Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@18:49:37 GMT

تداوم افت شاخص بورس و سناریوهای پیش‌روی بازار سهام

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۱۲۸۵

تداوم افت شاخص بورس و سناریوهای پیش‌روی بازار سهام

بورس تهران معاملات امروز(شنبه) را با عقبگرد ۳ درصدی شاخص کل پشت سر گذاشت. فشار فروشی که از میانه هفته گذشته در بازار سهام شکل گرفت، در دادوستدهای روز چهارشنبه با وسعت و شدت بیشتری ادامه یافت و منجر به ثبت بیشترین افت نماگر اصلی بازار از ۲۴ اسفند شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین؛ بورس تهران معاملات امروز(شنبه) را با عقبگرد ۳ درصدی شاخص کل پشت سر گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فشار فروشی که از میانه هفته گذشته در بازار سهام شکل گرفت، در دادوستدهای روز چهارشنبه با وسعت و شدت بیشتری ادامه یافت و منجر به ثبت بیشترین افت نماگر اصلی بازار از ۲۴ اسفند شد.

هجوم برای عرضه و عدم تقاضا در کمترین قیمتهای مجاز نه تنها ارزش معاملات خرد را به کمترین سطح در سه هفته اخیر تنزل داد بلکه حدود ۶.۸ هزار میلیارد تومان سهم را هم در پایان کار بی‌مشتری گذاشت؛ هیجانی که تا اواسط هفته قبل در جبهه خرید دیده می‌شد روز چهارشنبه به سمت فروش انتقال یافت و ۸۱ درصد از تعداد کل نمادها در این روز با  عقبگرد قیمت مواجه شدند. واهمه تازه‌واردها از اصلاح عمیق‌تر قیمت سهام و مهاجرت سرمایه‌های خرد به سمت طلا و ارز سناریوی محتمل فراروی بورس تلقی می‌شود.

 موضوعی که در این روزها بیش از گذشته توجه فعالان بازار را به خود جلب می‌کند، رفتارهای گروهی چه در مسیر صعودی و چه در مسیر صعودی است. معامله‌گرانی که با هر تلنگری از صف خرید به صف فروش یا بالعکس جابه‌جا می‌شوند.

نگاهی به آمار معاملات روز جاری حکایت از تشکیل صف فروش حدود ۶ هزار میلیارد تومانی در بیش از ۷۰ درصد از نماد فعال روز گذشته بورس تهران داشت که از این میزان ۵۲۷ میلیارد تومان مازاد عرضه در نماد تازه‌وارد «شستا» شکل گرفت. موضوعی که به وضوح نشان از تشدید رفتارهای هیجانی دارد. «شستا» هفته گذشته که پس از افشای اطلاعات بااهمیت بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شده بود، با سفارش‌های خرید و فروش در محدوده ۱۰۰ درصد بیش از قیمت قبل از توقف همراه شده بود که البته به دلیل حجم پایین مورد تائید ناظر قرار گرفت. همین نماد اما با ورود شاخص سهام به محدوده منفی با مازاد عرضه مواجه شده است. رفتارهایی که علاوه بر نبود سواد مالی، به محدودیت‌های فعلی حاکم بر بازار سهام بازمی‌گردد. 

ضعف هسته معاملاتی داد فعالان بورس را درآورده است

ضعف هسته معاملاتی با افزایش تعداد معاملات سهام حال و روز به مراتب نامساعدتری نسبت به گذشته دارد و فغان فعالان بازار را بلند کرده است. در این شرایط هر سامانه‌ای قیمت مختص به خود را نشان می‌دهد و سهامداران را سرگردان کرده است. این ضعف سامانه معاملاتی، نقدشوندگی بازار سهام را نیز هدف قرار داده است که در بلندمدت می‌تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد. 
امروز همزمان با اصلاح حدود ۳ درصدی شاخص سهام، این سهامداران حقوقی بودند که در سمت خرید سهام فعال شدند و خالص تغییر مالکیت سهام به ارزش ۱۴۲ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. در میان ۳۸ صنعت فعال بورسی نیز امروز بیشترین خالص خرید بازیگران حقوقی در سهام زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی رقم خورد. به این ترتیب امروز ۸۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران خرد به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد.

