Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@00:59:30 GMT

کرونا چه برسر بازار بنزین آورد؟

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۹۷۳۳

کرونا چه برسر بازار بنزین آورد؟

به گزارش جماران، تقاضا برای بنزین در آمریکا و سایر کشورهای جهان با دستور مقامات برای ماندن مردم در خانه به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا که رفت و آمدها را محدود کرده، به شدت کاهش پیدا کرده، با دستور دولت آمریکا برای ماندن مردم در خانه، افت تقاضا برای بنزین شدت گرفت و در یک هفته ۳۰ درصد کاهش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش مصرف بنزین در آمریکا منعکس کننده وضعیت مشابه در اسپانیا و ایتالیا است که شدیدترین قرنطینه را در میان کشورهای اروپایی اعمال کرده اند. تقاضا برای بنزین در این منطقه حدود ۸۵ درصد کاهش داشته است.

آمار هفتگی دولت آمریکا نشان داد که عرضه بنزین در بازار کمترین میزان از سال ۱۹۹۴ بوده است. اگرچه این کاهش به شدت کاهش فروش بنزین به مصرف کنندگان معمولی نبوده است اما احتمالا با دریافت سوخت کمتر از سوی فروشندگان، شدت خواهد گرفت. پالایشگاه‌ها تولیدشان را کاهش داده اند زیرا ذخایر سوخت در مخازن افزایش پیدا کرده و به نوبه خود باعث پایین رفتن قیمتهای نفت شده است. طبق برآورد برخی از تحلیلگران، تقاضای جهانی برای نفت ممکن است حداکثر ۳۰ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

مشتری بنزین در اروپا کم شد

کشورهایی اروپایی هم با کاهش مصرف بنزین روبرو شده اند. طبق اعلام شرکت خط لوله CLH Group، تقاضا برای بنزین در اسپانیا در هفته منتهی به ۲۹ مارس بر مبنای سالانه ۸۳ درصد کاهش پیدا کرد. انجمن فروشندگان بنزین انگلیس هم اعلام کرد فروش بنزین در این کشور در اواخر مارس ۶۶ درصد در مقایسه با میانگین دو ماه پیش از آن کاهش داشت.

وضعیت ایران چگونه است؟

بیژن زنگنه - وزیر نفت - در رابطه با شرایط ایران در بازار بنزین  گفت: در طول بیش از ۲۰ سالی که در صنعت نفت فعالیت می‌کنم و پیش‌تر از آن را هم دیده بودم، در تاریخ صنعت نفت سابقه نداشته که سوددهی پالایشگاه‌ها به‌شدت پایین بیاید و بسیاری از آنها به حد زیان‌دهی برسد، به‌نحوی که هم‌اکنون قیمت بیشتر فرآورده‌های خروجی پالایشگاه‌ها از نفت‌خام کمتر شده است و ترجیح می‌دهند تولیدی نداشته باشند.

به گفته وی، ذخیره‌سازی‌های نفت‌خام و فرآورده‌ها در ایران و دیگر کشورها افزایش قابل‌توجهی یافته به نحوی که ما اکنون به رقم بی‌سابقه‌ای در ذخیره‌سازی بنزین رسیده‌ایم که تاکنون سابقه نداشته است.

کاهش فروش فرآورده‌های نفتی و کاهش فعالیت پمپ بنزین‌ها نیز از دیگر تبعات اقتصادی ویروس کرونا در ایران است که بخشی از جایگاه‌های عرضه بنزین ناچار شدند نیروهای خود را تعدیل کنند.

کاهش تقاضا بازار بنزین را برهم زد

همچنین حسن ضیا کاشانی -  مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران - درباره وضعیت بازار صادرات بنزین در ایران و دنیا، به ایسنا گفت: اوضاع عرضه بنزین و مصرف آن به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: قبل از شیوع این ویروس میزان مصرف بنزین در ایران حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز بود که اکنون این عدد به حدود ۶۰ میلیون لیر کاهش یافته که این اعداد بیانگر کاهش رفت و آمد و تقاضا است.

