Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@19:06:59 GMT

پیشنهاداتی برای رونق بورس و جذب سرمایه‌های سرگردان در آن

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۷۸۴۶

پیشنهاداتی برای رونق بورس و جذب سرمایه‌های سرگردان در آن

ایسنا/اصفهان در هفته‌های اخیر شاخص‌های بازار سهام افزایش چشمگیری داشته است و همین امر سبب شده مردم توجه خاصی به بازار بورس برای افزایش دارایی خود داشته باشند.

بورس اوراق بهادار ایران از ابتدای سال جاری با رشد مناسبی همراه بوده است که این رشد به اعتقاد برخی از کارشناسان زمینه‌ساز مهار نقدینگی فعال در بازارهای موازی به ویژه ارز و سکه شده و توانسته در تنگنای مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی زمینه تأمین مالی شرکت‌های حاضر در این بازار را فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رشد بی‌سابقه در بازار بورس به گونه‌ای بوده که برای مثال سال گذشته در طول تمام سال ۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در بورس وجود داشته، اما امسال فقط در فروردین‌ماه نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بورس شده است و در نتیجه بسیاری از مردم برای افزایش دارایی خود به فکر سرمایه‌گذاری در بورس و خرید سهام بسیاری از شرکت‌ها افتاده‌اند.

برای بررسی بیشتر این موضوع ایسنا با محمدجواد ابطحی- نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

بورس، اتوبوسی که با سرعت در جاده مه‌آلود در حال حرکت است

ابطحی گفت: در مجلس در خصوص نظارت مؤثر بر بازار بورس تذکر شفاهی دادم، در کمیسیون اقتصادی و اصل 90 مجلس هم که وزیر اقتصاد، رئیس سازمان خصوصی سازی و رئیس سازمان بورس حضور داشتند در این خصوص صحبت شد و در این جلسه بنده وضعیت فعلی بورس را به اتوبوسی تشبیه کردم که همچون اتوبوسی با سرعت در جاده مه‌آلود در حال حرکت است و احتمال این‌که با موانعی برخورد کند وجود دارد. فراموش نکنیم چه وضعیتی برای مؤسسات مالی و اعتباری به وجود آمد و مجبور شدیم ۳۶ هزار میلیارد تومان به مالباختگان بدهیم، این مشکل نباید در بورس ایجاد شود.

وی افزود: در گزارشی که سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس ارائه دادند مشخص بود که این سازمان‌ها به نگرانی وضعیت بورس واقف هستند و تمهیداتی دارند که عمق دامنه بورس را زیاد کنند و یکی از راهکارهای تعمیق این بازار، آزادسازی سهام عدالت بود.

سرمایه شرکت‌ها وارد چرخه تولید و اشتغال شود تا بورس سقوط نکند

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس ادامه داد: از جمله مطرح  شد که بهترین راه مهار تورم و کنترل نقدینگی، بورس است و ظرفیتی که در بازار بورس ایجاد شده سرمایه‌ها را توانسته تا حد زیادی جذب کند، اما بدون شک اگر شرکت‌های بورسی این افزایش سرمایه خود را که ناشی از خرید سهام توسط تازه واردان بورس است وارد چرخه تولید و اشتغال نکنند، ارزش افزوده واقعی ایجاد نمی‌شود و به شکل سوری سرمایه‌هایشان بالا می‌رود و در نتیجه این نگرانی وجود دارد که سرمایه‌ها در بازار بورس سقوط کند.

ابطحی تصریح کرد: برای مثال شرکتی بدون هیچ فعالیتی سود افزا شده است که این امر به هیچ وجه منطقی نیست و جز سفته‌بازی و بازی با عدد و رقم چیز دیگری نمی‌تواند باشد. به همین دلیل معتقدم که دستگاه‌های نظارتی و متولیان اقتصاد کشور و مجلس باید با رصد روزانه بازار بورس و بررسی وضعیت تراز شرکت‌ها و مؤسسات از این خطر بزرگِ از بین رفتن سرمایه‌های مردم جلوگیری کنند.

وی گفت: البته اینکه ارزش روزانه بورس ۲۰ هزار واحد افزایش یا کاهش پیدا کند ناشی از هیجانات بورس و سرمایه‌گذاری کسانی است که در بورس تازه‌کار هستند. این افراد همان مقدار پولی را که در منزل یا بانک دارند به دلیل فرار از کاهش ارزش، وارد بورس کرده‌اند.

تراز مالی شرکت‌ها هر شش ماه یک‌بار ارائه شود

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین بورس باید یک شیب صعودی متعادل، آرام و تدریجی داشته و تثبیت شده باشد. دستگاه‌های نظارتی باید بر رفتار شرکت‌ها، نظارت کنند و از مدیران این شرکت‌ها درخواست کنند که زودتر ترازهای مالی خود را هر شش ماه یکبار ارائه دهند و اگر مجبور باشند در این بازه زمانی تراز مالی خود را ارائه دهند و بازرسان شرکت‌ها طبق ماده ۱۵۱ و ۱۵۲ قانون تجارت وظیفه‌شان را به خوبی انجام دهند تا بازار بورس تا حد زیادی بی‌خطر شود. در دنیا هم به همین شکل عمل می‌شود و بورس بازار خوبی برای جذب نقدینگی و مهار تورم است.

ابطحی گفت: اگر سرمایه‌ها به درستی در بورس هدایت شود نقدینگی جذب و تورم مهار می‌شود و اگر این سرمایه‌های سرگردان به جای بورس در بازار مسکن، خودرو و طلا سرمایه‌گذاری شود موجب تورم افسارگسیخته می‌شود. پس بورس باید به درستی هدایت و کنترل شود تا بازدهی خوبی داشته باشد، البته موانع کسب و کار باید برطرف و کالاهای باکیفیت تولید شود و مردم از کالاهای داخلی استفاده کنند.

شرکت‌های زیان ده در بورس بمانند، بورس عاقبت خوشی نخواهد داشت

وی افزود: اگر شرکت‌های زیان ده در بورس باقی بمانند بازار بورس عاقبت خوشی نخواهد داشت. سازمان بورس مکلف است که این شرکت‌ها را رصد و از بورس خارج کند و به خوبی این بازار را پالایش کند تا قوی‌ترین بازار بورس دنیا شویم.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم که افراد پول خود را در بورس در شرایط کنونی سرمایه‌گذاری کنند و اگر به هر دلیلی قصد چنین کاری را داشتند حتماً با کارشناسان اقتصادی مشورت کنند و به قول معروف تمام سرمایه خود را در یک سبد نگذارند و در شرکت‌های متعددی که سابقه افزایش دارایی بر بدهی دارند سرمایه‌گذاری کنند.

فروش گسترده سهام عدالت، سببِ نابسامانی در بورس می‌شود

ابطحی ادامه داد: مردم برای افزایش دارایی خود به کارهای مولد روی آورند و فعلاً در بازار طلا و ارز هم سرمایه‌گذاری نکنند. بازار طلا وضعیت نامعلومی پیدا کرده، اما همیشه مردم به طلا توجه خاصی داشته‌اند و ممکن است گاهی ارزش طلا پایین بیاید اما فلز طلا همیشه ارزش ذاتی خود را دارد.

وی گفت: آزادسازی سهام عدالت امر خوبی بود و ارزش هر سهمِ سهام عدالت حداقل ۹ میلیون تومان است. نباید جو، هیجانی شود تا مردم سهام خود را به فروش برسانند، معتقدم فروش گسترده سهام عدالت توسط مالکان آن باعث ایجاد نابسامانی در بازار بورس خواهد شد. توصیه می‌کنم تا جایی که مقدور است مردم سهام عدالت خود را نفروشند و خودشان آن را مدیریت کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بورس بورس اوراق بهادار استانی سیاسی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس افزایش دارایی بازار بورس سرمایه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۷۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس

محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در جریان معاملات امروز ۱۲ اردیبهشت بازار سرمایه شاخص کل بورس با کاهش ۳ هزار و ۹۰۱ واحدی در تراز ۲ میلیون و ۲۶۴ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز افزایش ۴۲ واحدی در تراز ۷۵۰ هزار و ۸۴۳ واحدی قرار گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: حجم معاملات امروز بازار سرمایه ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون برگه سهم به ارزش معاملاتی حدود ۳ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومانی ثبت شده است. امروز همچنین ۲۳۹ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد.

او افزود: امروز ۶۰ درصد بازار به عبارتی ۴۲۴ نماد در محدوده مثبت و ۴۰ درصد در محدوده منفی به کار خود پایان پایان دادند. امروز تعداد خریداران حقیقی در بازار ۹۸ هزار کد و تعداد فروشندگان حقیقی ۱۰۴ هزار کد بود. همچنین امروز صندوق‌های با درآمد ثابت شاهد ورود بیشترین میزان نقدینگی بودند و بیشتر خروج نقدینگی حقیقی‌ها به صنعت فرآورده‌های نفتی اختصاص یافت.

غفوری می‌گوید: این روز‌ها بازار کاملا بی رمق دنبال می‌شود و بازار در حالت بی میلی است و هیچ موتور محرکی با وجود ارزان بودن بازار دیده نمی‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس
  • بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی
  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟
  • زیرمجموعه وسنا و مپنا به فرابورس می آید؟
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است