پس از آن نیز خودرویی‌ها شاهد خالص تغییر مالکیت ۶۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. پالایشی‌ها نیز امروز مورد توجه معامله‌گران عمده بازار قرار گرفتند و خالص خرید ۵۵ میلیارد تومانی را رقم زدند. در میان شرکت‌های بورسی نیز نماد معاملاتی شرکت آهنگری‌ تراکتورسازی‌ ایران‌ در اولویت خرید معامله‌گران عمده قرار گرفت.

امروز ۳۲ میلیون سهم «خاهن» به ارزش ۶۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در سمت حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. «شپنا» نیز امروز مورد توجه بازیگران حقوقی بازار قرار گرفت. در این نماد معاملاتی روز جاری بیش از ۴۵ میلیون و ۳۵۰ هزار سهم به ارزش ۵۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران خرد به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد. «خبهمن» نیز در این روز با خالص خرید حدود ۵۴ میلیارد تومانی به سمت حقوقی‌ها همراه شد.

منابعی از بازار سرمایه خارج نشده است/ بازار سرمایه یک بازار میان مدت است

علی صحرائی مدیرعامل شرکت بورس تهران د رواکنش به کاهش ۳۰ هزار واحدی شاخص سهام طی روزهای اخیر با بیان اینکه شاخص کل بورس در روزهایی ۴۰ هزار واحد رشد کرده است، گفت: هفته‌هایی بوده که شاخص کل در تمام روزهای آن صعود کرده است. در این شرایط طبیعی است که برخی شناسایی سود ‌کنند و اقدام به فروش سهام خود در شرایطی که سود کرده‌اند، بکنند.

وی با اشاره به نقش فضای مجازی و برخی رسانه‌ها در کاهش شاخص، گفت: در این میان فضای مجازی و برخی رسانه‌ها هم با اینکه بورس کشور مورد توجه قرار بگیرد موافق نیستند و بر حبابی بودن بورس تاکید می‌کنند. این موضوع در ذهن مخاطبان بی اثر نیست.

مدیرعامل شرکت بورس تهران با تاکید بر اینکه منابعی از بازار سرمایه خارج نشده است، عنوان کرد: سرمایه‌گذاران منتظر هستند تا سهم‌ها را در قیمت بهتر خریداری کنند. باید توجه داشت بازار سرمایه یک بازار میان مدت است و سرمایه‌گذار نباید نگاه کوتاه مدت داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بورس شاخص بورس فرابورس معاملات بورس رشد شاخص کل بورس بورس اوراق بهادار افت شاخص کل بورس شاخص کل بورس صعود شاخص کل بورس بورس تهران بازار بورس بورس کالای ایران سازمان بورس هسته معاملاتی میلیارد تومان بازار سرمایه میلیون تومان معامله گران بورس تهران بازار سهام قرار گرفت شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۱۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات انجام شده در بازار روز جاری نهایتا با رشد 650 واحدی کار را تمام کار البته که بازار در نیمه اول در مسیر نسبتا صعودی قرار داشت اما این روند ضعیف دوامی نداشت و در نیمه دوم مسیر نزولی را انتخاب کرد تا بازار عملا تغییر خاصی را به چشم نبیند.

بازار توان و قدرت رشد را ندارد از طرفی هم کاسه منفی شدن و افت خود را لبریز کرده است.

شاید اگر زیرساخت لازم برای دو طرف کردن بازار سرمایه هرچه زودتر فراهم می‌شد شاهد بهبود روند و ارزش معاملات در بازار سرمایه بودیم و بازار سرمایه همچنان جذابیت خود را برای سرمایه گذاری داشت.

این در حالی است که بازارهای موازی با بازار سرمایه از قابلیت دو طرف بودن استفاده می‌کنند و علاقمندان و معامله‌گران بیشتری را به خود جذب می‌کنند.