این کارشناس حوزه سوخت با بیان این‌که با کاهش مصرف از میزان صادرات کاسته می شود، تاکید کرد: تنها راه بهبود این مساله ریشه کن کردن ویروس کروناست، باید کل دنیا به توصیه‌های بهداشت جهانی توجه کنند و به گونه ای رفتار شود که کرونا از روی کره زمین محو شود و یا حداقل بروز و ظهور آن تا این میزان آسیب زا نباشد.

کاشانی با بیان اینکه بازگشت به شرایط گذشته در زمان کم محقق نمی شود، تصریح کرد: هرچه برای از بین رفتن این ویروس تلاش بیشتری صورت گیرد، می توان نسبت به بازگشت به دوران سابق امیدوارتر بود.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا بنزین جهان گاز نفت ویروس سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی تقاضا برای بنزین ویروس کرونا کاهش پیدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۹۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت محصولات ایران‌خودرو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳/ تداوم کاهش قیمت خودرو در بازار

فرارو- کاهش قیمت خودرو که از ابتدای اردیبهشت امسال آغاز شد، کماکان ادامه دارد و امروز اغلب محصولات ایرانخودرو در بازار آزاد پنج یا ۱۰ میلیون کمتر از دیروز قیمت دارند.

تارا تیپ V۴ که یکی از گرانقیمت‌ترین سواری‌های فعلی است، امروز یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان یعنی ۱۰ میلیون کمتر از دیروز به‌فروش می‌رسد.

تارا V۲، پژو پارس و دنا پلاس شش‌دنده نیز به‌همین کمتر از دیروز قیمت دارند و مدل‌های دیگری مثل پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما، ۲۰۷ دنده‌ای ارتقایافته و تارا دنده‌ای با افت قیمت پنج میلیونی روانه بازار شده‌اند. قیمت روز محصولات ایرانخوردو در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد

خودرو

دهم اردیبهشت 1403

11 اردیبهشت 1403

سورن پلاس دوگانه‌سوز EF7 مدل 1403

820 میلیون تومان

820 میلیون تومان

سورن پلاس بنزینی EF7 مدل 1402

635 میلیون تومان

635 میلیون تومان

دنا پلاس شش‌دنده‌‌ ارتقایافته مدل 1403

970 میلیون تومان

960 میلیون تومان

دنا پلاس اتوماتیک آپشنال مدل 1403

یک میلیارد و 180 میلیون تومان

یک میلیارد و 170 میلیون تومان

پارس سال XU7p مدل 1402

675 میلیون تومان

665 میلیون تومان

207 با موتور TU3 مدل 1403

680 میلیون تومان

675 میلیون تومان

207 دنده‌ای ارتقایافته مدل 1403

810 میلیون تومان

805 میلیون تومان

207 اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای مدل 1403

یک میلیارد و 80 میلیون

یک میلیارد و 80 میلیون

رانا پلاس ارتقایافته مدل 1403

650 میلیون تومان

650 میلیون تومان

رانا پلاس سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته مدل 1403

690 میلیون تومان

690 میلیون تومان

تارا دنده‌ای V1 مدل 1402

820 میلیون تومان

815 میلیون تومان

تارا اتوماتیک V2 مدل 1403

985 میلیون تومان

975 میلیون تومان

تارا اتوماتیک V4 مدل 1403

یک میلیارد و 200 میلیون تومان

یک میلیارد و 190 میلیون تومان

پژو 206 تیپ 3 پانوراما مدل 1402

665 میلیون تومان

660 میلیون تومان

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • از ۱۰ برند رژ لب تا مکمل تقویتی مو ؛ این محصولات را نخرید، تقلبی است 
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳/ تداوم کاهش قیمت خودرو در بازار
  • قیمت هر شاخه تیرآهن در سال جدید چقدر است؟
  • ریزش سنگین دلار در بازار تهران؛ بازگشت دوباره به کانال ۵۰ هزاری را شاهدیم؟
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو