستاوردهای علمی، فرهنگی وسیاسی دست پیدا کردند، امروز با وجود همین قرآن، عقب مانده ترین امت ها هستند؟! سپس می فرمایند 20 سال دنبال این سوال بودم. آنجا 27 عامل در سه دسته برای پاسخ به این سوال مطرح می کنند که یکی دسته مفاهیم دینی است. بعضی از ارزش ها و مفاهیم دینی خودش باعث عقب ماندگی است چون ما کج فهمیدیم. یکی از مفاهیمی که صدر اسلام باعث پیشرفت و توسعه امت اسلامی شد و الان کج فهمی در معنایش باعث عقب ماندگی شده است، مسئله « زهد » است.

به گفته این استاد نهج البلاغه خوانی، وقتی زهد درست معنی شد، مسلمان ها دنیا را آباد می کردند ولی به آن دل نمی بستند، ولی درست وقتی استکبار از جهالت ما استفاده کرد، معنای حقیقی « زهد » را تغییر داد و یک عبارت انحرافی به خورد ما داد و آن عبارت بود از اینکه دنیا چیز خوبی نیست و ما دیگر دنبال آبادانی و پیشرفت نرفتیم و نتیجه اش شد عقب ماندگی و انحطاط.

زهد به معنای نداشتن زندگی خوب نیست

حجت الاسلام مهدوی ارفع توضیح داد: زهد یعنی کوتاه کردن آرزوها، دلت را مدیریت کن. دل ما اگر تربیت نشود مانند بچه ای که اگر تربیت نشود هر چیزی را می طلبد.

وی ادامه داد: در جای دیگری در حکمت 439 امیرالمومنین(ع) می فرمایند: من زهد را میان 2 کلام از قرآن پیدا کردم اول اینکه بر آنچه از دست شما رفته، حسرت نخورید، دوم اینکه به آنچه از دنیا به شما رسیده است شادمان نباشید؛ کسی که برگذشته افسوس نخورد و به آینده امید نداشته باشد، همه جوانب زهد را رعایت کرده است.

برترین زهد در حکمت 28 نهج البلاغه شریف

دبیرنهضت جهانی نهج البلاغه خوانی با اشاره به برترین زهد در حکمت 28 نهج البلاغه شریف گفت: برترین زهد پنهان داشتن آن است. مراقب باشید که این بی رغبتی ها به دنیا را فریاد نزنید. امیرالمومنین(ع) در حکمت 113 زاهدان را اینگونه معرفی می فرمایند که زاهدان اگرچه خندان باشند، قلبشان محزون است و اگرچه محزون باشند، قلبشان شادمان است. اگرچه برای نعمت های فراوان مورد غبطه دیگران هستند، اما با نفس خود در دشمنی بسیار هستند.

ورع مرحله برتر تقوا است/ راهکاری که می توان ولی و امام را یاری کرد

حجت الاسلام مهدوی ارفع در محور دیگر سخنان خود به اهمیت « ورع » اشاره کرد و گفت: ورع مرحله بالاتر تقوا است؛ اوج تقوا می شود ورع. ورع یعنی پرهیز از حرام شبهه ناک. در خطبه ۳۷۱ می فرمایند: هیچ عزتی بالاتر از ورع نیست.

این استاد نهج البلاغه توضیح داد: امیرالمومنین در نامه ۴۵ ورع مومنان را یکی از راه های کمک به « ولی » می دانند؛ یعنی با ورع امام را می توان یاری کرد به این معنا که انسان های سرشناس و شاخص که اثرگذار هستند با ورع امام را یاری کنند.

 

پایان پیام/301

منبع: شبستان

کلیدواژه: نهج البلاغه خوانی حجت الاسلام مهدوی ارفع حکمت های نهج البلاغه حجت الاسلام مفاهیم دینی عقب ماندگی شهید مطهری مهدوی ارفع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۴۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، آیت الله محمدرضا ناصری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر یزد که در مسجد ملااسماعیل برگزار شد، با اشاره به اینکه حجاب یک مسئله شخصی و فردی نیست، افزود: رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است و آنان می‌خواهند نوجوانان و جوانان ما را گمراه و نسبت به دین بی تفاوت کنند.

وی افزود: بدخواهان این مرز و بوم همواره نواقص و مشکلات را بزرگنمایی می‌کند تا با ایجاد تفرقه به اهداف شوم خود برسند.

امام جمعه یزد تأکید کرد که توطئه‌های مستمر دشمنان نظام اسلامی به فضل خدا و رهبری حکیمانه حضرت آیت الله خامنه‌ای ناکام مانده و نظام در همه عرصه‌ها سرافراز است.

وی با اشاره به اقدامات بازدارنده فرزندان این ملت در برابر رژیم جنایتکار صهیونیستی گفت: شجاعت و ایستادگی نیرو‌های مسلح در برابر دشمن نیازمند تقدیر و شکرگزاری است.

ناصری با گرامیداشت هفته کار و کارگر گفت: کارگر‌ها یک رکن اقتصاد و کار در کشور هستند و باید در جامعه رشد کنند. با همکاری و همراهی شرکت‌های دانش بنیان و فعالان اقتصادی می‌توانیم در حوزه‌های مختلف خودکفا شویم.

وی همچنین روز معلم را گرامی داشت و تصریح کرد: معلمان نقش مهمی در تربیت دینی دانش آموزان بر عهده دارند و باید نسبت به این مسائل احساس مسئولیت کرده و کتاب‌های شهید مطهری را در زمینه‌های مختلف مطالعه کنند.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: شهید مطهری یک دانشمند و عالم برجسته و دلسوز و دغدغه‌مند مردم بود و زمینه سازی بزرگ برای پیروزی انقلاب اسلامی انجام داد.

دیگر خبرها

  • تجلیل از فرماندهان و مربیان برتر عقیدتی سیاسی
  • برگزاری همایش حکمت مطهر در خرم‌آباد
  • سفر ریاست جمهور ایران به پاکستان در راستای زمینه سازی وحدت و همکاری منطقه بود
  • جوانان آثار شهید مطهری را مطالعه کنند
  • نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی
  • انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل
  • جهش تولید با رشد استعداد کارگران محقق می‌شود
  • رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است
  • مصباحی مقدم: آمریکا بدنبال تدابیر جدید برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی است
  • «به‌دنبال جنگ نیستیم، اما پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل می‌دهیم»