Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@05:29:49 GMT

راهکار درمانی آرتروز زانو را بشناسیم

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۴۵۲۷

راهکار درمانی آرتروز زانو را بشناسیم

یک متخصص ارتوپدی علل بروز آرتروز ناحیه زانو، درجه بندی این آرتروزها و محدودیت حرکتی این بیمارانو راهکارهای درمانی کاهش این نوع دردها را تشریح کرد.

فرهاد مهری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به علل بروز آرتروزهای ناحیه زانو، اظهار کرد: یکی از دلایل مهم مراجعه به بیماران به درمانگاه‌های ارتوپدی آرترزوهای زانو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیوع این بیماری معمولاً بالای سن ۵۰ سال بوده و در بین خانم‌ها شایع‌تر از آقایان است.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط، وضعیت عکس‌ها و معاینه کلینکی بیمار که انجام شد این نوع دردهای آرتروزی به چهار درجه تقسیم می‌شود، افزود: درجه چهارم که شدیدترین نوع دردهای ناحیه زانو است و با تعویض مفصل و عمل جراحی قابل درمان است. اما درجات پایین‌تر را می‌توان با درمان‌های طبی و اصلاحی درمان کرد.

این متخصص ارتوپدی با تاکید بر علائم درد آرتروزهای ناحیه زانو، گفت: علائم درد این نوع آرتروزها در موقع فعالیت بوده و هنگام بالا رفتن از پله یا خم و راست کردن زانو، موقع نماز خواندن، نشستن و استفاده از سرویس‌های بهداشتی نیز این دردها تشدید پیدا می‌کند.

مهری با اشاره به اینکه با پیشرفت آرتروز این دردهایی که در این مواقع به وجود می‌آید معمولاً دائمی می‌شود، اظهار کرد: از مشخصات دیگر دردها خشکی و سفتی مفصل صبحگاهی است که بعد از ۳۰ دقیقه به تدریج این سفتی و خشکی از بین می‌رود.

وی ادامه داد: علاوه بر این خم و راست کردن زانو در وضعیت بدنی افراد مهم است به طوری که وقتی پاها دراز است، فاصله‌ای بین پشت زانو و سطح تخت یا زمین احساس می‌شود و این فاصله باعث می‌شود که زانو به درستی صاف نشود.

این متخصص ارتوپدی معتقد است از مشخصات دیگر افراد مبتلا به آرتروزهای ناحیه زانو این است که این افراد در موقع راه رفتن محدودیت حرکتی دارند. تشخیص این گروه از بیماران بیشتر با یک عکس ساده است. همچنین علل دیگری نیز می‌توانند باعث درد زانو شوند حتی دردهای ستون فقرات و مفصل لگن نیز می‌توانند انتشار به ناحیه زانو داشته باشد.

مهری با اشاره به راهکارهای درمانی کاهش دردهای آرتروز ناحیه زانو، اظهار کرد: اولین راهکار درمانی این است که افراد کاهش وزن داشته باشند. آمارها نشان داده یعنی اگر هر فردی که در معرض سائیدگی زانو است پنج کیلو کاهش وزن داشته باشد ۵۰ درصد کاهش ابتلاء به آرتروز وجود دارد.

وی تاکید کرد: اصلاح یک سری از عادت‌های زندگی لازم است برای مثال خم کردن بیش از ۹۰ درجه زانو باعث می‌شود که ابتلاء به آرتروز یا تشدید آن را امکان پذیر کند در نتیجه استفاده از صندلی برای ادای فریضه نماز، استفاده از میز ناهار خوری برای مصرف غذا، استفاده از تخت برای استراحت و مصرف توالت فرنگی به همه بیماران با گریدهای یک و دو و سه پیشنهاد می‌شود.

این متخصص ارتوپدی، اظهار کرد: حداقل استفاده از پله‌ها برای راه رفتن و میزان کم پیاده روی در روز توصیه می‌شود و باید حداقل از ۱۰ دقیقه شروع شده و تا ۴۰ دقیقه ادامه پیدا کند. همچنین بهترین زمان برای پیاده روی بعد ظهرها از ساعت سه تا پنج بعد ظهر با کفش مناسب و در سطح هموار است.

اهمیت استفاده از مکمل‌های غذایی و کاهش درد

مهری با بیان اینکه استفاده از آب درمانی و استخر نیز برای کاهش دردهای آرتروز ناحیه زانو بسیار کمک کننده است، افزود: در کنار این موارد استفاده از مکمل‌های غذایی حاوی ترکیبات آووکادو و سویا که در داروخانه‌ها موجود است را توصیه می‌کنیم. همچنین داروهایی که مکمل‌هایی مانند کلوکزامین و کندرویتین دارند که در بدن ساخته می‌شود کاهش دردهای زانو را به دنبال دارد.

