Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید فراهانی با اشاره به پیش بینی رشد اقتصادی منفی در سال 99 از طرح لایحه اصلاح ساختار شهرداری تهران در صحن شورای شهر تهران خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران، در نشست اینستاگرامی با خبرگزاری برنا به بحث و بررسی در خصوص فضای اقتصادی شهر در ایام کرونا پرداخت و اصلاح ساختار شهرداری تهران و توجه به سرمایه‌گذاران و مشارکت آنان را راه حلی برای گریز از این مسئله دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پیش‌بینی تشدید فضای رکود تورمی کسب و کار در سال 99

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران، در نشست اینستاگرامی با خبرگزاری برنا با اشاره به بحران کرونا و مشکلات بودجه‌ای مدیریت شهری تهران گفت: در شرایطی با بحران کرونا رو به رو هستیم که غیر از کرونا، عوامل متعددی در کاهش درآمدها اثرگذار بوده است؛ اقتصاد ایران در سال 99 کوچک شد بدین ترتیب تشدید رکود تورمی را در حوزه  کسب و کار را برای سال 99 پیش‌بینی می کنیم. 

او افزود: تحریم های ظالمانه ایالت متحده بیش از پیش بر اقتصاد تاثیر گذاشته و درآمدهای نفتی و مالیاتی هم کاهش پیدا کرده است.

فراهانی تاکید کرد: مسئله کرونا به شکل جهانی و ملی و محلی تاثیرات خود را گذاشته است و همه در کنار نبود چشم‌انداز مناسب در حوزه اقتصادی مزید بر علت شده تا پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد اقتصادی منفی مشابه سال 98 باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: مجموعه شرکت ها و سازمان‌های کسب و کار همین وضعیت را پیش بینی می کنند. پیش بینی صندوق بین المللی پول حاکی از رشد منفی شش درصدی اقتصادی در سال 99 است. در نه ماهه نخست سال 98، آمار در حدود 7/6 دهم درصد بوده که می توان عنوان کرد در شرایط غیر کرونایی هم رشد اقتصاد کشور منفی بوده است.

انتظار رونق ساختمانی را داشتیم

فراهانی با اشاره به کاهش تولید عنوان کرد: با کاهش تولید، درآمدهای نفتی، خواب سرمایه و فرار سرمایه از فضای مستغلات و مسکن به سمت بازار موازی رفته و طبیعی است که اصلی ترین درآمدهای شهرداری با فشار روز افزون رو به رو است. 

او با اشاره به درآمدهای شهری گفت: یکی از درآمدهای شهری ارزش افزوده است که در حال حاضر حدود 3 درصد از 9 درصد ارزش افزوده را دریافت می کنیم اما نسبت به مدت مشابه سال 98، این عدد 60 درصد در فروردین ماه 99 کاهش پیدا کرده است که نشان دهنده رکود و عدم تحرک سرمایه در حوزه معاملات است. 

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در انتهای سال 98 انتظار رونق کسب و کار ساختمانی و دریافت پروانه را داشتیم، افزود: این امر اتفاق نیفتاد و همه اینها مدیریت شهری را به این نتیجه رساند که باید بسته حمایتی با هدف جبران اقتصادی در پرتو کرونا پیشنهاد بدهد.

تاکید بر لایحه بسته محرک اقتصادی در حوزه شهرسازی

او بیان کرد: لایحه حداقلی از سوی شهرداری پیشنهاد شد تا بخش کوچکی از درآمدهای از دست رفته را به دست بیاورد. مهم ترین وجه درآمدهای شهری بحث شهرسازی است به همین ترتیب لایحه ای از سوی شهرداری با عنوان بسته محرک اقتصادی مطرح بوده است که همین مسائل را پیشنهاد داده اند. 

فراهانی با اشاره به وضعیت موجود گفت: راه حل های مختلفی در شرایط موجود در دستور کار داریم که مشخصا شورا به چند مسئله تاکید دارد و از شهرداری مطالبه می کند. 

عرضه سهام شرکت ها و سازمان ها به بازار بورس

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: عرضه سهام شرکت ها و سازمان های شهرداری تهران به بازار بورس جز تاکیدات ما بوده است که خوشبختانه شورای پنجم ریل گذاری مناسبی داشته و شهرداری را برای ارائه لایحه الزام کرده و در برنامه توسعه سوم شهرداری تهران آن را پیش بینی کرده است.

کاهش 87 درصدی معاملات مسکن در اسفند 98

او در خصوص بسته محرک شهرداری تهران بیان کرد: بسته محرک اقتصادی که شهرداری تهران ارائه کرد جهت گیری شهرسازی دارد. تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین امسال نشان می دهد که نسبت به ماه مشابه سال قبل، شاهد کاهش 63 درصدی معاملات بوده ایم و نسبت به اسفند ماه سال 98، 87 درصد کاهش داشته ایم که نشان می دهد شاهد کاهش جدی خرید و فروش و رکود در بازار مسکن هستیم و در این شرایط شاهد رکود در تقاضا برای دریافت پروانه های ساختمانی و کاهش تقاضا برای تغییر کاربری هستیم. 

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با بسته محرک اقتصادی شهرداری تهران تصریح کرد: این بسته در جهت تشویق گرفتن پروانه ساختمانی بوده است و به نظر بنده این بسته به شکل حداقلی کمک هایی می کند اما چند مشکل جدی دارد و زمینه ایجاد تقاضای جدید و تحریک تقاضا نمی‌شود. 

حل مشکلات میان سرمایه دار و شهرداری در اولویت باشد

او ادامه داد: اولا به نظر ما این بسته، مشوقی برای صاحبان سرمایه و سازندگان جهت افزایش جدی صدور پروانه ساختمانی نخواهد داشت چراکه پیشنهاد جذابی ندارد. از ظرفیت‌های قانونی برای دادن طبقات متناسب طرح تفصیلی به طور کامل استفاده نشده است. هر چند مسئله خط آسمان مطرح بوده که از ظرفیت‌های قانونی طرح تفصیلی بود که در این لایحه دیده شده است اما حتما لازم است که توجه ویژه به جذب سرمایه های بزرگ در حوزه ساخت و ساز به خصوص در فضاهای متناسب با طرح تفصیلی در رابطه با برج سازی و ارائه مشوق برای جذب سرمایه در این حوزه وجود داشته باشد.

فراهانی اضافه کرد: بحث مشارکت اهمیت زیادی دارد و راهی نداریم جز اینکه مشارکت‌های عمومی- خصوصی را افزایش بدهیم تا پروژه های بزرگ را اجرا کنیم که این امر میان شهرداری و سرمایه داران ممکن خواهد بود. در چند زاویه باید این کارها به شکل شبانه روز انجام شود. قراردادهای مشارکتی که دچار اختلاف شده است باید در اولویت حل مدیریت ارشد شهری قرار بگیرد.

نماینده شورا در کمیسیون ماده 38 گفت: نماینده شورا در کمیسیون حل اختلاف میان پیمانکار و شهرداری هستم و حجم پرونده‌ها میان سرمایه داران و شهرداری زیاد شده است و بارها درخواست کردیم که مدیران ارشد شهرداری به حل این موضوع بپردازند و سرمایه گذاران را در اولویت قرار بدهند که متاسفانه عزم جدی در این رابطه وجود دارد. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: همچنین مطالبه گری شهردار تهران از شهرداران مناطق برای فعال کردن پروژه های مشارکتی جدید و ارزیابی عملکرد آنان بر مبنای تعداد پروژه های مشارکتی جدید است. گویا فرقی نمی کند که شهرداران مناطق پروژه مشارکتی از طریق جذب سرمایه گذار داشته باشند یا نه و تفاوتی میان شهردارانی که این کار را انجام می دهند با سایرین نیست.

شهرداری باید ارزان تر اداره شود

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: بحث دیگر مسئله ارزان تر اداره شدن شهر تهران است. در شرایطی نیستیم که شهرداری تهران به عنوان دستگاه بریز و بپاش کارها را با هزینه های زیادی انجام بدهد. 

او افزود: در مقابل بزرگ شدن بدنه شهرداری تهران مقاومت کردیم. برای اینکه به شهرداری چابک با ساختار کوچک و تفویض اختیار برسیم و به جای تصدی گری به تسهیلگر برسیم باید تغییر ساختار در دستور کار باشد.

کاهش معاونت ها، سازمان ها و زیر مجموعه های  شهرداری تهران

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به روش کاهش هزینه ها بیان کرد: لایحه‌ای شهرداری تهران در سال گذشته ارائه کرد که در کمیسیون‌های شورا در حال بررسی است و جمع‌بندی‌ها در کمیسیون برنامه و بودجه در حال انجام است و به زودی این لایحه که شاهد کاهش سطح و سطوح شهرداری است در صحن شورا بررسی می شود و تعداد معاونت ها و ادارات کل و زیر مجموعه های شهردار کاهش پیدا می کند. 

فراهانی گفت: سازمان ها و شرکت ها ادغام می شوند و امیدواریم به فضایی برسیم که به شهرداری کوچک تر با هزینه کم برسیم تا هزینه اداره شهر را کم کنیم و اقدامات مناسبی را انجام بدهیم. 

او تاکید کرد: اصلاح ساختار در دستور کار است و جزئیات این کاهش سطح و سطوح شهرداری و ادغام شرکت ها را در کمیسیون برنامه و بودجه در حال بررسی هستیم.

ادامه دارد

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اقتصاد ایران شورای شهر تهران شهروند بورس مجید فراهانی کاهش ساختار شهرداری بسته محرک اقتصادی شهرداری تهران اصلاح ساختار سازمان ها کسب و کار پیش بینی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۴۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد

استاندار خراسان جنوبی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، فاز اول نیروگاه بادی درح به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی؛ جواد قناعت در دیدار با سرمایه‌گذاران شرکت انرژی‌های تجدید پذیر خراسان، اظهار کرد: ایجاد ارزش افزوده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های موجود در اولویت برنامه‌های استان است.

وی با اشاره به اینکه بادهای ۱۲۰ روزه از ظرفیت‌های بسیار خوب استان در تولید انرژی‌های پاک است، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند به رونق استان کمتر توسعه یافته خراسان جنوبی کمک کند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پیشینه کار در محل اجرای نیروگاه بادی درح اظهار داشت: به جهت اهمیت فعالیت این نیروگاه در استان، اجرای این پروژه باید شتاب بگیرد.

وی با اشاره به موارد مطرح شده از سوی سرمایه گذاران در این جلسه و درخواست دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی، گفت: این درخواست با دید مثبت با محوریت معاونت اقتصادی استانداری پیگیری می‌شود.

قناعت از پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی فاز اول پروژه گفت و متذکر شد: روند اجرای کار برای ۱۵ درصد باقیمانده فاز اول شتاب بگیرد تا این مرحله وارد فاز بهره‌برداری شود.

به گزارش‌ایمنا؛ نیروگاه بادی درح با سرمایه‌گذاری ۶۳ میلیون یورویی بخش خصوصی به ظرفیت ۵۰ مگاوات در حال احداث است و فاز اول پروژه شامل چهار توربین و به ظرفیت ۱۰ مگاوات، ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آماده بهره‌برداری است.

کد خبر 748437

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی قیمت طلا/ نگاه سرمایه‌گذاران به فلز زرد
  • وعده‌های عملی نشده شهرداری و دولت درباره خودروهای برقی در حمل و نقل عمومی/ برقی شدن ناوگان به این زودی شدنی است؟ (فیلم)
  • فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • پرس در اندیشه تغییر ساختار مالکیت باشگاه رئال مادرید
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟
  • تمرکز بر افزایش جذابیت تولید با کاهش مالیات در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم
  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • پیش‌بینی نگران کننده: امسال رشد اقتصادی نداریم؛ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم هم نباشید