Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر نخستین سوگواره تعزیه‌خوانی «شبیه علی(ع)» معتقد است: از بین همه این هنرهای آیینی، شاید آنچه باعث شده مردم بیشتر به سمت تعزیه و نقالی بیایند، حضرت علی(ع) و ماجراهای کربلا و امام حسین(ع) هستند که اینها را ویژه‌تر کرده است، چرا که موضوعات بیشتر با درس‌های بیشتری را دارند که در زندگی مردم جریان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نخستین سوگواره تعزیه‌خوانی «شبیه علی(ع)» همزمان با شب‌های قدر در حوزه هنری برگزار شد و امشب آخرین اجرای این سوگواره و پخش به صورت زنده در فضای مجازی است.

مرشد محسن میرزاعلی دبیر نخستین سوگواره تعزیه‌خوانی «شبیه علی(ع)» در خصوص این رویداد گفت: نخستین سوگواره «شبیه علی» با همت دفتر تعزیه و نمایش‌های آیینی حوزه هنری از ۲۱ اردیبهشت‌ماه کار خود را در تالار اندیشه حوزه هنری آغاز کرد و امشب به اجرای پایانی می‌رسد. در روزهایی که کرونا خیلی‌ها را خانه‌نشین کرده و مردم به‌ویژه در ایام شب‌های قدر علاقه‌مند شنیدن و دیدن تعزیه هستند ما آنها را بی‌نصیب نگذاشته‌ایم و به لطف الهی سوگواره‌ای را برنامه‌ریزی کرده و راه انداخته‌ایم.

میرزاعلی افزود: ما برای برپایی این سوگواره از بهترین‌های شبیه‌خوانی و تعزیه‌خوانی استفاده کرده و پتانسیل‌های خوبی را در تعزیه مورد توجه قرار دادیم از نوازنده تا اولیا خان و اشقیا خان که  در هفت شب از ۲۱ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه فعال شده‌اند. این مراسم‌ها به صورت زنده هر شب از طریق فضاهای اینستاگرام، صفحه آپارات‌های حوزه هنری، آوای فاطمی و هیئت آنلاین برای مردم پخش می‌شوند.

مسئول دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در مورد میزان استقبال مخاطبان فضای مجازی از اجراهای این سوگواره ادامه داد: شاید باورش سخت باشد اما ما از همان شب اول بیش از یازده هزار مخاطب داشتیم که پس از آن در شب‌های بعد بیشتر شد تا اینکه در سومین شب از برپایی این برنامه بیش از ۱۵ هزار مخاطب داشتیم. همین نشان از علاقه مردم به تعزیه و هنرهای آیینی دارد، هم اینکه یک نوع آمار برای ما محسوب می‌شود که خیلی خوشحال کننده است.

میرزاعلی در ادامه گفت: مجالس تعزیه ما در این شب‌ها شامل تعزیه حضرت مسلم، تعزیه دو طفلان مسلم، تعزیه شهادت حضرت عباس(ع)، تعزیه شهادت حضرت علی(ع) ، تعزیه بازار شام و عمر بن عبدود است که اینها همه به نوعی با هم پل ارتباطی دارند. علت انتخاب این تعزیه‌ها هم این بود که ما نسبتی با اتفاقات روز پیدا کردیم، مثلا برای تعزیه حضرت مسلم یادی و قدردانی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پیش از آغاز تعزیه در مراسم داشتیم  و شب اول را به سردار شهیدمان تقدیم کردیم و تلاش داریم هر شب را نیز به یکی از بزرگانمان تقدیم کنیم.

وی افزود: اتفاق دیگری که در سوگواره «شبیه علی» رقم زدیم این است که هر شب از تعدادی از پیشکسوتان تعزیه تجلیل می‌کنیم، یعنی کرونا باعث نشده ما هنرمندانمان را فراموش کنیم به این صورت که پیش از شروع تعزیه به صورت زنده با یکی از پیشکسوتان گفت‌وگویی ترتیب می‌دادیم و سپس با حضور کوروش زارعی مدیرکل هنرهای نمایشی از آنها تجلیل می‌کردیم و سپس تعزیه شروع می‌شد. تا به حال از پیشکسوتانی از جمله محمد بخشی‌نیا، استاد علی قوی‌دل و استاد رضا لنکرانی در این سوگواره تجلیل داشتیم.

میرزاعلی درباره هنرهای مذهبی، آیینی ایران به خصوص پرداخت این هنرها به شهادت امام علی(ع) گفت: در زمینه هنرهای آیینی ما تعزیه، نقالی، قصه‌گویی، ذکر‌خوانی، پرده‌خوانی، مقتل‌خوانی، روضه‌خوانی، مناجات‌خوانی، بسم‌الله‌خوانی، حمدخوانی و ... را از قدیم تا امروز داشته‌ایم و یک پکیج کامل همه‌شان هستند که مردم از قدیم همه را دوست داشتند، امروزه هم وجود دارند منتها خیلی هنرهای دیگر هستند که از بین رفته‌اند، این‌هایی که اشاره کردم هنوز جاری و ساری هستند و ما با آنها ارتباط داریم و مردم به دلیل علاقه به اهل بیت(ع) و بزرگانی چون فردوسی هنوز آنها را دوست دارند.

وی افزود: از بین همه این هنرهای آیینی، شاید آنچه باعث شده مردم بیشتر به سمت تعزیه و نقالی بیایند، حضرت علی(ع) و ماجراهای کربلا و امام حسین(ع) هستند که اینها را ویژه‌تر کرده است، چرا که موضوعات بیشتر با درس‌های بیشتری را دارند که در زندگی مردم جریان دارد. البته سایر ائمه(ع) هم سبک زندگی‌شان در زندگی ما جاری است منتها درسی که مثلا ما از قیام عاشورا گرفته‌ایم اینکه امام حسین(ع) در برابر ظلم چگونه ایستاد و چگونه مظلومانه به شهادت رسید، برای  همه طور دیگری است و در خون و رگ ایرانیان جریان دارد.

دبیر نخستین سوگواره تعزیه‌خوانی «شبیه علی(ع)» ادامه داد: به هرحال همه ائمه(ع) ما سرچشمه‌شان به حضرت علی(ع) می‌رسد و او هم از حضرت رسول(ص) نشأت می‌گیرد سیره زندگی او،  بخش‌های حماسی زندگی ایشان، ابیات و اشعاری که درباره او سروده شده و ...همه موضوع هنرهای آیینی است. الان در عرصه نقالی و تعزیه بیش از همه هنرها فعالی هستیم چرا که پررنگ‌تر در زندگی مردم شده و جایگاهی پیدا کرده است.

میرزاعلی در مورد عدم تشکیل خانه نقالان تاکنون که قرار بود در سازمان فرهنگی هنری راه‌اندازی شود گفت: قرار بود در سازمان فرهنگی هنری این اتفاق بیافتد که نیفتاد، ولی الان حوزه هنری پرقدرت در این عرصه ورود کرده که دیگر نیازی به این خانه نقالان شاید نباشد.

وی در پایان گفت: در هر حال نقل درباره علی(ع) شاه مردان آنقدر وسیع و اقیانوسشان آنقدر بیکران است که در نهج البلاغه خطبه به خطبه پیام‌هایشان شیرین و دوست‌داشتنی است از جنگ و دلاوری تا تفکر، شجاعت، غیرت، افتادگی و دستگیری نیازمندان همه را دربر می‌گیرد و همه ابعاد وجود او را زیبا می‌کند.

گفتنی است، سوگواره تعزیه‌خوانی «شبیه علی(ع)» بدون حضور تماشاگران و با جمع محدودی از مجلس‌خوانان برگزار می‌شود. این برنامه به صورت زنده و تولیدی از آپارات و فضای مجازی حوزه هنری پخش می‌شود.

سوگواره «شبیه علی(ع)» از ۲۱ اردیبهشت‌ماه هر شب بعد از اذان مغرب و عشا در سالن اندیشه حوزه هنری کار خود را آغاز و امشب اجرای پایانی آن خواهد بود.

منبع: دانا

کلیدواژه: نخستین سوگواره تعزیه خوانی هنرهای آیینی صورت زنده شبیه علی ع حضرت علی ع حوزه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۶۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امشب؛ دهمین گزارش تلویزیونی رئیس جمهور به مردم

به گزارش «تابناک»، سید ابراهیم رئیسی امشب و پس از بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه اول تلویزیون به صورت زنده درباره آخرین اقدامات و دستاوردهای دولت و نیز تحولات و رخدادهای داخلی و خارجی با مردم گفتگو خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • اجرای پویش «آینده شبیه توست» ویژه دختران پایتخت
  • امشب؛ دهمین گزارش تلویزیونی رئیس جمهور به مردم
  • برگزاری اجتماع «فرمانده مهدی» در مهریز
  • برگزاری سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله در تبریز
  • برنامه‌های حرم مطهر حضرت معصومه(س) در دهه کرامت اعلام شد
  • اهدای جایزه «فرج الله سلحشور» در جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه‌النجاه منتشر شد
  • برگزاری آیین پایانی ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی در استان بوشهر
  • برپایی میز خدمت در شهرستان زرندیه
  • فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» منتشر شد