Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-28@04:04:06 GMT

راکت هدایت‌شونده «فجر-5»؛ انقلابی در عرصه توپخانه‌ای

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۴۵۰۳

راکت هدایت‌شونده «فجر-5»؛ انقلابی در عرصه توپخانه‌ای

توسعه مدل هدایت‌شونده راکت‌های فجر-5، قدم بلندی در افزایش دقت و تأثیرگذاری یگان‌های توپخانه‌ای ایران محسوب می‌شود که این گام نویدبخش انقلاب توپخانه‌ای در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گروه سیاسی خبرگزاری آنا،  صنایع دفاعی جمهوری اسلامی تا کنون موفقیت‌های خوبی در طراحی و تولید انواع راکت‌های توپخانه‌ای مورد نیاز نیروهای مسلح بدست آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله این دستاوردها می‌توان به خانواده راکت‌های فجر اشاره کرد. این خانواده شامل راکت های فجر1، فجر3، فجر5، است که هم اکنون در یگان های نیروهای مسلح بکارگیری می‌شود. در این بین اما راکت فجر-5 در انواع مختلفی همچون راکت فجر-5 دو مرحله‌ای و راکت هدایت شونده فجر-5C هم تولید شده است.

فجر-5 نوع دوربردتر و مؤثرتری از خانواده فجر بوده که دارای کالیبر 333 میلیمتر، جرم 915 کیلوگرم که 175 آن مربوط به سرجنگی و 90 کیلوگرم آن ماده منفجره است. این راکت 6485 میلیمتری در بیشترین برد، به 75 کیلومتر می‌رسد. خودروی پرتابگر این راکت از همان نوع مربوط به راکت فجر3 است، ولی با پرتابگر چهار لوله‌ای است.

نوع دو مرحله ای از فجر-5 نیز تاکنون در چند نمایشگاه عمومی معرفی شده است که بیشتر از 9 متر طول داشته، به صورت تک‌فروندی شلیک شده و پس از شتاب گرفتن توسط پیشران مرحله اول، این بخش جدا شده و پیشران مرحله دوم روشن می‌شود. پیشران مرحله اول این راکت قطر بیشتری نسبت به خود موشک دارد و سرعت موشک را تا حد زیادی افزایش می‌دهد به‌طوری‌که این موشک به برد نهایی حدوداً 190 کیلومتر رسیده و شعاع مرگباری سرجنگی از انوع انفجاری شدید آن بالغ بر 100 متر است. این راکت از روی پرتابگر چهار لوله‌ای مستقر بر کامیون شلیک می‌شود.

در جریان بازدید فرماندهی معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوا فضای سپاه در سال 1393، نمونه‌ای از راکت فجر 5 دیده شد که به عنوان موشک فجر 5 معرفی شده و در بخش سر جنگی آن بالک‌هایی دیده می‌شود. رونمایی از این راکت هدایت‌شونده در همان زمان هم از چشم تحلیل‌گران بیگانه دور نماند.

نوع ارتقایافته‌ای از راکت فجر-5 با عنوان فجر-5C موجود است که در بخش عقبی این نوع راکت یک خروجی گاز متفاوت با فجر-5 تعبیه شده و بالک‌هایی نیز به بخش عقبی راکت اضافه شده است. درباره مشخصات سامانه هدایتی، برد، سرعت یا وزن و نوع سرجنگی این راکت جدید اطلاعاتی منتشر نشده است و صرفاً می‌دانیم که کالیبر این راکت مانند فجر 5 قبلی 333 میلی متر است و بالک‌هایی برای هدایت در کلاهک این موشک قرار داده شده است.

همچنین سر جنگی در این راکت از نوع جداشونده بوده و به صورت مستقل به سمت هدف حرکت می‌کند؛ لذا با این اوصاف و با توجه به برد کمتر سامانه فجر-5 به عنوان یک راکت توپخانه‌ای، می‌توان انتظار یک سامانه کاملاً نقطه‌زن را از فجر-5 هدایت‌شونده داشت که کمک فراوانی به یگان‌های توپخانه‌ای خواهد کرد. همچنین با توجه به اینکه خود راکت نیز بر روی یک کشنده حمل شده و چهار تیر از آن بر روی این خودرو حمل می‌شود، تحرک مناسبی را به این سامانه می‌بخشد.

امروز نیز با توسعه یافتن مدل هدایت‌شونده راکت‌های فجر-5، قدم بلند دیگری در افزایش دقت و تأثیرگذاری یگان‌های توپخانه‌ای ایران برداشته شده که این گام نویدبخش انقلاب توپخانه‌ای در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام/4079/

منبع: آنا

کلیدواژه: موشک بالستیک موشک کروز راکت فجر 5 توپخانه ای نیروهای مسلح راکت های فجر هدایت شونده راکت فجر 5

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۴۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز ۲۰۳ طوفان‌الاقصی| ادامه حملات هوایی و توپخانه‌ای

جنگ در غزه امروز وارد دویست و سومین روز خود شد، طولانی‌ترین جنگی که اشغالگران تاکنون در آن درگیر شده‌اند و هیچ چشم‌انداز روشنی نیز برای خلاصی از آن پیش رو ندارند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، 203 روز از جنگ در غزه می‌گذرد و طبق آخرین آمار وزارت بهداشت غزه، 34305 نفر به شهادت رسیده و 77293 تن دیگر زخمی شده‌اند، پیکر هزاران نفر نیز همچنان زیر آوار ساختمان‌ها مدفون است. از بامداد امروز نیز نیروی هوایی و توپخانه ارتش اشغالگر مناطق مختلف از شمال تا جنوب باریکه غزه را آماج حملات خود قرار داده است.

از سوی دیگر مقامات رژیم تل آویو همچنان از قریب‌الوقوع بودن یورش زمینی به رفح سخن می‌گویند.

در سطوح سیاسی نیز شبکه 12 اسرائیل گزارش داد که کابینه جنگ و شورای وزیران این رژیم به زودی در خصوص ادامه مذاکرات یا آغاز یورش به رفح تصمیم‌گیری خواهند کرد. امروز همچنین قرار است یک هیأت مصری به تل آویو سفر کند تا در ادامه مذاکرات روزهای گذشته با مقامات اسرائیلی به رایزنی بپردازد.

کشف 140 گور دسته‌جمعی در غزه و افشای جنایات جدید صهیونیست‌هااستعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه

کاربران محترم مهمترین تحولات دویست‌ودومین روز عملیات طوفان الاقصی را در ادامه دنبال کنید:

***********************************************************************

بمباران محله الشجاعیه در شهر غزه

جنگنده‌های ارتش اسرائیل چندین ساختمان در محله الشجاعیه در شرق شهر غزه را به شدت بمباران کردند.

گلوله‌باران اردوگاه النصیرات در مرکز غزه

رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که توپخانه ارتش اشغالگر شمال اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه را گلوله‌باران کرد.

کشف پیکر 392 شهید از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر 

سازمان امداد و نجات فلسطین در نوار غزه اعلام کرد تا این لحظه اجساد 392 شهید را در بیمارستان ناصر در خان یونس از گورهای دسته‌جمعی خارج کرده که هویت 58 درصد آن‌ها نامشخص است.

دیگر خبرها

  • شهید شفیع زاده، مبتکر توپخانه نیروی زمینی سپاه
  • کار بزرگ شهید شفیع زاده در توپخانه سپاه
  • حمله راکتی حزب‌الله به مقر تیپ «حرمون» ارتش اسرائیل
  • حمله موشکی و توپخانه‌ای عربستان به مناطق مرزی یمن
  • المسیره: عربستان مناطق مرزی یمن را هدف حمله موشکی و توپخانه‌ای قرار داد
  • گردان‌های «المجاهدین» سدیروت اشغالی را راکت‌باران کرد
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • آمادگی کره شمالی برای آزمایش یک سامانه موشک‌انداز جدید
  • روز ۲۰۳ طوفان‌الاقصی| ادامه حملات هوایی و توپخانه‌ای
  • خاطره شنیده نشده از حاج قاسم