قادر معصومی مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس اظهار داشته است که تا زمانی که شرایط بازار سرمایه مساعد نشود عرضه‌ای صورت نخواهد گرفت. این در حالی است که کمی قبل تر از پایان سال 1402 عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه متوقف شده است. البته بازهم فعالان بازار انتظار داشتند که این عرضه ها از ابتدای سال 1402 متوقف شود اما با اصرار رییس سازمان بورس هفته یک عرضه در سال گذشته به بازار وارد شد و این موضوع مورد انتقاد خیلی از فعالان این حوزه بوده است.

قادر معصومی در این خصوص این مطلب را  اضافه کرده است که باید بازار کشش کافی برای عرضه‌ها اولیه را داشته باشد و نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شود تا IPO‌ها از سر گرفته شوند.

اما پای وزارت خارجه به تعطیلی پایان هفته‌ای باز شد و وزارت امور خارجه در راستای حمایت از فعالان اقتصادی بخش‌ خصوصی با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه موافقت کرد. این وزارتخانه در راستای بهبود شرایط اقتصادی کشور هم تعطیلی شنبه را به دولت پیشنهاد داده‌ است!

وزیر صنعت ، معدن و تجارت هم اعلام کرده است که امسال تلاش خواهیم کرد که ظرفیت تولید را افزایش دهیم. او گفته ما به ظرفیت تولید 5 هزار خودرو در روز رسیدیم و تلاش داریم که این را حدود 20 درصد افزایش دهیم که خیلی جهش بسیار بزرگی است. در بحث واردات خودرو ، قصد داریم تعادل بهتری در تامین تقاضای بازار و بحث ناترازی به وجود بیاوریم و اخبار خیلی خوبی در این زمینه داریم. تاکسی‌های برقی را واردات کرده‌ایم و مردم می‌توانند ثبت‌نام کرده و بخرند.

این در حالی است که به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد ارقام خودروهای دپو شده در گمرکات کشور از زبان مسئولان امر کاملا در تضاد با هم است.

دنیای اقتصاد این طور نوشته که طی یک ماه گذشته ارقام متفاوتی از خودروهای وارداتی دپو شده در گمرکات کشور و مناطق آزاد منتشر شده است. بطوریکه وزیر صمت خودروهای متوقف مانده در گمرکات را 50 هزار دستگاه اعلام کرده این در شرایطی است که معاون وی و رییس سازمان توسعه تجارت مدعی است، 13 هزار خودروی وارداتی دپو شده است. با این حال احسان خاندوزی وزیر اقتصاد ماه گذشته اعلام کرد ۲۰هزار دستگاه خودرو در آستانه ورود به گمرکات کشور قرار دارند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

با توجه به رشد مس در بازارهای جهانی این انتظار برای افزایش قیمت فملی در بازار روز جای وجود داشت تا این نماد بتواند تاثیر خوبی را روی شاخص کل نیز قرار دهد . فملی امروز به تنهایی بیش از 2900 واحدی شاخص کل را مثبت کرد اما نمادهای دیگر اجازه رشد شاخص کل را نداند و مسیر شاخص کل صعودی نشد.

از منظر تکنیکالی همچنان سایه سنگین سقف کانال صعودی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بر سر شاخص کل سنگینی می‌کند و اجازه رشد به شاخص کل داده نمی شود اما اهالی بازار همچنان معتقد هستند که بازار می تواند به اعداد بالاتری برسد چرا که قیمت دلار در بازار آزاد کمی عقب نشسته است و این موضوع را نشانه ای برای کاهش تنش های منطقه ای می بینند.

معافیت مالیات عایدی بر سرمایه در بازار بورس هم به همراه افزایش قیمت دلار نیما می تواند از دیگر عواملی باشد که بازار برای صعود شاخص کل روی آنها حساب باز می‌کند و یا حداقل به این موارد در تحلیل های خود وزن بیشتری خواهد داد.

منبع:‌ اکو ایران

tags # بورس سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • بورس در سکوت
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت/ بورس در سکوت
  • شاخص بورس امروز ۸ اردیبهشت/رشد ۶۵۲ واحدی
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس