Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  ارومیه،مهدی سرخوش مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی  از تعیین تکلیف اراضی باغی و زراعی استان خبر داد و افزود: در راستای اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی که نقش مهمی در تسریع ثبت و صدور اسناد املاک دارد، مجموعه عملیات فنی، مهندسی، ممیزی، ثبتی و حقوقی که محدوده و موقعیت املاک را مشخص کرده و ارتباط جغرافیایی آنها را با یکدیگر نشان می‌دهد، انجام می‌گیرد و این اطلاعات به منظور تثبیت مالکیت و تسهیل در حل و فصل دعاوی ملکی و سایر موارد مربوط به املاک اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: تهیه و اجرای نقشه کاداستر اراضی منجر به یکپارچه سازی، سرمایه گذاری مفید، ایجاد بانک اطلاعات کشاورزی و اراضی باغی شامل میزان سطح، موقعیت، پراکندگی، نوع مالکیت و منابع آب اراضی و کمک به کنترل و کاهش مصرف آب بخش کشاورزی می‌شود.

سرخوش با اشاره به مهندسی و آمایش اراضی کشاورزی استان بیان کرد: از سال ۹۴ تا کنون، اطلاعات و سوابق اجرایی ۱۹۲ هزار و ۵۷۴ هکتار از اراضی کشاورزی استان بررسی، استخراج و تولید شده است.

او با بیان اینکه امکان رصد همه اراضی کشاورزی با استفاده از سیستم کاداستر و مراقبت‌های ماهواره‌ای ممکن خواهد بود و این نوع نظارت در راستای اجرایی شدن دولت الکترونیک است اضافه کرد: در سطح ۷۴ هزار و ۲۵۰ هکتار، نقشه، گویا سازی و اطلاعات توصیفی قطعات اراضی کشاورزی در سال گذشته جمع آوری و عملیاتی شد.

عمده تغییر کاربری‌ها در اراضی حاصلخیز و درجه یک اتفاق می‌افتد

سرخوش اظهار کرد: به منظور توسعه خدمات دولت الکترونیک، در این بازه زمانی یک ساله ۵۲۰ مورد پرونده از نظر اصلاح فیزیکی اسناد و بایگانی پرونده‌های قدیمی مورد بازبینی قرار گرفته‌اند و اطلاعات ۲۲۴ پرونده قدیمی استخراج و اطلاعات تعداد ۳۷۱ پرونده قدیمی در سامانه جامع اطلاعات اراضی استان ثبت شده است.

او با بیان اینکه تفکیک و خرد کردن اراضی کشاورزی و ویلا سازی و تغییر کاربری آنها و به تبع آن حذف منبع اصلی درآمد روستاییان را موجب می‌شود ادامه داد: به منظور حفظ کاربری اراضی کشاورزی، تداوم و بهره وری آنها، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک‌ها جز در موارد ضروری ممنوع است.

سرخوش با اشاره به اینکه عمده تغییر کاربری‌های غیرمجاز در خاک‌های حاصل خیز و درجه یک اتفاق می‌افتد افزود: در نتیجه این امر به مرور زمان کشاورزان برای کشت و کار، به سراغ زمین‌های درجه سه و چهار می‌روند که هم عملکرد برداشت محصول در هکتار را پایین می‌آورد و هم انگیزه ورود جوانان به کشاورزی را کاهش می‌دهد، در حالی که به صورت مستقیم بیش از ۴ میلیون نفر بهره بردار در کشور و ۲۰۸ هزار بهره بردار در حوزه کشاورزی استان فعالیت می‌کنند.

مدیر امور ارضی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه جهش تولید محدود به صنعت نیست بلکه در حوزه کشاورزی نیز باید با اتکا به دانش روز و مدرن کردن کشاورزی بتوانیم این شعار را عملیاتی کرده و شاهد جهش و رشد قابل توجه تولید به ویژه در حوزه محصولات استراتژیک باشیم اظهارکرد: در این راستا وظیفه همگانی است که در جهت تأمین امنیت غذایی مردم از اراضی کشاورزی حفاظت و صیانت کنیم.

جهش تولید محدود به صنعت نیست حوزه کشاورزی نیز باید تحقق آن را دردستور کار قرار دهد

سرخوش افزود: طبق قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی، احداث گلخانه‌ها، دامداری‌ها، مرغداری‌ها، پرورش ماهی و سایر تولیدات کشاورزی و کارگاه‌های صنایع تکمیلی و غذایی درروستاها، بهینه کردن تولیدات بخش کشاورزی بوده و تغییر کاربری محسوب نمی‌شود، احداث موارد مذکور با رعایت ضوابط زیست محیطی و با توجه به شرایط جغرافیایی و نیاز هر منطقه با موافقت سازمان جهاد کشاورزی استان بلامانع است.

سرخوش بیان کرد: در سال گذشته به تعداد ۲۴۲ مورد ابنیه و مستحدثات غیر مجاز اراضی کشاورزی به استناد تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و احکام صادره قطعی، قلع و قمع به حالت اولیه اعاده شد.

او  اضافه کرد: در سال ۹۸ از تعداد ۲ هزار و ۹۰۶ مورد در سطح ۶۲ هکتار تغییر کاربری غیر مجاز شناسایی شده، برای تعداد یک هزار و ۴۷۷ فقره اخطار توقف عملیات صادر شده است.

سرخوش افزود: در این راستا تعداد ۹۴ مورد قلع و قمع نیز به استناد احکام صادره قطعی به مساحت سه هزار و ۹۲۵ هکتار و ۱۴۸ فقره نیز به استناد تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری راضی کشاورزی در سطح بیش از ۱۵ هکتار اجرا شده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در خصوص وصول عوارض و درامدهای ناشی از صدور مجوز تغییر کاربری و واگذاری اراضی ملی در استان در ۱۲ ماهه سال گذشته، بیان کرد: در سال گذشته عوایدی بالغ بر ۳۶ میلیارد و ۸۵۳ میلیون ریال جهت صدور مجوز تغییر کاربری، ۱۷ میلیارد و ۱۶۲ میلیون ریال به منظور فروش اراضی واگذار شده و چهار میلیارد و ۲۵۱ میلیون ریال نیز جهت اجاره اراضی واگذار شده از متقاضیان و بهره برداران اخذ و به حساب خزانه داری کل کشور واریز شده است.

سرخوش با تاکید بر لزوم مشارکت همگانی در جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی، از بهره‌برداران و دوستداران طبیعت خواست در کنار حفاظت از عرصه‌های کشاورزی در صورت مشاهده هرگونه تخریب و دخل و تصرف در اراضی کشاورزی مراتب را با خط ارتباطی ۱۳۱ با مرکز فرماندهی یگان حفاظت از اراضی کشاورزی استان به‌صورت شبانه‌روزی اطلاع دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اراضی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی قلع و قمع تغییر کاربری اراضی کشاورزی آذربایجان غربی کشاورزی استان تغییر کاربری کاربری اراضی حفظ کاربری سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۳۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مدیر جهاد کشاورزی آمل از قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.


مهرداد فولاد گفت: به دنبال صدور دستور قضایی، اکیپ اجرای احکام‌قضایی شامل واحد حقوقی و گشت ۱۳۱ مدیریت جهاد کشاورزی آمل با همراهی نیروی انتظامی اقدام به قلع و قمع تغییرکاربری غیرمجاز خارج از طرح هادی مصوب در روستاهای قادی‌محله و بختیارکتی این شهرستان کردند.


وی افزود: پنج بنا و هفت فقره تفکیک و دیوارکشی در قالب ماده ۳ و تبصره ۲ ماده ۱۰، قلع و قمع و ۱۲ هزار و ۳۰۰ متر‌مربع زمین کشاورزی به چرخه تولید بازگشت.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل با بیان اینکه جهاد کشاورزی با تمام قدرت در راه حفظ بستر تولید محصولات کشاورزی ایستاده است، گفت: به مالکین اراضی کشاورزی توصیه می‌شود بدون اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح اقدام به تغییر کاربری اراضی خود نکنند.

دیگر خبرها

  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی در استان آذربایجان غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی
  • ۴۵ پرونده امور اراضی استان تهران تعیین تکلیف شد
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۷۵ هکتار از اراضی زراعی چهارباغ
  • تخریب ۱۲ مورد ساخت وساز غیر مجاز در بوژان نیشابور
  • قلع و قمع تصرفات غیر قانونی در آباده