وی اظهار کرد: مکمل‌های غذایی مثل مولتی ویتامین‌ها ترکیبات کلسیم و املاح مثل منیزیم روی و ویتامین D3 نیز برای کاهش درد این آرتروزها توصیه می‌شود. در صورتی که دردها زیادتر شود مصرف ضد التهاب‌هایی مثل بروفن و دیکنوفلاد موقع درد پیشنهاد می‌شود.

این متخصص ارتوپدی با تاکید بر اینکه در صورتی که بیمار در گرید سه باشد استفاده از چوب دستی را توصیه می‌کنیم، گفت: بسته‌های چوبی دستی در عضو مقابل می‌تواند با هر کیلو فشاری که به دست وارد می‌شود پنج تا هفت کیلو فشار را از عضو مبتلا کم کند و بیماران در معرض سائیدگی زانو برای کاهش درها می‌توانند از این استفاده کنند.

مهری خاطرنشان کرد: در گرید چهار آرتروزهای ناحیه زانو، متأسفانه تنها راه علاج که باعث می‌شود بیمار از معلولیت نجات یابد همان تعویض مفصل است که با توجه به هزینه‌ای بالایی که دارد توصیه‌ای که به بیماران می‌شود اینکه اصلاح در روش زندگی و ورزش منظم روزانه را داشته باشند تا بتوانند از تشدید این بیماری جلوگیری کنند.

کد خبر 411024

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آرتروز بیماری علائم ارتوپد زانو درد مهمترین علل کاهش درد سبک زندگی ورزش مکمل ویتامین ها درمان سلامتی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق متخصص ارتوپدی کاهش درد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۴۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی ۳۰۰ عنوان برنامه برای کنگره ملی شهدای کاشان

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج کاشان ضمن تشریح برنامه‌های کنگره ملی شهدای کاشان، گفت: ۳۰۰ عنوان برنامه برای کنگره ملی شهدای کاشان پیش‌بینی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشان، سرهنگ کریم اکبری شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران ضمن تشریح کمیته‌های کنگره ملی شهدای کاشان، اظهار داشت: جلسات ستاد اجرایی ما 15 مورد بوده و در ایام پیش رو این جلسات فشرده‌تر برگزار می‌شود و 13 جلسه اندیشه‌ورزی تشکیل شده است.

وی از تدوین برنامه‌های کنگره ملی شهدای کاشان خبر داد و افزود: بحث دیدارهایی که در سال گذشته با پیگیری کمیته‌ها انجام شد، با تمامی خانواده‌های شهدا، جانبازان 70 درصد، آزادگان و همسران شهدا دیدار انجام شده است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان کاشان ابراز داشت: بیش از 200 هزار سند جمع‌آوری و اسکن و با 900 خانواده شهدا مصاحبه انجام شده است و بیش از 300 عنوان برنامه برای کنگره ملی شهدای کاشان در نظر گرفته شده است.

وی ضمن اشاره به برگزاری مسابقات ورزشی و برنامه‌های فرهنگی هنری در قالب کنگره ملی شهدای کاشان گفت: یک اجلاسیه و 370 یادواره شهدا در کاشان برگزار شد و احیای مکان‌یادها نیز از دیگر اقدامات بوده است و این امکان نقاطی است که در زمان دفاع مقدس در کاشان استفاده‌های متعددی صورت گرفته است.

اکبری تصریح کرد: برنامه‌ریزی شده است مدارسی که بیش از 10 شهید دارند، یادواره شهدای دانش‌آموز آن مدارس حتما برگزار شود و بحث مردمی‌سازی نیز در کنگره ملی شهدای کاشان نیز مورد توجه قرار گرفته به نحوی که 12 گروه مردمی رسانه‌ای پای کار کنگره ملی شهدای کاشان آمدند.

وی ضمن اشاره به برپایی نمایشگاه عکس از سوژه‌های ویژه در قالب کنگره ملی شهدای کاشان تاکید کرد: هر قشر و طیف که بالای 100 شهید دارد، مقرر شده تا برای آن اقشار اجلاسیه برگزار شود و از سوی دیگر در 120 مدرسه کاشان نیز برنامه یادواره شهدا برگزار شده است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان کاشان افزود: شهرستان کاشان از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون در 32 یگان، لشگر و منطقه حضور موثر داشته و بیشترین حضور رزمندگان کاشانی نیز در لشکرهای مرتبط با استان اصفهان بوده است.

انتهای پیام/801/

دیگر خبرها

  • میوه َشادی بخش را بشناسیم
  • پیش‌بینی ۳۰۰ عنوان برنامه برای کنگره ملی شهدای کاشان
  • دلایل بروز زانودرد و روش‌های درمانی آن را بشناسید
  • دلایل بروز زانو درد و روش‌های درمانی آن را بشناسید
  • استفاده از راهکار‌های اصولی و فنی به جای قطع اینترنت در زمان کنکور
  • راهکار هایی برای کنترل اشتها
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • ۸ راهکار طلایی برای کاهش قند خون
  • «رضاخان را بهتر بشناسیم»