Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@03:43:32 GMT

آخرین شب قدر، فرصتی برای طلب عفو بخشش رذایل اخلاقی

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۶۰۶۳

آخرین شب قدر، فرصتی برای طلب عفو بخشش رذایل اخلاقی

حجت الاسلام علی شاه حسینی گفت: بسیاری از کسانی که در طول تاریخ منزوی، زندانی، محکوم و حتی کشته شده اند قربانی آتش حسادت حسودان بودند و گاهی حتی حسادت باعث تحریف تاریخ می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: حسادت یعنی آرزوی نعمت دیگری، چه این که حاسد، این نعمت را برای خود بخواهد یا نخواهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسادت یکی از بیمارهای مهلک و خطرناکی است که می تواند روح و جسم انسان را به تسخیر خود درآورد و اخلاق شخص را فاسد و موجب ضرر و زیان مادی و معنوی شود.

حجت الاسلام علی شاه حسینی ادامه داد: این رذیله اخلاقی از منظر امام علی(ع) بسیار مورد نکوهش قرار گرفته است تا جایی که آن را آفت دین و اخلاق فرد معرفی نموده اند.

وی افزود: به فرموده امیر المومنین "حسد جسم را نابود می کند"؛ بدن فرد حسود ضعیف و ناتوان و مستعد هر گونه بیماری جسمی است زیرا به مرور که خودخوری می کند قوای جسمی اش کم می شود و رو به زوال می رود.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در جایی دیگر امام علی(ع) می فرمایند " هیچ خوشی برای حسود نیست". یعنی فرد حسود در رنج و عذاب است و از زندگی خود لذت نمی برد و مدام در فکر چیزهایی است که افراد دیگر دارد.

حجت الاسلام شاه حسینی گفت: امام(ع) در احادیثی ذکر کرده اند که حسود نه تنها آسایش ندارد بلکه آن آسیبی که به خودش می رساند بیش از دیگران است زیرا بر داشته های خود قانع نست و مداوم بر اندوخته های دیگران حسد می ورزد.

وی افزود: امیرالمومنین در احادیث مختلفی تاکید می ورزند که شخص حسود تنها، افسرده و علم و روحیه علمی اش فاسد و ایمانش نیز در راه حسادت از بین می رود و در دنیا و آخرت در عذاب است.

این کارشناس ادامه داد: شخصی که حسود است در دنیا گریبانگیر حسادت خود است و از خدا دور می شود و او گرفتار غضب الهی و بیزاری خداوند او می شود زیرا چنین شخصی چون بر نعمت های الهی و قضا و قدر خداوند خشمناک است و از قسمت عادلانه الهی ناراضی است و این گونه خدا را از خود ناراحت و دور می کند و امام علی (ع) در اینباره می فرمایند:"حسود بر تقدیر (خدای بزرگ) خشمناک است."

حجت الاسلام شاه حسینی تاکید کرد: حسادت در فضای سیاسی همان آثار یاد شده را در گستره ای به مراتب وسیع تر و با آثار تخریبی به مراتب زیانبارتر و در سطح ملی در پی دارد و ممکن است منافع و مصالح کشور را به خطر اندازد و به وحدت و همبستگی ملی آسیب برساند.

وی افزود: بسیاری از کسانی که در طول تاریخ منزوی، زندانی، محکوم و حتی کشته شده اند قربانی آتش حسادت حسودان بودند. گاهی حتی حسادت باعث تحریف تاریخ می‌شود. اما بیش از هرکسی خود شخص حسود است که در دنیا و آخرت در آتش حسادتش می‌سوزد.

این کارشناس مذهبی گفت: حسد، هم برای فرد زیان دارد و هم برای جامعه؛ و علمای اخلاق آن را یکی از نکوهیده ترین صفت ها شمرده اند، زیرا زیان حسد دو گونه است: از طرفی به حسود زیان می رساند، و از طرفی کسی را که به او حسد برده شده است.

حجت الاسلام شاه حسینی ادامه داد:یک شب از شب قدر امسال باقی مانده است و فرصت باقی است تا افراد با رذایل اخلاقی مختلف از خداوند طلب عفو و بخشش کنند زیرا درهای رحمت خداوند باز است و در این شب ها فرشتگان الهی درصدد اجابت خواسته های مومنان هستند.

وی تصریح کرد:هر رذیلت اخلاقی هرچند بد باشد قابل درمان است به شرطی که طرف بخواهد و درصدد جبران آن باشد و در این راه از خداوند کمک بگیرد و شب های قدر بهترین فرصت است.

