Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@10:47:43 GMT

خسارت میلیاردی کرونا بر شهرداری مشهد

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۰۳۸۳

خسارت میلیاردی کرونا بر شهرداری مشهد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رضا خواجه نائینی معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد گفت: تاکنون به صورت مستقیم شهرداری مشهد یک‌هزار میلیارد تومان از بحران کرونا خسارت دیده که ۶۵۰ میلیارد تومان از کاهش منابع درآمدی و ۳۵۰ میلیارد تومان در هزینه‌های تحمیلی شناسایی شده است.

او افزود: با توجه به اهمیت بخش گردشگری در  مشهد میزان خسارت وارد شده به این بخش می‌تواند تا حد زیادی گویای درآمد از دست رفته در شهر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود ۴۰ مرکز تجاری و طبق گزارش رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران مشهد، ۱۴۰۰ واحد رستوران و آشپزخانه در مدت قرنطینه تعطیل بوده‌اند که از این تعداد ۲۰۰ واحد برای همیشه بسته شده‌اند.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد ادامه اداد: یکی از ظرفیت‌های درآمدی مهم شهر مشهد به سبب ورود سالانه حدود ۲۰ میلیون زائر و گردشگر، فضا‌های اقامتی این شهر است که در ایام کرونا کاملاً تعطیل بودند؛ در واقع نزدیک به نیمی از فضا‌های اقامتی کشور در شهر مشهد بوده که شامل قریب به ۲۵۰۰ واحد اقامتی می‌شود.


خواجه نائینی بیان کرد: بر اساس گزارش‌های دریافتی، درآمد از دست رفته شهر مشهد از گردشگری در بازه زمانی ۲۵ اسفند تا ۱۴ فروردین سال ۱۳۹۹ حدود ۳۵ هزار میلیارد ریال برآورد شده بدان معنا که اگر در این بازه زمانی شیوع کرونا نبود، شهر مشهد به این میزان درآمد کسب می‌کرد.

او تصریح کرد: ۱۵ میلیارد تومان بابت تعطیلی ناوگان اتوبوسرانی و ۱۰ میلیارد تومان نیز در قطار شهری کاهش درآمد داشتیم و در راستای آمادگی برای مقابله و مدیریت بحران کرونا اقدامات هزینه‌بر متعددی را در دستور کار قرار دادیم.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد تاکید کرد: بخشودگی عوارض شغلی، کسب و پیشه و تجاری موقت در سه ماه اول سال ۹۹، بخشودگی ۵۰ درصد اجاره‌بهای ماهانه و مالکانه واحد‌های تجاری در تملک شهرداری در سه ماه اول سال ۹۹، بخشودگی اجاره فضا‌های عمومی شهرداری که طبق مصوبات ستاد استانی مقابله با شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و اعطای مهلت سه ماهه به تمام بدهی‌های مؤدیان و شهروندان به شهرداری مشهد از جمله اقدامات در این راستا بوده است.

خواجه نائینی اظهار کرد: همچنین کمک نقدی ۵ میلیارد تومانی برای حمایت از فعالیت‌ها و توسعه تجهیزات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مقابله با بیماری کرونا پرداخت شد. در کنار آن ۵۰ هزار بسته معیشتی نیز برای ساکنان مناطق کم برخوردار و کارگران روز مزد خدمات و پروژه‌های شهری تهیه شده و هم اکنون در حال توزیع است. درباره اقدامات اجرایی نیز از کار‌هایی که از روز اول در دستور کار قرار گرفت و به سرعت اجرایی شد، راه‌اندازی خط تولید ماسک بهداشتی در شهرداری مشهد بود.

او افزود: در حال حاضر شهرداری مشهد تنها مجموعه دارای خط تولید ماسک با استاندارد‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. روزانه حدود ۱۰ هزار ماسک N۹۵ و ۱۰ هزار ماسک معمولی تولید می‌شود که ۷۰ درصد آن را مستقیم به دانشگاه علوم پزشکی برای استفاده کادر درمانی بیمارستان‌ها تحویل داده و مابقی نیز میان نیرو‌های خدمات شهری و پاکبان‌ها توزیع می‌شود.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد ادامه داد: اقدامات دیگر نیز در زمینه ضدعفونی کردن اماکن، معابر و ناوگان حمل و نقل عمومی، تأمین و توزیع امکانات و تجهیزات پزشکی و بهداشتی، تعطیل و محدودکردن خدمات و بخش‌های غیرضروری، اقدامات آموزشی، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی و در نهایت انجام پژوهش‌های میدانی و نظرسنجی‌های مرتبط با موضوع که نتایج آن در تصمیم‌سازی‌ها نقش مؤثری دارد انجام شد. در مجموع تاکنون بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان به این موضوعات اختصاص داده شده و تا هرجایی که قانون به ما اجازه بدهد و ضرورت داشته باشد اعتبارات لازم را به مقابله با بحران کرونا اختصاص خواهیم داد.

