Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسعود صفاری‌پور روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: زیرساخت‌های حمل و نقل، مدیریت صحیح منابع و مصارف آب و بهبود فضای کسب و کار نیز از دیگر موارد مورد تاکید در سند راهبردی آمایش استان است.

وی با بیان اینکه این سند آمایش با هدف توزیع مناسب امکانات و فعالیت‌ها در پهنه سرزمین و استفاده کارآمد از ظرفیت مناطق با توجه به فعالیت‌ها و مزیت‌ها تدوین شد، اظهارداشت: کار مطالعاتی این سند در ابتدای دهه ۹۰ با توجه به بیانیه چشم‌انداز توسعه استان آغاز شد و پس از ارایه و تصویب ۲۳ گزارش درباره آن در شورای برنامه‌ریزی، گزارش نهایی آن در اسفند سال ۹۳ تصویب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صفاری پور با اشاره به اینکه اسناد راهبردی و اجرایی آمایش استان در سال ۹۸ تدوین شد، افزود: بازه زمانی اسناد اجرایی تا سال ۱۴۰۴ تنظیم شد و پس از نهایی و عملیاتی شدن با توجه به اسناد بالادستی افق ۱۴۲۴ مجدد مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

وی مهمترین هدف تدوین اسناد راهبردی و اجرایی آمایش استان را تعیین چارچوبی برای توسعه فعالیت‌های حوزه‌های مختلف بمنظور جلوگیری از پراکنده کاری و موازی کاری خواند و تصریح کرد: این اسناد با توجه به قابلیت‌ها و مزیت‌های شهرستان‌ها و مناطق تدوین شده تا از اتلاف منابع جلوگیری شود.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزیاصفهان خاطرنشان کرد: در این اسناد، ۶۴ راهبرد پابرجا، ۱۰۸ سیاست، ۶۳ کلان برنامه اجرایی و ۱۹۹ طرح اولویت‌دار در ۱۷ محور برای استان مشخص و برای تایید نهایی به کارگروه تخصصی آمایش کشور ارجاع شد.

وی، مهمترین ویژگی این اسناد را تاکید بر حفظ محیط زیست و بهره برداری از منابع خواند و گفت: برای این منظور، نقشه تخصصی استان تهیه شده و فعالیت‌های هر بخش با توجه به مسائل زیست محیطی اجرا می‌شود.

صفاری پور، توجه به هنر، علم و فناوری، توسعه گردشگری، اقتصاد دانش بنیان، زیرساخت‌های حمل و نقل، مدیریت صحیح منابع و مصارف آب با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و غیر دولتی را از دیگر ویژگی‌های این اسناد خواند و افزود: بهبود فضای کسب و کار با تاکید بر مزیت‌ها و تکمیل زنجیره ارزش در بخش‌هایی مانند کشاورزی نیز از دیگر ویژگی‌های مهم این اسناد است.

وی با بیان اینکه دستگاه اجرایی متولی هریک از طرح‌های سند راهبردی آمایش اصفهان و نحوه تامین منابع مالی آن مشخص شده است، اظهار داشت: طرح‌های اولویت‌دار در این سند مشخص شده است و نمی‌توان آنها را از نظر تعداد باهم مقایسه کرد زیرا برخی طرح‌ها، کلان هستند مانند منطقه ویژه علم و فناوری.

 سرپرست معاونت برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان با اشاره به اینکه در این سند، توسعه چندانی در بخش صنعت مورد تاکید نیست، گفت: اما بر توسعه صنایع دانش بنیان و پاک و با فناوری بالا تاکید شده است.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس این اسناد، زمین‌های زیر کشت افزایش نمی‌یابند اما از روش‌های بهره‌وری بالا و مصرف آب کمتر استفاده می‌شود.

صفاری‌پور تصریح کرد: ممکن است عده‌ای تصور کنند که این اسناد، برای سرمایه‌گذاری بازدارنده باشد درحالیکه ما مخالف سرمایه‌گذاری در استان نیستیم اما این کار باید در چارچوب این سند و با توجه به محورهای مورد تاکید آن باشد و به عنوان مثال به محیط زیست آسیب نزند یا آب بَر نباشد.

سند راهبردی آمایش استان اصفهان در محورهای محیط زیست و منابع طبیعی، اجتماعی، فرهنگ و هنر، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آب، کشاورزی، انرژی، آموزش، علم و فناوری، بهداشت و درمان، صنعت و معدن، حمل و نقل، بازرگانی، نظام سکونتگاهی ، مدیریت نهادی، دفاعی، امنیتی، پدافند غیرعامل و مخاطرات دفاعی و تربیت بدنی تنظیم شده است.

جمعیت استان اصفهان حدود پنج میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در ۲۴ شهرستان است که بیشترین جمعیت معادل ۴۳.۷۳ درصد در شهرستان اصفهان و پس از آن کاشان (۷.۱۷ درصد)، خمینی شهر (۶.۲۶ درصد) و نجف آباد (۶.۲۴ درصد) است.

این استان با ۱۰۷ هزار کیلومتر مربع مساحت حدود ۶.۵ درصد از وسعت کشور را دارد و دارای ۱۰۸ شهر، ۵۰ بخش، ۱۲۷ دهستان و یکهزار و ۶۹۹ آبادی دارای سکنه است.

اصفهان با بیش از ۹ هزار واحد صنعتی و تولیدی و ۲۵۰ هزار واحد صنفی، صنعتی ترین استان و یکی از قطب های کشاورزی کشور است و در سال های اخیر بدلایل مختلف مانند کمبود منابع آبی، خشکسالی، کاهش بارندگی، آلودگی هوا با معضلات زیست محیطی بسیاری مواجه بوده است.

برچسب‌ها سازمان برنامه و بودجه اصفهان واحدهای آلاینده

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان برنامه و بودجه اصفهان واحدهای آلاینده سازمان برنامه و بودجه اصفهان واحدهای آلاینده سند راهبردی آمایش آمایش استان برنامه ریزی محیط زیست فعالیت ها تدوین شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۵۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پویش ملی اهدای اسناد و منابع کهن

مردم می‌توانند با اهدای اسناد، دست نوشته‌ها، دستخط ها، فیلم ها، عکس ها، اعلامیه ها، کتاب‌های خطی، چاپ سنگی یا سربی، کتاب‌های نادر و نفیس و مجموعه‌های خانوادگی در این پویش مشارکت کنند.

تسهیل در دسترسی پژوهشگران داخلی و خارجی به منابع، فعالیت‌های علمی و پژو هشی و تقویت تعامل جمهوری اسلامی ایران با جامعه فرهنگی و علمی خارج از کشور و فدراسیون‌های بین المللی علمی و تخصصی از اهداف راه اندازی این پویش است.

سامانه https://nlai/crowdsourcing و شماره تلفن ۰۲۱۲۲۲۵۸۷۳۵ و ۰۲۱۸۱۶۲۵۳۲۰ برای اهدای منابع سندی و شماره تلفن‌های ۰۲۱۸۱۶۲۳۲۴۰ یا ۰۲۱۸۱۶۲۳۱۵۴ برای اهدای منابع کتابخانه‌ای در نظر گرفته شده است.

اسناد ملی هر کشور گنجینه‌ای گرانبها و پلی میان گذشته و آینده آن کشور است، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هم امین و حافظ تاریخ تمدن ایران زمین است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • آب‌های خاکستری؛ نجات‌بخش حیات زمین
  • اجرای پویش ملی اهدای اسناد و منابع کهن
  • تاکید استاندار بر کمک دولت به تسریع در تکمیل طرح‌های راهبردی گلستان
  • انتقال مجموعه آرادکوه نیازمند عزم جدی متولیان امور است
  • محتوای فرهنگی برای کاروان‌های حج استان سمنان تدوین شود
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده
  • میزان تفکیک از مبدا پسماندها در اصفهان به بالای ۱۰ درصد رسید
  • سند آمایش سرزمینی ورزش استان ایلام تدوین شده است
  • تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب