Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) در تحلیلی به مستاصل شدن کشور‌های عرب متحد واشنگتن از سیاست‌های آمریکا علیه ایران پرداخت و از تمایل این کشور‌ها برای یافتن راهی برای مذاکره با تهران پرده برداشت.

ان پی آر در این تحلیل نوشت: کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس، برای جلوگیری از تنش جنگی در جوار خود، خواهان پیگیری روند دیپلماتیک با تهران شده و در تماس با مقامات ایرانی تلاش می‌کنند تا از تنش‌ها بکاهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کشورها از سوی دیگر در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، اقدام به ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور کرده اند.

ان پی آر این مسئله را قابل توجه دانسته و این در حالی است که به نوشته این رسانه آمریکایی، تا همین اواخر این کشور‌ها آمریکا را برای اتخاذ مواضع سختگیرانه در قبال تهران ترغیب می‌کردند.

سوالی که در این میان مطرح است این است که آیا آن‌ها می‌توانند برای کاهش احتمال تقابل نظامی میان آمریکا و ایران در منطقه کاری از پیش ببرند و در عین حال اقدام آن‌ها به ناخشنودی مقامات واشنگتن، که ظاهرا تنها متکی به رویکرد تنبیهی علیه تهران هستند، منجر نشود؟ ان پی آر، این کار را اقدامی دشوار برای کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس توصیف کرد.

به نوشته این رسانه آمریکایی، کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس توان چالش فزاینده با دولت کنونی آمریکا بر سر ایران را ندارند، زیرا ممکن است واشنگتن سیاست تازه اش برای کاهش نیرو‌ها و تجهیزات نظامی خود در این کشور‌ها را بار دیگر تکرار کند. آمریکا این تهدید را در زمان جنگ نفتی عربستان و روسیه صورت داد و سعودی‌ها را به قطع حمایت نظامی در صورت پایان ندادن به این تنش با مسکو تهدید کرد. آمریکا برای کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس حکم محافظ نهایی را دارد، اما اقدامات اخیر آن نگرانی‌هایی را برای شیخ نشین‌های خلیج فارس در خصوص پایبندی آمریکا به تعهدات امنیتی خود نسبت به آن‌ها ایجاد کرده است.

ان پی آر در ادامه به تصویب طرح محدودسازی اختیارات ترامپ برای اقدام نظامی علیه ایران، که با وتو از سوی او رد شد، پرداخت و نوشت این موضوع پیام قابل توجهی برای کشور‌های عرب منطقه به همراه داشت.

این رسانه آمریکایی یادآور شد که با وجود همه این نگرانی ها، واشنگتن به راحتی از منطقه‌ای که همچنان در صدر برنامه‌های امنیتی و منافع کلیدی آن قرار دارد، خارج نمی‌شود. در نتیجه جایگاه مستقلی می‌توان برای کشور‌های خلیج فارس در راهبرد واشنگتن در قبال تهران قائل شد.

اما از سوی دیگر کشور‌های عرب منطقه همراهی کردن با سیاست‌های آمریکا در قبال ایران را چندان به نفع خود نمی‌دانند. دنباله روی از راهبرد واشنگتن در قبال تهران می‌تواند به جنگی منجر شود، که زیان بسیاری را به این کشور‌ها تحمیل خواهد کرد. در صورت وقوع چنین جنگی، آمریکا می‌تواند از نیرو‌ها و تجهیزات خود در منطقه حفاظت کند، اما کشور‌های عربی چندان قادر به این کار نخواهند بود. حملات سپتامبر گذشته به تاسیسات نفتی آرامکو از آسیب پذیری متحدان عربی برغم حمایت‌های واشنگتن حکایت داشت.

ان پی آر در ادامه با طرح احتمال تغییر در دولت آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، نوشت کشور‌های عضو همکاری‌های خلیج فارس باید برای چنین تغییر احتمالی نیز آمادگی داشته باشند و در صورت تبعیت از کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران، روی کار آمدن یک دولت دموکرات در انتخابات پائیز ۲۰۲۰، با دشواری بسیاری برای آن‌ها همراه خواهد بود.

این رسانه آمریکایی یادآور می‌شود کشور‌های عربی منطقه چاره‌ای جز ایجاد تعادل میان کنار آمدن با دولت ترامپ و آمادگی برای همکاری با دولت بعدی ندارند. به نوشته این رسانه آمریکایی، عاقلانه‌ترین اقدام در برهه زمانی فعلی این است که واشنگتن را ترغیب کنند تا با همکاری با آنها، یک ابتکار عمل جمعی دیپلماتیک را در قبال تهران در پیش گرفته و در عین حال فشار خود بر نیرو‌های مورد حمایت ایران در منطقه حفظ کند.

در انتهای این مطلب آمده است در صورتی که کشور‌های عرب منطقه نتواند تلاش دیپلماتیک با دولت فعلی آمریکا را به نتیجه برسانند، احتمالا به سوی متحدان اروپایی خود از جمله انگلیس و فرانسه متمایل می‌شوند. هر چند این گزینه دستاورد چندانی برای کشور‌های عربی به دنبال نخواهد داشت، زیرا در مقایسه با تهران از قدرت چانه زنی اندکی برخوردار هستند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشورهای عرب خلیج فارس دولت ترامپ رسانه آمریکایی برای کشور کشور های عربی قبال تهران کشور های عرب کشور ها خلیج فارس ان پی آر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۷۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرچم فلسطین بر گردن اولین رئیس جمهور آمریکا! | عکس

به گزارش همشهری آنلاین، اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از فلسطین و علیه جانبداری‌های دولت این کشور از جنایات رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد و در روزهای اخیر شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه‌ها کلاس‌های درس را ترک کرده و یا سعی کرده‌اند برای برگزاری اعتراضاتشان علیه عملیات نظامی اسرائیل در غزه، چادرهایی برپا کنند.

در ادامه این اعتراضات گروهی از دانشجویان آمریکایی برای اعلام همبستگی با فلسطین، چفیه و پرچم فلسطین را به گردن مجسمه جرج واشنگتن (اولین رئیس جمهور آمریکا) انداختند که تصویر آن در شبکه‌های مجازی پربازدید شده است.

کد خبر 847485 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر ویژه اعتراض - تجمع - تحصن راهپیمایی ایالات متحده آمریکا واشنگتن- آمریکا

دیگر خبرها

  • رسمی؛ نام استقلال تغییر کرد
  • تغییر نام استقلال به «استقلال خلیج‌فارس»
  • تمام اتفاقات منطقه بی ارتباط با خلیج فارس نیست
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان آتش‌بس فوری و پایدار در غزه شد
  • پرچم فلسطین بر گردن اولین رئیس جمهور آمریکا! | عکس
  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن
  • عکس/چفیه فلسطینی بر گردن جرج واشنگتن!
  • هشدار صنعا نسبت به طرح و نقشه‌های واشنگتن علیه یمن
  • انتقاد یک امام جمعه از واگذاری استقلال تهران | این بی عدالتی و جفا به مردم است