Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@15:09:12 GMT

اجرای شبکه‌های آبیاری نوین در ۵۳۷ هکتار

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۶۷۱۷

اجرای شبکه‌های آبیاری نوین در ۵۳۷ هکتار

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، غلامی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: از این سطح ۸۴ هکتار آبیاری تحت فشار و ۴۵۳ هکتار آبیاری کم فشار است.

او افزود: بیشترین سطح اجرا شده سیستم‌های آبیاری تحت فشار در شهرستان‌های درمیان و سربیشه و آبیاری کم فشار به شهرستان‌های سرایان و بشرویه اختصاص دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غلامی با تاکید بر اینکه اولویت سازمان جهاد کشاورزی استان اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار است، اما اگر اجرای این امر امکان پذیر نباشد می‌توان آبیاری کم فشار را اجرا کرد، گفت: در سال زراعی جاری به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و به ازای هر هکتار آبیاری کم فشار هفت میلیون تومان کمک بلاعوض از سوی دولت پرداخت می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: به ازای اجرای هر هکتار سامانه آبیاری تحت فشار چهار هزار و ۴۰۰ متر مکعب و آبیاری کم فشار ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

او گفت: در حال حاضر سیستم‌های آبیاری نوین در ۸ هزار و ۷۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان در دست اجرا است.

از ابتدای اجرای طرح سیستم‌های آبیاری نوین کشاورزی تاکنون ۲۵ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به این سیستم مجهز شده که ۱۸ درصد اراضی مستعد را شامل می‌شود و ۱۸ هزار هکتار آن در سه ساله اخیر انجام شده است.

در حال حاضر ۱۱ هزار و ۷۴۰ منبع آبی در استان وجود دارد که از این تعداد ۶ هزار و ۲۵۲ رشته قنات، سه هزار و ۲۹۹ حلقه چاه و بقیه چشمه هستند.

انتهای پیام / ط ا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیستم آبیاری نوین اراضی کشاورزی آبیاری کم فشار سیستم های آبیاری آبیاری تحت فشار آبیاری کم فشار کشاورزی استان هکتار آبیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۶۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی رفسنجان از ۹ اردیبهشت

ایسنا/کرمان فرماندار رفسنجان گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر و سامانه بارشی که قرار است نیمه هفته جاری وارد شهرستان شود و البته برای مدیریت توأمان آب و برق؛ چاه‌موتورهای کشاورزی رفسنجان از ساعت ۶ صبح روز ۹ اردیبهشت تا ۶ صبح روز ۱۶ اردیبهشت‌ماه خاموش خواهند شد.

حسین رضایی امروز هشتم اردیبهشت‌ماه در جلسه حفاظت از منابع آب شهرستان رفسنجان اظهار کرد: همه ما به دنبال اجرای عدالت هستیم و نباید بگذاریم سفره‌های آب زیرزمینی به سرعت تخلیه شوند که نسل آینده با بحران کم آبی و بی آبی مواجه خواهند شد.

وی افزود: با توجه به نزول بارش الهی طی روزهای اخیر و نیز بارندگی‌های پیش‌رو؛ هم سفره‌های زیرزمینی تقویت شده‌اند هم این‌که اراضی کشاورزی تقریبا سیراب شدند و بهتر است برای حفظ آب‌های زیرزمینی، خاموشی چاه‌موتورهای کشاورزی اجرا شود.

رضایی با اشاره به وجود ۸۰ هزار هکتار باغ پسته که توسط بیش از ۱۰۰۰ حلقه چاه آبیاری می‌شوند، بیان کرد: با خاموشی چاه‌موتورهای کشاورزی از ۹ تا ۱۶ اردیبهشت می‌توان به صرفه‌جویی قابل توجهی در حوزه آب و برق دست یافت.

فرماندار رفسنجان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: قبلاً دولت برای صدور سند اراضی کشاورزی، این قانون را گذاشته بود که زمین کشاورزی با مساحت زیر دو هکتار نمی‌تواند سنددار شود اما در حال حاضر این قانون تغییر کرده و خوشبختانه خرده‌مالکان هم هر قدر زمین داشته باشند حتی زیر ۱۰۰ مترمربع می‌توانند سند زمین خود را دریافت و از مزایای این سند برخوردار شوند.

رضایی با اشاره به این‌که ۱۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی پسته در رفسنجان به سیستم آبیاری تحت فشار و قطره‌ای مجهز شدند، خاطرنشان کرد: به کشاورزان توصیه می‌کنیم که نسبت به تجهیز اراضی کشاورزی به آبیاری قطره‌ای و آبیاری نوین اقدام کنند که این امر می‌تواند به صرفه جویی در منابع آبی و نیز افزایش محصول کمک کند.

به گفته وی، مقرر شده لیست چاه‌های غیرمجاز برقی به اداره برق اعلام و نسبت به قطع برق این چاه‌ها اقدام شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی رفسنجان از ۹ اردیبهشت
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • پایتخت گل در انتظار فناوری نوین/مکان‌یابی غلط به مشکلات دامن زد
  • آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوارتیپ است
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد