Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@12:39:28 GMT

رویش مجدد باغ‌های سرمازده خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۸۰۷۵

رویش مجدد باغ‌های سرمازده خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، محمدعلی شریکیان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این گونه‌های درختی بر اثر بارش برف بیستم فروردین و سرمای پس از آن دچار سرمازدگی شده بودند، که اکنون بعضا مشاهده می‌شود با گرم شدن تدریجی هوا جان دوباره گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شریکیان افزود: البته فرایند زایش دوباره گونه‌های باغی و گل دادن آن پس از سرمازدگی بعضا دیده می‌شود، اما محصول آن از نظر کمیت و نیز کیفیت دچار کاهش می‌شود.

او گفت: برخی ارقام میوه از جمله بادام نیز جزو درختان زودگل هستند که معمولا با هر سرمای غیرمنتظره آسیب می‌بینند، اما بر خلاف گردو و تاک بازگشت دوباره‌ای ندارند.

شریکیان عنوان کرد:بارش برف و سرما در نیمه دوم فروردین امسال افزون بر هشت هزار میلیارد ریال به کشاورزان خراسان شمالی خسارت وارد کرد که بیش از پنج هزار میلیارد ریال آن مربوط به ۲۳ هزار هکتار باغ بود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: عمده خسارات سرمای دیرهنگام بهار امسال به محصولات باغی از جمله زردآلو، بادام، گردو و در برخی مناطق نیز به تاکستان‌های استان وارد آمد که بسته به هر منطقه میزان آسیب‌ها متفاوت بود.

شریکیان از کشاورزان خواست تا باغ را پس از سرمازدگی رها نکنند و افزود: برای جبران خسارات، باید باغ با تغذیه مناسب و اصول فنی به باغی، رعایت بهداشت باغ، سمپاشی، مبارزه با بیماری‌ها و آفات و همچنین هرس به موقع مدیریت شود.

او تاکید کرد: باغداران باید اصول علمی و فنی را در باغ ها، به خصوص تاکستان‌ها رعایت کنند و به صورت سنتی و پاچراغی تاک‌ها را در زمستان زیر خاک نکنند بلکه انواع روش‌ها از جمله طرح فراز و داربستی اجرا شود تا باغ از نظر کمی و کیفی عملکرد بهتری داشته باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: تاکنون طرح فراز در ۷۵ هکتار از تاکستان‌های خراسان شمالی اجرا شده که بخشی از آن با کمک و ارایه تسهیلات دولتی و بخشی نیز توسط خود باغداران اجرا شده است.

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سرمازدگی درختان طرح فراز خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۸۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ سامان محمدی درمصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: برای مرمت این تعداد از قنات‌ها ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده و مرمت آنها تا سه ماه آینده به پایان می‌رسد.
وی افزود: از اعتبارات سال مالی ۱۴۰۱، ۵۰ رشته به طول ۵۰ کیلومتر با ۲۳ میلیارد تومان اعتبار احیا و مرمت شدند.
محمدی با بیان اینکه لایروبی هر رشته قنات به حدود ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است، افزود: ۱۰۰ رشته قنات استان نیاز فوری به مرمت دارد.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: به طور متوسط از قنات‌های کوچک ۵۰ تا ۶۰ خانوار و از قنات‌های بزرگ ۳۰۰ تا ۴۰۰ خانوار بهره‌مند می‌شوند.
در خراسان شمالی ۶۵۳رشته قنات با آب دهی سالانه ۸۶ میلیون متر مکعب وجود دارد.

خراسان شمالی دارای سه هزار و ۱۸۴ چشمه، هزار و ۵۵۷ حلقه چاه عمیق، ۲ هزار و ۴۸۳ حلقه چاه نیمه عمیق و۶۵۳ رشته قنات دارد و سالانه میانگین بارش در این استان به حدود ۲۴۰ میلمتر می‌رسد که حدود ۳۴۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نیز وابسته به این منابع آبی است.

دیگر خبرها

  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • تولید ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش درخراسان‌شمالی
  • پاپیروس دو هزار ساله‌ای که احتمالا راز «آرامگاه افلاطون» را فاش می‌کند (+عکس)
  • سیل خراسان جنوبی/ خسارت به جاده ها/ فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور
  • سیل به برخی راه‌های ارتباطی خراسان جنوبی خسارت زد / فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور
  • هشدار سرمازدگی تا ۲ روز آینده در استان همدان