Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به وجود ۱۱ حوزه آبخیز سیل‌خیز بحرانی مشرف به کلانشهر تهران، از انجام فعالیت‌های آبخیزداری و کنترل سیلاب در این حوزه‌ها در راستای کاهش مخاطرات سیل در پایتخت خبر داد.

به گزارش ایسنا ابوالقاسم حسین‌پور گفت: طرح آبخیزداری و کاهش مخاطرات سیل بر کانون‌های جمعیتی شهری و روستایی کشور با هدف پیشگیری و کاهش آسیب سیل به ۴۵۰ شهر و ۸۶۵۰ روستای در معرض خطر سیلاب در سطح کشور تدوین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کلانشهر تهران به علت شرایط استقرار در ارتفاعات پرشیب البرز جنوبی، گسترش بیش از حد سطوح عایق شهری و کاهش عرصه‌های جذب روان‌آب در درون و پیرامون شهر همچنین افزایش شدت وقوع بارش‌ها و سیلاب‌ها ناشی از تغییرات اقلیمی، از جمله مراکز جمعیتی پرخطر در معرض تهدید سیل به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل ها اضافه کرد: بررسی سیل‌های تاریخی کشور نشان می‌دهد که تهران محل وقوع یکی از ۱۲ سیل ویرانگر ایران در ۴۰ سال گذشته بوده است و آن سیل مرداد ۱۳۶۶ تجریش بود که به دلیل رخداد بارش و سیلاب ناگهانی حوزه آبخیز دربند و گلاب دره متاسفانه ۳۰۰ نفر از هموطنان در این سیل جان باختند و آسیب جدی به بخش‌هایی از پایتخت و زیرساخت های آن وارد شد.

حسین پور در ادامه گفت: بیش از ۴۰ هزار هکتار از گستره آبخیزهای سیل خیز بحرانی مشرف به پایتخت، نیازمند اجرای طرح‌های آبخیزداری و کنترل سیلاب هستند.

وی حوزه‌های آبخیز کن، وردیج واریش، ولنجک، درکه، دربند، گلابدره و دارآباد را از جمله حوزه‌های آبخیز سیل خیز اولویت‌دار با خطر سیلاب های مخرب واریزه ای برشمرد و گفت: فعالیت‌های اجرایی آبخیزداری و کنترل سیلاب در هفت حوزه آبخیز مذکور در حال انجام است.

حسین پور مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری درباره وقوع سیل با پذیرش و تصویب تغییر نگرش از جمع آوری و دفع آب‌های سطحی شهرها، به "مدیریت سیلاب های شهری با رویکرد پیشگیرانه در سطح حوزه های آبخیز بالادست"، و "انجام طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در سطح حوزه‌های آبخیز مشرف بر شهرها با مشارکت شهرداری‌ها با هدف کنترل سیل و رسوب ورودی به شهرها را مثبت ارزیابی کرد و از شهرداری‌ها خواست بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی مبنی بر گسترش دامنه مجاز فعالیت در این خصوص به خارج از محدوده شهر و در سطح حوزه آبخیز مشرف و موثر بر شهرها، بیش از پیش با بهره‌گیری از ظرفیت موجود نسبت به مشارکت در انجام طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری با راهبری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در راستای کاهش مخاطرات سیل در شهرها اهتمام ورزند.

وی کمک به توسعه تفرجگاه‌های طبیعی پیرامون مراکز جمعیتی از طریق اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری، استفاده از فرصت مهار سیلاب در افزایش سبزینگی، ایجاد چشم اندازها و مناظر آبی در قالب احداث پارک آبخیز با مشارکت شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخش خصوصی در مناطق مستعد را از جمله ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های آبخیز دانست که به توسعه پایدار سکونتگاه‌ها کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها مدیرکل کنترل سیلاب سازمان جنگل‌ها با اشاره به خسارات سیل در سال‌های اخیر به شهرها و روستاهای مناطق مختلف کشور و اثربخشی طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش سیلاب و کمک به ایمن سازی مراکز جمعیتی تحت پوشش طرح‌های مذکور در برابر مخاطرات سیل، خواستار احیای ردیف بودجه‌ای "آبخیزداری و کنترل سیل حوزه‌های شهری" در سطح ملی و تقویت منابع اعتباری لازم جهت سرمایه‌گذاری در این بخش شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیلاب حوزه آبخیز سازمان جنگل ها طرح های آبخیزداری سازمان جنگل ها حوزه های آبخیز مخاطرات سیل کنترل سیلاب حوزه آبخیز کنترل سیل حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۰۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای حل فروکش تنش آبی و ایجاد پایداری شبکه توزیع آب در شهرستان چهارباغ

به گزارش جام جم آنلاین البرز،جلسه ای با حضور جعفری اسکندرلو فرماندار شهرستان چهارباغ ، معاون و مشاور فرماندار ، بخشداران مرکزی و رامجین و رئیس اداره آبفا شهرستان چهارباغ با نامداری مدیر عامل آب و فاضلاب استان البرز در محل اداره کل آبفای استان با موضوع بررسی اقدامات صورت گرفته و رفع مشکلات در حوزه آب و فاضلاب شهرستان چهارباغ برگزار گردید .

جعفری اسکندرلو فرماندار شهرستان چهارباغ در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری جهت اطلاع مردم شریف خاطرنشان کرد: با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه تامین آب شرب پایدار و بهداشتی، از ابتدای سال گذشته تاکنون به منظور رفع معضلات موجود با شناسایی مشکلات و انجام اقدامات اصلاحی در تلاشیم تا کمبود، قطعی و افت فشار آب را برای تابستان سال جاری در شهرستان به حداقل برسانیم.

ایشان در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه ارتقا و بهبود توزیع منابع آب در سطح شهرستان پرداخت و افزود: پیگیر احداث مخازن آب جهت پایداری شبکه توزیع هستیم و ان شاءالله این مهم در اولویت امور بوده و احداث و به بهره برداری خواهد رسید.

فرماندار شهرستان چهارباغ در پایان به سایر اقدامات مهم در بخش آبفا اشاره کرد و تصریح کرد: اصلاح شبکه، حفر ۳ حلقه چاه در مناطق شهری و ۷ حلقه چاه در مناطق روستایی، تحویل آب مناطق حساس و دارای اهمیت از جمله اقدسیه، طاووسیه، شهرک طالقانی، زعفرانیه، اسماعیل آباد بالا و همچنین پیگیری آخرین وضعیت" تصفیه خانه فاضلاب مهدی آباد" و"حق آبه سد طالقان و خط انتقال این اتفاق ارزشمند از مهمترین محور‌های گفتگو و دیدار با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز بشمار میرفت.

دیگر خبرها

  • بازدید دادستان کل کشور از اقدامات فرماندهی انتظامی هرمزگان
  • قدردانی دادستان کل کشور از اقدامات فرماندهی انتظامی هرمزگان
  • تلاش برای حل فروکش تنش آبی و ایجاد پایداری شبکه توزیع آب در شهرستان چهارباغ
  • ۱۷۶ پروژه عمران شهری طی ۲ سال گذشته در استان زنجان اجرا شد
  • ضرورت اجرای ۱۵۰ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری در شهرضا
  • اجرای طرح آبخیز تا جالیز در لرستان
  • وحدت اعضای شورا با شهرداران باعث رونق امور شهری می‌شود
  • خسارت ۸۳ میلیارد تومانی سیل به سازه‌های آبخیزداری زیرکوه
  • اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری در استان اردبیل
  • اقدامات لازم برای خروج اتباع غیرمجاز استان تهران از کشور در حال انجام است