Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت: در راستای مبارزه با انگل‌های خارجی در سال ۱۳۹۸ جهت پیشگیری از بیماری، تعداد ۳۷ هزار راس گاو و گوساله از طریق سم‌پاشی روی بدن، ۹۶۳ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و بیش از چهار میلیون و ۲۶۶ هزار متر مربع سم‌پاشی جایگاه انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمد صفا با اعلام این مطلب، اظهار کرد: انگل‌های خارجی بدن دام علاوه بر خسارات اقتصادی که به صنعت دامپروری وارد می‌کند، می‌تواند زمینه‌ساز تعداد زیادی از بیماری‌های واگیر دامی و همچنین بیماری‌های مشترک انسان و دام شود.

وی افزود: یکی از شناخته‌شده‌ترین این بیماری‌ها تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است که در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی می‌تواند موجب شیوع در جوامع انسانی شود، بنابراین این اداره کل در حد توان نسبت به توسعه عملیات مبارزه با انگل‌های خارجی از طریق سم‌پاشی بدن دام و جایگاه‌های نگهداری آنها در سال جاری اقدام کرده است.

صفا بیان کرد: عمده‌ترین راه‌های انتقال بیماری به انسان شامل تماس با دام‌های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن، تماس با خون، ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار آلوده است. از دامداران می‌خواهیم در نگهداری دام‌ها و تماس با آنها نکات بهداشتی را رعایت کنند.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت: در راستای مبارزه با انگل‌های خارجی در سال ۱۳۹۸ جهت پیشگیری از بیماری، تعداد ۳۷ هزار راس گاو و گوساله از طریق سم‌پاشی روی بدن، ۹۶۳ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و بیش از چهار میلیون و ۲۶۶ هزار متر مربع سم‌پاشی جایگاه انجام شده، همچنین از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون بیش از سه هزار لیتر سم جهت مبارزه با کنه‌ها استفاده شده است.

وی ادامه داد: از دامداران می‌خواهیم نسبت به سم‌پاشی و ضدعفونی دام و جایگاه نگهداری دام‌ها و انجام حمام ضد کنه بیش از پیش حساس بوده و هرگونه سم را فقط با نظر دامپزشکان مصرف کنند.

بر اساس اعلام روابط عمومی دامپزشکی خراسان رضوی، صفا خاطرنشان کرد: عمده‌ترین مشکلات و موانع در جهت پیشگیری از این بیماری‌ها و مبارزه با انگل‌های خارجی، کمبود اعتبارات در مورد تهیه و تامین سموم مختلف، افزایش قیمت سموم و نهاده‌های مورد نیاز، عدم بهسازی جایگاه‌های نگهداری دام و عدم آگاهی دامداران از بیماری‌های انگلی است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تب کریمه کنگو مبارزه با انگل های خارجی جهت پیشگیری خراسان رضوی بیماری ها هزار راس سم پاشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۹۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

"جوین" بیشترین بارندگی غرب خراسان رضوی را داشت

رضا صبوری گفت: در این بازه زمانی خوشاب با ۱۳ میلیمتر، جغتای با ۱۱.۶، سبزوار با ۱۰.۴، داورزن با ۱۰.۲ و ششتمد با ۵.۲ میلیمتر در رده های بعدی قرار دارند.

وی افزود: بیشترین بارندگی این جبهه بارشی در روستاهای غرب خراسان رضوی نیز مربوط به روستای "طبس" سبزوار ۲۹.۳ میلیمتر بوده است و پس از آن روستای "شاره" با ۲۹، "گودآسیا" با ۲۶.۵، "کرّاب" با ۲۵.۵، "بیزه" با ۲۳.۵، "جلمبادان" با ۲۰.۵ و "زرقان" با ۲۰ میلیمتر قرار دارد.

هواشناسی خراسان رضوی روز جمعه با صدور اطلاعیه ای هشدار نارنجی صادر کرده و از بارشهای باران همراه با رعد و برق و آبگرفتگی معابر در این استان خبر داده بود.

بنا به اعلام اداره کل هواشناسی، این سامانه بارشی، با بارشهای رگباری همراه با رعدوبرق با احتمال برخورد صاعقه، وزش باد شدید و در برخی از نقاط بارش تگرگ، آبگرفتگی، ایجاد رواناب و سیلابی شدن مسیل‌ها و نیز اختلال در شبکه حمل و نقل پیش بینی شده بود.

رییس اداره هواشناسی سبزوار اعلام کرد: از روز سه شنبه هفته جاری، سامانه جدید بارشی وارد منطقه خواهد شد که غرب خراسان رضوی را نیز زیر تاثیر قرار خواهد داد.

صبوری خاطرنشان کرد: بیشترین این بارشها در روزهای پنجشنبه و جمعه آینده رخ خواهد داد.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • تشکیل ۳ پرونده قضایی در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی
  • هواشناسی خراسان رضوی هشدار سطح زرد صادر کرد
  • هشدار هواشناسی برای بارش‌های رگباری، گردوغبار و کاهش دما در خراسان رضوی
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه خارجی در خراسان رضوی
  • آخرین جزئیات تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو اعلام شد
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • "جوین" بیشترین بارندگی غرب خراسان رضوی را داشت
  • هشدار دامپزشکی زرند درباره بیماری تب کنگو