کارشناس مذهبی افزود: امام علی (ع) در احادیث بسیاری بر بد بودن رذیله اخلاقی حسد اشاره کردند و این رذیله در تمام طبقات موجود است و اختصاص به دسته‌ای مخصوص ‌ ندارد؛ هم در طبقات بالا یافت می‌شود، و هم در طبقات پایین؛ گمان نرود که طبقه عالی به واسطه برخورداری از ناز و نعمت، پاکیزه از حسد هستند؛ بلکه گرفتاران این بیماری مهلک و خطرناک در این دسته فراوانند.

حجت الاسلام شاه حسینی در خاتمه خاطر نشان کرد: با تاسی از فرمایشات امیرالمومنین اگر این رذیله اخلاقی در وجودمان موجود است از خداوند در این شب های قدر بخواهیم که این مهم را برطرف کند زیرا شخص حسود، در تمام سطوح جامعه ممکن است شخص، جامعه، حکومت و دین را تحت تاثیر قرار دهد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: حجت الاسلام شاه حسینی کارشناس مذهبی امام علی امام ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۶۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت بازیگر سرشناس سینما با اتهامات اخلاقی بزرگ

به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از ورایتی، ژرار دوپاردیو به دلیل اتهام تجاوز جنسی دیروز در پاریس بازداشت شد. وکیل این بازیگر فرانسوی ۷۵ ساله گفت وی دیروز (دوشنبه) خود را به یک مرکز پلیس پاریس معرفی کرد تا برای اتهام تجاوز جنسی که از سوی ۲ زن به وی وارد شده مورد بازجویی قرار گیرد. گفته می‌شود هر دوی این موارد مربوط به فیلم‌های وی است که یکی به سال ۲۰۲۱ و دیگری به سال ۲۰۱۴ بازمی‌گردد.

طبق گزارش‌های رسانه‌های فرانسوی، اولین زن او را به تجاوز در سال ۲۰۲۱ و وقتی که وی به عنوان طراح صحنه در فیلم سینمایی «دریچه‌های سبز» کار می‌کرد متهم کرد و شاکی دوم مدعی شد که زمان ساخته شدن «جادوگر و سیامی» در سال ۲۰۱۵ به وی حمله شده است.

دوپاردیو پیش از این با شکایت رسمی تجاوز جنسی از سوی بازیگر شارلوت آرنولد در سال ۲۰۱۸ و زمانی که ۲۲ ساله بود، متهم کرد. این پرونده همچنان مفتوح است. شکایت دیگری برای تجاوز جنسی سال پیش توسط هلن داراس، هنرپیشه طرح شد که دوپاردیو را به دست درازی در طول فیلمبرداری فیلمی در سال ۲۰۰۷ متهم کرد، اما از آنجا که از زمان جرم زمان زیادی گذشته بود، به دلیل محدودیت‌های قانونی رد شد.

در آوریل سال پیش، ۱۳ زن در گزارشی که توسط یک وب سایت خبری تحقیقاتی فرانسوی منتشر شد، این بازیگر را به رفتارهای نامناسب جنسی متهم کردند. دوپاردیو به شدت تمام اتهامات را رد کرد و در ماه اکتبر نامه‌ای برای روزنامه فیگارو نوشت و در آن نوشت: هیچ‌وقت با یک زن بدرفتاری نکرده‌ام.

این در حالی است که مکرون رییس جمهوری فرانسه نیز از وی حمایت کرده بود.

خودکشی یک بازیگر پس از پخش مصاحبه اش درباره آزار جنسی همکار خود

کد خبر 848277 منبع: مهر برچسب‌ها سینمای جهان بازیگران سینما و تلویزیون جهان فرانسه

دیگر خبرها

  • روز کارگر فرصتی برای معرفی مشاغل خاص
  • صابری فومنی طنز را با رعایت مرزهای اخلاقی وارد جریان رسانه‌ای کرد
  • وحیدی: قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم
  • آزمون‌ پذیرش مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی در خردادماه
  • غزه امروز دایره المعارف پرآوازه بی‌اخلاقی‌های غرب است
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • بازداشت بازیگر سرشناس سینما با اتهامات اخلاقی بزرگ
  • گذشت و بخشش باید در جامعه تبدیل به فرهنگ شود
  • انحطاط اخلاقی یا استثمار به بهانه تولید علم
  • سلین دیون در مورد بیماری عصبی نادر خود می‌گوید / از لحاظ اخلاقی زندگی کردن روز به روز سخت‌تر می‌شود!