Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، حجت الاسلام والمسمین مسیح مهاجری در سرمقاله امروز(یک شنبه)  روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:  اصل برائت، که راه را بر مجرم دانستن افراد قبل از اثبات جرم می‌بندد و حکم می‌کند که تمام انسان‌ها از هر جرمی پاک هستند مگر آنکه خلاف آن ثابت شود، یک اصل پذیرفته شده در تمام مکاتب حقوقی در سطح جهان است و ادیان نیز آن را قبول دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اسلام، علاوه بر انسان، حتی اشیاء هم قبل از آنکه نجاست یا حرمت آنها به اثبات برسد، پاک و حلال دانسته شده‌اند. این، یک حکم عقلی است و اگر کسی خلاف آن را ادعا کند، خلاف عقل گفته است.

قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران در اصل 37 با صراحت تمام مقرر داشته است: «اصل، برائت است و هیچکس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد.»

اینکه به اصل برائت چقدر عمل می‌کنیم، موضوع مهمی است که بسیاری از مشکلات امروز جامعه ما به آن مربوط می‌شود. در احراز صلاحیت‌ها این اصل، کاربرد زیادی دارد و چون استفاده صحیح از آن دست کسانی که می‌خواهند سلیقه‌ای عمل کنند را می‌بندد، عنوان «عدم احراز» را جایگزین آن کرده‌اند و با استفاده از این عنوان جعلی، خود را از پای‌بندی به اصل برائت نجات داده‌اند. البته آنها تصور می‌کنند خود را نجات داده‌اند ولی واقعیت اینست که هم خود را و هم کشور و ملتی را از مهم‌ترین اصل عقلی و شرعی و اخلاقی دور می‌نمایند و مهم‌تر اینکه بنیانی‌ترین پایه اعتقادی مردم را که «عدالت» است خدشه‌دار می‌کنند. عدالت، فقط اقتصادی نیست. سیاست، اخلاق، قضاء و اجتماعیات، عرصه‌های مهم عدالت هستند و یک جامعه فقط هنگامی از عدالت برخوردار خواهد بود که در تمام این زمینه‌ها عادلانه رفتار شود.

نکته بسیار مهم اینست که اخلاق در رتبه‌ای بالاتر از عدالت قرار دارد و به همین دلیل توصیه‌های اخلاقی اسلام، از اصل برائت هم فراتر می‌روند. در روایات اخلاقی منقول از پیشوایان معصوم داریم که فرموده‌اند: «ضَعْ أمرَ أخیکَ على أحسَنِهِ» یعنی آنچه از برادر دینی‌تان سر می‌زند را با بهترین برداشت ممکن تفسیر کنید.

اصل برائت فقط می‌گوید کسی را بدون آنکه جرم او به اثبات رسیده باشد، مجرم ندانید، ولی این توصیه اخلاقی دینی می‌گوید نه‌تنها به کسی بدبین نباشید و نه‌تنها به همه خوشبین باشید، بلکه این خوش‌بینی را به بالاترین مرحله ممکن برسانید. در این نگاه که می‌توان آن را نگاه رحمانی نامید، فقط «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» حاکم است که دستورالعمل قرآنی «فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ» پیوست آنست. همه با هم برادرند، خیرخواه همدیگرند و تلاش می‌کنند آنچه به اصلاح امور جامعه و آحاد مردم می‌انجامد را عملی سازند و از هر سخن و رفتاری که ممکن است به کسی کوچک‌ترین لطمه‌ای وارد کند بپرهیزند.

جامعه‌ای که امام خمینی با انقلاب اسلامی و تأسیس نظام جمهوری اسلامی برای مردم ایران می‌خواست چنین جامعه‌ای بود. اینکه امام در تمام 10 سال رهبری بعد از تأسیس نظام جمهوری اسلامی همواره بر ضرورت تهذیب نفس تأکید می‌کرد و علیه هر سخن و اقدام خلاف اصل برائت و نگاه رحمانی به مردم و حتی به رقبای سیاسی، می‌خروشید و هشدار می‌داد، به این دلیل بود که می‌خواست این جامعه اخلاقی را بنا کند و به ما بفهماند که باید از این بنای شکوهمند حفاظت کنیم.

شوربختانه باید اعتراف کنیم که امروز ما از جامعه‌ای با این ویژگی‌ها برخوردار نیستیم. نگاه‌ها به همدیگر به جای اینکه بهترین نگاه باشد، بدترین نگاه است. متأسفانه در این روش انحرافی فرقی میان اصلاح‌طلب و اصولگرا وجود ندارد، هردو عینک‌های تیره‌ای بر چشمان خود گذاشته‌اند و همه چیز طرف مقابل را سیاه‌ و تیره و تار می‌بینند گوئی که هیچ نقطه سفیدی در پرونده‌ها وجود ندارد! همین نگاه سیاه حداکثری و منازعات دائمی میان رقبای سیاسی که نتیجه این نگاه است، راه را برای انواع مفاسد باز کرده و به اعتقادها و امیدها لطمه زده است.

امروز، ایران به تصحیح این مسیر غلط نیازمند است. همه باید عینک‌ها را بردارند و اصل برائت و نگاه رحمانی را بر کشور حاکم کنند و راه را برای استقرار عدالت اخلاقی هموار سازند. با عدالت اخلاقی است که می‌توان انقلاب اسلامی را به اهداف والایش رساند و نظام جمهوری اسلامی را به عنوان الگوی ملت‌ها مطرح ساخت.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا مسیح مهاجری سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی نظام جمهوری اسلامی اصل برائت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۳۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوزونیدیس: شاید فرودگاه سیرجان برای تیم رقیب باز می‌شود نه ما!

ایسنا/کرمان سرمربی گل گهر سیرجان می‌گوید از این‌که تیم حریف با پرواز مستقیم به سیرجان می‌رسد متعجب شده است.

به گزارش ایسنا، مارینوس اوزونیدیس در نشست خبری قبل از دیدار برابر شمس آذر قزوین در هفته بیست‌وششم لیگ برتر اظهار کرد: مثل گذشته با یکسری بازیکن مصدوم روبرو هستیم که باید ببینیم تا فردا چه می‌شود. حتماً می‌خواهیم در بازی فردا پیروز شویم اما خب به بازی حذفی هم فکر می‌کنیم. در مورد دو سه بازیکن باید ببینیم در تمرین چه شرایطی را دارند که شروع کنند یا خیر.

وی گفت: برخی چیزها خیلی مهم است. برای من عجیب است که چرا فقط ما فردا بازی می‌کنیم؟ ما بازی حذفی و بازی با مس رفسنجان داشتیم ولی یک روز از همه تیم‌ها کمتر استراحت کردیم. چرا؟ برای اینکه آخر فصل، یک روز خیلی مهم است. فعلا شرایط این‌گونه است. ما سعی می‌کنیم که نسبت‌به این شرایط برنامه‌ریزی کنیم.

اوزونیدیس ادامه داد: برخی مسائل برای من عجیب بوده که شنیدم تیم حریف‌مان مستقیم با پرواز به سیرجان می‌آید. شاید فرودگاه اینجا برای تیم رقیب باز می‌شود نه برای ما.

سرمربی گل گهر در مورد عملکرد بهنام برزای در پست غیرتخصصی خود و زمان بازگشت مسیح زاهدی و آرتا به ترکیب گل گهر گفت: آرتا که هنوز آماده نیست و مسیح باید ببینم در تمرین چگونه است و امیدوارم که آماده باشد. با برزای هم مشکلی نداریم چون در هر پستی بازی کند بهترین خود را ارائه می‌کند. در مورد مسیح باید ببینیم شرایطش در تمرین چگونه است و تصمیم‌گیری کنیم برای اینکه از اول شروع کند و به آمادگی کامل برسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اوزونیدیس: شاید فرودگاه سیرجان برای تیم رقیب باز می‌شود نه ما!
  • مدرسه باید واقعیت جامعه باشد/ ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار معلم مخالف مدرک دانشگاهی خود آموزش می‌دهند
  • حاکمیت نگاه ویژه‌ای در تأمین نیاز‌های حرفه‌ای ماماها داشته باشد
  • ایمان برای انسان مؤمن امنیت به ارمغان می‌آورد
  • از بین رفتن کلونی‌های معتادان متجاهر در تهران
  • کارگران در خط مقدم جبهه اقتصادی قرار دارند
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین نشان از عدم پایبندی مدعیان حقوق بشر به آزادی است
  • مجلس یازدهم نگاه ویژه‌ای به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها داشت
  • جواد خیابانی: المپیک باستان حدود 776 سال قبل از میلاد مسیح بوده است / فیلم
  • نگاه استاد مطهری به آینده جمهوری اسلامی به روایت افروغ