Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@14:21:34 GMT

جهان؛ مریض از سهمگین ترین دیکتاتور تاریخ!

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۸۶۶۷

جهان؛ مریض از سهمگین ترین دیکتاتور تاریخ!

خبرگزاری مهر؛ مجله مهر _ گروه مجله: چند ماهی می‌شود که بیشترین حجم اخبار تولیدی در جهان فقط به یک موضوع تعلق یافته است: ویروس کرونا. شیوع یک ویروس میکروسکوپی در جهان چنان بلایی به جان بشریت انداخته که معادلات عادی و روزانه کشورها ازجمله مسئله اقتصاد با چالش‌هایی بسیار جدی مواجه شده است. وقتی می‌خواهیم از ضرر و زیان‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهان صحبت کنیم باید در ابتدا تصویر واضحی از میزان اثر این ویروس بر اقتصاد داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال همواره از جنگ‌ها و درگیری‌های نظامی به عنوان بزرگترین عامل در رکود اقتصادی یک کشور یاد می‌شود. جنگ باعث خلوت شدن شهرها، تعطیلی مراکز تولیدی و صنعتی، دشوار شدن تجارت بین‌المللی و به وجود آمدن قحطی و افزایش تورم می‌شود. در حال حاضر با پدیده‌ای مواجه شده‌ایم که طی دو ماه توانسته سهمگین‌تر از هر دیکتاتوری به فتح نه چند کشور بلکه تمام دنیا نائل شود و در اتفاقی نادر، همه کشورهای جهان را با دشمنی مشترک مواجه کند که علاوه بر ابعاد بهداشتی و اجتماعی، سعی در توقف رشد اقتصادی جهان دارد. «کریستینا جورجیوا» مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول در رابطه با این بحران گفته است: «برای سال ۲۰۲۰ رشد منفی است، رکودی در انتظار جهان است که اگر بدتر نباشد بهتر از بحران مالی جهانی نخواهد بود.

همچنین وی افزود: «انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ شاهد بهبود شرایط باشیم. بدین منظور اولویت بندی مهار شرایط و تقویت سیستم‌های سلامت در همه جای جهان امری ضروری است.»

تأثیر بحران کرونا بر کشورهای جهان وابسته به سهم آن کشورها در اقتصاد جهانی است. برای مثال کشور چین به عنوان مبدأ شیوع این ویروس، سهمی تقریباً ۱۳ درصدی از تجارت جهانی دارد پس می‌توان از تأثیر نسبتاً زیاد بحران کرونا بر اقتصاد چین خبر داد؛ اقتصاد چین در طی دو ماه گذشته بیش از هزار میلیارد دلار زیان دیده است. با نگاهی به آمارها می‌توان گفت که هم‌اکنون سهم بیش از نیمی از اقتصاد جهانی متعلق به کشورهایی است که درگیر بحران کرونا هستند. در چین پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماه گذشته از ۶.۳ درصد قبل از شیوع به ۱ درصد رسیده که این یک ضربه بزرگ اقتصادی است.

در راستای ضرر و زیان‌های اقتصادی ناشی از بحران کرونا می‌توان کتاب‌های متعددی نوشت اما پس از کرونا، در مسئله اقتصاد با چه نظام بین‌المللی مواجه خواهیم بود؟ آیا شاهد تغییرات ناگهانی در جایگاه کشورها خواهیم بود و یا اینکه با سلسله تغییراتی آرام و تدریجی مواجه خواهیم شد؟ به نظر می‌رسد که علی‌رغم گسترده بودن این بحران جهانی، با توجه به بالا رفتن ظرفیت عمده کشورها در زمینه مدیریتی و عملکردی نباید شاهد ظهور و افول‌های ناگهانی باشیم. تغییر در نظام بین‌الملل همواره به صورت تدریجی صورت می‌پذیرد، مگر اینکه پای ابزارهای نا معمول نظیر جنگ‌های گسترده و یا فاجعه‌های طبیعی به وسط بیاید. اما یک موضوع بسیار مهم که می‌توان با قطعیت از آن صحبت کرد مسئله جهانی شدن است. علیرغم پیشرفت‌های بشر در زمینه بهداشتی و پزشکی، این بحران ثابت کرد که کشورها هنوز ظرفیت پیوستن به دهکده جهانی و تشکیل یک جامعه واحد را پیدا نکرده‌اند. بحران کرونا آسیب پذیری کشورها را برای همه به نمایش گذاشت. مسلماً کشورها تا مدت نه چندان کوتاهی نگاهشان را بیشتر به داخل مرزهایشان معطوف خواهند کرد. بازسازی زیرساخت‌های داخلی کشورها مخصوصاً در عرصه بهداشت و سلامت، بازنگری در روند پایدارسازی اقتصادی با تأکید بر ظرفیت‌های درونی کشورها؛ اینها جز اولین اقدامات دولت‌های جهان بعد از فروکش کردن بحران کرونا می‌باشد. دلیل قطعی بودن این اقدامات نیز محسوس بودن ضربه اقتصادی حاصل از این بحران بر پیکره نظام بین الملل، برای مردم جهان می‌باشد.

در پایان قابل ذکر است که این نتایج در صورت گذرا بودن بحران کرونا و از بین رفتن این ویروس در دوره‌ای کوتاه پیش‌بینی شده است. در صورتی که مدت زمان این بحران طولانی گردد، نتایج آن در سطح بین‌الملل نیز بسیار متفاوت خواهد بود.

کد خبر 4926582 مرضیه کیان

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا اقتصاد جهان رکود اقتصادی صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه مطبوعات ایران توییتر پیام توییتری ویروس کرونا ماه مبارك رمضان نرخ سکه و ارز اینفوگرافیک صفحه اول روزنامه های ورزشی اینستاگرام برنامه اینستاگرام زلزله تهران بحران کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۸۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی نفت / برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد

آفتاب‌‌نیوز :

قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در روز جمعه افزایش یافته است. وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد اقتصاد این کشور احتمالاً در شرایط مستحکم‌تری نسبت به سه ماهه اول سال جاری میلادی قرار دارد. از طرف دیگر نگرانی‌ها در مورد عرضه نفت به خاطر ادامه تنش‌ها در خاورمیانه هنوز پابرجاست.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۱ سنت معادل ۰.۳۵ درصد افزایش به ۸۹ دلار و ۳۲ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲۵ سنت معادل ۰.۳۰ درصد افزایش ۸۳ دلار و ۸۲ سنت معامله می‌شود.

به گزارش رویترز، جانت یلن وزیر خزانه جاری آمریکا در روز پنجشنبه گفت رشد اقتصاد این کشور احتمالاً بهتر از آن چیزی است که اطلاعات ضعیف‌تر از حد انتظار در سه ماهه اول سال جاری میلادی نشان دادند.

وی گفت رشد تولید ناخالص داخلی در آمریکا در سه ماهه اول سال جاری میلادی افزایش یافته و تورم تا سطح متعادل‌تری پایین آمده است.

اطلاعات نشان می‌دادند رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه اول آهسته شده است. قبل از اظهارات یلن، همه چیز حاکی از افزایش تورم بود که بر قیمت نفت تاثیر می‌گذاشت، چون سرمایه‌گذاران تخمین می‌زنند فدرال رزرو نرخ بهره را قبل از ماه سپتامبر پایین نمی‌آورد.

شاخص هزینه‌کرد مصرف فردی برای ماه مارس که شاخص مورد علاقه فدرال رزرو برای تعیین سیاست‌های پولی‌ست قرار است امروز منتشر شود.

از طرف دیگر ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه همچنان بر نگرانی نسبت به عرضه نفت افزوده و از قیمت نفت حمایت می‌کند.

رژیم صهیونیستی حمله هوایی خود به شهر رفح را علی رغم هشدار به متحدانش در مورد تلفات زیاد آغاز کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • پای نفت برای صعود قیمت بسته می‌شود
  • کدام کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ غمگین تر شده‌اند؟ (+ اینفوگرافی)
  • کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟
  • روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه + تاریخ، معرفی رشته مامایی و بازار کار
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود
  • ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها
  • تیغ شدت مصرف انرژی روی گلوی اقتصاد ایران
  • رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد + فیلم
  • تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴
  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد