Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-27@17:11:58 GMT

دگردیسی الگوی بحران در عراق و لبنان

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۰۶۲۹

دگردیسی الگوی بحران در عراق و لبنان

سیاستی که الگوی آشوب های آن در سال های 96 و 98 در ایران پیاده و حالا با رفع باگ های امنیتی اش در بستر ایران، در عراق و لبنان باز تکرار شد.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، امیر مسروری طی یادداشتی در روزنامه خراسان نوشت: موج جدید خشونت در بیروت و بغداد، نگاه ها را بار دیگر معطوف کشورهای غرب آسیا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موج جدید در حالی شهرهای لبنان و عراق را درگیر خود کرده که با تظاهرات چند ماه گذشته بسیار متفاوت است. لبنانی ها در چند روز گذشته شاهد خشن ترین اعتراضات اجتماعی بودند به طوری که برآوردهای اولیه کارشناسان منطقه ای حاکی ازسازمان دهی شدن و آموزش دیده بودن افراد معترض در خیابان هاست. در عراق نیز با آن که بحران کرونا بسیاری از مراکز اداری و خدماتی و حتی مراسم مذهبی را که چندین قرن به طور سنتی برگزار می‌شد، به تعطیلی کشاند اما اعتراضات گسترده ای در شهرهای عراق برگزار شد که خواستار تغییر در سطح سیاسی و مطالبه اقتصادی بودند. این اعتراضات نیز همانند اعتراضات لبنان به خشونت کشیده شد و با نوع اعتراضات چند ماه قبل کاملا متفاوت بود.  در تحلیل این اعتراضات می توان به دو نکته اشاره کرد:

یک: حجم اعتراضات نسبت به گذشته از نظر جمعیت و حضور افراد مختلف و فراگیری با کاهش مواجه بوده اما این بدان معنا نیست که خواسته ها تغییر کرده باشد. خواسته ها هنوز بر محور تغییر دولت، موضوعات اقتصادی و معیشتی است و از این لحاظ تا رفع این مشکلات، اعتراضات ادامه خواهد داشت البته دولت لبنان اعلام کرد دست های پشت پرده این اعتراضات را افشا خواهد کرد و نشان خواهد داد چه کسی از خلأ قدرت در لبنان نفع می برد و قرار است لبنان را به دوران دهه  90 بازگرداند.

از سوی دیگر بلافاصله با انتخاب الکاظمی به عنوان نخست وزیر عراق شهرهای این کشور نیز شاهد تظاهرات بود. تظاهراتی که خشن تر از تظاهرات گذشته بود و به نوعی می توان از آن به سیاست «هزینه – خشم» یاد کرد. سیاستی که الگوی آشوب های آن در سال های 96 و 98 در ایران پیاده و حالا با رفع باگ های امنیتی اش در بستر ایران، در عراق و لبنان باز تکرار شد. در این سیاست که از آن به عنوان هزینه – خشم یاد می کنیم، هدف ایجاد هزینه  سیاسی و امنیتی بالا برای دولت با روش خشم اجتماعی و برانگیختن احساسات عمومی است. سیاستی که در آن دولت ها چاره ای جز کنار رفتن و استعفا ندارند و در نهایت با خلأ قدرت و شکل گیری وضعیت فوق العاده، فعالیت گروه های تروریستی خاموش دوباره احیا می شود.

در عراق این سیاست با حمله به سامرا و شهرهای شمالی بغداد همچون روستاهای اطراف بیجی و تکریت می رفت پیاده شود که با هوشیاری نیروهای الحشدالشعبی خنثی شد. دو: درگیر سازی گروه های سیاسی داخلی دیگر موضوعی است که میان تظاهرات عراق و لبنان مشابه بود. در تظاهرات این دو کشور اپوزیسیون های سیاسی بر آن هستند تقصیر را بر گردن گروه های سیاسی بیندازند و آن ها را مقصر ماجرا نشان دهند. در لبنان جریانات سیاسی مورد حمایت عربستان با طرح ادعاهای دروغین علیه حزب ا... به دنبال این هستند تا فضای جامعه و تظاهرات را به این سمت سوق دهند. معترضان علیه حزب ا... و سیاست های او در لبنان به خیابان ها آمدند تا بهره برداری خود را از این اعتراضات داشته باشند. موضع گیری به موقع حزب ا...، حمایت از دولت و حتی سخنرانی سید حسن نصر ا... دبیرکل حزب ا... نشان داد این حزب و گروه های همراه و همفکرش به هیچ عنوان خواهان تنش در لبنان نیستند و از هر کاری برای دور شدن لبنان از یک جنگ داخلی دریغ نخواهند کرد.

این سیاست در عراق نیز به طور مشابهی علیه گروه های مقاومت صورت گرفت. آمریکایی ها در عراق تلاش بسیاری انجام دادند تا اعتراضات عراق را یک اعتراض ضد مقاومتی و ضد حضور الحشدالشعبی تفسیر کنند که با واکنش جانانه و ایستادگی سلحشورانه این نیرو در دفاع از سامرا در چند روز گذشته و همراهی جوانان عراقی با آنان ، ناکام ماند  تا جایی که بر آن شدند با دور زدن قانون اساسی، شخصیتی را بر کرسی نخست وزیری بنشانند که هدفش حذف مقاومت و فرایندهای سیاسی همسو با این محور در عراق بود.

موضوعی که می توانست به اختلافات گسترده  سیاسی منجر شود اما با تدبیر نمایندگان عراقی این موضوع خنثی ماند.الگوی  بحران عراق و لبنان حاکی از آن است که الگوی بازسازی شده از بحران ایران در آبان 98 شکل دیگری در منطقه به خودش گرفته و می تواند فرایندهای جدیدی به وجود آورد. سرویس های اطلاعاتی آمریکا، رژیم صهیونیستی و حتی عربستان از بحران آبان 98 در ایران درس های بسیار زیادی گرفته اند. در مقابل، جریان حاضر در محور مقاومت با تجربه نگاری بحران های چند ماه گذشته واکنش های معقولی در برابر حوادث اخیر نشان دادند.

حزب ا... در لبنان از طرفدارانش خواست از هر نوع حضور در این تجمعات خودداری کنند. از طرفی خواسته  معیشتی نیز نباید با انگیزه های سیاسی مطرح شود و از همه مهم تر حزب ا... از نقش نداشتن بخش سیاسی اش در ایجاد مشکلات معیشتی گفت. عراق نیز همین گونه به تظاهرات واکنش نشان داد.گروه های وابسته به محور مقاومت از همان ابتدای بحران کرونا به امداد رسانی و خدمات درمانی و معیشتی نیازمندان روی آوردند و فعالیت خود را برون از مباحث سیاسی و حزبی به نفع مردم عراق ادامه دادند. موضوعی که با بازخورد بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی مواجه شد.به نظر می رسد روزهای آینده روزهای سختی برای این دو کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: عراق ایران لبنان عراق و لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۰۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان فرانسه به دنبال گسترش تظاهرات ضد صهیونیست

رسانه‌های محلی در فرانسه گزارش داده‌اند که دانشجویان این کشور نیز دوست دارند تظاهرات ضد صهیونیست در دانشگاه‌هایشان مانند آمریکا گسترده شود.

به گزارش ایسنا به نقل از فرانسه ۲۴، خبرنگاران محلی در پاریس گزارش داده‌اند که دانشجویان پایتخت نشین فرانسه امیدوارند موجی از اعتراضات حمایت از فلسطین را در سراسر فرانسه به راه بیندازند.

دانشجویان یکی از برترین دانشگاه‌های فرانسه و جهان که در پاریس قرار دارد، علیرغم تعطیلی تظاهراتشان که چهارشنبه شب توسط پلیس اتفاق افتاد، همچنان به دنبال تظاهرات و اعتراض به جنگ غزه هستند. 

دانشجویان این دانشگاه می‌خواهند موجی از اعتراضات گسترده را در سراسر دانشگاه‌های فرانسه به راه بیندازند و اکثر تظاهرکنندگان خواستار آتش‌بس فوری هستند.

این دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فرانسه ۲۴ اعلام کردند که دوست دارند صدای اعتراض آنها هم مانند دانشجویان آمریکا به گوش جهانیان برسد و آنها هم به اندازه دانشجویان آمریکا در این سیل اعتراضات ضد صهیونیست سهیم و موثر باشند. 

دانشجویان دانشگاه سوربن در شعارهای خود از دولت فرانسه میخواهند که به کمک مردم فلسطین بروند و از نهادهای بین‌المللی خواستار توقف بمب‌گذاری‌ها در غزه شدند. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • واکنش مفتی عمان به تظاهرات دانشجویی در آمریکا و اروپا
  • دانشجویان آمریکایی چگونه پرچم اعتراض علیه اسرائیل را جهانی کردند؟
  • گسترش اعتراضات حامیان فلسطین در اروپا
  • ۵ نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • دانشجویان فرانسه به دنبال گسترش تظاهرات ضد صهیونیست
  • آخرین اخبار از اعتراضات دانشجویان در آمریکا علیه جنگ غزه
  • گسترش اعتراضات دانشجویی در پایتخت آمریکا
  • بازداشت بیش از ۱۰۰ دانشجوی معترض در آمریکا؛ آزادی بیان به سبک غربی
  • دانشگاه‌های آمریکا در تسخیر معترضان