انتهای پیام//ف. ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خسارت کرونا شهرداری مشهد گردشگری معاون مالی و پشتیبانی میلیارد تومان شهرداری مشهد شهر مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۰۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

شهردار مشهد مقدس از راه‌اندازی سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی شهرداری مشهد، محمدرضا قلندرشریف در مراسم امضای تفاهم‌نامه تشکیل دفتر همکاری مشترک دانشگاه فردوسی و شهرداری مشهد اظهار کرد: یک لحظه غفلت در شهر باعث نارضایتی و بحران می‌شود، مثلاً نشست یک خیابان در مشهد به سرعت رسانه‌ای می‌شود و همه پیگیر آن می‌شوند.

وی افزود: دانشگاه‌ها درگیر موضوعات شهری هستند و بهترین مکان برای اینکه علم به عمل برسد، مدیریت شهری است چرا که ویترین خدمات دولت است؛ امروز شهرداری مشهد بیش از ۴۰۰ خدمت به مردم ارائه می‌کند و این گستردگی کار مقداری مدیریت شهری را به سمت تصمیم لحظه‌ای می‌برد و اگر از قبل برای بحران فکر شده باشد، تصمیم هم لحظه‌ای و هم علمی خواهد بود.

قلندرشریف اضافه کرد: دانشگاه در این زمینه می‌توانند کمک کند و در کنار آن خلاقیت نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، در این دوره مدیریت شهری دفتر خلاقیت در شهرداری تشکیل شد که کارهای خوبی نیز انجام شده است.

شهردار مشهد مقدس افزود: ارتباط مناسب بین خلاقیت با بدنه شهرداری، ظرفیت خوبی برای همکاری دانشگاه و شهرداری به وجود آورده و این همکاری تصمیم‌گیری برای مدیریت شهری را در موقعیت‌های مختلف آسان می‌کند.

وی با بیان اینکه تا امروز پژوهش‌های زیادی برای شهرداری انجام شده که عملیاتی نبوده است، گفت: اگر پایان‌نامه‌ها هدف‌دار باشند و در قالب موضوعات شناسایی شده تنظیم شوند، کار ما در شهرداری راحت‌تر خواهد شد.

قلندر شریف تصریح کرد: سامانه شمس برای شناسایی موضوعات شهرداری در حال راه‌اندازی است و همه مسائل شناسایی شده در آن ثبت می‌شود و ما هم از ایده‌ها برای حل آن‌ها استقبال می‌کنیم.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: امروز مشهد به‌عنوان دبیرخانه خلاقیت کلانشهرها تعیین شده و در حوزه هوشمندسازی و خلاقیت پیشرو است و در ارزیابی صورت گرفته رتبه اول کشور و سوم غرب آسیا در هوشمندسازی را داریم.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال این هستیم تا همه فرآیندهای خدمات شهری آنلاین شود، یادآور شد: در حال حاضر جمع‌آوری پسماند خشک، مجوزهای حمل خاک، آتش‌نشانی و … هوشمند شده است و در آینده نزدیک هم پیش‌نویس پروانه ساختمانی در لحظه صادر خواهد شد.

قلندر شریف تاکید کرد: اگر در این حوزه‌ها سریع پیش نرویم عقب می‌مانیم و این مستلزم این است که ارتباط میان شهرداری و دانشگاه شکل بگیرد و پایان‌نامه‌ها کاربردی باشد، اگر علم با تجربیات عملیاتی شهرداری ترکیب شود در آموزش دانشگاه هم تأثیرگذار است و آن را تقویت می‌کند.

وی گفت: ٢٠ کار ویژه در مدیریت شهری استخراج شده و روی آن کار می‌شود، همکاری میان دانشگاه فردوسی و شهرداری مشهد را می‌توان از اینجا شروع کرد، با برقراری این همکاری دانشجویان می‌توانند تأثیرگذاری کارشان را ببینند و از طرف دیگر در شهرداری، هم هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و هم کیفیت کار بالا می‌رود.

کد خبر 747677

دیگر خبرها

  • خسارت ۱۳۰۰ میلیاردی سیل به کشاورزی کهگیلویه‌وبویراحمد
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند
  • کمک ۳ میلیاردی شورای شهر قزوین برای بازسازی مهد قرآن کریم
  • سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
  • خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی باران به بناهای تاریخی سیستان وبلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی به بنا‌های تاریخی سیستان و بلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی